Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-19@09:32:49 GMT

تشویش و استرس کنکوری ها را افزایش ندهیم

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۳۸۵۹

تشویش و استرس کنکوری ها را افزایش ندهیم

به گزارش صدای ایران، از ایسنا دکتر ندا علی بیگی، ضمن بیان این مطلب؛ به مهم ترین تبعات روانی شرایط ناشی از کرونا ویروس بر داوطلبان کنکور اشاره و تاکید کرد: اگر چه تامین سلامت روح و روان داوطلبان اهمیت بالای دارد اما سلامت روان در صورتی محقق می‌شود که جسمی وجود داشته باشد بنابراین ما ابتدا باید تامین سلامت جسمی داوطلبان را تضمین نمایم به همین جهت مسوولان باید با تدوین پروتکل‌های بهداشتی سلامتی داوطلبان کنکور و خانواده‌های آنها را تضمین کنند و با تعریف استانداردهای مشخص در رعایت فاصله‌های فیزیکی استانداردهای لازم را در خصوص موارد بهداشتی تدوین نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استادیار دانشگاه علوم بهزیستی گفت: ما در زمینه استرس‌های کنکور با دو موضوع مواجه هستیم. ابتدا رقابت سنگینی به نام کنکور بین داوطلبان وجود دارد که این امر فشار روانی زیادی را به دانش آموزان وارد می‌کند و دیگری ترس از ماحصل تلاش این رقابت سنگین است که ماهیت استرس آوری دارد. ضمن اینکه طی روزهای اخیر در کنار استرس‌های ناشی از آزمونی که خود یک میدان رقابت خیلی مهم است، ما استرس زمان برگزاری کنکور را نیز به آن اضافه کردیم که می‌تواند استرس‌های داوطلبان را افزایش دهد.

این روانشناس بالینی خاطر نشان کرد: استرس زمان کنکور به مراتب ممکن است آسیب‌های جدی برای داوطلبان ایجاد کند. در این زمینه ما نظریه پردازی با نام "مارتین سلیگمن" در علم روانشناسی داریم که معتقد است وقتی ما توانایی پیش بینی یک رویداد را نداریم و نمی‌توانیم مسائل را پیش بینی کنیم بنابراین دچار نوعی درماندگی می‌شویم یعنی برای تغییر دادن شرایط هیچ تلاشی نمی‌کنیم چرا که تصور می‌کنیم تلاش ما به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه یکی از بدترین تبعات شرایط فعلی برای داوطلبان کنکور درماندگی است، خاطر نشان کرد: در وضعیت درماندگی داوطلبان کنکور نیز با این حالت مواجه می شوند در واقع این افراد برای کسب جایگاه یا رتبه‌های خوب برنامه ریزی می‌کنند، وقتی این برنامه درسی آنها از پیش بینی خارج می‌شود در نتیجه ممکن است احساس کنترل آنها کاهش پیدا کند و دچار نوعی درماندگی شوند. بنابراین وقتی هم احساس درماندگی در افراد افزایش پیدا کند، معمولا آنها دچار افسردگی و  ناتوانی خواهند شد که این افسردگی در نهایت اقدامات بعدی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد در نهایت به افرادی بی انگیزه و ناامید تبدیل خواهند شد که بر عملکرد آزمون آنها تاثیرگذار خواهد بود.

علی بیگی در ادامه خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که ممکن است تهدیدکننده سلامت روان داوطلبان کنکور باشد، اشکال در جنبه‌های دیگر زندگی افراد است به گونه ای که فرد نمی تواند امور دیگر زندگی خود را کنترل کند و در موقعیت‌های مختلف به جای استناد به عوامل درونی ایجاد اضطراب، به عوامل بیرونی استناد می‌شود.

به گفته این روانشناس بالینی، در این شرایط، احساس توانمندی فرد زیر سوال می رود، فرد در جنبه‌های دیگر زندگی دست از تلاش بر می دارد و همواره منتظر این است که در بیرون چه اتفاقاتی خواهد افتاد ضمن اینکه با کاهش تلاش‌های فردی، مسائل به "شانس" تعبیر خواهد شد و عزت نفس افراد به دلیل پیوند علل وقع آن به سایر مسائل از دست می رود. 

این استاد دانشگاه در پایان تاکیدکرد: از نظر روانشناسی اضطراب تا حدی قابل تحمل است و کنکور نیز ذاتا ماهیت اضطراب زا دارد. بنابراین وقتی اضطراب از یک سطحی بالاتر می‌رود و طولانی می‌شود موجب رنج روانی افراد خواهد شد و این رنج روانی آنها را در معرض ابتلا به آسیب‌های روانی مثل افسردگی، اضطراب و یا سایر اختلالات روانی قرار می‌دهد. در نتیجه زمینه ورود مشکلات بعدی در افراد را فراهم می شود. ضمن این که اضطراب طولانی مدت سیستم ایمنی بدن را ضعیف و فرد را در برابر بیماری  آسیب پذیرتر می کند. بنابراین نباید با اظهارنظرهای تشویش برانگیز، استرس های داوطلبان را افزایش دهیم.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: کنکور استرس کنکور صدای ایران تعویق کنکور داوطلبان کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۳۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور چه بود؟

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نظر گرفتن مهلت مجدد ثبت نام متقاضیان نوبت دوم کنکور را عیدی این سازمان به داوطلبان عنوان کرد و گفت: این مهلت ساعت ۲۴ امشب پایان می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عبدالرسول پورعباس در گفت‌وگو با ضمن بیان این خبر اظهار کرد: با توجه به درخواست مکرر داوطلبانی که تا تاریخ تعیین شده به دلیل تعطیلات عید نوروز موفق به ثبت‌نام در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ نشدند، برای آخرین بار ترتیبی اتخاذ شده است که صرفاً در روزهای چهارشنبه ۲۹ فروردین و پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه نیز بتوانند نسبت به ثبت‌نام در آزمون مذکور اقدام کنند.

وی خطاب به متقاضیان تأکید کرد: داوطلبان باید تا پایان امشب ضمن مطالعه دفترچه راهنمای ثبت‌نام نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند و این مهلت در نظر گرفته بدون در نظر گرفتن هزینه ثبت نام با تأخیر عیدی سازمان با جاماندگان کنکور است و به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: بدیهی است بعد از تاریخ فوق هیچ درخواستی برای ثبت‌نام و یا ویرایش اطلاعات قابل پذیرش نخواهد بود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان خاطرنشان کرد: داوطلبانی که قبلاً در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند در این مرحله امکان ویرایش اطلاعات ندارند.

پورعباس با تاکید بر اینکه امکان تغییر زمان برگزاری کنکور وجود ندارد، گفت: آزمون نوبت دوم برای داوطلبان در روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و داوطلبان باید توجه کنند که نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 745699

دیگر خبرها

  • کنکوری‌ها مطمئن باشند امنیت آزمون به طور کامل برقرار می‌شود
  • هدیه رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور
  • فرمانده انتظامی کشور: ۵۰ کلاهبردار کنکوری برای فروش سوالات درخواست سکه تمام عیار کردند
  • عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور چه بود؟
  • ورزش می‌تواند با آرام کردن مغز سلامت قلب را حفظ کند‌
  • فرصت دوباره برای نام نویسی کنکور
  • جاماندگان کنکور از امروز ثبت نام کنند
  • ورزش می تواند با آرام کردن مغز سلامت قلب را حفظ کند
  • ثبت نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا (چهارشنبه)
  • چرا برخی افراد نیمه‌شب از خواب می‌پرند؟