Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-23@01:48:09 GMT

مبادی کالاهای ارزان و گران وارداتی

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۰۰۲۳

مبادی کالاهای ارزان و گران وارداتی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، هر تن کالای وارداتی در بهار امسال ارزشی به‌طور میانگین نزدیک به ۸۴۶ دلار داشته است. بررسی ارزش مبادی عمده وارداتی ایران در این بازه زمانی نشان می‌دهد گران‌ترین کالاها در سه ماه بهار از فرانسه وارد ایران شده است. ارزش هر تن کالای وارداتی از فرانسه، ۱۹ هزار و ۳۳۳ دلار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارزان‌ترین واردات ایران نیز از عمان صورت گرفته که ارزش هر تن کالای وارداتی از این کشور رقمی معادل ۲۹۸ دلار بوده است.  مبادی عمده وارداتی ایران

آمارهای رسمی نشان می‌دهد ۱۰ کشور نخست مبدا واردات ایران، سهم ۸۶ درصدی را از کل ارزش واردات در اختیار دارند. در مجموع نیز سهم ۲۰ کشور طرف معامله ایران ۹۴ درصد از کل ارزش واردات بوده است.

چین، بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به ایران است که در سه ماهه امسال ۷۱۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۳۵ میلیون دلار به ایران صادر کرده است. هر تن کالای وارداتی از چین ارزشی معادل ۲ هزار و ۷۰۳ دلار دارد.

اماراتی‌ها نیز صادرکننده یک میلیون و ۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران هستند. ارزش هر تن کالای وارداتی از امارات، ۱۶۸۵ دلار است.

ترکیه نخستین صادرکننده همجوار با ایران است که در لیست عمده مبادی وارداتی قرار گرفته است. این کشور در مجموع سومین کشور عمده طرف معامله ایران محسوب می‌شود. ارزش کالاهای وارداتی از ترکیه در سه ماهه امسال ۸۱۵ میلیون دلار به ازای یک میلیون و ۵۳۸ هزار تن است. هر تن کالای وارداتی از ترکیه نیز ارزشی معادل ۵۳۰ دلار دارد.

هندی‌ها هم در بهار امسال چهارمین صادرکننده عمده کالا به ایران محسوب می‌شوند. این کشور صادرکننده ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۵۲۹ میلیون دلار به ایران است. ارزش هر تن کالای وارداتی هندی نیز ۷۵۶ دلار است.  روسیه که به تازگی به جمع ۵ کشور عمده وارداتی پیوسته، در سه ماه امسال توانسته جایگاه پنجم را در اختیار بگیرد و یک میلیون و ۳۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۲۱ میلیون دلار وارد ایران کند. ارزش هر تن کالای وارداتی از این کشور نیز ۳۰۴ دلار است.

ششمین مبدا واردات ایران نیز آلمان است. این کشور واردکننده ۴۰۶ هزار تن کالا به ارزش ۳۸۶ میلیون دلار است. ارزش واردات هر تن کالای وارداتی از آلمان در بهار امسال ۹۵۱ دلار بوده است.

هفتمین جایگاه عمده مبادی وارداتی مربوط به انگلیس است. این کشور اروپایی در سه ماهه امسال ۸۰۸ هزار تن کالا به ارزش ۲۷۹ میلیون دلار به ایران صادر کرده است. ارزیابی‌ها حکایت از آن دارد که ارزش هر تن کالای وارداتی از انگلیس معادل ۳۴۵ دلار بوده است.

هلند به‌عنوان هشتمین مبدا وارداتی ایران است که توانسته در سه ماه منتهی به خرداد امسال ۵۶۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۹۶ میلیون دلار به ایران صادر کند. ارزش هر تن کالای وارداتی از هلند در این بازه زمانی معادل ۳۵۰ دلار بوده است.

ایتالیایی‌ها هم بهار امسال ۲۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۹میلیون دلار به ایران صادر کرده‌اند. ارزش واردات هر تن کالا از این کشور در همین بازه زمانی ۷۱۰ دلار بوده است.

کره‌جنوبی به‌عنوان دهمین کشور طرف معامله ایران در سه ماه منتهی به خرداد امسال است. این کشور در مدت زمان مورد بررسی صادرکننده ۳۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار بوده که این ارقام نشان می‌دهد هر تن کالای وارداتی از این کشور به ایران ۳ هزار و ۶۶۷ دلار است.

برزیلی‌ها در بهار سال جاری در رده یازدهم کشورهای طرف معامله ایران قرار گرفته‌اند. این کشور صادرکننده ۳۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۹۳ میلیون دلار است. ارزش واردات هر تن کالای برزیلی به ایران ۳۰۵ دلار است.

دوازدهمین کشور مبدا وارداتی ایران هم سوئیس است. این کشور ۴۰ هزار تن کالا به ارزش ۹۱ میلیون دلار به ایران صادر کرده است. ارزش واردات هر تن کالای سوئیسی به ایران ۲ هزار و ۲۷۵ دلار است.  عمان به‌عنوان مبدا سیزدهم واردات ایران محسوب می‌شود. در بهار امسال ۳۰۲ هزار تن کالا به ارزش ۹۰ میلیون دلار از این کشور به ایران وارد شده است. ارزش هر تن کالای وارداتی از عمان ۲۹۸ دلار است که کمترین ارزش را بین ۲۰ کشور در اختیار دارد.

سنگاپور چهاردهمین کشور طرف معامله ایران در سه ماهه امسال بوده که در این بازه زمانی ۱۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۵ میلیون دلار به ایران صادر کرده است. ارزش واردات هر تن کالا به ایران نیز ۳۹۵ دلار است.

اما گران‌ترین واردات ایران از فرانسه است. کشوری که پانزدهمین مبدا وارداتی برای ایران محسوب می‌شود و در بهار امسال تنها سه هزار تن کالا به ایران صادر کرده است. اما ارزش این حجم کالا معادل ۵۸ میلیون دلار است. به عبارتی هر تن کالای وارداتی از فرانسه در بهار امسال ۱۹ هزار و ۳۳۳ دلار بوده است.

جایگاه شانزدهم کشورهای طرف معامله ایران، متعلق به اتریش است. این کشور در سه ماه منتهی به خرداد امسال توانسته ۷۵ هزار تن کالا به ارزش ۵۸ میلیون دلار را به ایران صادر کند. ارزش واردات هر تن کالای اتریشی در این بازه زمانی ۷۷۳ دلار است.

هفدهمین مبدا وارداتی ایران هم تایلند است. این کشور در بازه زمانی مورد بررسی ۹۳ هزار تن کالا به ارزش ۴۷ میلیون دلار به ایران صادر کرده است. ارزش هر تن کالای وارداتی از تایلند به ایران ۵۰۵ دلار است.  مالزی هم هجدهمین کشور طرف معامله ایران محسوب می‌شود که در بهار امسال توانسته ۳۳ هزار تن کالا به ارزش ۴۶ میلیون دلار به ایران صادر کند. ارزش هر تن کالای وارداتی از این کشور به ایران در بازه زمانی مورد بررسی ۱۳۹۴ دلار است.

نوزدهمین مبدا وارداتی ایران هم تایوان است. ۱۳ هزار تن کالا به ارزش ۴۲ میلیون دلار از این کشور به ایران صادر شده است. هر تن کالای وارداتی از تایوان به ایران ارزشی معادل ۳۲۳۱ دلار دارد.

پاکستان هم بیستمین کشور طرف معامله ایران است که در بهار امسال ۴۱ هزار تن کالا به ارزش ۳۸ میلیون دلار از این کشور به ایران وارد شده است. هر تن کالای وارداتی از پاکستان ارزش ۹۲۷ دلاری دارد.

