Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه بین المللی خرداد_رامتین لطیفی: کامالا هریس که دیروز با اعلام نامش به عنوان معاون جو بایدن، تیم دموکرات‌ها برای رقابت با تیم جمهوری‌خواهان یعنی دونالد ترامپ و مایک پنس در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را تکمیل کرد، چهره شناخته شده‌ و با سابقه‌ای در میان سیاستمداران به شمار می‌رود. آرا و مواضع او درباره موارد مختلف به سبب حضور به عنوان سناتور ایالت کالیفرنیا در مجلس سنا و همچنین به سبب حضور در دور اولیه رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و شرکت در دور اول مناظره‌ها برای همگان عیان و آشکار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از بیان هر نکته‌ای می‌توان گفت که انتخاب کامالا هریس تپسط بایدن که بسیار هم محتمل و قابل پیش‌بینی بود انتخابی بسیار هوشمندانه است و هریس با توجه به بستر فعلی جامعه و دغدغه‌هایی که امروز آمریکایی‌ها در سر دارند گزینه‌ای جامع‌الشرایط است. کامالا هریس زنی سیاهپوست و مهاجر است. او دورگه است و تبار اصلی او از جانب پدرش به آفریقایی‌تبارهای جاماییکا می‌رسد و از جانب مادرش هندی است و آسیایی به شمار می‌رود. او برخلاف بایدن که سیاستمداری پیر و سالخورده محسوب می‌شود میانسال است و برای حضور در کسوت معاون رییس جمهور آمریکا جوان به شمار می‌رود. هریس که مانند بایدن و اوباما یک دموکرات میانه‌رو شناخته می‌شود مورد وثوق هر دو طیف دیگر حزب نیز هست و هم حمایت برنی سندرز و بال چپ حزب را به دنبال خود دارد و هم از حمایت راست‌گرایان پرنفوذ و پرسابقه حزب مانند خانواده کلینتون برخوردار است.

مواضع هریس در مورد ایران و خاورمیانه هم به همین سبک و سیاق است. یعنی می‌توان گفت مواضع کلی او منطبق بر مواضع کلی حزب است اما در مواردی نظرت او بیشتر به بال چپ و در موارد دیگری بیشتر به بال راست گرایش دارد. برای مثال او از حامیان سرسخت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران که موسوم به برجام است، بوده و هست. هریس در همان سال، دستیابی به این توافق را دستاورد مهمی خواند و به طرفین این توافق برای رسیدن به راه حل دیپلماتیک تبریک گفت. در ادامه هم هریس از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از این توافق به شدت انتقاد کرد و در دورانی که به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در رقابت‌های درون حزبی قرار داشت تعهد داد که اگر به عنوان رییس جمهور آمریکا راهی کاخ سفید شود در روزهای آغازین با حفظ و احترام به تمام شرایط پیشین به توافق برجام بازخواهد گشت. می‌توان گفت مواضع هریس در قبال ایران شبیه مواضع اکثریت اعضای حزب و بالاخص شخص جو بایدن است.

هریس در مورد خاندان سلطنتی عربستان و ماجراجویی‌های آل سعود و هم‌پیمانانش در داخل و خارج از این کشورها، مواضع سخت و منتقدانه‌ای دارد. او مخالف جدی جنگ نابرابر عربستان سعودی و ائتلاف حامی این کشور علیه یمن است. هریس بارها از ظلمی که به مردم یمن وارد آمده سخن گفته است و از این که دولتمردان آمریکا هم در این ظلم شریک هستند و از آل سعود حمایت می‌کنند ابراز شرمساری و تاسف کرده است. او بارها در مجلس سنا از فروش تسلیحات به کشورهای عربی و بالاخص عربستان به همین دلیل انتقاد کرده است و اعتقاد دارد سلاح‌هایی که بر اساس این قراردادها به دست اعراب می‌رسد ابزاری است که با آن کودکان یمنی کشته یا آواره می‌شوند. از این رو می‌توان گفت مواضع هریس در قبال عربستان سعودی منطبق بر ادبیات و مواضع بال چپ حزب دموکرات است.

