Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان سمنان معتقد است که شرایط ناشی از تحریم‌های ظالمانه امریکا سبب یک غربالگری در بین تولیدکننده‌ها شده و آن دسته از فعالانی که در پی اقتصاد رانتی بودند امروز از گردونه خارج شده و تنها تولیدکنندگان واقعی در میدان ماندند.

حسن آلبویه در نشستی با اصحاب رسانه استان که به بهانه روز صنایع کوچک برگزار شد اظهار کرد: اقتصاد ایران در حال تجربه یک تغییر پارادایم از سرناچاری است که از قضا حرکت به سمت آن از آرزوهای دیرسال ما بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه کشور ما برای اولین‌بار در حال تجربه اقتصاد بدون نفت است افزود: اگرچه این تغییر رویه از سر اجبار بوده اما در صورت تداوم می‌تواند، اقتصاد ما را قوام ببخشد.

وی تحریم‌های امریکا و هم‌پیمانانش را بی‌سابقه‌ترین وهوشمندانه‌ترین تحریم‌ها خواند و ادامه داد: در این شرایط می‌توان هوشمندانه بستر را برای جهش در تولید فراهم کرد. البته در این شرایط ویژه ممکن است که دولت از سر اجبار گاه تصمیمات متناقضی نیز بگیرد اما در مجموع اقتصاد و تولید در مسیر درستی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ما حتی در دوران جنگ هشت ساله نیز تا این حد تحت فشار قرار نگرفته بودیم گفت: باید با ایجاد انعطاف‌پذیری در اقتصاد خود را با شرایط موجود تطبیق دهیم.

آلبویه برخی از مشکلات پیش آمده در حوزه اقتصادی را ناشی از این تغییر رویه در اقتصاد دانست و تصریح کرد: دولت‌های ما در شرایط کاملا آرام نیز برای سال‌ها جرات این تغییر پارادایم را نداشته‌اند و اینک که با تحریم‌های هوشمندانه و فشار حداکثری، به سمت اقتصاد بدون نفت رفته‌ایم باید خود را برای همیشه از اقتصاد تک‌محصولی برهانیم.

صنایع کوچک پیشران توسعه صنعتی

وی به نقش مهم صنایع کوچک در اقتصاد پرداخت و گفت: صنایع کوچک می‌توانند زنجیره‌ ارزش و تامین صنایع بزرگ را تکمیل کند و پیشران توسعه صنعتی کشور باشند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با بیان اینکه کشورهای بزرگ صنعتی توجه ویژه‌ای به صنایع کوچک دارند اضافه کرد: صنایع کوچک به دلیل انعطاف‌پذیری بالا نقش بسیار مهمی در توسعه صنعتی دارند.

وی روند تولید در استان را امیدبخش و رو به جلو خواند و اظهار کرد: بررسی آمارهای چند سال اخیر و مقایسه آن با این دوره اخیر گویای بهبود شرایط برای تولید در استان است.

آلبویه با اشاره به قراردادهای واگذاری در شرکت شهرک‌های این استان در چند سال اخیر تصریح کرد: ما در سه ماهه سال قبل 32 قرارداد واگذاری منعقد و هشت هکتار زمین به فعالان صنعتی تحویل دادیم و این در حالی است که در سه ماهه اول 99 بیش از 90 قرارداد منعقد و 61 هکتار زمین به فعالان واقعی تولید واگذار کردیم.

وی با بیان اینکه این شاخص تنها در استان سمنان اتفاق نیفتاده ادامه داد: با بررسی 10 استان صنعتی کشور به روشنی می‌بینیم که این روند در همه آنها اتفاق افتاده است.

رشد پلکانی صنایع کوچک در استان سمنان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تصریح کرد: این روند رو به رشد و اقبال تولیدکنندگان و صنعتگران بیان‌گر این است که برخلاف گذشته تولید در داخل توجیه دار شده است و درست از همین رو است که حتی برخی وارکنندگان نیز به تولید روی آورده‌اند که نمونه آنها را در استان سمنان داریم.

وی با اشاره به توفیقات شهرک صنعتی استان در این حوزه گفت: استان سمنان در سه ماهه اول امسال حائز رتبه هفت کشور شده و این در حالی است که جایگاه کشوری ما در سال 98 رتبه 9 و در سال 97 نیز رتبه 12 بوده است.

آلبویه با ابراز ناخرسندی از فراوانی طرح‌های صنعتی نیمه‌تمام در استان گفت:در استان یک‌هزار و 437 طرح صنعتی داریم که پیشرفت فیزیکی متفاوتی دارند. البته این طرح‌ها انباشت سال‌های طولانی هستند و اطلاق "تعطیلی"بر آنها درست و دقیق نیست اما واقعیت این است که این واحدها در مجموع 660 هکتار از مساحت شهرک‌های صنعتی ما را اشغال کردند.

وی ادامه داد:278 هکتار از این 660 هکتار، تنها در مرحله واگذاری زمین متوقف مانده است، 64 هکتار دیوارکشی شده اند. همچنین در 136 هکتار از آنها طرح به مرحله ساخت سوله نیز رسیده و در 115 هکتار از آنها، طرح‌های صنعتی به نصب ماشین‌آلات هم رسیده اند.

