Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@14:38:50 GMT

روح پژوهشگري بايد در مدارس زنده شود

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۳۱۹۰

روح پژوهشگري بايد در مدارس زنده شود

خبرگزاری آریا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روح پژوهشگری باید در مدارس زنده شود.
به گزارش آریا، دکتر سعید نمکی در مراسم نشست تصویری پنجمین همایش شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی کشور افزود: اگر کشوری آموزش و پرورشی داشت که روح پژوهش گری داشته باشند و معلمانشان با بضاعت پاسخ گری آن‌ها را هدایت کنند در ریل توسعه یافتگی قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: انسان ابزار توسعه نیست بلکه انسان هدف غائی توسعه است. امروز در ادبیات توسعه جهان هدف نهایی توسعه یافتگی است و در ادبیات توسعه در زیرساخت‌ها به توسعه یافتگی نیروی انسانی فکر نکردیم که این انسان توسعه یافته محقق نمی‌شود مگر با آموزش و پژوهش.
وزیر بهداشت اضافه کرد: کشور‌هایی که در زیرساخت‌های توسعه به انسان توسعه یافته توجه داشتند، برنده هستند و ما هنوز در کشورمان راه‌های زیادی داریم هر چند تاکنون نیز کار‌های خوبی انجام شده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: ما باید از سال‌های اول دبستان، امر پژوهش را در کودکانمان زنده کنیم. نیازی نیست که برای پیشرفت یک کشور، کارخانه‌های آن‌ها را ببینیم بلکه باید مدارس آن‌ها و روح پرسشگری دانش آموزان را دید.
وی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی ما با کثرتی که دارند و با دانشمندان و محققان و دانشجویان پژوهشگران آن در اقصی نقاط کشور غرور ملی دارند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به ویژگی‌های پژوهش‌های موفق اشاره کرد و گفت: پژوهش‌هایی موفق هستند که بتوانند پاسخگوی اعتبارات مردم باشند و برای نظام ارائه خدمت کشور راهکار‌هایی فراهم کنند.
دکتر نمکی افزود: این راهکار‌ها باید گره از مشکلات کشور باز کنند همانطور که ما با کووید 19 غافلگیر شدیم، اما من به عنوان فرمانده مقابله با کرونا در غافلگیری اول که حتی ماسک N95 برای کارکنان درمان نبود پاسخی نداشتم.
وی ادامه داد: برغم تمام مشکلات در عرض 50 روز با روحیه جهادگری و نیروی متعهد و دلسوز وطن توانستیم علاوه بر تولید به صادرات تجهیزات پزشکی در مقابله با کووید-19 برآییم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این نشان می‌دهد که ما زیرساخت و نیروی متعهد داریم و با همسایه‌های کشور متفاوتیم و این دلگرم کننده است. ما به ازای هر هزار نفر بعد از طرح تحول نظام سلامت یک و 6 دهم تخت بیمارستانی داشتیم در حالی که یک بیمار کرونایی پشت در بیمارستان‌ها نماند.
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: ما قابلیت‌های عظیمی داریم چنانکه دانشمندان ما برای ساخت دارو‌های کووید 19 نیز به شدت مشغول کارند.
وی افزود: طرح‌های تحقیقاتی به سمت راهکار‌های بهتر زندگی کردن مردم و حل مشکلات نظام ارائه خدمت و گشودن گره‌های سخت که به ویژه تحریم‌ها برای ما ایجاد کرده است در حال اجراست.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بودجه پایین بخش پژوهش و تحقیقات نیز اشاره کرد و گفت: ما در سخت‌ترین سال اقتصادی پس از انقلاب هستیم و کشور شرایط سختی را دارد، اما امیدوارم بتوانیم مثل برخی از کشور‌هایی که در سال‌های سخت به بخش پژوهش بودجه بیشتری را اختصاص می‌دادند تا بتوانند با نتیجه پژوهش‌ها راهکار‌های حل مشکلات را بیابند عمل کنیم و کار‌ها را به پیش ببریم.
دکتر نمکی همچنین به حضور بخش خصوصی در عرصه پژوهش اشاره کرد و افزود: باید بخش خصوصی به عرصه پژوهش بیاید. بخش خصوصی به دلایل مختلف پا به این حوزه نمی‌گذارد که شاید علت آن این باشد که بخش خصوصی مقتدر نداریم، جایی که بخش خصوصی رشد می‌کند بخش پژوهش بیشترین بخش بودجه را می‌گیرد، زیرا حاصل پژوهش را بخش خصوصی در مسیر حل مشکلات می‌گذارد.
وی با تشکر از مسئولان شرکت‌های دانش بنیان گفت: با تشکیل شرکت‌های دانش بنیان و دانشمندان جوان و صندوق‌های حمایت کننده از آن‌ها شاید آغازی بسیار زیبا برای ورود بخش خصوصی فعال به عرصه پژوهش را شاهد باشیم تا نتیجه پژوهش‌ها به محصولی ختم شود که راه گشای مشکلات کشور باشد و با تکیه بر دانشمندان بومی و داخلی دستاورد‌های عظیمی را شاهد خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پژوهشگری مدارس درمان و آموزش پزشکی راهکار ها بخش خصوصی پژوهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۳۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور

دببرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، توسعه کتابخانه‌های سیار در مناطق کمتربرخوردار و روستاها و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور را از جمله اقدامات در دستور کار این نهاد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، مهدی رمضانی، بعدازظهر امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان اظهار کرد: ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد که ۲۸۰۰ مورد آن زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ۱۰۰۰ مورد نیز به صورت مشارکتی با بخش خصوصی اداره می‌شود.

وی افزود: در بُعد کتابخانه‌های عمومی، جزو ۲۰ کشور اول دنیا و در آسیا جزو پنج کشور اول هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه سیاست اصلی دولت اتمام پروژه‌های نیمه تمام است، خاطرنشان کرد: برنامه کلان ما تکمیل کتابخانه‌های مرکزی است چون ظرفیت‌های فرهنگی ما را شکل می‌دهد.

رمضانی توسعه کتابخانه‌های سیار را از دیگر اقدامات در دستور کار برشمرد و اضافه کرد: کتابخانه‌های سیار در مناطق کمتر برخوردار و روستاها دسترسی مردم به کتاب را افزایش می‌دهد که هم‌اکنون ۵۰ مورد از آن در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد؛ پایه فعالیت‌ها باید در حوزه کودک و نوجوان متمرکز شود که در این راستا درصدد ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع و متعدد موجب مراجعه مردم به کتابخانه می‌شود، ادامه داد: بیش از ۷۰۰ محفل ادبی در کتابخانه‌های عمومی کشور شکل گرفته است و در ماه رمضان گذشته نیز ۴۷۰۰ ساعت محتوای قرآنی در کتابخانه‌های کشور تولید و مصرف شد.

عضویت ۱۰ میلیون نفر در کشور در کتابخانه‌های عمومی

رمضانی ادامه داد: ۱۰ میلیون نفر از مردم کشور عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که کمتر از سه میلیون نفر آنها کتاب به امانت برده و تراکنش داشته‌اند.

وی در مورد وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز گفت: از سنوات قبل شاهد عدم توجه به کتابخانه‌های استان بوده‌ایم و این مسئله بر فضای کتابخانه‌ای شهرهای استان تأثیر داشته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: در صورتی که فضای مناسب برای ایجاد کتابخانه در استان در اختیار ما قرار گیرد ما آمادگی تجهیز آن را با امکانات لازم داریم.

رمضانی خاطرنشان کرد: چندین پروژه نیمه تمام نیز در کردستان وجود دارد که دو پروژه آن در آستانه بهره‌برداری و تکمیل شدن است.

کد خبر 747612

دیگر خبرها

  • توریسم درمانی در سیستان و بلوچستان باید توسعه یابد
  • توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش دارو به قوه قضائیه
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است
  • تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • افزایش ظرفیت پزشکی یکی از ضروریات کشور است