Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@08:59:52 GMT

مشارکت اجتماعی رُکن اساسی توسعه پایدار است

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۳۱۲۶

مشارکت اجتماعی رُکن اساسی توسعه پایدار است

خبرگزاری آریا - 22 مرداد روز ملی تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی فرصتی برای تقدیر از زحمات دست اندرکاران و اعضای تاثیرگذار تشکل های مردم نهاد برای اعتلای فرهنگ محیط زیستی و پر رنگ ‌تر شدن نقش این سازمان‌ها در کمک به خانواده محیط زیست ایران اسلامی است.
به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری، یکی از مشکلات و دغدغه های بشر امروزی مواجهه با مشکلات حاد زیست محیطی است و رفع این مشکلات به مشارکت همگانی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهادهای مردمی حفاظت محیط زیست جریان‌های داوطلبانه و خود ‌جوشی هستند که به‌منظور حفاظت از محیط زیست در چند دهه اخیر به پا خواسته‌اند و نقش تقویتی مهمی برای مشارکت همگانی برعهده دارند.
با پیروزی انقلاب اسلامی، مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم به صورت جدی مورد توجه قرارگرفت.
مشارکت را می توان فرآیندی برای آموزش مردم به شرکت در اتخاذ تصمیمات گروهی و در عین حال سهیم شدن در مسئولیت ها دانست که امروزه بیشتر در کنار واژه توسعه بکار گرفته می شود که از آن با عنوان توسعه مشارکتی یاد می شود و تمامی ابعاد توسعه اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در بر می‌گیرد. واقعیت امر این است که امروزه گذر به شیوه مشارکتی در تصمیم گیری‌ها، برنامه‌ریزی و اداره امور گریزناپذیر و ضروری به نظر می‌رسد، زیرا از یک سو ظرفیت‌ها برای جلب مشارکت و حضور مردم بالا رفته و از سوی دیگر مسائل پیچیده‌تر از آن هستند که به وسیله تعداد معدودی قابل حل باشند.
امروزه ارتباط مردم با حکومت و دولت ها و جلب مشارکت هر چه بیشتر مردم در امور مختلف از طریق نهادهایی صورت می‌گیرد که به سازمان‌های مردم‌نهاد معروف شده‌اند و به‌عنوان نهادها و موسساتی کارآمد و مکمل بخش دولتی در تأمین اهداف توسعه از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. با پیروزی انقلاب اسلامی، مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم به صورت جدی مورد توجه قرارگرفت.
از مهمترین ویژگی سمن‌ها، داوطلبانه بودن عضویت در آنهاست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: سازمان های مردم نهاد(سمن یا NGO) سازمان‌های غیردولتی و غیرانتفاعی هستند که نه به دولت وابسته هستند و نه اثری از حاکمیت دولتی درون آن‌ها پیدا می‌شود، و نه بودجه‌ای از دولت به صورت رسمی می‌گیرند. وی افزود: این سازمان‌ها دارای اساسنامه مکتوب و مدون بوده که تشکیلات آنها از قبل ثبت شده است. شهرام احمدی تصریح کرد: یکی از مهمترین ویژگی سمن‌ها، داوطلبانه بودن عضویت در آنهاست که با توجه به نیاز جامعه ایجاد می‌شود. وی اذعان داشت: امروزه سازمان‌های غیردولتی با تکیه بر حمایت و توانمندی‌های مردم، بازوی قدرتمند دولت در اجرای طرح‌ها و فعالیت‌های منابع طبیعی و محیط‌زیستی به‌شمار می‌روند.
دفتر مشارکت های مردمی درسال 1377 در سازمان حفاظت محیط زیست کشور شکل گرفت.
