Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مجید خورشیدی صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت روز ملّی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی اظهار داشت: در عرصه اجتماعی تشکل‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد، نقشی بنیادین در توسعه اجتماعی و فرهنگی ایفا می‌کنند.

وی تصریح کرد: توسعه و پیشرفت همه‌جانبه کشورها، نیازمند بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و مشارکت فعالانه و مؤثر مردم در همه عرصه‌ها و حیطه‌ها است، چراکه توسعه پایدار، بدون همراهی و هم‌افزایی همگانی مقدور نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خورشیدی اضافه کرد: تشکل‌های اجتماعی به عنوان حلقه اتصال دولت و ملت و با اتّکا به سرمایه اجتماعی خویش و با شورونشاط و انگیزه دوچندان، ظرفیت‌های تازه‌ای برای توسعه و پیشرفت کشور می‌آفرینند.

وی تصریح کرد: نام‌گذاری ۲۲ مردادماه، به عنوان روز ملّی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، فرصت مغتنمی به منظور توجّه دادن همه ارکان نظام تصمیم‌گیری کشور و آحاد جامعه به اهمیت جایگاه و نقش و تأثیرگذاری تشکل‌ها و سمن‌ها در عرصه‌های گوناگون اجتماع است.

خورشیدی اضافه کرد: در این میان، کارکرد نسبتاً موفق تشکل‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد در کشور و استان ما که با ورود به عرصه‌ها و بزنگاه‌های گوناگون شکل‌گرفته و توانسته‌اند در کنار دولت، یاریگر مردم و جامعه هدف خویش باشند، مهر تأییدی بر رویکرد درست دولت تدبیر و امید در اهتمام و اعتماد به تشکل‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد است.

وی بیان کرد: سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های اجتماعی نیز با بهره‌گیری از این فرصت، با افزایش کارایی و اثربخشی، نسبت به نقش و تأثیرگذاری افزون‌تر خویش، اهتمام ویژه‌ای بورزند، چه آنکه تشدید این فعالیت‌ها و مطالبه‌گری سمن‌ها و تشکل‌ها در فضایی نقادانه و سازنده و پاسخگویی همه ارکان نظام و دولت به آن‌ها، موجبات افزایش سرمایه اجتماعی، جلب و جذب اعتماد جامعه به عملکرد سمن‌ها و همچنین دولت و به ویژه نفوذ این حرکت فرهنگی به آحاد جامعه، آگاهی بخشی به آن‌ها و تبدیل آن به فرهنگ عمومی جامعه خواهد شد.

خورشیدی اظهار داشت: در این مقطع حسّاس نیز که به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، مشکلات و تنگناهای فراوانی برای اقشار گوناگون جامعه در زندگی، معیشت و کسب‌وکار آنان ایجاد گردیده، حضور فعالانه و مؤثر تشکل‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد در دستگیری از همنوعانشان، جلوه درخشانی از همیاری و همدلی همگانی را در سطح استان به منصه ظهور رساند.

کد خبر 4997770

منبع: مهر

کلیدواژه: مجید خورشیدی استانداری بوشهر سمن ها ویروس کرونا روز خبرنگار شیراز بوشهر شیوع کرونا محرم 99 عید غدیر خم ماه محرم آمار کرونا گرگان شهرکرد قزوین کمک مومنانه بیرجند تشکل های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۴۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین علی جنتی پژوهشگر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع) در سی اُمین پیش نشست ملی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام در مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع) اظهارکرد: ایران اسلامی مدعی تمدن نوین اسلامی است و بی شک این تمدن بدون عقلانیت، مطالبه جمعی، مسئولیت اجتماعی و عدالت اجتماعی امکان‌پذیر نخواهد بود. در این میان، علما به عنوان وارثان انبیاء و مفسران دین، نقشی محوری در ترویج این ارزش‌ها و زمینه‌سازی برای ساخت جامعه‌ای نوین بر پایه آموزه‌های اسلامی دارند.

وی افزود: امام رضا (ع) در بیان مسئولیت خطیر علما می‌فرمایند: "فقها باید مردم را از شر دشمنان نجات دهند، با مظاهر ناعدالتی و تبعیض مبارزه کنند و بر ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی پایبندی به حقوق اخلاقی و انسانی ایرانی و اجتماعی تاکید کنند."
جنتی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی علما ابعاد مختلفی دارد، بیان کرد: ترویج علم و دانش، روشنگری افکار عمومی  و ارتقای سطح معرفت دینی مردم از طریق برگزاری کلاس‌ها، سخنرانی‌ها، تالیف کتب و مقالات و استفاده از ابزارهای نوین رسانه‌ای. ترویج آموزه‌های اخلاقی دین مانند صداقت، امانت‌داری، انصاف، و کمک به نیازمندان برای اصلاح اخلاقی جامعه و مبارزه با مفاسد اجتماعی، نقد ظلم و ستم، ترویج عدالت و انصاف، حمایت از اقشار ضعیف جامعه برای ایجاد جامعه‌ای متعادل و برخوردار از رفاه عمومی لازم و ضروری است.

پژوهشگر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع) تأکید کرد: ترویج فرهنگ انفاق و وقف و ارائه راهکارهای مناسب برای توزیع عادلانه ثروت و منابع در جامعه برای کاهش نابرابری‌ها و فقر اقتصادی دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه علما با ایفای این نقش‌ها می‌توانند در تحقق عدالت اجتماعی و تمدن نوین اسلامی یاریگر مردم باشند، افزود: علما روشنگری افکار عمومی و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان برای دفاع از کیان دین و مملکت و حفظ استقلال و امنیت کشور می توانند نقش موثری داشته باشند.

وی ادامه داد: نمونه‌هایی از نقش‌آفرینی علما در تاریخ اسلام  را می توان معرفی کرد، امام علی (ع) الگوی عدالت و انصاف، در دوران خلافت خود، اهتمام ویژه‌ای به رفع تبعیض و توزیع عادلانه ثروت و منابع در جامعه داشتند.شیخ صدوق فقیه برجسته شیعه، با تاسیس دارالعلم و پرورش شاگردان برجسته، نقش مهمی در ترویج علم و دانش و حفظ معارف دین ایفا کرد وعلامه طباطبایی مفسر قرآن کریم، با تفسیر قرآن به روشی نوین و با استفاده از عقل و برهان، به فهم عمیق‌تر آیات الهی و ارتقای سطح معرفت دینی مردم کمک کرد.

جنتی در خاتمه تأکید کرد: امام خمینی (ره) با رهبری انقلاب اسلامی، جامعه‌ای ایمانی و الهی را بر پایه آموزه‌های دین اسلام بنا نهاد و نظامی بر اساس عدالت اجتماعی و رفاه عمومی مردم ایجاد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «وقف رضوی» راهکاری برای تحقق شعار سال 1403
  • برنامه‌های فرهنگی در اردبیل رشد ۴۰۰ درصدی دارند
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی
  • بهره‌وری در بخش کشاورزی استان بوشهر افزایش یابد
  • با ارزیابی سازمان ملی بهره‌وری ایران؛ پست بانک ایران در محورهای کارایی و اثربخشی اهداف سازمانی، رتبه برتر را کسب کرد
  • برخورد قاطع با هنجار شکنان ضروری است
  • نشست نمایندگان تشکل های کارگری وکارفرمایی با استاندار کردستان
  • مهاجرت ایرانی‌ها هم مانند افغانستانی‌ها توده‌ای می‌شود؟
  • مسأله حجاب و اهمیت همگرایی ملی
  • وام بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش می‌یابد