Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

 

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.
غفاری: فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها با محوریت فضای مجازی در سال تحصیلی جدید انجام می‌شود غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، با اشاره به برگزاری برنامه‌های فرهنگی سال تحصیلی جدید گفت: نه تنها در حوز‌های فرهنگی بلکه در حوزه آموزش و سایر حوزه‌ها هم دانشگاه‌ها این تمهیدات را در دستور کار خود دارند که زیر ساخت‌های مجازی را برای برگزاری برنامه‌های مختلف در سال تحصیلی جدید فراهم کنند.

غفاری افزود: بخشی از این زیر ساخت‌ها فراهم شده و بخش‌هایی هم به نوعی به امکانات و زیر ساخت‌های ملی ما برمی گردد و فقط دانشگاه نیست و فرادانشگاهی است. از تمامی معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها خواستیم که برنامه‌ای را بر اساس فعالیت‌ها در فضای مجازی با توجه به برنامه‌ها و ماموریت‌هایی که داشتند تقسیم کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: اگر شرایط عادی شد که همین برنامه‌ها را در فضای عادی خواهیم داشت، اما چنان چه شرایط عادی نشد و مجبور شدیم فعالیت‌ها را در فضای مجازی پیگیری کنیم برنامه و تمهیدات لازم را داشته باشیم از همه دانشگاه‌ها خواستیم برنامه‌ها را تنظیم و ابلاغ کنند.    مطیعی: ۳۰ پروژه جدید در مراحل اولیه ساخت هستند خوابگاه‌های متاهلی طی قانونی که در بودجه مصوب شده و بر اساس گزارش صندوق رفاه افزایش ظرفیت آن از سوی دانشگاه‌ها آغاز شده است و ۳۰ پروژه در مراحل ابتدایی کار هستند.   قانون بودجه سال ۹۹ دانشگاه‌ها تغییراتی نسبت به سال‌های گذشته داشت در بودجه امسال ساخت خوابگاه متاهلی به عنوان اولویت عمرانی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شد و با تصویب این قانون کمی دغدغه دانشجویان متاهل کاهش یافت.

همین قانون بودجه باعث شد در گزارش‌هایی به بررسی وضعیت خوابگاه‌های متاهلی بپردازیم که در این مسیر سراغ سازمان‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز متولی این امر رفتیم که مشکلات زیادی را در ساخت این خوابگاه‌ها مشاهده شد از مشکلات بودجه‌ای تا کمبود فضای فیزیکی و یا نبود دغدغه میان مسئولان دانشگاهی از جمله این مسائل است.

ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان در خصوص نحوه پراخت تسهیلات ساخت خوابگاه متاهلی از سوی این صندوق و اقدامات دانشگاه‌ها با اشاره در تبصره ۹ قانون بودجه آمده است اگر دانشگاهی اقدام به ساخت خوابگاه کند با اولویت خوابگاه متاهلی و برای ساخت این خوابگاه‌ها تسهیلات از بانک دریافت کند، مابه التفاوت پرداخت اقساط آن را صندوق رفاه به عنوان یارانه پرداخت می‌کند.  
مهلت دانشگاه‌ها برای اتصال به سامانه تغذیه دانشجویی اعلام شد صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در بخشنامه‌ای یکپارچه سازی آمار دانشجویان استفاده از خدمات تغذیه‌ای را ابلاغ کرد. دانشگاه‌ها تا ۲۹ مرداد مهلت دارند که اسامی دانشجویان را در سامانه تغذیه بارگذاری کنند.

