Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-28@10:02:03 GMT

خونریزی مغزی چه نشانه هایی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۰۹۵۶

خونریزی مغزی چه نشانه هایی دارد؟

ساعت 24-خونریزی در مغز به نام هموراژ شناخته می شود که نوعی سکته مغزی است. نوع خونریزی به مکان وقوع آن در مغز بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر ضربه ای به سر فرد وارد شده باشد، ممکن است یک هماتوم ساب دورال (زیر سخت شامه) را تجربه کند. در این شرایط، خون از رگ های آسیب دیده به غشائی که مغز را پوشش می دهد، نشت کرده و موجب افزایش فشار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه خونریزی مغزی می تواند مرگبار باشد اما امکان بهبودی نیز وجود دارد. فرد ممکن است عوارض بلندمدتی مانند صرع یا مشکلات حافظه را تجربه کند.

علائم

ممکن است هیچ نشانه هشداردهنده ای از خونریزی در مغز وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، این شرایط می تواند پس از زمین خوردن یا وارد شدن ضربه به سر رخ دهد.

اگر ضعفی در دیواره رگ خونی وجود داشته باشد می تواند دچار برآمدگی یا تورم شده که به نام آنوریسم شناخته می شود. آنوریسم ها می توانند به طور ناگهانی و بدون هشدار قبلی پاره شده و موجب خونریزی در مغز شوند.

فعالیت بدنی یا فشار می تواند موجب پارگی یک آنوریسم شود. بر همین اساس است که بلند کردن جسمی سنگین یا در زمان تجربه احساسی شدید مانند خشم که موجب افزایش فشار خون می شوند، امکان خونریزی در مغز وجود دارد.

علائم می توانند متفاوت باشند و به مکانی که خونریزی رخ داده است، بستگی دارند. بخش های مختلف مغز مسئول عملکردهای مختلفی مانند گفتار، حافظه یا حرکت هستند.

فرد مبتلا به خونریزی مغزی ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

- سردرد شدید ناگهانی

- سفتی گردن

- احساس بیماری یا بیمار شدن

- سردرگمی

- حساسیت به نور

- دشواری در حرکت و راه رفتن

- لرزیدن

- تشنج

- غش کردن

فرد می تواند دارای علائم سکته مغزی نیز باشد. افراد باید نشانه های این شرایط و این که باید چه کاری انجام دهند را به خاطر داشته باشند:

- افتادگی صورت

- ضعف دست

- گفتار مبهم

- زمان تماس با اورژانس

سکته مغزی یک وضعیت اضطراری پزشکی است. اگر فردی علائم خونریزی مغزی یا سکته مغزی را تجربه می کند باید همواره با اورژانس تماس بگیرید.

خونریزی مغزی ناشی از زمین خوردن

یک آسیب دیدگی جدی سر می تواند موجب خونریزی مغزی شود. تمام تروماهای جدی سر نیازمند توجه پزشکی فوری هستند. افرادی با این نوع از آسیب دیدگی ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

- غش کردن

- سردرگمی

- دشواری در تکلم

- بیمار بودن

- خروج خون یا مایع از گوش ها

- دشواری در بیدار ماندن

آنوریسم پاره شده

پارگی آنوریسم می تواند موجب خونریزی در مغز شود. تشخیص آنوریسم ها تا پیش از این که پاره شوند می تواند دشوار باشد، اما از علائم شایع آنها می توان به سردرد و دوبینی اشاره کرد. آنوریسم می تواند به واسطه یک آسیب سر یا افزایش سطوح فشار خون پاره شود.

عوامل خطر

هر چیزی که به رگ های خونی آسیب برساند می تواند خطر آنوریسم را افزایش دهد. از عوامل خطر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- چاقی

- سیگار کشیدن

- مصرف الکل

- فشار خون بالا

- سن

- جنسیت

- نژاد

- سابقه خانوادگی سکته مغزی

افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی قرار دارند، اما این شرایط می تواند بسیاری از افراد زیر 65 سال را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

بارداری، استفاده از داروهای ضد بارداری، و روش درمان جایگزینی هورمون ممکن است همگی در افزایش خطر سکته مغزی نقش داشته باشند.

در آمریکا، خطر تجربه نخستین سکته مغزی برای افراد سیاه پوست دو برابر بیشتر از افراد سفید پوست است. این ممکن است به دلیل خطر دیابت و چاقی بیشتر در جمعیت سیاه پوستان باشد.