پربیننده ترین پربازده‌ترین بازار ایران کجاست؟ راه‌اندازی بورس بین‌الملل تا دو ماه آینده دلار در کانال ۲۰هزار تومان باقی می‌ماند؟ قیمت لبنیات چرب‌تر شد! جدیدترین اقدام دولت برای تضمین بازگشت ارزهای صادراتی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: واردات صادرات کالای تجاری ترانزیت کالا کالای ارزان قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت کشور طرف معامله ایران هزار تن کالا به ارزش کشور به ایران مبدا وارداتی ایران ایران محسوب می شود بازه زمانی سه ماهه امسال دلار بوده کالا به ایران بهار امسال واردات ایران مبدا واردات نشان می دهد سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۰۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: ارزش سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده در نیروگاه بوشهر ۸ میلیارد دلار است

آفتاب‌‌نیوز :

«محمد اسلامی» روز دوشنبه در نخستین کنفرانس دوسالانه بین المللی هوش مصنوعی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار کرد: سرمایه گذاری انجام شده برای ایجاد نیروگاه اتمی بوشهر به نرخ جاری ۳.۸ میلیارد دلار است که تاکنون بیش از ۲ برابر مبلغ سرمایه‌گذاری شده سود برای کشور داشته است.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت علمی و توسعه فناوری زمانی اتفاق می‌افتد که نتایج آن بتواند در زندگی مردم تاثیرگذار و قابل مشاهده باشد، اظهار کرد: توجه به چرخه نوآوری در کشور برای پشتیبانی از جریان توسعه و پیشرفت بسیار حایز اهمیت است و برای اینکه پیشرفت‌های حاصل شده در زندگی مردم قابل لمس و مشاهده باشد، لازم است که مسایل به بهترین شکل ممکن شناسایی شوند.

اسلامی با اشاره به اینکه در محیط علمی ۲ عامل گسترش علم و نیز تقاضا و نیاز به علم وجود دارد و کشور‌های توسعه یافته به شکل فعال این موارد را دنبال می‌کنند؛ گفت: خاستگاه این نگاه در دانشگاه‌ها و فضای دانشگاهی است و هرچه نسبت به این مساله اهتمام و اشتیاق وجود داشته باشد، تاثیر آن در خدمات به بهترین شکل قابل رویت است.

 معاون رییس جمهور یادآورشد: در همین راستا صنایع و واحد‌های فعال سازمان انرژی اتمی در کشور به ویژه در ارایه خدمات به استفاده بهینه از این فرصت‌ها نیاز دارند که ضرورت دارد تا در این مسیر، به‌کارگیری هوش مصنوعی در افزایش تاثیر خدمات به شکل خاص مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی شامل مجموعه‌ای از نرم‌افزار‌ها و سیستم مدیریت داده است که در فرایند‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شود؛ درباره نقش هوش مصنوعی در حوزه فناوری‌های هسته‌ای عنوان کرد: در سازمان انرژی اتمی ایران سعی شده از هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های روز دنیا از نقطه صفر یعنی معادن برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها، شناسایی کان‌سنگ‌ها، حمل و نقل و فرآوری چرخه سوخت اکنون به‌صورت یکپارچه استفاده کنیم و این فناوری جای خود را در فرایند‌های مختلف صنعت هسته‌ای باز کرده و در حال گسترش دامنه استفاده از تکنولوژی‌های جدید هستیم.

اسلامی تصریح کرد: برای ما مهم است که فرایند‌های نظارتی، کنترلی و مدیریتی در صنعت هسته‌ای و سازمان انرژی اتمی ایران به گونه‌ای اجرایی شود که اطلاعات و آگاهی‌ها به‌روز باشد و به عبارت بهتر تصمیم‌گیری‌های به‌هنگام داشته باشیم. بخش‌هایی از این هدف به‌صورت طبیعی اتفاق افتاده و بخش‌هایی نیز باید به فرایند‌ها افزوده شود تا پس از تکمیل بتوانیم این پتانسیل‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به سهم فراوان هوش مصنوعی در تولید ناخالص ملی کشور‌ها که هم اکنون به میزان یک و نیم درصد براساس آمار‌ها رسیده است، گفت: اکنون در شرایطی قرار داریم که به لحاظ انسانی و ساختاری نیازمند تحول در حوزه مدیریت و صنعتی هستیم تا بتوانیم بهره‌وری محصولات و سطح رقابت خود را در عرصه بین‌المللی ارتقا دهیم، زیرا با محقق شدن این موارد مهم، سهم ما در بازار‌های جهانی گسترش می‌یابد.