در مورد روابط با یهودیان و به ویژه مواضع هریس در مورد رژیم اسرائیل اوضاع دگرگون است و مواضع او در این مورد بیش از هر کسی شبیه به خود جو بایدن و البته بال راست حزب دموکرات است. علاوه بر این که همسر هریس یهودی است او رابطه و حضور قابل توجهی در اجتماعات و نهادهای یهودی و البته نهادهای بدنام و افراطی یهودی نیز دارد و از معدود چهره‌های مورد حمایت بال چپ حزب دموکرات است که رابطه حسنه‌ای نیز با آیپک دارد و حتی به عنوان سخنران در مراسم و اجتماع این لابی راست‌گرایان حامی رژیم اسرائیل حضور پیدا کرده بود. هریس از ستایشگران رژیم اسرائیل است و این کشور را بستری برای اجتماع هم‌زمان آزادی، دموکراسی و حقوق بشر می‌داند!

برچسب ها: جو بایدن ، کامالا هریس ، دونالد ترامپ ، آمریکا ، انتخابات

منبع: خرداد

کلیدواژه: جو بایدن کامالا هریس دونالد ترامپ آمریکا انتخابات کامالا هریس توان گفت جو بایدن بال چپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۲۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا

موسسه بین‌المللی تحقیقات برای صلح موسوم به «سیپری» در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص بودجه نظامی کشورهای مختلف، می‌گوید ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده است.   به گزارش عصر ایران به نقل از یورو نیوز؛ بر اساس این گزارش که بر پایه آمارهای رسمی و دولتی کشورهای مختلف جهان حاصل می‌شود، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۳ مبلغ ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صرف هزینه‌های نظامی کرده است. این عدد نسبت به سال ۲۰۲۲ شش دهم درصد افزایش یافته است.    بر اساس اعلام این موسسه، میزانی که ایران برای هزینه‌های دفاعی خرج کرده معادل ۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده است.    در منطقه خارمیانه کشورهای عربستان سعودی، اسرائيل و ترکیه بیش از ایران در سال ۲۰۲۳ برای صنایع نظامی خرج کرده‌اند. عربستان با تخصیص ۷۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نه تنها در منطقه خاورمیانه در رده نخست قرار دارد که حتی در جهان هم بعد از ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه و هند در جایگاه پنجم ایستاده است.    بعد از عربستان این اسرائيل است که با صرف ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در جایگاه دوم در منطقه خاورمیانه و پانزدهم جهان ایستاده است. ترکیه هم با ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در رده بیست و دوم دنیا قرار دارد و بیش از ایران در امور نظامی هزینه کرده است.    بر اساس نتایج این تحقیق، رتبه ایران در رده‌بندی جهان نسبت به سال ۲۰۲۲ هفت رده بالاتر رفته و از جایگاه ۳۳ به رده ۲۶ رسیده است. سهم ایران در کل هزینه‌های تسلیحاتی در جهان در سال ۲۰۲۳ حدود چهار دهم درصد بوده است. این در حالی‌است که عربستان سعودی، اسرائيل و ترکیه به ترتیب سهمی ۳.۱، ۱.۱ و شش دهم درصدی از کل هزینه‌کرد در صنایع نظامی در سال ۲۰۲۳ جهان داشته‌اند.    این گزارش که هزینه‌ها در صنایع نظامی کشورهای مختلف در تمامی نهادهای مربوطه را مورد بررسی قرار داده می‌گوید سهم هزینه‌های نظامی اختصاص یافته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دست‌کم از سال ۲۰۱۹ به بعد رو به افزایش بوده است.   بر این اساس سهم سپاه پاسداران در کل هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۷ درصد بوده اما این میزان در سال ۲۰۲۳ به ۳۷ درصد افزایش یافته است.    علاوه بر این در سال ۲۰۲۳ هزینه‌های مربوط به خرید هواپیما از شرکت صنعتی هواپیماسازی ایران (هسا) نیز در مدت مشابه ۲۷ درصد افزایش یافته است.    از تولیدات هسا می‌توان به هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) که سپاه آنها را تولید و مورد استفاده قرار می‌دهد اشاره کرد.   کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
  • رتبه نخست ایران در پیوند کلیه در خاورمیانه
  • گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی
  • گفت‌وگوی کامالا هریسر با رئیس رژیم صهیونیستی
  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا
  • فرانسه: حضور ما در خاورمیانه باعث مهار تنش است!