احمدی بیان کرد: این سازمان های غیردولتی در زمینه‌های مختلف اجتماعی در سطوح محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی درحال فعالیت هستند که برخی از این زمینه های فعالیتی عبارتست از: کودکان، جوانان، وضعیت زنان، حقوق بشر، خلع سلاح و صلح، پناه جویان، امداد رسانی، بهداشت و سلامت، مبارزه با اعتیاد و مصرف مواد مخدر، تنظیم خانواده و کنترل جمعیت، حوزه های فرهنگی ، فعالیت‌های هنری، فعالیت‌های ورزشی، علم و فن‌آوری، آموزش، اطلاع‌رسانی و ارتباطات، مذهب، فقر زدایی، اسکان بشر و سکونتگاه‌های انسانی، حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار، حمایت از حیوانات و اقتصاد.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به زمان شکل‌گیری دفتر مشارکت های مردمی در سازمان حفاظت محیط زیست درسال 1377 گفت: انسجام و تعامل بین دفتر و سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی وجود دارد و سمن‌های زیست محیطی عملکرد و فعالیت های اصلی خود را به این دفتر گزارش می‌دهند.
سازمانهای مردم نهاد در زمینه‌های مختلف زیست محیطی فعالیت می‌کنند که برخی از این فعالیت شامل: اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی، برگزاری برنامه‌ها در مناسبت‌های خاص، شرکت در همایش‌ها، همکاری با سازمان‌های مختلف (دستگاه‌های اجرایی و مراکز علمی و پژوهشی)، برگزاری و شرکت در تورهای زیست‌محیطی، شرکت در جلسات و نشست‌ها، پاکسازی محیط‌زیست، شرکت در کارگاه‌ها، برگزاری کارگاه آموزشی، شرکت در نمایشگاه و برپایی غرفه و ... می‌شود.
بیش از 945 تشکل زیست محیطی در کشور و 19 تشکل در استان چهارمحال و بختیاری ثبت شده است.
اولین سازمان مردم نهاد محیط زیستی در ایران گروه روستائیان اشکذر یزد بوده اسـت کـه در ابتـدای دهـه 1350 فعالیت خود را با هدف تثبیت شن های روان و بیابان‌زدایی آغاز کرد. در حال حاضر آمار سازمان‌های مردم نهاد در کشور بیش از 945 تشکل اعلام گردیده است که این آمار در استان چهارمحال و بختیاری 19 تشکل است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سازمان های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری حفاظت محیط زیست زیست محیطی سازمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۳۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط زیستی/ تدوین کتاب برای آشنایی دانش‌آموزان با محیط زیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لازم است پیوست رسانه‌ای در کارکرد‌ها و فعالیت‌های محیط زیست در اولویت قرار گیرد و همه ظرفیت‌های مردمی‌سازی محیط زیست به کار گرفته شود تا سال جهش تولید با مشارکت مردم یک الگو در حوزه محیط زیست باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم بر لزوم نهادینه شدن این شعار در حوزه محیط زیست تاکید کرد و با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در این زمینه، اظهارکرد: لازم است پیوست رسانه‌ای در کارکرد‌ها و فعالیت‌های محیط زیست در اولویت قرار گیرد و همه ظرفیت‌های مردمی‌سازی محیط زیست به کار گرفته شود تا سال جهش تولید با مشارکت مردم یک الگو در حوزه محیط زیست باشد.


