Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@04:32:37 GMT

گزارش|وقتی نبض حیات بافت‌های تاریخی شهر اردبیل کند می‌زند

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۳۳۸۳

گزارش|وقتی نبض حیات بافت‌های تاریخی شهر اردبیل کند می‌زند

‍‍‍‍‍‍

گروه استان‌ها - فرهنگ معماری و شهرسازی به عنوان ضرب آهنگ حیات یک شهر است و اهمیت به نوسازی بافت‌های قدیم یک شهر که در حقیقت تار و پود آن و هویت‌بخش فرهنگ و قدمت تاریخی آن شهر به حساب می‌آید هم یک بحث دیگر و مهم است که نیاز به چکش‌کاری‌ دار. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، فرهنگ معماری و شهرسازی به عنوان ضرب آهنگ حیاتی یک شهر محسوب می‌شود که این موضوع اهمیت نوسازی بافت‌های قدیمی که تار و پود و هویت‌ فرهنگ یک شهر است را به صورت کامل نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق یافته‌های آماری، شهر اردبیل حدود 2 درصد از مساحت بافت فرسوده و قدیمی کشور را به خود اختصاص داده و با داشتن پیشینه تاریخی کهن و دارا بودن ارزش‌های مذهبی و فرهنگی، محیطی و گردشگری از آن دسته از شهرهایی است که نمی‌توان بی‌اعتنا از کنار فرسودگی بخش‌های مرکزی و میانی با وسعتی حدود 536 هکتار  آن گذشت.

با توجه به این که برخی شرایط همچون اقلیم‌های جغرافیایی، شرایط اقتصادی و نیز حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله سبب فرسوده شدن بافت شهری شده است به همین دلیل اجرای طرح توسعه پایدار شهری به عنوان یک نیاز مبرم و اساسی در بافت‌های قدیمی شهر ملموس است.

به گفته برخی کارشناسان بیش از چند دهه است که محله‌های قدیمی شهری به فراموشی سپرده شده‌اند و اکثر شهرهای قدیمی ایران از جمله شهر اردبیل دارای بخش‌های فرسوده ای هستند که نیازمند نوسازی و بهسازی برای کارآمد شدن هستند.

یکی از این رویکردهای اساسی و منطقی در این زمینه توجه به رویکرد توسعه پایدار برای بهسازی و نوسازی این بافت‌هاست که لزوم توجه به رویکردهایی مانند مشارکت اجتماعی ساکنان، کیفیت و محیط زندگی، استفاده از مواد و مصالح بومی برای بهسازی و احیای این بافت‌ها را مشخص می‌کند.

طرح بازآفرینی شهری باید با حفظ ویژگی‌های فضای قدیمی اجرا شود

سامان ابی‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری برای احیای بافت فرسوده شهری ضروری است و بازآفرینی شهری فرآیندی است که به خلق فضای شهری جدید با حفظ ویژگی‌های اصلی فضای قدیمی در قالب کالبدی و فعالیتی منجر می‌شود.

وی می‌افزاید: به عبارت دیگر بازآفرینی شهری نیازمند تغییر نگرش و انجام اقدام‌هایی جامع و یکپارچه برای حل مشکل‌های شهری منطقه‌ هدف عملیات است که در نهایت به یک پیشرفت پایداری اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی خواهد انجامید.

حفظ معماری و اصالت بافت‌های قدیمی شهر اولویت اساسی شهرداری است

حمید لطف‌اللهیان، شهردار اردبیل با بیان اینکه حفظ معماری و اصالت این مناطق از جمله موارد مورد تاکید است، در این خصوص اظهار کرد: شهرداری تلاش می‌کند علاوه بر حفظ بافت و معماری این مناطق، هویت و فرهنگ این مناطق با ساکنان آن حفظ شود چرا که هویت این منطقه متعلق به ساکنان آنها است.

علیرضا پوستی یکی از اعضای شورای شهر اردبیل در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: اهمیت به احیای بافت‌های تاریخی شهر اردبیل و به ویژه بازار تاریخی استان یک امر حائز اهمیت و اساسی است چرا که تاریخ اردبیل خود نمایانگر فرهنگ و هویت آن منطقه است.

وی بیان کرد: با توجه به نقش صفویه در خاستگاه جایگاه تشیع نیاز است با همکاری مسئولین و دستگاه‌های مربوطه همچون میراث فرهنگی در احیای بافت‌های قدیمی برنامه‌ریزی‌های اساسی انجام یابد تا بتوانیم به تمامی اهداف خود در امر صیانت از تاریخ و هویت شهرمان دست یابیم.

اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی بافت تاریخی اردبیل را دچار فرسایش می‌کند

نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل با اشاره به این که بافت تاریخی استان در حال فرسایش است اظهار داشت: یکی از عمده دلایل این موضوع اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی در سطح شهر است.

وی با اشاره به این که ظرفیت تشکل‌ها در امر احیای بافت‌های تاریخی حائز اهمیت و اساسی است بیان کرد: انتظار ما این است که تشکل‌ها برای عملیاتی کردن احیاسازی بافت تاریخی جهادی‌وار عمل کنند و تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری‌های لازم را داشته باشند.

فلاحی ادامه داد: اجرای طرح بازآفرینی شهری باید بدون توقف در راستای احیای بافت‌های قدیمی و تاریخی استان باشد و در این زمینه از برنامه‌های اولویت‌دار میراث فرهنگی استان می‌توان به بازسازی بازار پنبه‌فروشان، سرای حاج یوسف، سرای امام جمعه اشاره کرد.

وی گفت: در راستای بازسازی بازار تاریخی اردبیل نیز همکاری با مجلس، استانداری و دستگاه قضائی در دست اجرا است که قطعاً نتایج و دستاوردهای مثبتی را در این زمینه شاهد خواهیم بود.

موسی کنعان‌پور، مدیرکل دفتر فنی استانداری اردبیل نیز در این باره اظهار داشت: احیای بافت‌های تاریخی شهر نیازمند تلاش و همکاری تمامی مسئولین و دستگاه‌های مربوطه است که در معماری و مشاغل قدیمی نقش دارند.

وی ادامه داد: تهیه طرح‌های یکپارچه در حوزه شهری یک امر حائز اهمیت و اساسی است و در این زمینه باید طراحان در اجرای ایده‌های شهری همه جوانب را در نظر بگیرند تا زندگی شهروندان در هیچ یک از ابعاد مختل نشود.

روند نوسازی سالانه بافت فرسوده تهران در سالهای گذشته از 5 درصد فراتر نرفته استگام‌به‌گام تا ثبت جهانی روستای تاریخی ابیانه نطنز/ تدوین سند جامع حفاظت از بافت‌های تاریخی ضروری استگزارش| "هیچ" سهم حمایت شهرداری زنجان از نوسازی منازل در "بافت فرسوده"/ بی‌تدبیری که جان هزاران نفر را تهدید می‌کند

این طور که به نظر می‌رسد در راستای تحقق طرح‌های بازآفرینی شهری و بافت‌های قدیمی، تدوین طرح جامع گردشگری بافت تاریخی شهر با توجه به اهمیت موضوع و حساسیت‌های بافت‌های تاریخی شهر، مدیریت واحد شهری در حوزه شهرداری، مسکن و شهرسازی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اطلاع‌رسانی و آشنایی شهروندان با بافت‌های تاریخی و احساس مسئولیت از طرف شهروندان می‌تواند نقش شایانی ایفا کند.

و اما کلام آخر این که استفاده از معماری اسلامی در احیای بافت‌های تاریخی و معماری نوین و تلفیقی از آنها طبق تأکید نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل یک اصل اساسی و مهم است که باید مورد توجه مردم و دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد چرا که اهمیت به این مسئله در احیای هویت و فرهنگ استان لازم و ضروری است.