لازم به ذکر است، بر اساس این بخشنامه خدمات رسانی و توزیع خدمات رفاهی به دانشجویان بر اساس این اطلاعات صورت می‌گیرد و هر دانشگاهی که نتواند در مهلت مقرر اطلاعات لازم را ارسال و به سامانه تغذیه متصل شود، خدمات رفاهی در سال تحصیلی جدید دریافت نمی‌کند.
وثیقه وام‌های دانشجویی کاهش می‌یابد محمد هادی امین ناجی، معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور درباره افزایش وام‌های شهریه‌ای دانشجوی اظهار داشت: در سال گذشته صندوق رفاه دانشجویان کشور بیش از ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات مالی و شهریه‌ای به دانشجویان این دانشگاه پرداخت کرد.  
وی درباره افزایش وام‌های قرض الحسنه بانک‌های عامل به دانشجویان دانشگاه پیام نور گفت: علاوه بر صندوق رفاه دانشحویان دانشگاه طی قرارداد‌های با بانک‌های عامل بالغ بر ۹ میلیارد تومان وام شهریه به دانشجویان با سود کمتر از ۲ درصد فراهم کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیام نور همچنین به استفاده از ظرفیت‌های بنیادی‌های خیریه‌ای در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: با رایزنی‌های صورت گرفته در سال گذشته بنیاد علوی نزدیک به دو میلیارد تومان وام به دانشجویان دانشگاه پیام نور پرداخت کرد.  
بررسی درخواست‌های مهمانی دانشجویان برای گذراندن دروس عملی و آزمایشگاهی
  مدیر کل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان با اعلام پایان مهلت ثبت درخواست‌های دانشجویان برای گذراندن دروس عملی و آزمایشگاهی به صورت میهمان، از آغاز بررسی درخواست‌های دانشجویان در دانشگاه‌های محل تحصیل به عنوان دانشگاه‌های مبدا خبر داد.

جاماسب نوزری گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و در راستای کاهش تردد دانشجویان، از طرف وزارت علوم این امکان فراهم شد که دانشجویان کاردانی و کارشناسی در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بصورت میهمان دروس عملی و آزمایشگاهی را در نزدیکترین دانشگاه محل سکونت خود بگذرانند.  
مصرف مواد مخدر و اعتیادآور در دانشجویان زیر یک درصد است فرهاد طارمیان آمار مصرف مواد اعتیادآور سنگین در میان دانشجویان را زیر یک درصد دانست و گفت: سیگار، قلیان و مشروبات الکلی دروازه ورود به دنیای موادمخدر هستند و خیلی کم پیش می‌آید فردی بدون مصرف این سه ماده و به یکباره به سمت مصرف موادی مانند حشیش و تریاک برود.

وی افزود: سیگار و قلیان ازجمله موادی به شمارمی‌رود که تحمل و تاب‌آوری جامعه در مورد آن بالا است به این معنا که در برابر نوجوان و جوان سیگاری و یا مصرف کننده قلیان واکنش و عکس العمل تندی نشان نمی‌دهند.

رئیس اداره مشاوره و سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت در خصوص گرایش نوجوانان و جوانان به سوی مواد اعتیادآور گفت: آنچه در میان دانشجویان نگرانی ما را بیشتر می‌کند مصرف سیگار، قلیان و مشروبات الکلی است.  
خوابگاه‌های دانشگاه تهران با اولویت زیرساخت‌های بهداشتی بازسازی می‌شوند

سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به تعمیرات خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه گفت: با تخلیه ساختمان‌های خوابگاهی تعمیرو تجهیز خوابگاه‌ها را آغاز کردیم که تعمیراتی از قبیل بازسازی و نقاشی و شستشوی موکت‌ها و به ویژه تعمیرات اساسی سرویس‌های بهداشتی و تجهیز زیر ساخت‌های بهداشتی را شامل می‌شود.

وی افزود: ساختمان‌هایی که در اولویت بازسازی هستند کار تعمیرات را به انجام خواهیم داد و سپس سایر ساختمان‌ها که تعمیرات جزئی دارند را تخلیه و بازسازی می‌کنیم.     عاملی:بازنگری اولویت‌های سند نقشه جامع علمی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب در دست اجراست
سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی ۳۶ سال که از ستاد به شورا تغییر ماهیت داد، خدمات بزرگی در حوزه علم و فناوری و فرهنگ داشته است، گفت: مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» به جایگاه کلیدی شورای عالی انقلاب فرهنگی با وجود دستگاه‌های مجری، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و... به عنوان یک نهاد آگاه به مسائل آینده، یکپارچه‌ساز و هماهنگ‌کننده حوزه علم و فرهنگ تأکید دارند.

وی به سند نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و افزود: ۱۶ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی متمرکز بر سند نقشه جامع علمی کشور بوده که خوشبختانه این سند زمینه رشد علم و فناوری کشور را فراهم کرده است.  
آیین‌نامه فعالیت انجمن‌های علمی و فرهنگی دانشجویی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد عسگری، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم در اختتامیه دوازدهمین جشنواره حرکت که امروز در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، گفت: یکی از مجموعه‌هایی که توانسته در دانشگاه‌ها موثر باشد انجمن‌های علمی است و در طول این ۲۰ سال شاهد فعالیت‌های گسترده این انجمن‌ها باشیم.

