Web Analytics Made Easy - Statcounter

کالاهای دست دوم یا همان تاناکوراها به صورت قاچاق از مرزهای مختلف وارد کشور می‌شود تا به نام استفاده اقشار ضعیف جامعه و به کام اقشار متوسط جامعه که ولع برند پوشی دارند برسد و توجهی شود تا بلکه ضربه‌ای که فروش این کالاها قاچاق خارجی به تولید ملی می‌زند، دیده نشود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، کسی نیست که اتفاقات دهه شصت در ایران را به یاد نداشته باشد و از جمله آنها سریال ۲۵۷ قسمتی سال‌های دور از خانه به یادماندنی ترین اتفاق پس از جنگ تحمیلی است همان سریالی که همه آن را به اسم اوشین به یاد دارند و ۲ میراث آن را هرگز فراموش نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهه شصتی ها با این سریال مبارزه و استقامت در برابر مشکلات روزمره زندگی را در خود نهادینه کردند و بازار مشاغل ایرانی نیز با وامداری از این سریال شغل جدیدی به نام تاناکورا (فروش لباس‌های دست دوم وارد شده از کشورهای اروپایی) را در خود نهادینه کرد تا اوشین تاناکورا که در این سریال ژاپنی مسئول فروشگاه‌های زنجیری تاناکورا بود توانسته باشد برای سالیان متمادی علاوه بر اذهان مردم ایران در بازار اقتصادی کشورمان نیز تاثیرگذار باشد.

کالاهای دست دوم یا همان تاناکوراها به صورت قاچاق از مرزهای مختلف بخصوص استان آذربایجان غربی وارد کشور می‌شود تا به نام استفاده اقشار ضعیف جامعه و به کام اقشار متوسط جامعه که ولع برند پوشی دارند برسد و توجهی شود تا بلکه ضربه‌ای که فروش این کالاها قاچاق خارجی به تولید ملی می‌زند، دیده نشود.

هر چند همه ی اینها می تواند ضربه ای به تولید داخلی کشور بزند اما با وجود کرونا ترافیک بالا، نبود پارکینگ و فضایی شلوغ و پر ازدحام از جذابیت‌های تاناکورای سنندج مخصوصا برای مسافران کم کرده است.

 بازار تاناکورای سنندج در ابتدا در حاشیه‌ی معابر و پیاده‌روهای خیابان چادرهایی در بخش شمالی خیابان طالقانی بر پا شده بود و سپس شهرداری سنندج به جهت ساماندهی نسبی بازارچه کانکس‌های متصل به هم را در انتهای خیابان شهدا و نرسیده به میدان کارگر مستقر کرد و به‌صورت مغازه‌هایی به فروشندگان پوشاک عرضه کرد.

پس از گذشت سال‌ها از این اقدام این بازارچه کماکان به همان شکل پابرجاست و حتی کوچه جنب و پشت محوطه بازارچه نیز با شکل نازیبایی محل استقرار دستفروشان البسه، کیف، کفش و قاب عینک و ... شده است.

 شهرداری سنندج برنامه‌هایی را برای نقل مکان این بازارچه که همواره با اما و اگرهای زیادی برای ماندگاری و یا برچیده شدن آن مواجه بوده است در دست برنامه‌ریزی و اقدام دارد.

امروزه پوشاک دست دوم تاناکورا نه تنها به‌صورت مرکزی در بازارچه شهرداری عرضه می‌شود بلکه شماری از مغازه‌ها و معابر مرکز شهر را نیز با خود آشنا کرده است و اگر قاچاق غیر قانونی است چرا مسئولین بر انبارهای پر از پوشاک دست دوم غیر قانونی نظارت نمی کنند؟!

فقیر و غنی طالب تاناکورا هستند

در میان خریداران دارا و ندار، فقیر و غنی و از همه‌ی قومیت‌ها مشاهده می‌شود و شاید می‌توان گفت ثروتمندان و آنهایی که از نظر مالی وضع خوبی دارند از مشتریان دائمی و همیشگی این بازار هستند یکی از فروشندگان که عرضه‌کننده‌ی کفش و شلوارهای جین است و کسب و کار متفاوتی دارد، معتقد است مردم باید قدردان واردکنندگان این پوشاک باشند، چون با قیمت کم‌تر جنس مرغوب‌تر را تحویل می‌گیرند.