فردی که قبلا سکته مغزی را تجربه کرده است در معرض خطر بیشتری برای تجربه یک سکته مغزی دیگر قرار دارد. فردی که قبلا یک سکته قلبی را تجربه کرده است نیز در معرض خطر بیشتری برای تجربه سکته مغزی قرار دارد.

بیماری کبد یکی دیگر از عواملی است که می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. فردی با کبد آسیب دیده ممکن است با خطر بیشتر خونریزی در بدن مواجه باشد.

ژن ها نیز ممکن است در این زمینه نقش داشته باشند. آنژیوپاتی آمیلوئید سربرال یک بیماری ژنتیکی است که می تواند موجب از دست رفتن عملکرد مغز با افزایش سن شود. انباشت پروتئین ها اطراف دیواره سرخرگ مغز ممکن است خطر زوال عقل، سکته مغزی و صرع را افزایش دهد.

تشخیص و آزمایش

با توجه به علائمی که فرد دارد، ممکن است این که با خونریزی مغزی مواجه شده است، مشهود باشد. دلایل و عوامل خطر واضح مانند آسیب دیدگی سر یا سکته مغزی پیشین نیز می توانند به تشخیص یک خونریزی مغزی کمک کنند.

فرد به طور معمول نیازمند انجام آزمایشات در بیمارستان برای تشخیص خونریزی مغزی است. رایج ترین روش تصویربرداری سی تی اسکن است.

در مورد آنوریسم، پزشک می تواند یک ماده رنگی را درون رگ های خونی تزریق کند که به تعیین موقعیت این شرایط در تصویربرداری پرتو اکس کمک می کند.

پونکسیون نخاعی نیز می تواند به بررسی نشانه های خونریزی کمک کند. در این روش نمونه گیری از مایع مغزی نخاعی انجام می شود.

اگر این آزمایشات نشان دهند که فرد خونریزی مغزی دارد، آزمایش هایی که در ادامه صورت می گیرند می توانند اطلاعات بیشتری را برای کمک به طراحی برنامه درمان در اختیار پزشک قرار دهند.

درمان

گزینه های درمان می توانند متفاوت باشند. در ادامه با برخی روش های درمان با توجه به دلیل خونریزی مغزی بیشتر آشنا می شویم.

آنوریسم پاره نشده

اگر فردی با آنوریسم پاره نشده مواجه باشد، جراح از روش قرار دادن کویل استفاده می کند. وی از یک کاتتر برای هدایت کویل های فلزی کوچک به سمت آنوریسم استفاده می کند. این وسیله از ورود خون به رگ جلوگیری کرده و اتصال آن به سرخرگ اصلی را مسدود می کند تا از تورم و ترکیدن آنوریسم در آینده جلوگیری شود. این روش در طول زندگی فرد چندین بار قابل انجام است.

جراح می تواند از روش قرار دادن کلیپ نیز استفاده کند که در آن یک کلیپ فلزی برای پیشگیری از ورود خون به آنوریسم در پایه آن قرار داده می شود.

خونریزی های مغزی

درمان فوری پس از خونریزی مغزی استفاده از دارو است. این ممکن است درد را تسکین داده و از تشنج مرتبط با پارگی آنوریسم پیشگیری کند.

اگر یک آنوریسم دلیل خونریزی مغزی باشد، فرد ممکن است نیازمند عمل جراحی برای ترمیم رگ خونی پاره شده باشد.

انواع خونریزی در مغز

دو نوع خونریزی در مغز وجود دارند که شامل هموراژ درون مغزی، خونریزی در بافت مغز رخ می دهد و هموراژ زیر عنکبوتیه، خونریزی در سطح مغز رخ می دهد، می شوند.

آسیب دیدگی های سر که به خونریزی مغزی منجر می شوند معمولا از نوع هموراژ زیر عنکبوتیه هستند در شرایطی که فشار خون بالا از دلایل شایع هموراژ درون مغزی است. هر دو نوع خونریزی مغزی دارای علائم مشابه هستند.

عوارض

خونریزی مغزی می تواند موجب عوارض مختلفی شود و برخی طولانی تر از موارد دیگر هستند.

عوارض اولیه

یک آنوریسم ممکن است دوباره پاره شود و موجب خونریزی دیگری شود. خطر در روزهای نخست پس از نخستین خونریزی بالاتر است. علائم مشابه با خونریزی مغزی اولیه هستند، اما اغلب از شدت بیشتری برخوردار هستند.