عسگری ادامه داد: باید به سمت دانشگاه اجتماعی حرکت کنیم که از سال ۹۷ به این سمت حرکت کردیم که به نوسازی انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی بپردازیم و توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی بتوانند نقش موثری در توسعه کشور داشته باشند.

وی ادامه داد: بین المللی سازی این جشنواره یکی از فعالیت‌های مهم جشنواره حرکت است. همچنین انجمن‌های علمی می‌توانند مکملی برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها باشند.  
مهلت تخلیه خوابگاه‌های دانشگاه علم و صنعت تا ۲۷ مرداد تمدید شد دانشگاه علم وصنعت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مهلت تخلیه خوابگاه و ارائه برگه تسویه حساب تا ۲۷ مرداد ماه است.

بر اساس این گزارش، در این اطلاعیه آمده است: با توجه به آماده سازی فضای اسکان خوابگاه دانشگاه برای مهرماه ۹۹ و ضرورت فاصله گذاری اجتماعی لازم است که در تاریخ مقرر خوابگاه‌ها تخلیه شوند.  
۵۸ مسجد و نمازخانه در دانشگاه‌های علوم پزشکی احداث شده است مسعود وادی پور درباره برنامه‌های انجام شده از سوی ستاد اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت گفت: در سال ۹۸ اقداماتی از جمله پیش بینی برنامه و بودجه سالانه جهت فعالیت‌های دو حوزه نماز و امر به معروف و نهی از منکر و ابلاغ آن به واحد‌های تابعه صورت گرفت.

وی افزود: پیگیری انعقاد تفاهم نامه با ستاد اقامه نماز کشور در خصوص فعالیت‌های حوزه نماز، پیگیری تشکیل شورا‌ها در واحد‌های تابعه ستاد و دانشگاه‌های علوم پزشکی و صدور حکم برای اعضای ستاد اقامه نماز و شورای امر به معروف و نهی از منکر و تعیین رابط برای هر یک از واحد‌های تابعه و برگزاری جلسات هماهنگی سالانه در هر یک از دانشگاه‌ها از دیگر اقدامات بود.

وادی پور اضافه کرد: تهیه بانک جامع اطلاعاتی از ستاد‌های اقامه نماز و شورا‌های امر به معروف و نهی از منکر سازمان‌ها و مراکز تابعه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، تعامل با ستاد اقامه نماز و ستاد امر به معروف و نهی از منکر، اقدام اولیه تهیه سند راهبردی نماز برای وزارت بهداشت، انجام هماهنگی‌ها با ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و ستاد اقامه نماز کشور به منظور ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی به دستگاه‌های اجرایی جهت اقامه نماز جماعت در مساجد و نمازخانه‌های از جمله این موارد است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غفاری معاونت فرهنگی وزارت علوم فضای مجازی وثیقه دانشجویی امر به معروف و نهی از منکر شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه پیام نور ستاد اقامه نماز سال تحصیلی جدید فرهنگی دانشگاه انجمن های علمی دانشگاه ها وزارت بهداشت معاون فرهنگی اقامه نماز زیر ساخت ها وزارت علوم صندوق رفاه خوابگاه ها مصرف مواد برنامه ها فعالیت ها انجمن ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۰۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مخدر ماریجوانا از برگ‌های خشک شده و جوانه های گیاه Cannabis sativa ساخته می شود. گل، گرس و علف از مهمترین مشتقات این گیاه مخدر به شمار می روند. در واقع گل همان تغییر یافته ماریجوانا است که توسط بخش های مختلف گیاه شاهدانه به دست می آید. 

این مخدر معمولاً در کاغذی پیچیده شده و به صورت سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد، از همین رو به آن سیگاری نیز گفته می شود. گل بوی تندی ایجاد می کند.
اغلب عموم تصور می کنند مواد مخدر گل از مواد گیاهی و طبیعی درست شده و هیچ ضرری برای بدن ندارد، در حالی که مخدر حاوی بیشتر از 400  نوع ماده شیمیایی و خطرناک است.

