Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@06:07:24 GMT

پیش‌بینی برداشت ۹۰ تن سیر از مزارع مهاباد

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۱۲۱۸

پیش‌بینی برداشت ۹۰ تن سیر از مزارع مهاباد

جعفر علیزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال ۹ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان در سال جاری زیر کشت این محصول رفته که نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به تغییر الگوی کشت در این شهرستان با وجود کمبود منابع آبی و خشکسالی افزود: میزان تولید سیر در سال جاری در مقایسه با پارسال ۲۰ درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود به طور متوسط از هر هکتار ۱۰ تن سیر برداشت ‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مهاباد گفت: اقتصادی بودن، نیاز اندک آبی، ماندگاری بالا در مقابل سایر سبزیجات برگی و فروش مناسب در بازار از عوامل مهم برای توسعه و افزایش سطح زیر کشت این محصول است.

شهرستان مهاباد با داشتن بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است که در ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

سیر از سبزی‌هایی است که تاریخی بسیار کهن دارد و انسان خواص درمانی این گیاه را پنج قرن قبل از میلاد مسیح شناخته بود؛ این محصول هزاران سال برای اهداف پزشکی استفاده شده و حداقل سه هزار سال در طب چین کاربرد داشته است. ‏

در حال حاضر از سیر برای کاهش میزان کلسترول و کاهش خطر بروز بیماری ‌های قلبی - عروقی و نیز برای بهره‌مندی از خواص ‏ضد میکروبی آن استفاده می‌شود.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مهاباد آذربایجان غربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مهاباد آذربایجان غربی وزارت جهاد کشاورزی مهاباد آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۱۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به ۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار رسید

رسول سعیدیان معاون فنی جهادکشاورزی مهاباد گفت: گندم‌کاران این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوا، مبارزه با علف‌های‌هرز و بیماری سن را در مزارع خود شروع کردند و تاکنون ۱۱ هزار هکتار از مزارع گندم دیم و ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار از مزار گندم آبی را علیه آن سم‌پاشی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: کشاورزان باید حین مبارزه با علف‌های‌هرز به مرحله رشد گیاه و علف هرز توجه داشته باشند و با هماهنگی و مشورت کارشناسان جهادکشاورزی از سموم مناسب و موثر متناسب با نوع علف‌های‌هرز استفاده کنند.

معاون فنی جهادکشاورزی مهاباد ادامه داد: با فرارسیدن زمان مبارزه علیه «پوره سن» نیز عملیات سم‌پاشی در مزارع این شهرستان با همکاری جهادکشاورزی انجام خواهد شد.

سعیدیان با اشاره به بازدید‌های دوره‌ای کارشناسان جهادکشاورزی از مزارع این شهرستان، افزود: ارائه راهکار‌هایی برای کاهش مقاومت علف‌های هرز به علف‌کش‌ها، معرفی سموم جدید به کشاورزان و جمع‌آوری بذر علف‌های‌هرز مشکوک به مقاومت از خدمات کارشناسان کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری بیش از ۵۰ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافت، گفت: از این میزان ۴۵ هزار هکتار به مزارع دیم گندم و ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز به گندم آبی اختصاص یافته است.

وی به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم موردنیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سم‌پاشی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به ۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار رسید
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد 
  • مبارزه به موقع با آفات تولید محصول را افزایش می‌دهد
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم از مزارع دهلران
  • امسال بیش از یک میلیون تن گندم از مزارع گلستان برداشت می شود