Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@05:33:32 GMT

پرونده ثبت ملی خانه معینی۲ در شهرری تکمیل شد

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۰۷۹۰

پرونده ثبت ملی خانه معینی۲ در شهرری تکمیل شد

به گزارش ایرنا، این خانه قاجاری و پهلوی نخست با ارزش معماری خاص خود از بناهای واجد ارزش شهرستان  محسوب شده که مقدمات اجرای آن طی ۲ ماه توسط کارشناسان به پایان رسید رسید.

امیر مصیب رحیم زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بناست که پرونده با معرفی در نشست کمیته ثبت ملی مورد تایید نهایی این کارشناسان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطر نشان کرد: پرونده ثبتی مربوط به این ملک تاریخی تهیه شده و جهت ثبت در فهرست آثار ملی در دستور کار میراث فرهنگی شهرستان ری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ری خاطرنشان کرد: بناهای تاریخی وآثار طبیعی با ورود در فهرست آثار ملی از گزند تخریب در امان قرار خواهد گرفت چرا که در صورت بی توجهی پیگرد قضایی برای مالک اثر به همراه خواهد داشت.

حریم قانونی بنای تاریخی برج طغرل ۹ و نیم متر است

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری به حریم قانونی ساخت و ساز اطراف برج طغرل اشاره کرد و گفت: طبق نقشه مصوب برای ساخت و ساز در حریم درجه یک این بنای ملی، مصوب شده که حداکثرارتفاع ۹ و نیم متر است.

به گفته وی عرصه این بنا نیز هیچ مجوز ساخت و سازی نخواهد گرفت.

رحیم زاده با بیان اینکه آثار تاریخی این شهرستان دارای حریم قانونی است و افزود که هرگونه تعرض به این بنا توجیه پذیر نبوده بلکه با معارضان به آثار ملی برخورد قانونی می شود.

به گزارش ایرنا، شهرستان ری به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ناحیه دشت قرار گرفته و کوه بی بی شهربانو و آراد به عنوان مظهر استواری و تپه چشمه علی یکی از قدیمی ترین آثار باستانی شهرری به عنوان شاخص در علم باستان شناسی در زمینه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وجود ۱۹۸ اثر باستانی بیانگر میراث با ارزش فرهنگی این شهرستان است از جمله برج و باروی ری شهر باستانی مامورین، برج طغرل، آتشکده تپه میل، قلعه دیر و وجود ۳۲ بقه متبرکه از جمله حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) (سالانه بالغ بر ۱۱ میلیون زائر دارد) وامامزادگان مجاور و مقابر عالمان و مشاهیر دین علم ادب همچون محمد بن زکریای رازی، شیخ صدوق، شیخ ابوالفتح رازی، شیخ کلیتی و... و. که نشان از جایگاه والای تاریخی ری دارد.

برچسب‌ها شهرستان ری میراث فرهنگی بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرستان ری میراث فرهنگی بنای تاریخی شهرستان ری میراث فرهنگی بنای تاریخی میراث فرهنگی شهرستان ری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۰۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد از تحویل سه شی تاریخی باارزش توسط شهروند یاسوجی به موزه شهر یاسوج خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، کاظم رحمانی، امروز_ چهارشنبه، بیست‌ونهم فروردین_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یک شهروند یاسوجی سه ظرف تاریخی ارزشمند را به موزه شهر یاسوج تحویل داد.

وی افزود: این اشیای تاریخی شامل ظروف فلزی و یک خنجر مربوط به دوره‌های تاریخی هزاره نخست پیش از میلاد تا اسلامی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد گفت: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد این اشیا شامل یک خنجر مربوط به دوره «عیلامی» یا هزاره نخست پیش میلاد، آفتابه مسی متعلق به دوره «سلجوقی» و ظرف شیشه‌ای با کاربرد عطردان یادگار دوره اسلامی است.

وی تصریح کرد: اشیای تاریخی مذکور برای نگهداری بهتر به موزه اشیای تاریخی شهرستان بویراحمد منتقل می‌شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: براساس قانون نگهداری اشیای تاریخی در خانه جرم است و در صورت شناسایی و کشف با خاطیان برخورد می‌شود.

وی گفت: شهروندانی که هنگام حفاری در خانه باغ خود اشیای تاریخی کشف کنند یا چنین اشیایی دارند، می‌توانند اقدام به ایجاد موزه خصوصی کنند یا اشیا را به میراث فرهنگی تحویل دهند.

کد خبر 745490

دیگر خبرها

  • اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی در گلستان
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی در حال تکمیل است
  • آغاز کف سازی خانه محصصی لاهیجان
  • ۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد
  • ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور و یک اثر در فهرست آثار جهانی
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر در فهرست میراث‌ملی کشور و ۴ اثر در میراث جهانی