گزارش از زهرا رضازاده

انتهای پیام/132/ی

R41374/P/S6,49/CT6 بیشتر بخوانید... هویت روستاهای قم حفظ شود/مخالف تغییرات در بافت روستایی هستیم ساخت و تکمیل زائرسرای اقشار کم درآمد در بافت پیرامون حرم‌های مطهر بی‌مهری مسئولان به بافت تاریخی بشرویه/ تنها ۴۰ درصد از طرح تفصیلی شهر اجرایی شده است قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... هویت روستاهای قم حفظ شود/مخالف تغییرات در بافت روستایی هستیم ساخت و تکمیل زائرسرای اقشار کم درآمد در بافت پیرامون حرم‌های مطهر بی‌مهری مسئولان به بافت تاریخی بشرویه/ تنها ۴۰ درصد از طرح تفصیلی شهر اجرایی شده است پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ خطر ابتلا به کرونا در کودکان همچنان ادامه دارد/ علائم بیماری کرونا در کودکان را بشناسید ۲ طرح «گشایش اقتصادی» سرزمینی سوخته را به دولت بعد تحویل می‌دهد ۳ گزارش| تخریب زیست دریایی از طریق صید مخرب/ چرا از صید بی‌ضابطه ماهیان غیرماکول در عمان جلوگیری نمی‌شود؟ ۴ آژیر مجدد وضعیت قرمز کرونا در ایلام به صدا در آمد ۵ سردار اشتری: از نظر بودجه ‌در فشار هستیم/ ‌اعتبارات‌ ‌نیروی انتظامی ‌کفاف کارها را نمی‌کند‌ ۶ خسارات میلیاردی سیل به راه‌ها و ابنیه فنی گیلان؛ تجهیزات راهداری استان نیازمند نوسازی است ۷ وزیر راه در گفت‌و‌گو با تسنیم: ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح ملی مسکن ساخته می‌شود ۸ گزارش ویدئویی| راه‌آهن همدان ـ سنندج طعم تلاش را چشید / زمزمه شنیدن سوت قطار از غرب‌کشور به گوش می‌رسد مهمترین اخبار استانها آیت‌الله علم‌الهدی: عزاداری‌های محرم و صفر با رعایت مصوبات ستاد ملی کرونا انجام می‌شود وزیر راه در گفت‌و‌گو با تسنیم: ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح ملی مسکن ساخته می‌شود اصفهان| خطر حذف از فهرست میراث یونسکو "میدان نقش جهان" را تهدید می‌کند گزارش| تخریب زیست دریایی از طریق صید مخرب/ چرا از صید بی‌ضابطه ماهیان غیرماکول در عمان جلوگیری نمی‌شود؟ مهمترین اخبار تسنیم سرلشکر سلامی: انتقام خون حاج قاسم گرفته خواهد شد اختصاصی تسنیم| توافق مجلس و دولت برای اصلاح ساختار بودجه/ قرار شد دولت لایحه ندهد ایران و چین به دنبال توسعه روابط همه جانبه هستند/ واگذاری جزایر کذب است قطعنامه ضد ایرانی آمریکا با تاخیر در دستور کار شورای امنیت قرار گرفت رئیسی: کمیسیون ماده ۱۰۰ نباید منبع درآمد شهرداری‌ها باشد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: احیای بافت های تاریخی بافت های تاریخی شهر بازآفرینی شهری بافت های قدیمی میراث فرهنگی بافت تاریخی بافت فرسوده شهر اردبیل اجرای طرح یک شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۳۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت پل خاتون امسال پایان می‌یابد

مهدی ارباب‌نیا گفت: در مراحل مرمتی انجام شده تاکنون بخش‌هایی که از لحاظ سازه‌ای و ایستایی غیر قابل نگهداری بود و همچنین مرمت‌های غیراصولی دوره‌های مختلف که باعث سنگینی پل شده بود، برداشته شد.
او افزود: پس از اقدامات فنی استحکام بخشی و اجرای قسمت پایه‌ها و پایین پل، طاق پل مطابق با الگوی قدیمی سازه به شکل پر (ضربی) اجرا شد و اکنون قسمت‌های فوقانی طاق به شکل رومی اجرا می‌شود.
بنای اولیه این پل بر اساس برخی مستندات تاریخی به دوران سلجوقی برمی‌گردد که در دوران شاه عباس صفوی تکمیل و تعمیر شده و رونق یافته است. 
این پل با نام پل دختر، پل شاه‌عباسی، پل تاریخی کرج و پل خاتون شناخته می‌شود که بر اساس مستندات تاریخی نام خاتون را می‌توان قدیمی‌ترین نام این پل و منسوب به دوره سلجوقی عنوان کرد. 
پل تاریخی کرج در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۵۰۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • رونمایی از چهره جدید گذر ۳۰ تیر | این گذر تغییر کاربری می دهد
  • سلطان سلجوقی چگونه در طرشت زمین‌گیر شد؟ | طغرل در تپه سیف ناکام ماند
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر
  • توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است
  • ۷۰ درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شد
  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است
  • جزئیات کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن»/ وقتی ملودی‌های قدیمی بازخوانی می‌شوند
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می‌یابد
  • چرا شغال‌های نزدیک تهران خوشحال و چندقلوزا شده اند؟
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد