Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با اجرای طرح ملی تولید مرغ گوشتی سایز در مصرف نهادهای دامی صرفه جویی خواهد شد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، مرتضی رضایی اظهار کرد: برای این طرح ملی جلسات مختلفی گذاشته شده اما باید تقاضا از سوی مصرف کننده وجود داشته باشد تا این طرح ملی اجرا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: هنوز هم در جامعه، مرغ با وزن بیشتر را راحت‌تر خریداری می‌کنند و قیمت لاشه‌های سنگین بیش از لاشه 1700 گرمی است، بنابراین فشار تقاضا بر طرح موثر بوده و اصلی‌ترین رکن این است که باید بر روی الگوی مصرف مرغ سالم‌تر پیش برویم تا مردم خیالشان راحت باشد که این نوع مرغ، هم از نظر اقتصاد خانوار و هم بهداشت مناسب‌تر است.
رضایی با اشاره به لزوم استفاده از ابزار رسانه در تغییر الگوی مصرف مرغ گوشتی خاطرنشان کرد: باید از طریق رسانه برای مردم تبلیغ شود که مصرف‌کننده بداند، صلاح جامعه به تولید و مصرف این نوع مرغ است.
وی افزود: دستگاه‌های مرتبط مانند تنظیم بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در این کار با وزارت جهاد کشاورزی همکاری کنند.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: اگر قیمت مرغ افزایش یابد، تمایل مرغداران به سمت افزایش وزن می رود، بنابراین باید یک نرخ ترجیحی برای مرغ سایز وجود داشته باشد، در غیر این صورت این طرح ضمانت اجرایی نخواهد داشت.
وی در رابطه با کاهش مصرف نهاده‌های دامی در اجرای طرح ملی تولید مرغ گوشتی سایز گفت: اجرای این طرح در مصرف نهادهای دامی صرفه جویی خواهد کرد، بنابراین مجموعه‌ای از دستگاه‌ها باید در این طرح همراه باشند و یک کارگروه نظارتی مستقل از بخش، فعال باشد تا موضوعات هوشمندانه و رصد شده و مشکلات مرتفع شود.
رضایی با اشاره به نقش تشکل‌ها در اجرای این طرح تصریح کرد: تشکل‌ها نقش بسیار اساسی در اجرای این طرح خواهند شد و باید در این طرح با بخش دولتی همکاری کنند.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: باید از طرح‌های بازدارنده برای عدم نگهداری مرغ بیش از 38 روز در مرغداری‌ها استفاده کنیم، همچنین استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی و تولید محتوا برای تغییر الگوی مصرف مرغ لازم الاجراست.
در ادامه این جلسه، علی‌صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: در صورتی که برنامه مدیریت سنی طیور گوشتی داشته باشیم می‌توانیم بر مزایای آن از 2 بعدی اقتصادی و بهداشتی (زیست‌محیطی، طیور و انسانی) تأکید کنیم.
وی افزود: با مدیریت سنی مرغ گوشتی از 42 روز به 38 روز، 1.2 میلیارد پرنده که 2.4 میلیون تن گوشت مرغ را تولید می‌کنند، مخاطرات محیطی آنها 10.5 درصد کاهش می‌یابد و از 9 میلیارد دز واکسنی که برای این 2.4 میلیون تن گوشت مرغ استفاده می‌شود، یک میلیارد دز صرفه‌جویی خواهد شد.
ماکنعلی ادامه داد: از نظر کیفیت گوشت مرغ هم گوشت سالم‌تری خواهیم داشت؛ مرغ در هفته 5 و 6 ، از آنجایی که سایز بزرگتری داشته، میزان اکسیژن بیشتری نیاز دارد و امکان ابتلا به بیماری های ریوی در این دوره است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد: با تولید مرغ سایز استفاده از آنتی بیوتیک‌ها تا 300 تن کاهش می‌یابد.
وی گفت: در تمام دنیا اثربخشی یک برنامه وابسته به تغییر نگرش مردم است و اگر بتوانیم به تولید کننده ثابت کنیم که با این روش هزینه تولید کاهش می‌یابد و به مصرف کننده نیز ثابت کنیم که این نوع مرغ سالمتر است، می‌توانیم به موفقیت این طرح امیدوار باشم.
ماکنعلی تصریح کرد: در حال حاضر در 41 کشتارگاه که مرغ گرید A+ و A تولید می‌کنند، مرغ با سن کمتر از 38 روز را خریداری و کشتار می‌کنند.
در ادامه این جلسه، علی اکبر مؤیدی رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: در فرآیند اجرایی این طرح کاملاً هم راستا با وظایف ما در موسسه آموزش و ترویج است.
وی افزود: ستاد رسانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی در معاونت آموزش و ترویج از سال گذشته شکل گرفته که پایه آن بر تولید و محتوا است و 17 هسته محتوایی در زمینه دام و دامپزشکی در این بخش فعال هستند.
مؤیدی عنوان کرد: برای اطلاع رسانی عمومی هم ما با صدا و سیما قراردادهای مختلفی داریم و از شبکه‌های سیمایی مختص وزارت جهاد کشاورزی، با موضوع کشاورزی و تولید تهیه و پخش می‌شود که یکی از این  برنامه‌ها، برنامه رویش است که از شبکه آموزش، 6 روز از هفته و به مدت یک ساعت بر روی آنتن می رود.


کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مرغ نهاده وزارت جهاد وزارت جهاد کشاورزی مرغ گوشتی طرح ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۱۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۵ درصدی بهره وری آب در سطح مزرعه با سامانه آبیاری قطره‌ای

به گزارش خبرنگار مهر، علی مختاران صبح چهارشنبه در نشست خبری گرامیداشت روز ملی گندم و نان که در سالن جلسات مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی برگزار شد، با اشاره به تجارب استفاده از سامانه آبیاری قطره‌ای در تولید گندم به عنوان یک گیاه متراکم گفت: در این زمینه باید به کاهش مصرف آب و افزایش تولید و بهره وری در مزارع توجه جدی صورت گیرد.

وی مبنای این حرف را صرفه جویی واقعی در مصرف آب دانست که در سطح استان و کلان کشوری باید مورد پیگیری قرار گیرد و افزود: با توجه به کمبود آب در سراسر کشور، صرفاً با تأمین آب می‌توان تولید را افزایش داد اما ممکن است به ارتقای بهره وری در سطح یک حوزه یا استان نرسیم، بنابراین باید کاهش مصرف آب با در نظر گرفتن حفظ تولید محصول مد نظر باشد.

عضو هیأت علمی بخش تحقیقات آبیاری زهکشی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با اشاره به اینکه برای تحقق این هدف باید از تکنیک‌های به زراعی استفاده کرد، عنوان کرد: یکی از این تکنیک‌ها سامانه آبیاری قطره‌ای نواری است که برای تولید گندم می‌توان از آن استفاده کرد، در کنار این موضوع باید تمهیداتی نیز برای ارتقای بهره وری اتخاذ شود.

مختاران با تاکید بر ضرورت تمرکز بر سامانه کشت و استفاده از مهندسی زهکشی مناسب در جهت حفاظت از خاک بیان کرد: تجربه استفاده از این سامانه در تحقیقات این مؤسسه با حفظ عملکرد محصول از چهار تن در هکتار در مناطق مستعد شوری تا مناطق مستعد و خاک‌های مناسب که ۶ و نیم تن در هکتار بود، حاکی از کاهش ۳۲ درصدی مصرف آب نسبت به سامانه آبیاری سنتی است.

وی با اشاره به کاهش ۱۶ درصدی مصرف آب با استفاده از این سامانه نسبت به بهره گیری از سیستم‌های آبیاری بارانی عنوان کرد: این سامانه توانسته میزان بهره وری آب در سطح مزرعه را ۳۵ درصد افزایش دهد و نسبت به سیستم آبیاری بارانی حدود ۱۰ درصد ارتقای بهره وری داشته باشد. اساس این سامانه دور آبیاری کم و تناوب آبیاری بالاست.

عضو هیأت علمی بخش تحقیقات آبیاری زهکشی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با اشاره به اینکه این سامانه اجازه نمی‌دهد نمک در اطراف ریشه گیاه تجمع کند، مطرح کرد: در مناطقی که کیفیت آب مناسب بود استفاده از این سامانه با حفظ بقایای گیاهی موجب ارتقای ۱۰ درصدی صرفه جویی واقعی آب نسبت به سیستم سنتی و نیز افزایش ۲۰ درصدی عملکرد محصول شد.

مختاران گفت: استفاده از سامانه آبیاری قطره‌ای نواری حتی به مهندسان آب اجازه می‌دهد که به راحتی سیستم‌های هوشمند را به صورت اتوماسیون یا بر خط استفاده از داده‌های هواشناسی اجرا کنند و ضمن مدیریت آبیاری، صرفه جویی واقعی آب در مزرعه محقق شود. توسعه این سیستم نباید مبنای توسعه اراضی کشاورزی بلکه باید مبنای بهبود باشد.

کد خبر 6080972

دیگر خبرها

  • توزیع بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع نهاده دامی و کشاورزی
  • اجرای بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم درآمد صد میلیارد دلاری برای کشور دارد
  • تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی
  • جوجه یک روزه چرا گران شد؟
  • جوجه یک روزه گران شد؟ | فروش جوجه با این قیمت ها تخلف است
  • ترخیص بهداشتی ۹ میلیون تن نهاده دام وارداتی از بندر امام
  • ترخیص بیش از ۹ میلیون تن نهاده دام در بندر امام خمینی
  • افزایش ۳۵ درصدی بهره وری آب در سطح مزرعه با سامانه آبیاری قطره‌ای
  • کاهش قیمت ها در بازار مرغ | مرغداران با ضرر می‌ فروشند
  • اصلاح الگوی کشت برنج در کهگیلویه و بویراحمد