سلاجقه در جمع مدیران کل ستادی و استانی محیط زیست با بیان اینکه رسانه نقش مهمی در ارتقای آگاهی و دانش مردم نسبت به اهمیت محیط زیست و ضرورت حفظ آن دارد، اضافه کرد: اطلاع‌رسانی دقیق از حوزه تخصصی و علمی محیط زیست در تغییر نگرش افراد به این مجموعه و تلاش برای حفظ محیط زیست موثر است، از این رو همه کارکرد‌ها و فعالیت‌های محیط زیست می‌بایست پیوست رسانه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اهمیت و جایگاه محیط زیست ادامه داد: رسانه می‌تواند زمینه‌ای برای مشارکت مردم به‌خصوص سازمان‌های مردم نهاد در حراست از محیط زیست شود و قطعا اطلاع‌رسانی از اهمیت و جایگاه محیط زیست در زندگی بشر، تاثیر بسزایی در الگوسازی نحوه رفتار با محیط زیست دارد.

معاون رییس جمهوری در ادامه از فعال شدن خانه‌های محیط زیست نام برد و آن را اقدامی برای جلب مشارکت مردم در نگهداری و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست دانست و افزود: خانه‌های محیط زیست بستری برای مردمی‌سازی محیط زیست محسوب می‌شود و سیاست سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم مردمی شدن و مشارکت و همراهی مردم در فعالیت‌های محیط زیستی است که راه اندازی خانه‌های محیط زیست یکی از همین راهکار‌ها برای جلب مشارکت مردمی محسوب می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: محیط زیست سالم بستر توسعه و حیات پایدار است و هدف سازمان حفاظت محیط زیست در تشکیل این خانه‌ها، نهادینه کردن و فعال شدن شهروندان در حفظ محیط زیست است تا حساسیت نگهداشت در میان مردم افزایش یابد و به جامعه و شهر‌های سالم‌تری دسترسی داشته باشیم.

سلاجقه افزود: واقعیت این است که سیاستگذاری دولت در مورد محیط زیست در عین حال که شرط لازم است، ولی کافی نیست و ضرورت دارد که جامعه نیز در این کار مشارکت داشته باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: موضوع مهم مشارکت همه مردم برای حفظ محیط زیست در اصل ۵۰ قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است. محیط زیست میراث آتیه ما و بین نسلی است و همه مردم مکلف به ایفای نقش در حفظ آن هستند و به عبارتی در این حوزه باید از ظرفیت‌های مردم بهره گرفت و راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست همان بستر برای مشارکت مردم در همکاری با دولت در حفاظت از محیط زیست است.

سلاجقه اضافه کرد: این سازمان تلاش دارد کار‌های بنیادین انجام دهد، تا سازمان محیط زیست کشور از این موضوع بهره‌مند شود و در آیین‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی نیز نحوه تولید محتوا، مدیریت، فعالیت‌ها و بحث‌های نظارتی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه هدف سازمان محیط زیست در سطح کشور نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست با استفاده از ظرفیت خود مردم است، ادامه داد: با این اقدام هم شرایط حفاظت از حوزه محیط زیست فراهم شده است و هم حساسیت‌های عمومی در میان مردم برای حفاظت از این حوزه بیشتر می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان اینکه حساسیت مردم نسبت به موضوعات محیط زیستی ستودنی است، تاکید کرد: محیط زیست جزو حقوق عامه است و با جاه‌طلبان در این حوزه مقابله می‌کنیم.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: مشکلات محیط زیستی کشور باید به‌صورت علمی حل شود و در این زمینه نیازمند ارتقای دانش شهروندان و فرهنگ سازی هستیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، سلاجقه از برنامه این سازمان برای تدوین کتاب‌هایی برای آشنایی دانش‌آموزان با بنیان‌های محیط زیست خبر داد و گفت: این کتاب‌ها با هدف آموزش و صیانت از محیط زیست برای مناطق جغرافیایی تدوین می‌شود.

وی با اشاره به دغدغه شهروندان در اجرای طرح‌های عمرانی و صنعتی برای حفظ محیط زیست گفت: اگر پروژه‌ای در کشور پیوست محیط زیستی نداشته باشد، قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • مجمع خیران مشارکتی طرح‌های محیط زیستی در ۳۱ استان کشور تشکیل می‌شود
  • فرهنگسازی در حوزه پسماند با کمک گروه‌های اجتماعی بانفوذ در کشور
  • خیز سازمان حفاظت محیط زیست برای ایجاد مجمع خیرین در استان‌ها
  • عزم سازمان محیط زیست برای ایجاد مجمع خیرین در استان‌ها
  • برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط‌زیستی
  • «ایستاده با گرگ» به یک جشنواره جهانی دیگر رفت/ حضور در بخش رقابتی
  • برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط زیستی/ تدوین کتاب برای آشنایی دانش‌آموزان با محیط زیست
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: با پروژه‌های فاقد پیوست محیط زیستی برخورد جدی می کنیم
  • برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط زیستی
  • پروژه‌های عمرانی و صنعتی باید پیوست محیط زیستی داشته باشند