Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@01:26:45 GMT

سهراب محمدی تاریخ دوتار منطقه بجنورد بود

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۳۵۱۷

سهراب محمدی تاریخ دوتار منطقه بجنورد بود

فریدون غلامی معتقد است که زنده‌یاد سهراب محمدی از آثار باستانی عرصه موسیقی و تاریخ دوتار منطقه بجنورد بود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فریدون غلامی نوازنده و سازنده دوتار در گفت و گو با خبرنگار تسنیم گفت: پیشرفت دنیا در آثار باستانی است. این موضوع را ابرقدرت‌های جهان درک کرده‌اند؛ از این روست که در جستجوی آثار باستانیِ موجود در نقاط مختلف جهان هستند، تا آنها را از آنِ خود کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها به دنبالِ این هستند که بدانند چه تکنولوژی در ساخت این آثار به کار رفته است.

"سِیل چشیات" با آهنگسازی امیرحسین حقیقی منتشر شد

غلامی که از سازندگان ساز دوتار در منطقه شیروان و خراسان شمالی است، با اشاره به جایگاه زنده‌یاد سهراب محمدی، تاکید کرد: سهراب محمدی تاریخ موسیقی و تاریخ دوتار منطقه بجنورد است. من و زنده‌یاد محمدی حدود 20 جشنواره با هم بوده‌ایم.

این نوازنده دوتار تاکید کرد: سهراب محمد و هم نسلانش دوتار را نگه داشتند و به دست ما رساندند. محمدی یکی از آثار باستانیِ دوتار در بجنورد و منطقه آشخانه است. او صدای خوبی داشت. کردی را قشنگ می‌خواند.

فریدون غلامی که متولد 1327 است، درباره خبر درگذشت سهراب محمدی گفت: من یک ساعت پیش خبرِ درگذشت سهراب محمدی را شنیدم و بسیار ناراحت شدم.

«سهراب محمدی» بخشی و هنرمند ممتاز موسیقی مقامی خراسان شمالی، روز چهارشنبه 22 مرداد 1399 براثر ایست قلبی درگذشت.

محمدی از هنرمندان کرمانج و از بخشی‌های سرشناس خطه شمال خراسان بود که پس از 60 سال فعالیت هنری و درخشش در عرصه موسیقی مقامی و جشنواره ها،  در 80 سالگی، بر اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

او فنون آواز و دوتارنوازی را نزد پدر فراگرفت و در حماسه‌خوانی و منظومه‌خوانی‌های کرمانجی نیز سرآمد شد. نزدیک به چهل ترانه انقلابی در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی از جمله آثار تولیدی سهراب محمدی بود.

«بخشی» لقبی است که به برخی از نوازندگان دوتار در شمال خراسان و ترکمن صحرا داده می‌شود. بخشی‌ها نوازندگان دوتار، آوازخوان، داستان‌گو، سراینده و سازنده ساز دوتار هستند که به نوعی از آن‌ها به عنوان روایت‌گران فرهنگ شفاهی یاد شده و از احترام و جایگاه ویژه‌ای نیز برخوردارند.

