Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از همدان ؛ مصطفی آزادبخت در جلسه کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کروناویروس استان همدان گفت: اسلام دین پویا و کاملی است و بنا داریم عزاداری ماه محرم را با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی در استان برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما انشاءالله هم عزاداری محرم را برگزار خواهیم کرد و هم پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آزادبخت تاکید کرد: از مردم درخواست می کنیم از حضور در اجتماع پرهیز کنند اما اگر کسی رعایت نکرد ۱۵ ارگان مسئولیت دارند که به این مسئله رسیدگی کنند، ما اول تذکر می دهیم، اگر کسی رعایت نکرد باید منتظر برخورد قضایی باشد به طوریکه از این مسئله بی تفاوت نمی گذریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز در رابطه با نحوه برگزاری مراسم محرم در استان بیان کرد: ضرورت برگزاری عزاداری به عنوان لوازم فرهنگ ایرانی و شیعی و از طرفی بحث مهم حفظ سلامت مردم ما را دچار دوگانگی کرده بود بنابراین در ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعملی تدوین شد تا در برگزاری مراسم عزاداری با کمک همه دستگاه های دولتی و حکومتی سلامت مردم را حفظ کنیم چراکه حفظ سلامت مردم خط قرمز ما است.

حجت الاسلام محمدهادی نظیری ادامه داد: هر متولی هیئت، مُبلغ، ذاکر اهل بیت و هر برگزارکننده مراسمی اگر می بیند نمی تواند دستورالعمل ها را رعایت کند نباید مراسمی برگزار کند چراکه حفظ سلامت مردم یک تکلیف شرعی است.

برگزاری مراسم عزاداری به دو صورت

وی با بیان اینکه نحوه برگزاری مراسم عزاداری امسال دو گونه است، توضیح داد: اگر هیئت ها مکان مناسبی به صورت سر بسته دارند، آن مکان باید به تأیید کارشناسان شبکه بهداشت برسد و مورد تأیید قرار بگیرد، اگر شرایط را داشت برگزاری مراسم نهایتاً به مدت یک ساعت با شرط رعایت فاصله گذاری اجتماعی دو متری و استفاده مستمر از ماسک بدون مراسم سینه زنی و زنجیرزنی با ظرفیت یک چهارم مکان، مجاز است و اگر مراسم عزاداری در فضای باز برگزار شود رعایت فاصله دو متری، استفاده مستمر از ماسک، حداکثر دو ساعت با امکان برگزاری سینه زنی و زنجیرزنی بلامانع است.

نظیری با اشاره به اینکه ساعت پایانی مراسم باید تا قبل از ۲۳:۳۰ باشد چراکه مراسم در فضای باز است و نباید مزاحمتی برای بقیه ایجاد کند، تأکید کرد: در مراسم زنجیرزنی، زنجیر باید شخصی باشد و اگر متعلق به هیئت است، باید شب اول ضدعفونی شده و به فرد تحویل و شب آخر دریافت شود چراکه زنجیر نباید بین افراد جابه جا شود.

وی با بیان اینکه دسته های عزاداری مراسم تاسوعا و عاشورای امسال باید به صورت ساکن باشند، توضیح داد: برگزاری دسته عزاداری بدون استفاده از طبل، سنج و ابزار مشابه به صورت سینه زنی، زنجیرزنی و سقایی بدون نقل مکان و با رعایت پروتکل های بهداشتی بلامانع است و برای دسته ها مکان یابی می کنیم تا در تاسوعا و عاشورا به صورت ساکن و ثابت عزاداری کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: امسال برخی مراسم های خاص مانند مراسم شیرخوارگان و روز سوم عاشورا در استان برگزار نخواهد شد.

وی مطرح کرد: تمام هیئت ها برای برگزاری مراسم محرم باید در سامانه بیرق فرم پر کنند، رعایت دستورالعمل ها را بپذیرند و تعهد دهند که مسئولیت رعایت پروتکل های بهداشتی را می پذیرند و هر هیئت نیز باید یک همراه بهداشت داشته باشد و گندزدایی هیئت، مراقبت از عدم ورود اطفال، افراد کهن سال و افرادی که در معرض خطر قرار دارند به عهده متولی هیئت است.

وجود ۲۲۰۰ هیئت ثبت شده در همدان

نظیری توضیح داد: ۲۲۰۰ هیئت ثبت شده و ۷۰۰ ثبت نشده در استان داریم که از این تعداد ۲۷ هیئت در سامانه ثبت نام و ۱۰۰ هیئت نیز فرم دستی پر کرده اند. همکاران ما در اداره کل تبلیغات اسلامی از ساعت ۷:۱۵ تا ۲۲ آماده خدمت رسانی به هیئت ها برای عضویت در سامانه بیرق هستند.

وی ادامه داد: پیش بینی شده امسال کمتر از ۴۰ درصد هیئت ها مراسم برگزار خواهند کرد و این هیئت ها می توانند از مکان های سرباز دولتی مانند مکان های آموزش و پرورش و اداره ورزش و جوانان نیز استفاده کنند.

نظیری در رابطه با نذری های محرم توضیخ داد: نذر و ادای نذر احکام فقهی و شرعی دارد اما انجام نذر به هیچ عنوان با ضوابط بهداشتی نباید منافات داشته باشد و در صورتی که با دستورالعمل های بهداشتی در تعارض باشد، نذر ساقط است و واجب نیست.

46

کد خبر 1421007

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان همدان پروتکل های بهداشتی برگزاری مراسم مراسم عزاداری سلامت مردم هیئت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۷۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم گرامیداشت سالگرد شکست آمریکا در صحرای طبس

مراسم گرامیداشت سالگرد شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی؛ چهل‌وچهارمین سالگرد شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس، امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت، با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین، معاون سیاسی استاندار خراسان‌جنوبی، معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس، امام جمعه طبس، جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، مسئولان استانی و قشرهای مختلف مردم در محل وقوع این واقعه (مسجد شکر طبس) برگزار شد.

افتتاح سایت اینترنت همراه در محوطه مسجد شکر، اجرای سرود، خاطره گویی و روایتگری شاهدان عینی واقعه صحرای طبس، سخنرانی همسر شهید محمد منتظر قائم و رونمایی از ۵۰ پوستر طراحی شده در رویداد ملی «افول ابرهه» از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این مراسم است.

به گزارش ایمنا، چند فروند هواپیما و بالگرد نظامی آمریکا که به جهت انجام عملیات خرابکارانه و آزادی گروگان‌های آمریکایی وارد ایران شده بودند، پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ بر اثر طوفان شن در صحرای طبس از بین رفتند و عملیات آمریکایی‌ها با عنوان «پنجه عقاب» با شکست مواجه شد.

صحرای طبس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری محور طبس - یزد قرار دارد و پنجم اردیبهشت هر سال به همین مناسبت مراسمی با حضور مردم و مسئولان در محل مسجد شکر طبس (محل وقوع واقعه) برگزار می‌شود.

کد خبر 747500

دیگر خبرها

  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • برگزاری مراسم گرامیداشت سالگرد شکست آمریکا در صحرای طبس
  • برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان
  • مراسم معارفه استاندار لرستان برگزار شد
  • برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در ارومیه
  • جشن فرشته‌ها با حضور ۱۳۱۰ دانش‌آموز دختر همدانی
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید
  • مراسم ترحیم مادر همسر متکی برگزار شد
  • برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران
  • شناسایی ۱۴ شهید غریب اسارت در خراسان شمالی