پس از یک خونریزی مغزی، رگ خونی می تواند دچار اسپاسم شده و باریک شود. این شرایط جریان خون به مغز را کاهش می دهد و می تواند موجب آسیب مغزی شود. علائم شامل خواب آلودگی، و نشانه های مشابه با سکته مغزی می شوند.

پس از یک خونریزی مغزی، مایع می تواند در مغز جمع شود. این می تواند فشار بر مغز را افزایش داده و موجب تجربه علائمی مانند سردرد، استفراغ و تاری دید شود.

عوارض بعدی

عوارض دیگر ممکن است مدت زمانی بیشتری طول بکشد تا ظاهر شوند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- مشکلات حافظه

- تمرکز

- اختلالات خلق و خو

- تغییرات رفتاری

پیشگیری

برخی اقدامات را می توانید برای پیشگیری از تجربه خونریزی مغزی انجام دهید. با این وجود برخی عوامل از جمله ژنتیک زیر کنترل ما قرار ندارند.

از جمله اقداماتی که می توانید برای پیشگیری از خونریزی مغزی انجام دهید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ورزش

- مصرف یک رژیم غذایی سالم

- کاهش استرس

- محدود کردن مصرف نمک و چربی

- ترک سیگار

- پرهیز از مصرف الکل

همگردی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: خونریزی در مغز تواند موجب خونریزی مغزی موجب خونریزی آسیب دیدگی خطر بیشتر سکته مغزی موارد زیر فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۰۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ عارضه جانبی خطرناک ایبوپروفن؛ از خونریزی معده تا مشکلات باروری

ایبوپروفن برای تسکین درد استفاده می شود و نیازی به نسخه پزشک ندارد، به همین دلیل دستیابی به آن بسیار آسان است.

اما اخیراً مطالعاتی نشان داده اند که مصرف طولانی مدت این مسکن می تواند عوارض جانبی جدی و حتی گاهی کشنده داشته باشد.

به گزارش روزیاتو، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند آسپرین، ناپروکسن یا ایبوپروفن، با عوارضی مانند زخم معده و مشکلات باروری، شنوایی و قلبی-عروقی مرتبط هستند و به تازگی ارتباط آن ها با افزایش خطر لخته شدن خون مشخص شده است.

برای افراد سالمی که هر از چند گاهی به کمی تسکین درد نیاز دارند، استفاده از یک داروی ضد التهابی اشکالی ندارد.

اما مصرف طولانی مدت این داروها می‌تواند باعث مشکلات جدی دیگری شود و نیاز به مشورت با پزشک دارد.

۱- زخم معده

علائم زخم معده عبارت‌اند از:

درد یا سوزش در مرکز شکم سوء هاضمه سوزش سردل احساس بیماری

به گفته متخصصان، مصرف مسکن های ضد التهابی غیر استروئیدی یکی از شایع ترین علل زخم معده است.

این مسکن ها توانایی بدن شما را برای ایجاد لایه های مخاطی کاهش می دهند که از پوشش معده در برابر اسید معده محافظت می کنند.

اسید معده آنقدر قوی است که می تواند دندان ها و استخوان های شما را فرسوده کند.

۲- مشکلات باروری

علائم کمبود تستوسترون که به عنوان «هیپوگنادیسم» شناخته می شود، عبارت‌اند از:

اختلال در نعوظ خلق و خوی منفی کاهش توده عضلانی خستگی

مردانی که برای ماه‌ها ایبوپروفن مصرف می‌کنند، ممکن است که در معرض خطر بیشتر مشکلات باروری باشند.

طبق پژوهشی که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده، در بدن مردان جوان سالمی که یک مسکن معمولی را تا ۶ هفته مصرف کردند، هورمون‌های جنسی مردانه کمتری ترشح شده و منجر به هیپوگنادیسم می‌شود که معمولاً تنها در مردان مسن‌تر و افراد سیگاری دیده می‌شود.

افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله ای که در این مطالعه دانمارکی شرکت کردند، طی دو هفته پس از مصرف ۶۰۰ میلی گرم ایبوپروفن دو بار در روز، دچار اختلال هیپوگنادیسم شدند.

این وضعیت زمانی ایجاد می شود که بدن تستوسترون کافی تولید نمی کند. این مشکل معمولاً پس از قطع مصرف ایبوپروفن برطرف می شود.

۳- مشکلات شنوایی

علائم کم شنوایی:

مشکل در شنیدن واضح و درک نادرست از آنچه که دیگران می گویند، به خصوص در مکان های پر سر و صدا درخواست از مردم برای تکرار حرف هایشان گوش دادن به موسیقی یا تماشای تلویزیون با صدایی بالاتر از نیاز دیگران مشکل شنوایی در پشت تلفن احساس خستگی یا استرس ناشی از تمرکز حین گوش دادن

وقتی به عوامل خطر مرتبط با کم شنوایی فکر می کنید، مسکن های بدون نسخه احتمالاً در میان آنها نیستند.

اما یک مطالعه که در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی منتشر شده، نشان داده که مصرف مکرر ایبوپروفن می تواند در زمینه کم شنوایی نقش داشته باشد.

در این مطالعه، زنانی که حداقل دو بار در هفته از مسکن‌ها استفاده می‌کردند، بیشتر در معرض کاهش شنوایی بودند و مصرف مکرر مسکن‌ها این خطر را تا ۲۴ درصد افزایش می‌داد.

این یافته‌ها مشابه مطالعه‌ای روی مردان مبتلا به کم شنوایی است، اگرچه آسپرین نیز در آن مطالعه نقش دارد.

دانشمندان معتقدند که این دارو می تواند جریان خون طبیعی در حلزون گوش داخلی را مختل کند.

۴- مشکلات قلبی

علائم ایست قلبی:

خستگی سرگیجه تنگی نفس حالت تهوع درد قفسه سینه تپش قلب از دست دادن هوشیاری

چندین مطالعه، مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را با افزایش خطر ابتلا به بیماری های جدی قلبی مرتبط دانسته اند.

در یک مطالعه در مجله پزشکی بریتانیا در سال ۲۰۱۶، نویسندگان اشاره کرده اند که گزارش‌هایی از واکنش‌های نامطلوب قلبی در سال ۲۰۰۰ مشاهده شده است.

برخی تحقیقات منتشرشده در سال ۲۰۱۷ نشان داد که این دارو می تواند خطر ایست قلبی را تا ۳۱ درصد افزایش دهد.

نویسندگان از دانشگاه کپنهاگ، از نتایج پژوهش آنقدر شوکه شدند که به این نتیجه رسیدند که این داروها باید تنها با نسخه در دسترس باشند.

ایست قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که قلب پمپاژ خون را در بدن متوقف ‌کند؛ چیزی شبیه به یک خطای الکتریکی.

یک فرد پس از ایست قلبی بلافاصله بیهوش شده، هیچ نشانه‌ای از حیات نشان نمی‌دهد و تنفسش متوقف می شود.

ایست قلبی با حمله قلبی متفاوت است. در حمله قلبی فرد معمولاً هوشیار بوده و اغلب متوجه درد قفسه سینه و بازوی خود می شود.

۵- لخته شدن خون

علائم لخته شدن خون عبارت‌اند از:

درد ضربان‌دار یا گرفتگی، تورم، قرمزی و احساس گرما در پا یا بازو تنگی نفس ناگهانی، درد شدید قفسه سینه (ممکن است در هنگام تنفس بدتر شود) و سرفه

زنانی که ایبوپروفن و داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی را همزمان مصرف می کنند، بیشتر در معرض خطر لخته شدن خون هستند.

محققان از دانشگاه کپنهاگ همچنین دریافتند که مصرف این مسکن ها در کنار داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی می تواند خطر ترومبوآمبولی وریدی یا لخته خون را تا ۵ برابر افزایش دهد.

ترومبوآمبولی وریدی می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۶ نفر از ۱۰ بازمانده سکته مغزی سال ها بعد دچار افسردگی می شوند
  • ۶ نفر از ۱۰ بازمانده سکته مغزی سالها بعد دچار افسردگی می شوند
  • آلودگی نوری در شب ریسک سکته مغزی را افزایش می دهد
  • خطر سکته مغزی و زوال عقل در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است
  • ۵ عارضه جانبی خطرناک ایبوپروفن؛ از خونریزی معده تا مشکلات باروری
  • سکته مغزی چگونه رخ می‌دهد؟ + فیلم
  • علائم زخم معده را بشناسید
  • زنگ خطر ابتلا به تب کریمه کنگو در زاهدان به صدا درآمد
  • چهار نفر در زاهدان به تب کریمه کنگو مبتلا شدند
  • سیر از این بیماری جدی پیشگیری می‌کند