انتهای پیام/

R33357/P/S4,40/CT15 واژه های کاربردی مرتبط استانداری خراسان شمالی موسیقی بیشتر بخوانید... آلبوم "با من بخوان" با صدای علیرضا قربانی منتشر شد قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... آلبوم "با من بخوان" با صدای علیرضا قربانی منتشر شد واژه های کاربردی مرتبط استانداری خراسان شمالی موسیقی پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ اخبار تلویزیون| "دورهمی" امشب با یادی از بهنام صفوی و ماه‌چهره خلیلی/ "سرچشمه" عملکرد "انجمن حجتیه" را واکاوی می‌کند ۲ آخرین خبرها از موزه دورهمی در ایستگاه پایانی "دورهمی۴"/ تکلیف ادامه برنامه مدیری چه می‌شود؟ + فیلم ۳ سه روایت خواندنی از «آن سوی مرگ» ۴ محاکمه "محمد امامی" از ۲۷ مرداد آغاز می شود ۵ فضیلت و اعمال روز مباهله ۶ نخستین حضور رسانه‌ای "حسن مغنیه" در همایش بین‌المللی فاطمیون ۷ پرچم جدید گنبد حرم امام حسین(ع) در آستانۀ محرم آماده شد +عکس ۸ گزیده فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره «مقاومت» به سه زبان منتشر شد + فیلم مهمترین اخبار فرهنگی گزارش تسنیم از حاشیه و متن برگزاری اولین نمایشگاه مجازی کتاب در ایران آخر هفته تلویزیون همراه با بازگشت اسرا/ "بوی پیراهن یوسف" حاتمی‌کیا به شبکه یک رسید فضیلت و اعمال روز مباهله واکنش‌ها به شیوه‌نامه محرم و حمایت عرب‌خالقی از رئیس سازمان تبلیغات مهمترین اخبار تسنیم سرلشکر سلامی: انتقام خون حاج قاسم گرفته خواهد شد اختصاصی تسنیم| توافق مجلس و دولت برای اصلاح ساختار بودجه/ قرار شد دولت لایحه ندهد ایران و چین به دنبال توسعه روابط همه جانبه هستند/ واگذاری جزایر کذب است قطعنامه ضد ایرانی آمریکا با تاخیر در دستور کار شورای امنیت قرار گرفت رئیسی: کمیسیون ماده ۱۰۰ نباید منبع درآمد شهرداری‌ها باشد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استانداری خراسان شمالی موسیقی استانداری خراسان شمالی موسیقی خراسان شمالی آثار باستانی سهراب محمدی منتشر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۳۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ مدرسه در سایت نهضت ملی مسکن خراسان شمالی احداث می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته مجوز احداث ۱۳ مدرسه در سایت‌های نهضت ملی مسکن در استان اخذ شد.
وی افزود: طی تفاهم نامه‌ای بین این اداره کل با اداره کل نوسازی مدارس استان، این مدارس با طراحی و نظارت اداره کل نوسازی مدارس استان و تامین اعتباراز سوی سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین اعتبارات استانی احداث می‌شود.
به گفته میر کریمی این مدارس با ظرفیت ۱۱۴ کلاس درس در شهر‌های بجنورد ۳ مدرسه، شیروان ۲ مدرسه، اسفراین ۲ مدرسه، فاروج، جاجرم، گرمه، درق، ایور و تیتکانلو هر کدام ۱ مدرسه با مساحت بیش از ۱۳ هزار مترمربع با اعتباری بیش از ۶۳۵ میلیارد ریال احداث می‌شود.
تحویل قطعی ۲۴۰ واحد از طرح ۱۱۲۰ واحدی برکت بجنورد به پیمانکار جدید
مدیر کل راه و شهرسازی استان در ادامه به طرح ۱۱۲۰ واحدی برکت بجنورد اشاره کرد و افزود: با توجه به مشکلات متعددی که برای این طرح بوجود آمده است و پیگیری‌های انجام شده در حال تحویل از پیمانکار قبلی است و طی روز‌های گذشته ۲۴۰ واحد دیگر از پروژه مذکور به صورت تحویل قطعی به پیمانکار جدید تحویل شد و پیمانکار جدید نیز تجهیز کارگاه این ۲۴۰ واحد را انجام داده است.
میر کریمی اضافه کرد: پروژه به صورت فعال به کار خود ادامه خواهد داد و تاکنون ۳۲ درصد پیشرفت را طی سه ماه اول دارد.
دبیر شورای مسکن استان عنوان کرد: ۶۴۰ واحد دیگر که در اختیار پیمانکار قبلی بوده است و طی ۴ سال پیشرفت نزدیک به ۳۵ درصد را دارد طی روز‌های آینده تحویل پیمانکار جدید خواهد شد.

دیگر خبرها

  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد
  • تخصیص ۲۶ میلیارد تومان اعتبار برای احداث دیوار ساحلی جوادیه بجنورد
  • بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر
  • مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود
  • مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم
  • ۱۳ مدرسه در سایت نهضت ملی مسکن خراسان شمالی احداث می‌شود
  • طرح مهم عمرانی خراسان شمالی در بودجه ۱۴۰۳ اعتبار گرفت
  • ۹ طرح مهم عمرانی خراسان شمالی در بودجه ۱۴۰۳ اعتبار گرفت
  • طرح انتقال آب‌های زیرزمینی خراسان شمالی چهار هزار میلیارد ریال اعتبار گرفت