وی افزود: هنگامی که شما با توسعه فناوری مواجه می‌شوید، نیاز به تعلیم و تربیت نیروی انسانی لازم برای صنایع مختلف دارید تا جامعه بتواند از مواهب آن بهره‌مند شود؛ این مساله عمدتا از طریق دانشگاه‌ها انجام می‌شود بنابراین لازم است در این زمینه به شکل مساله محور حرکت کنیم تا با تعامل مناسب با صنایع مختلف به این کار فوق‌العاده ارزشمند به خوبی پرداخته شود.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به اینکه لزوم گسترش همکاری با دانشگاه‌ها به عنوان یک باور و اولویت در سازمان انرژی اتمی ایران و میان مجموعه مدیران و متخصصان و به شکل عملیاتی دنبال می‌شود، گفت: مخالفان پیشرفت کشور همواره در محیطی مملو از دشمنی و مزاحمت به دنبال سلب حقوق ملت ایران بوده و با تهدید و ایجاد موانع در پی توقف پیشرفت‌های علمی فناورانه هستند، اما در مجموعه‌ای علمی و دانشگاهی همچون سازمان انرژی اتمی ایران، هیچ‌کدام از این اقدامات موجب توقف همکاران ما نشده است.

وی ادامه داد: هرچه توطئه‌ها گسترش پیدا کرد، اراده همکاران ما تقویت شد و توانستند مصمم‌تر به کار خود ادامه دهند به‌طوری‌که اکنون شاهد هستیم که صنعت هسته‌ای ایران در محور‌های مختلف دارای رتبه‌های جهانی است درحالی‌که به آن اشاره نمی‌کنند و به ذکر موفقیت‌های ما نمی‌پردازند.

اسلامی گفت: دلیل نپرداختن به موفقیت‌ها این است که کشور خود را از چتر نظام سلطه خارج کرده و به شکل مستقیم مسیر را طی می‌کنیم و خوشبختانه با وجود همه محدودیت‌ها اکنون در زمینه سوخت هسته‌ای جزو معدود کشور‌های دارنده این چرخه کامل قرار داریم.

وی توضیح داد: دلیل مخالفت استعمارگران با در اختیار داشتن چرخه سوخت این است که موجب شکافت علم، گسترش علم و فناوری کشور در همه سطوح می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: دانشگاه خلیج فارس به عنوان یک مرکز آموزشی از ظرفیت‌های علمی و آموزشی بسیار خوبی بهره‌مند است و همجواری آن با نخستین نیروگاه اتمی کشور زمینه‌ساز تعاملات و همکاری‌های پیوسته شده است.

وی افزود: این همکاری‌ها اکنون برقرار است که با حضور استاندار بوشهر و نیز به پیشنهاد رییس این دانشگاه مقرر شد تا تفاهم‌نامه همکاری‌های بلند مدت با هدف ظرفیت‌سازی برای رشته‌های هسته‌ای میان سازمان انرژی اتمی ایران و دانشگاه خلیج فارس منعقد شود.

اسلامی تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی ایران موافق برقراری چنین همکاری‌های مستمر است و با توجه به درخواست مطرح شده بابت راه‌اندازی دانشگاه انرژی اتمی در استان و شهر بوشهر، ان‌شاء‌الله هماهنگی‌هایی لازم را در فرایند‌های اجرایی این سازمان انجام خواهیم داد تا بتوانیم با توجه به طرح توسعه‌ای که در کشور ایجاد می‌کنیم، از پتانسیل‌های نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان کانون نخست انرژی هسته‌ای در کشور و نیز دانشگاه خلیج فارس توامان استفاده کنیم.

