Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، امروز پنچ‌شنبه در آیین بهره برداری از طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی کشور اظهارداشت: در قالب پویش «هر هفته الف. ب. ایران»، تا کنون ۵۴ طرح بزرگ با احتساب طرح امروز با سرمایه گذاری ۱۶ هزار میلیار تومان در بخش‌های آب و برق و فاضلاب، به افتتاح رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته تا پایان سال ۱۹۶ طرح دیگر با سرمایه گذاری ۳۴ هزار میلیارد تومان نیز به افتتاح خواهد شد.

وی افزود: طرح مهم امروز طرح توسعه منابع آب و خاک در مناطق مرزی کشور است. به جرات می‌توان گفت کشور ما روی نقشه جغرافیایی از حیث تنوع مسائل آب‌های مرزی و حوزه‌های آبریز مشترک، وضعیت منحصر به فردی دارد.

اردکانیان با اشاره به وجود ۱۲ استان دارای مرز خشکی و ۴۸ رودخانه مرزی که حدود ۴۰ مورد از آن‌ها منشاء داخلی دارند تاکید کرد: امروز برای تمام این آب‌ها موافقت‌نامه و مقاوله‌نامه بین‌المللی معتبر موجود است. این در حالی است که تا قبل از پیروزی انقلاب، در همین کشور با همین سرمایه و همین آب‌ها، تنها یک طرح مرزی به اجرا رسیده بود که مربوط به احداث سد ارس با قدرت تنظیم ۶۵۰ میلیون متر مکعب در سال بر روی رودخانه مرزی ارس بود.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا ابتدای دولت یازدهم ۲۸ سد دیگر با قدرت تنظیم ۳.۲ میلیارد متر مکعب احداث شد و در دولت تدبیر و امید نیز به تنهایی در بخش رودخانه‌های مرزی ۲۴ سد دیگر با تنظیم ۲.۵ میلیارد متر مکعب تا امروز به افتتاح رسیده است.

وزیر نیرو هدف اصلی این طرح‌ها را  تامین آب شرب مردم و تثبیت جمعیت و رفاه و آسایش مردم دانست و خاطرنشان کرد: آب شرب ۴۶ شهر و یک هزار و ۳۶ روستا از محل این طرح‌ها تاکنون تامین شده است و ۳۷۰ مگاوات ظرفیت برق‌آبی نصب شده روی این سدها به شبکه برق کشور متصل شده است. از نظر شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی هم تا حدود ۲۰۰ هزار هکتار برنامه‌ریزی شده است که به مرور این شبکه‌ ها به مدار میؕ‌آیند.

اردکانیان با تاکید بر این که شبکه‌های آبیاری و زهکشی نقش مهمی در تنطیم تولید مواد غذایی دارند، یادآور شد: کشور ما از حیث سطح زیر کشت آبی بعد از چین و هند و آمریکا و پاکستان، پنجمین کشور جهان است. در دنیا به ازای هر ۱۰۰۰ نفر حدودا ۴۰ هکتار زمین تحت کشت آبی وجود دارد و در کشور ما این آمار ۲.۵ برابر میانگین جهانی است. بنابراین ما اگر الگوهای صحیح کشت، روش‌های صحیح آبیاری و از فناوری‌های روز استفاده کنیم،  امنیت غذایی در کشور ما دیگر دغدغه نخواهد بود.

وی با اشاره به طرح‌های در حال افتتاح وزارت نیرو افزود: در اجرای این طرحهای مرزی، تعداد زیادی از شرکت‌ها، کارخانجات تولید کنندگان و طراحان کشور مشغول شدند، ۴۱ شرکت مهندسین مشاور و ۲۰۰ پیمانکار بزرگ در این پروژه ها مشغول بودند، که بزرگترین آن‌ها قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاست که از لحاظ مالی بیش از ۴۵ درصد طرح‌ها توسط آن‌ها اجرا شده یا در دست اجراست.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: آنچه که امروز در استان‌های کرمانشاه و ایلام با فرمان رئیس جمهور افتتاح رسمی شود، موجب افزایش چهار برابری محصولات کشاورزی در این مناطق و همچنین ایجاد اشتغال قابل ملاحظه خواهد شد.

اردکانیان یادآورشد: تاکنون سطح زیر کشت به وسعت ۲۳ هزار هکتار ایجاد شده است که تا پایان امسال به ۳۵ هزار هکتار خواهد رسید و سعی خواهیم کرد در ماه‌های پایان دولت دوازدهم در سال ۱۴۰۰ هم این مسیر رو به رشد ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم دولت تدبیر و امید رضا اردکانیان وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم دولت تدبیر و امید رضا اردکانیان وزارت نیرو وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم دولت تدبیر و امید رضا اردکانیان وزارت نیرو کشور ما طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۲۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ها تا پایان هفته همچنان ادامه دارد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا و براساس اعلام سازمان هواشناسی کل کشور، امروز سه شنبه ۷ فروردین، فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط استان‌ها همچون خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، گلستان، ارتفاعات البرز شرقی و شمال هرمزگان وجود دارد و به تدریج از کشور خارج می‌شود. همچنین از بعدازظهر امروز تا پایان هفته با گذر متناوب امواج تراز میانی جو، در برخی مناطق استان‌های واقع در شمال غرب کشور بارش و وزش باد رخ خواهد داد.

فردا نیز علاوه بر شمال غرب، در استان‌های واقع در سواحل دریای خزر و خراسان شمالی بارش وزش باد و کاهش نسبی دما پیش بینی می‌شود.

پنجشنبه در برخی نقاط مرکز و شمال شرق، در بعضی ساعات ابرناکی و رگبار پراکنده باران گاهی رعد و برق وزش باد و در ارتفاعات بارش برف پیش بینی می‌شود.

جمعه گستره بارش در برخی نقاط مرکز شرق شمال شرق و جنوب شرق و شنبه در برخی مناطق شمال غرب و ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی است.

سازمان هواشناسی وضعیت جوی امروز پایتخت را صاف تا قسمتی ابری و در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید پیش بینی کرد. بیشینه دمای تهران امروز ۱۵ و کمینه دما ۸ درجه خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انجام بیش از ۲۷۰ پروژه انکشافی در پروان
  • طرح بوستان بزرگ زندگی نیازمند عزم جدی و بهره برداری تا پایان شورای ششم
  • روند جمع‌آوری گازهای مشعل در ۱۴۰۳ شتاب می‌گیرد/ بهره‌برداری از ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در آینده‌ای نزدیک
  • بزودی: بهره برداری از مرکزمعاینه فنی خودرو‌های سبک در اسدآباد
  • بهره برداری از مرکزمعاینه فنی خودرو‌های سبک در اسدآباد
  • ◄ بهره برداری از دو پروژه آزادراهی در سال جاری
  • ایجاد اشتغال برای بیش از ۹۲ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی کشور طی سال ۱۴۰۲
  • بارش‌ها تا پایان هفته همچنان ادامه دارد
  • بهره برداری از شهربازی فدک قم تا پایان فروردین ماه امسال
  • شهربازی فدک قم تا پایان فروردین ماه امسال به بهره برداری می رسد