وی ادامه داد: بسیاری از خریداران عمده هنگام باز کردن به اصطلاح بار جدید حضور یافته، اجناس را انتخاب و جهت عرضه در بوتیک و مجتمع‌های تجاری استان و کشور به‌صورت کلان خرید می‌کنند.

وی شلوار و کفش‌های خودش را مثال می‌زند که از برندهای معروف است و قیمت واقعی خرید نمونه نو را بیش از یک میلیون تومان تخمین می‌زند.

تاناکورا چوبی لای چرخ اقتصاد

کارشناس مسایل اقتصادی گفت: تاناکورا به صورت قاچاق و از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌شود از این رو با توجه به تاثیرات منفی قاچاق در اقتصاد نمی‌توان منکر این مسئله شد که فعالیت رو به رشد تاناکورا می‌تواند چوب لای چرخ اقتصاد بگذارد.

حامد قادرزاده در خصوص این تاثیرهای منفی افزود: آسیب به تولید داخلی و صنایع وابسته به پوشاک، کیف و کفش و خروج ارز از کشور از مهمترین تاثیرهای منفی تاناکورا در اقتصاد است.

وی با بیان اینکه تاناکورا خالی از جنبه‌های مثبت نیز نیست اظهار داشت: از جمله تاثیرات مثبت تاناکورا بر روی اقتصاد شامل تنظیم بازار مصرف، اشتغالزایی نسبی، دسترسی اقشار کم بضاعت به انواع لباس‌ها است.

قادر زاده بازار تاناکورا را نیازمند مدیریت صحیح اعلام کرد و گفت: برای افزایش و کاهش تاثیرات مثبت و منفی باید بازارهای تاناکورا به نوعی مدیریت شوند که در کنار حفظ اشتغال موجود و ویژگی تنظیم بازاری آن از تولید داخل حمایت کرد و مانع از رشد مصرف گرایی در این بخش شد.

پروژه سنه سنتر برند برای شهر سنندج 

حشمت الله صیدی شهردار سنندج نیز در این ارتباط با اشاره به اینکه تاناکورا یک معضل اجتماعی برای سنندج است اظهار داشت: این معضل از گذشته به ارث رسیده و شهرداری اکنون در گامی جدید برای رفع این معضل اقدام به احداث مجتمع سنه سنتر با سرمایه گذاری 3 هزار میلیارد ریالی و با مشارکت سرمایه گذار خارجی کرده است.

حشمت الله صیدی افزود: این مجموعه در زمینی به مساحت بیش از ۵۰ هزار متر مربع و مساحت عرصه بیش از ۱۵ هزار و ۵۵۳ مترمربع به صورت ۲ سمت دسترسی از بلوار پاسداران و جاده ساحلی ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه ساماندهی درست تاناکورا نیازمند همکاری واحدهای تجاری بازار روز (محل فعلی تاناکورا) و مردم شهر سنندج است، گفت: انتظار می‌رود با همکاری تمامی نهادها و آحاد مردم این معضل اجتماعی به یک برند برای این استان تبدیل شود.

شهردار سنندج در خصوص محل نامناسب فروش لباس های دست دوم در این شهرستان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در پروژه سنه سنتر با هدف انتقال بازار تانکورا انجام گرفته است، گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این پروژه باید ظرف دو سال به اتمام برسد اما با توجه به توانمند بودن سرمایه گذار عراقی که به لحاظ مالی از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است این پروژه خیلی زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار سنندج تصریح کرد: این پروژه برند بسیار خوبی برای شهر سنندج خواهد بود و می تواند در زمینه اشتغال‌زایی و بکارگیری تعدادی از جوانان جویای کار در این شهر هم تاثیرگذار باشد.

صیدی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومانی در پروژه سنه سنتر با هدف انتقال بازار تانکورا انجام می‌شود و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، این پروژه باید ظرف دو سال به اتمام برسد، اما با توجه به توانمندبودن سرمایه‌گذار عراقی که به لحاظ مالی از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است این پروژه خیلی زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: این پروژه برند بسیار خوبی برای شهر سنندج خواهد بود و می‌تواند در زمینه اشتغال‌زایی و بکارگیری تعدادی از جوانان جویای کار در این شهر هم تاثیرگذار باشد.

۱۰۰ واحد تاناکورا در سنندج غیر مجاز است

مسئول اتحادیه پوشاک شهرستان سنندج با بیان اینکه هم اکنون ۲۰۰ واحد صنفی در بازار روز تاناکورا مشغول به فعالیت هستند، افزود: ۱۰۰ واحد از این تعداد دارای پروانه فعالیت از این اتحادیه هستند اما ۱۰۰ واحد دیگر به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند.