معاون رییس‌جمهور اظهار کرد: همکاری با دانشگاه خلیج فارس را باید در قالب یک حرکت مکمل در نظر گرفت، زیرا با این اتفاق می‌توانیم از ظرفیت انسانی، علمی و پژوهشی استان بوشهر بیشتر بهره‌مند شویم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه در این مسیر کشور‌های جهان با جمهوری اسلامی ایران همکاری نداشتند و همه دستاورد‌های به دست آمده با تکیه بر تحقیقات درون‌زا در کنار همراهی و حمایت‌های بی‌نظیر مقام معظم رهبری به‌دست آمده است، افزود: اکنون یکی از افتخارات ایرانیان در حوزه فناوری‌های هسته‌ای مربوط به موضوع تولید انواع رادیودارو‌ها است به‌طوری‌که آثار و نتایج به‌دست آمده در این حوزه، ایران را به یکی از قطب‌های قابل قبول و مورد اعتماد تبدیل کرده است.

اسلامی عنوان کرد: یکی دیگر از بخش‌هایی مهمی که به آن توجه ویژه‌ای شده ابزار دقیق‌های هسته‌ای است که با توسعه این ابزار‌ها در شرایط تحریم‌ها توانسته‌ایم در کنار صنایع مختلف کشور از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، سلولوزی باشیم.

وی گفت:اگر این ظرفیت وجود نداشت، هم اکنون سامانه‌های مختلف صنایع که براساس رادیواکتیو کار می‌کنند، می‌توانست متوقف شده و یا از سرویس خارج شوند.

وی توضیح داد: در این زمینه سازمان انرژی اتمی ایران ابتدا با تعمیرات و پشتیبانی و در ادامه با ساخت تجهیزات مورد نیاز صنایع توانست ابزار‌های مورد نیاز آنان را تامین کند به‌طوری‌که هم اکنون بیش از ۱۵۰ مجتمع صنعتی در حال استفاده از ابزار‌ها و سامانه‌های فناورانه و نوآورانه تولید شده در صنعت هسته‌ای کشور هستند.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه در کنکور سراسری امسال ۱۰۰ دانشجو در رشته‌های هسته‌ای مقطع کارشناسی پذیرفته می‌شود گفت: همچنین پذیرش ۶۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در قالب بورسیه نیز در دفترچه کنکور امسال پیش بینی شده است.

محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور پس از سخنرانی در دانشگاه خلیج فارس به بازدید از روند اجرایی طرح آب شیرین‌کن نیروگاه اتمی بوشهر با ظرفیت ۷۰ هزار متر مکعب و نیز روند احداث پروژه واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر و قسمت‌های مختلف واحد یکم این نیروگاه پرداخت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • افزایش ترانزیت ریلی کالا از گمرک رازی در مرز ایران وترکیه 
  • اسلامی: ارزش سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده در نیروگاه بوشهر ۸ میلیارد دلار است
  • عراق اولین شریک تجاری گمرکات مازندران در صادرات کالا
  • گوشت قرمز ۲۹۹ هزار تومانی وارد بازار شد؛ از کجا می‌توان گوشت ارزان خرید؟
  • اعلام میزان تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی
  • همه چیز در مورد گران‌ترین و ارزان‌ترین جت‌های شخصی
  • کشور‌های همسایه مقصد ۸۰ درصد صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران
  • دلار تلگرامی بر قیمت کالاهای وارداتی تاثیر ندارد
  • پاسخ ارزان قیمت سپاه پاسداران برای رژیم صهیونیستی گران تمام شد +فیلم
  • پاسخ ارزان قیمت سپاه پاسداران ایران برای رژیم صهیونیستی گران تمام شد +فیلم