Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-24@18:48:36 GMT

قطعنامه ضد ایرانی در دستور شورای امنیت قرار گرفت

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۱۰۷۲

پس از چند روز کش و قوس درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، سر انجام نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد از رئیس دوره‌ای شورای امنیت خواست تا آخرین نسخه اصلاح شده قطعنامه پیشنهادی خود را در دستور کار قرار دهد.

هنوز زمان رای‌گیری مشخص نشده است اما در صورت معلوم شدن، اعضا ۲۴ ساعت فرصت دارند تا به آن رای دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمتر از سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت ترامپ سرنوشت خود را در سیاست خارجی به تمدید تسلیحاتی ایران گره زده است و می‌خواهد از آن برای تبلیغات استفاده کند.

محدودیتی که از ۱۳ سال پیش به تصویب شورای امنیت رسید، به موجب برجام و به تبع آن، قطعنامه ۲۲۳۱، در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. این مساله موجب ناخرسندی رژیم صهیونیستی و سعودی به عنوان دو مخالف جدی برجام بود و همین مساله، رژیم ترامپ را بر آن داشت که برای شادی آنهایی که قراردادهای میلیارد دلاری برای خرید تسلیحات از آمریکا بسته‌اند، کاری بکند.

از این رو، قطعنامه‌ای را ارائه داد که حاوی ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی در مجموع ۱۳ صفحه بود و گفته می‌شد که شامگاه دوشنبه در دستور شورا قرار خواهد گرفت اما این اتفاق نیفتاد و سه شنبه اعلام شد آمریکا این قطعنامه را به زباله دانی انداخته و سندی را ارائه داده است که تنها ۲ پارگراف مقدماتی دارد، هرچند که هدف یکی است.

این پیش‌نویس عصر سه شنبه در بین اعضای شورای امنیت توزیع شد و آنها تا ساعت ۱۰ صبح امروز چهارشنبه به وقت محلی فرصت داشتند، نظراتشان را درباره آن مطرح کنند.

آمریکایی‌ها برای این قطعنامه خود را اصلاح کردند و تنها خواستار تمدید محدودیت فعلی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شدند که کاملا یقین پیدا کردند هیچ یک از اعضای شورای امنیت با متن آنها موافق نیستند.

هرچند تا کنون هم اعضای شورا به متن فعلی آمریکا نظر مثبتی نشان نداده‌اند و انتظار می‌رود دولت ترامپ علاوه بر شکست سنگین، بار دیگر در موضوع ایران دچار انزوای بین‌المللی شود، روسیه و چین هم به صراحت از مخالفت خود با این رویکرد آمریکا سخن گفته‌اند.

از این رو، تاخیر در زمان رای‌گیری تنها فرصتی برای دست و پا زدن آمریکا فراهم می‌سازد تا بتواند حداقل یک یا ۲ رای مثبت برای خود دست و پا کند تا شاید از افتضاح تمام عیار در عرصه بین‌المللی و در آستانه انتخابات جلوگیری کند.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: سازمان ملل متحد شورای امنیت انتخابات ریاست جمهوری دولت سیاست خارجی ایران تبلیغات رژیم صهیونیستی شادی زباله اعضای شورای روسیه چین انتخابات انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات دولت سازمان ملل متحد شورای امنیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۱۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رای‌گیری شورای امنیت درباره فلسطین امیدوارکننده است؟

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: نتیجه رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل درباره به رسمیت شناختن فلسطین و وتو آمریکا در هفته گذشته قابل پیش‌ بینی بود. اگرچه کشورهای اروپایی به‌طور فزاینده ای از دولت فلسطینی حمایت می‌کنند، آمریکا هنوز مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. چرا؟

رمزی بارود روزنامه اینترنتی فلسطین کرونیکل, ستون نویس تارنمای میدل ایست مونیتور به چهار دلیلی که نماینده آمریکا در سازمان ملل این قطعنامه را وتو کرد، پرداخته است.

یک، محور سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه هنوز اولویت‎های اسرائیلی (رژیم صهیونیستی) است. از آنجایی که صهیونیست‌ها با ایده تشکیل دولت فلسطینی مخالف هستند یا هرگونه احقاق اساسی‎ترین حقوق فلسطینی‎ها را رد می‎کنند، رئیس‎جمهور ضعیف آمریکا هم نه شجاعت و نه تمایل دارد که با موضع تل‌آویو مخالفت کند.

دوم، این واقعیت که رژیم صهیونیستی رای دادن به فلسطین را معادل پاداش دادن به تروریسم با ایجاد یک دولت فلسطینی می‎دانست، نوعی گفتمان سیاسی را ایجاد کرد که رای مثبت آمریکا، یا امتناع از رای دادن، را به حمایت از این به اصطلاح تروریسم تبدیل می‎کرد.

سوم، جو بایدن ‎نمی‌توانست تنها چند ماه مانده به یکی از مناقشه ‌برانگیزترین انتخابات تاریخ آمریکا از لحاظ سیاسی از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت کند. به‌ویژه اینکه حزب جمهوری‎خواه نشان داده که حمایتش از اسرائیل کور و بی قید و شرط است. آنها همچنین آماده هستند تا از هر گونه اظهارنظری - چه رسد به اقدام - بایدن و مقامات او علیه تل‌آویو بهره‎برداری انتخاباتی کنند.

بیشتر بخوانید:‌ پشت پرده طولانی شدن نسل کشی در غزه غزه قوی‌تر از همیشه بازمی‌گردد | فلسطین در جنگ روایت‌ها پیروز شد راز پیروزی مقاومت در شجاعیه انزوای بیش از پیش واشنگتن

با این حال، رای‌گیری شورای امنیت و واکنش‌های پس از آن نشان داد نه فلسطین که این آمریکا است به‌دلیل موضع‌گیری‌های چند ماه پیش خود در قبال جنگ غزه عمیقا منزوی شده است.

رمزی بارود می‌نویسد:‌ در واقع، رای‎گیری نشان داد که اول، جامعه بین‎المللی تا حد اندازه در حمایت از فلسطینی‎ها متحد شده است.‌

دوم، رای مثبت فرانسه، نشان‎دهنده تغییر مواضع اساسی در اروپا نسبت به فلسطین است.

سوم، اظهارات کوبنده ایرلند، نروژ، اسپانیا و دیگران در این رابطه نشان می‎دهد که مسیر حمایت از فلسطین در اروپا در ماه‌ها و سال‌های آینده ادامه خواهد یافت.

و در نهایت اینکه، رای‌گیری و وتو شدن قطعنامه از سوی آمریکا نشان دهنده ناتوانی بایدن در خارج شدن از دامی بود که حامیان رژیم صهیونیستی بر او تحمیل کرده‌اند.

با این حال، با وجود نتیجه منفی رای‎گیری، فلسطینی‌ها اکنون عزم جدی پیدا کرده‌اند تا بر موانعی که تل‌آویو و واشنگتن پیش پای آنان گذاشته‌اند غلبه کنند. در حقیقت، این احساس جمعی از امید و توانمندی، نتیجه حمایت قوی از فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی نیست، بلکه نتیجه افزایش همدردی و حمایت از فلسطین در سراسر جهان و حتی مهمتر از آن، مقاومت مداوم فلسطینی‎ها در غزه است.

کد خبر 846658 برچسب‌ها اسرائیل سازمان ملل - شورای امنیت ایالات متحده آمریکا رژيم صهيونيستى فلسطین جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • پنج پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • 5 پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • سرپیچی رژیم صهیونیستی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل
  • هشدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به کشورهایی که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری خود را به رژیم صهیونیستی داده‌اند
  • آمریکا برای سه «هکر ایرانی» ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد
  • بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه عمل نکرده است
  • بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
  • چرا رای‌گیری شورای امنیت درباره فلسطین امیدوارکننده است؟
  • حکیم: جهان رژیم اسرائیل را وادار به توقف جنگ غزه کند