Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@14:13:50 GMT

سومین مرحله از حق‌آبه بزودی وارد تالاب هامون می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۳۵۹۷

سومین مرحله از حق‌آبه بزودی وارد تالاب هامون می‌شود

وحید پورمردان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در برنامه احیای تالاب هامون و پس از انبوه مطالعات و بازدیدهای میدانی و مشاوره با متخصصان و جوامع محلی، پروژه های محیط زیست در فازهای لایروبی، حفر کانال، کشف کانون های بحرانی (گرد و غبار)، ایجاد پوشش گیاهی، انتقال و هدایت آب به مکان های مورد انتظار در تالاب بین المللی هامون از سوی این اداره کل کلید خورد که حفظ شرایط ایده آل آن با افزایش دمای هوا و تبخیر امری مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: مکمل همه برنامه های انجام شده پس از ورود آب به بستر تالاب هامون، حفظ پوشش گیاهی و احیای گام به گام تالاب در یک برنامه زمان بندی شده است که حق آبه تالاب هامون از محل ذخایر چاه نیمه های سیستان نقش بسزایی در اجرایی شدن و به ثمر رسیدن این برنامه ها در شرایط فصل گرما و بادهای ۱۲۰ روزه سیستان دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: این اداره کل برای نخستین بار اقدام به رهاسازی حق آبه زیست محیطی به صورت مقطعی و مرحله ای کرده که این برنامه زمانبندی با رویکرد رساندن آب به مکان های هدف گذاری شده می تواند گامی موثر در تداوم ایجاد هوایی پاک برای شمال استان باشد.

تالاب یا دریاچه بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه های خزر و ارومیه و هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان است.

این تالاب از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون سابوری (صابری) و هامون هیرمند تشکیل شده‌ که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند.

رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود آب به هامون است و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه رود، هاروت‌رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان نیز به تالاب هامون می‌ریزند.

وسعت تالاب هامون در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومترمربع است.

حیات دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.

تالاب هامون در چهارمین کنگره جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره که روزهای پایانی سال ۹۴ در لیما پایتخت پرو برگزار شد از سوی سازمان یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شد که بدین ترتیب تعداد ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران به ۱۲ مورد افزایش یافته است.

خشکسالی و قطع آب رودخانه هیرمند در ۱۹ سال گذشته سبب خشکیدن تالاب بین المللی هامون و نابودی زیستگاه انواع پرندگان و حیوانات وحشی شد و ساکنان اطراف هامون را با مشکلات متعددی روبرو کرد.

تلاش دستگاههای دست اندرکار و جاری شدن سیلابهای مقطعی و دشتمال از افغانستان منبجر به آبگیری بخش هایی از این تالاب شده است و از طرفی براساس برنامه ریزی انجام شده سالانه ۶۰ میلیون مترمکعب آب از ذخیره‌گاه طبیعی چاه‌نیمه برای این تالاب درنظر گرفته شده که در سه مقطع هر مقطع ۲۰ میلیون مترمکعب رهاسازی می شود که رهاسازی آن در این مرحله از اول شهریور آغاز خواهد شد.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان سازمان حفاظت محیط زیست تالاب هامون اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان سازمان حفاظت محیط زیست تالاب هامون اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان سازمان حفاظت محیط زیست تالاب هامون اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان تالاب هامون بین المللی ذخیره گاه محیط زیست زیست کره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۳۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین میز نقاشی سیستان و بلوچستان در چابهار برگزار شد

محمد رضا علیمرادی اظهار کرد: در یک ویژه برنامه و با هدف فرهنگ سازی در خصوص حفاظت از زمین، با شعار "مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین"، زنگ زمین پاک در دبستان دخترانه هدف شهرستان چابهار با حضور مسولان دستگاه‌های اجرایی نواخته شد.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های هفته زمین پاک، می‌توان به اجرای سرودهای محیط زیستی و طرح بزرگترین میز نقاشی دانش آموزی استان با حضور بیش از ۳۰۰ دانش آموز اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هدف از برگزاری میز نقاشی، فرهنگ سازی ‌ و آشنایی بیشتر دانش آموزان با محیط زیست، مصرف بهینه انرژی و کاهش مصرف پلاستیک است.

در پایان در بین دانش آموزان کتاب خشکه و تره با موضوع مدیریت پسماند و اقلام آموزشی توزیع شد

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • دروغ علنی طالبان؛ آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزند تا به ایران نرسد!
  • نگرانی از فعال شدن کانون گردوغبار در مرکز ایران
  • طالبان آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزد تا به ایران نرسد
  • طالبان آب هیرمند را به شوره زار می ریزد تا به ایران نرسد
  • نفت کوره قاچاق در هامون کشف شد
  • طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!
  • اجرای طرح جامع مدیریت دریاچه نمک قم در دوره پنج ساله
  • اجرای برنامه مشترک پاکسازی حاشیه مسیر بندر گلمانخانه پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ۷۰۰ میلیون مترکعب آب وارد سیستان و بلوچستان شد
  • بزرگترین میز نقاشی سیستان و بلوچستان در چابهار برگزار شد