زمینه جهش تولید آماده است

وی از نصب ماشین‌آلات در 17 درصد از این طرح‌های صنعتی خبر داد و گفت: در مجموع این طرح‌ها به طور کلی بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با بیان اینکه در حال حاضر زمینه جهش تولید آماده است افزود: یکی از شاخص‌هایی که گویای این مهم است میزان صدور مجوزها در شرکت شهرک‌های استان است. استان سمنان در سال 96 58 مجوز در قالب 26 هکتار داشته سال 97 حدودا 58 هکتار و در یک سال گذشته این رقم به 186مجوز در قالب 85 هکتار رسیده که این بیان‌گر بسترسازی برای جهش تولید است.

وی با اشاره به تولیدمحور بودن اکثر واحدهای جدید اظهار کرد: عمده طرح‌های صنعتی جدید در استان بر مبنای صادرات و تعمیق تولید داخل شکل گرفتند که این خود نیز نشانه خوبی است.
آلبویه با اشاره به لزوم حمایت از اینگونه واحدهای صنعتی تولیدی گفت: نباید اجازه دهیم که اقتصاد کشور دوباره به اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت برگردد چرا که اگر با رفع احتمالی تحریم‌ها دوباره به جایگاه قبلی‌مان برگردیم همه این واحدهایی که با هدف تعمیق تولیدات داخلی شکل گرفتند به مشکل برمی‌خورند.

وجود 234 واحد تعطیل در شهرک ها و نواحی صنعتی استان

آلبویه بر لزوم تمرکز بر واحدهای تولیدمحور تاکید و پیشنهاد داد: حداقل در یک بازه زمانی 10 ساله به طور ویژه از این رویکرد اقتصادی به طور ویژه حمایت و پشتیبانی شود.

وی کل واحدهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان سمنان را یک هزار و 184 واحد اعلام کرد و افزود: در حال حاضر افزون بر 950 واحد از این 1184 واحد با ظرفیت های مختلف از 10 تا 100درصد و حتی برخی با ظرفیت بیش از ظرفیت اسمی خود فعال هستند.

این عضو کارگروه اشتغال استان با انتقاد از گروهی که بدون شناخت از تعطیلی همه شهرک های صنعتی سخن می‌گویند ادامه داد: شمار واحدهای تعطیل در شهرک های استان 19.8درصد است و این در حالی است که تعطیلی برخی از آنها به سالها قبل می‌گردد. ضمن اینکه برخی از این واحدها به دلیل اختلافات شرکا یا قدیمی بودن تکنولوژی تعطیل شدند و یا عده‌ای از آنها کسانی بودند که دنبال اقتصاد رانتی بودند و لذا با تغییر شرایط از فضای تولید کناره گرفتند.

وی با اشاره به احیای 28 واحد تعطیل در سال گذشته اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون نیز 9 واحد تعطیل به چرخه تولید برگشتند . ضمن اینکه در سال 96، 32 واحد در سال 97نیز 38 واحد تعطیل در شهرک ها و نواحی صنعتی استان به چرخه تولید برگشتند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استانبا بیان اینکه واحدهای با کمتر از 50 نیروی انسانی را واحد کوچک می‌نامند افزود: به طور متوسط حدودا 90 درصد واحدهای کوچک استان در شهرک ها و نواحی صنعتی استان مستقرند. حدود 10 درصد نیز خارج از شهرک های صنعتی به کار صنعت و تولید اشتغال دارند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان سال جهش تولید مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان شهرک ها و نواحی صنعتی استان طرح های صنعتی استان سمنان واحد تعطیل صنایع کوچک تحریم ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۲۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت واحد تولیدی در استان اردبیل موفق به اخذ گواهینامه ملی و بین المللی شدند

هاشم علایی امروز در بازدید از شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل گفت: واحدهای صنعتی با نگاه ویژه می‌توانند مسیر تولید و زمینه صادرات را تسهیل کنند که اخذ استانداردها و گواهینامه‌های ملی و بین المللی، یکی از الزامات ورود محصولات تولیدی به بازارهای داخلی و صادراتی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل افزود: رعایت استانداردها در بخش تولید و افزایش محصولات صادراتی، از مولفه‌های لازم در دستیابی به تحقق شعار سال با مشارکت کارآفرینان و تولیدکنندگان است.

به گفته او، با حمایت از واحدهای تولیدی و ترغیب آنان به دریافت استانداردهای لازم به حضور آنان در بازارهای داخلی و بین المللی کمک می‌کنیم.

علایی با اشاره به حمایت شهرک‌های صنعتی از واحدهای تولیدی در قالب بسته‌های حمایتی افزود: این نوع مشوق‌ها باعث ارتقای محصولات تولیدی و افزایش صادرات کشور خواهد شد و تولید کنندگان می‌توانند از این ظرفیت مهم برای افزایش تولید و صادرات استفاده کنند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • ۱۲ واحد تولیدی در ارس در حال ساخت است
  • پایش ظرفیت تولید ۲ هزار واحد تولیدی در شهرکهای صنعتی تهران
  • سرمایه‌گذاری عظیم برای انتقال آب به شهرک‌های صنعتی
  • افتتاح طرح توسعه شرکت صنایع شیمیایی در سمنان
  • فعالیت واحد تولیدی پلمب شده در شهرک صنعتی قدیم فیروزکوه از سر گرفته شد
  • افتتاح دو واحد تولیدی در گرمسار
  • افتتاح دو واحدتولیدی در گرمسار
  • هفت واحد تولیدی در استان اردبیل موفق به اخذ گواهینامه ملی و بین المللی شدند
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی هرمزگان به چرخه تولید
  • مسائل کوچک نباید منجر به اختلال در چرخه تولید شرکت‌های صنعتی و تولیدی شوش شود