بهروز داداش پور اظهار داشت: تاناکورای سنندج متولی خاصی برای ساماندهی و رفع مضلات ندارد از این رو روز به روز بر چالش‌های آن افزوده می‌شود بطوریکه پیاده روی مقابل بازار روز نیز تبدیل به واحداهای صنفی غیر مجاز شده است.

وی با اشاره به سهم تاناکورا در آسیب به تولید داخلی گفت: با توجه به گرانی‌ها به نظر من اگر تاناکورا نباشد قشر ضعیف جامعه در تهیه برخی لباس‌های مورد نیاز خود با چالش‌های جدی مواجه می‌شود.

داداش پور در خصص نحوه نظارت بر فروش محصولات تاناکورا نیز اضافه کرد: با توجه به اینکه عمده این واحدهای غیر مجاز هستند و محصولات آنها نیز براساس فاکتور تهیه نمی‌شوند اتحادیه پوشاک و سایر نهادها نیز نمی‌توانند بر عرضه آنها نظارت کنند.

چهارصد متر دورتر از محل تاناکورای سنندج میدانی واقع شده با اسم میدان کارگر و مزین به تندیس کارگر است با دیدن آن تصمیم می‌گیرم گزارش را با این سوال خاتمه بدهم که قاچاق باید تا کجا قامت کارگر و تولیدکننده ایرانی را خم کند تا بلکه در پی برخورد جدی تر با آن بر آییم؟

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تاناکورای سنندج دست دوم شهر سنندج سنه سنتر لباس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۰۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ملی «ناظران افتخاری» در قم اجرا می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، مدیر کل اداره کل صمت استان گفت: طرح ملی ناظران افتخاری برای مقابله با گرانفروشی و سایر تخلفات صنفی و برای نظارت بیشتر بر توزیع، عرضه و قیمت کالا با مشارکت مردم صورت می‌گیرد.

وی افزود: در این طرح افراد علاقمند و واجد شرایط پس از ثبت نام در سامانه ناظرین افتخاری به نشانی B۲n.ir/nazerqom در نظارت بر بازار اداره کل صمت را یاری می‌کنند.

ابدالی تصریح کرد: عملکرد ناظران افتخاری به این صورت خواهد بود که در زمان خرید‌های روزانه خود با حضور در جامعه و مشاهده عملکرد واحد‌های صنفی در صورت بروز تخلف گزارش تخلف صورت گرفته را از طریق راه‌های ارتباطی به سازمان اطلاع می‌دهند.

مدیرکل اداره کل صمت استان گفت: راه‌های ارتباطی ارسال گزارش ناظران افتخاری از طریق سایت قیمت کالا و خدمات ۱۲۴.ir و تماس تلفنی ۱۲۴ و به صورتی حضوری است.

وی افزود: هدف گذاری اولیه در جذب ناظران افتخاری حدود هزارنفر بود که تا اکنون حدود ۸۰۰ نفر در سامانه ثبت نام کردند و ثبت نام همچنان ادامه دارد.

ابدالی گفت: مرحله اول جذب ناظران عمومی است و گام بعدی به این صورت است که از بین این ناظران تعدادی را به عنوان ناظر تخصصی انتخاب و آموزش‌های لازم به آنها داده و کارت شناسایی صادر می‌شود.

دیگر خبرها

  • واگذاری یا خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن غیرقانونی است
  • محتوای جذاب کتاب به فرهنگ مطالعه کمک می‌کند
  • تسهیل احتکار و قاچاق به دلیل عدم نظارت بر انبارها در کهریزک
  • طرح ملی «ناظران افتخاری» در قم اجرا می‌شود
  • بازدید از سیلوهای ذخیره گندم ایلام به‌صورت مستمر و دوره‌ای باشد
  • مشکل بزرگ بانک‌ها برای خرید استقلال و پرسپولیس چیست؟
  • جلوگیری از فعالیت مرکز غیرقانونی طب سنتی در شهرضا
  • آرامش در بازار سنندج/همه کالاها به وفور موجود است
  • خبر مهم برای مشتریان ایران خودرو | شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
  • مشتریان نفت منتظر گرانی باشند؛ تنش در تنگه هرمز تاثیر آنی دارد