ماده اثر گذار در ماری جوانا تتراهیدروکانابینول یا THC است. این ماده به مقادیر مختلفی در قسمت های مختلف شاهدانه یافت می شود. THC  با ایجاد تغییراتی در مغز، فعالیت آن را دچار اختلال می نماید که در نتیجه مغز در پردازش اطلاعات و نیز هیجانات دچار اختلال می شود.
اگر شما دچار اختلالات روانی هستید، از مصرف این مخدر پرهیز کنید. زیرا مصرف آن ممکن است علائم جنون را در افرادی که اختلال دوقطبی دارند، تشدید کند.

مواد شیمیایی در این ماده مخدر ۵ برابر سیگار است که می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های جدی به سلامتی و ایجاد انواع سرطان‌های حلق و ریه شود. مصرف این ماده به دلیل وجود مقادیر زیادی از مواد شیمیایی در آن می‌تواند سلامت ریه و دستگاه تنفس را به شدت به خطر اندازد.

بر اساس مطالعات انجام شده مصرف ماری‌جوانا احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های بدخیم سر و گردن را در افراد افزایش می دهد و می‌تواند تا سه برابر حالت عادی سلامتی افراد را در معرض خطر جدی بیماری‌هایی مانند سرطان قرار دهد.

در صورت استفاده مکرر این روان‌گردان، خطر ابتلا به افسردگی افزایش می‌یابد. مصرف ماریجوانا همچنین ممکن است علائم افسردگی را تشدید کند، تحقیقات نشان می دهد که مصرف این مخدر خطر ابتلا به روان پریشی را در افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند، افزایش می دهد.

همچنین تاثیرات منفی بر حافظه و عملکرد شناختی، مشکلات تنفسی  و تاثیر منفی بر قلب و عروق مانند فشار خون بالا از عوارض مواد مخدر گل است.

این گیاه با تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی (CNS) می‌تواند تاثیر داروهای بیهوشی و سایر داروهای مورد استفاده در حین یا بعد از عمل را افزایش دهد. به همین جهت توصیه می شود، حداقل قبل از جراحی از مصرف آن پرهیز کنید.

علائم مصرف گل 

از مهمترین نشانه مصرف گل توهم زایی است که موجب شده، زمان برای فرد از آنچه که تصور می کند کندتر، بگذرد. 

سردرد و سرگیجه، احساس سبکی خواب آلودگی در حین مصرف، اختلالات خواب و خستگی، حالت تهوع، تحریک پذیری،  افزایش اشتها و از دست دادن وزن از دیگر علائم مصرف ماری جوانا یا همان گل است.

ترک مخدر ماریجوانا تحت نظر مشاور

از آنجایی که مصرف این ماده اعتیاد ذهنی ایجاد می کند، ترک آن نیز بر مبنای روش‌های ذهنی است. ترک این مخدر بیشتر از هرچیزی نیازمند اراده قوی است تا از مصرف مجدد پرهیز کنید. به علاوه مشغول کردن ذهن، عدم دسترسی به مواد و نیز پر کردن خلا عاطفی و روحی می تواند در درمان موثر باشد.

بهتر است روند ترک حتما تحت نظر متخصص و مشاور انجام گیرد. روان درمان با استفاده از برنامه‌ای مناسب و راهکار‌های صحیح می‌تواند به بهبود اضطراب و افسردگی بعد از ترک کمک نماید.

روند درمان هر فرد با فردی دیگر متفاوت است و روان درمان با توجه به شرایط فرد درمان مناسب را به او پیشنهاد می کند، البته نقش خانواده و دوستان را  نیز نباید در این روند نادیده گرفت.

تا به امروز هیچ دارویی برای ترک گل کشف نشده است زیرا ماده مخدر در ماریجوانا بیشتر از جسم بر روی ذهن اثر گذار است

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم
  • خوابگاه دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تکمیل
  • دانشگاه برای ارتقای عقلانیت در حکمرانی استان مؤثر باشد
  • حال خوش کُن‌هایی که جانتان را می‌گیرند!
  • لزوم توجه ویژه مسوولان مرکزی به خوابگاه دانشجویان متاهل
  • نظام تعلیم و تربیت در کشور نیازمند کیفیت‌بخشی است
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • کشفی تازه درباره معتادان به مواد مخدر
  • سن مصرف مخدر‌ ها در کشور به ۲۴ سال رسید