Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@22:28:34 GMT

خانه پروین اعتصامی باید هویت تاریخی خود را حفظ کند

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۴۹۴۲

خانه پروین اعتصامی باید هویت تاریخی خود را حفظ کند

ایرج شهین‌باهر روز پنجشنبه در بازدید از خانه پروین اعتصامی به اهمیت تاریخی این خانه به عنوان جاذبه‌ای برای گردشگران داخلی و خارجی تاکید کرد.

وی افزود: اکثر گردشگران در بازدید از خانه‌های قدیمی، کاربرد فضاهای داخلی آن مثل سرداب را جویا می‌شوند که می‌توانیم این موارد را به صورت ملموس در خانه‌های تاریخی به نمایش بگذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شهردار تبریز خاطرنشان کرد: خانه‌های تاریخی هویت و تاریخ این شهر هستند که باید در کنار توجه به مسائل حفاظتی از آن‌ها، معرف تاریخ اجتماعی شهر در سده‌های گذشته باشند.

پروین اعتصامی شاعره‌ای توانا در دنیای ادب و شعر ایران بود. او توانست با پند و اندرز در قالب شعر به اصلاح جامعه خویش بپردازد. او تنها شاعری است که در عصر حاضر و در سطح گسترده به سبک ادبیات تعلیمی گذشتگان شعر سرود و طبع آزمایی کرد و همچون نگین درخشانی در تاریخ ادب پارسی درخشید.

پند و اندرز محتوای اصلی شعر پروین را تشکیل می‌دهد و زبانی شبیه زبان استادان قدیمی پارسی دارد. وی در اسفند ۱۲۸۵ در تبریز چشم به جهان گشود و در ۱۶ فروردین ۱۳۲۰ به علت بیماری حصبه چشم از جهان فروبست. 

به گزارش ایرنا، خانه های مشروطه (کوزه کنانی)، حیدرزاده، گنجه ای، علی مسیو، حریری، بهنام، استاد شهریار، پروین اعتصامی، امیرکبیر، نیکدل و کلکته چی تنها نمونه ای از صدها خانه تاریخی تبریز هستند که بازسازی شده و اکنون با کاربری های عمومی یا موزه در دسترس علاقه مندان و گردشگران قرار گرفته اند.

برچسب‌ها تبریز شهرداری تبریز پروین اعتصامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تبریز شهرداری تبریز پروین اعتصامی تبریز شهرداری تبریز پروین اعتصامی پروین اعتصامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۴۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند

 سیدعزت‌الله ضرغامی روز سه شنبه - ۲۸ فروردین- در آیین بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی و تجلیل از فعالان و کنشگران بنا‌های تاریخی که در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: از اینکه این نشست‌ها با تعصب و حساسیت برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود، قدردانی می‌کنم. باید از مرحوم حجت‌الاسلام فولادی یادی کنیم که در جلسه قبل در سال گذشته تجلیل شد. در آن جلسه با مرحوم فولادی صحبت کردم که بازتاب‌های خوبی داشت و فضای خوبی ایجاد کرد. او بالای ۸۰ سال در حوزه مرمت فعالیت داشت و از مسجد تا آتشکده را مرمت کرده بود. میراث‌فرهنگی مفتخر است که از یک زاویه ارزشمند نیاز‌های جامعه را مطرح کند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: مرمت امر مقدسی است. مرمت کار خدا است و کاری است که پروردگار عالم انجام می‌دهد. اهمیت میراث ملموس این است که عینی‌ترین وجه میراث‌فرهنگی است. با این حال هرچه بیشتر جلو می‌رویم، ارزش میراث‌ناملموس نیز مشخص می‌شود. این دو البته از هم جدا نیستند و روی هم تاثیر متقابل دارند. ما با انسان مدرن امروز سروکار داریم. اگر ریشه‌های هویتی از انسان مدرنیته جدا شود، حتما آسیب خواهد دید.

وی اضافه کرد: وقتی یک امر مهمی دچار مشکل شود، باید مرمت شود. در مسائل اجتماعی از آسیب‌شناسی می‌ترسند و از آن فرار می‌کنند. تصور می‌کنند آسیب‌شناسی از موضع ضعف است در حالی که آسیب‌شناسی از موضع قدرت است. جوامع باید قدرت ترمیم داشته باشند، در غیر این صورت نابود خواهند شد؛ کما این که برخی از آنها نابود شدند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: بزرگانی که در حوزه مرمت فعالیت می‌کنند اولا کار ارزشمندی را انجام می‌دهند، ثانیا آسیب‌شناسی دقیقی دارند و ثالثا این که کار را به درستی و با دقت انجام می‌دهند.

وی سپس به منشور ونیز اشاره کرد و ادامه داد: امسال شصتمین سال منشور ونیز است. به این منشور باید توجه شود. باید در رابطه با برنامه‌هایی که داریم ایده داشته باشیم و متناسب با امکانات که البته نامحدود هم نیست، برنامه اجرایی داشته باشیم.

ضرغامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: جلسه امروز ما، ادای احترام به بزرگان حوزه مرمت است. از تعدادی از این عزیزان تجلیل به عمل می‌آید، اما این افراد نماینده جامعه بزرگ مرمت‌گران هستند. در حقیقت مرمت کار ارزشمندی است و یک هنر به حساب می‌آید.

در پایان این مراسم از تعدادی از فعالان، کنشگران و خیران حوزه میراث‌فرهنگی و مرمت تجلیل به عمل آمد و از تعدادی از کتب و مجلد تخصصی حوزه میراث‌فرهنگی با حضور سید عزت‌الله ضرغامی رونمایی شد.

تجلیل از ۱۴ استادکار، خیر میراث فرهنگی و مرمت‌کار/ رونمایی از ۵ کتاب حوزه میراث‌فرهنگی

در این مراسم از پنج کتاب منتشر شده توسط معاونت میراث‌فرهنگی رونمایی و از ۱۴ استادکار، کنشگر، خیر و بهره‌بردار موفق میراث‌فرهنگی قدردانی شد. عملکرد آموزشی معاونت میراث‌فرهنگی، چهارمین همایش کارگاهی معاونان میراث‌فرهنگی کشور، انجمن خیران میراث‌فرهنگی و معماری و شهرسازی ایرانی‌اسلامی آنچه که هست و آنچه که باید باشد پنج کتاب منتشر شده توسط معاونت میراث‌فرهنگی هستند که در این مراسم از آنها رونمایی شد.

قدردانی از ۱۴ استادکار، کنشگر، خیر و بهره‌بردار موفق میراث‌فرهنگی از دیگر بخش‌های این مراسم بود که در ادامه به اسامی تجلیل شوندگان و فعالیت‌های آن اشاره شده است.

عبدالحسین دشتی، استادکار مقنی یزدی که در طول ۷۳ سال سابقه کاری خود فعالیت‌های ماندگاری در حفر قنات‌های متعددی از جمله زارچ، فیروزآباد، محمودی، مهدی‌آباد رستاق، نجف‌آباد، دهنو و حسن‌آباد داشته است.

محمدحسین معماریان از استان خوزستان که ۶۵ سال سابقه کاری دارد و در رزومه کاری خود تعمیر و مرمت پل بند شادروان، پل سنگ، ساباط‌های شوشتر، بقعه امامزاده عبدالله، خانه مستوفی، بازسازی گنبد مقام صاحب‌الزمان شوشتر و مساجد جامع سطح استان را جای داده است.

سید غلامرضا استوار استادکار برجسته از استان خراسان رضوی که مرمت تزئینات مربوط به معماری مدرسه غیاثیه خرگرد، مسجد ملک زوزن، رباط شرف، آرامگاه عطار، مسجد شاه، مزار قطب‌الدین حیدر، مزار جام، کاخ خورشید کالت نادری از جمله فعالیت‌های او در طول ۴۵ سال سابقه کاری است.

محمدرضا مشاکیان استادکار برجسته خوزستانی که فعالیت در سازه‌های آبی شوشتر و راه‌اندازی آسیاب‌های آبی ثبت جهانی شده شوشتر از جمله کار‌های او در طول ۳۰ سال فعالیت است.

عبدالله ملکی زیارتی استاد کار سازه‌ها چوبی، شیر سر‌های چوبی، اجرای تکنیک شموشه بافی خانه‌های زیارت، مرمت تکایای گرگان، مرمت تلگرافخانه استرآباد، مرمت خانه‌های کبیر، خراسانی، شعر باف، احمددوست و فاضل در گرگان را در ۵۰ سال فعالیت کاری خود جای داده است.

قربان مافی استادکار مرمت سازه‌های چوبی از استان قزوین است که مرمت کار مدرسه علمیه التفاتیه، مدرسه دیانت، گلدسته مناره مسجد جامع، مجموعه دولت خانه صفوی، حسینیه امینی‌ها، امامزاده حلیمه خاتون روستای عصمت‌آباد، کاروانسرای سعدالسلطنه، خانه تاریخی معین‌الدین، خانه تاریخی نبوی، گره چین مسجد جامع شهرک پیریوسفیان، خنچه پوش خانه تاریخی زعیم، نمای مسجد کیال‌ها، بخشی طاق و قوس‌های بازار قیصریه را در سابقه ۴۸ ساله خود دارد.

فرهاد معزی از استان کردستان دهیار روستای بزلانه در منظر فرهنگی هورامان است که در راستای همیاری و تسهیل‌گری ثبت جهانی هورامانات و همکاری در حفاظت و احیای میراث ملموس و ناملموس روستایی کار‌های ارزشمندی را انجام داده است.

الیار عاصمی‌زاده از استان تهران، ریاست شورای هماهنگی سازمان‌های غیر دولتی میراث‌فرهنگی، برگزاری سه دوره جشنواره سمن‌ها، سین هشتم نوروز در سه سال متوالی، برگزاری جشنواره دو سالانه ملی مشارکت‌های اجتماعی «ایران بانان» را در رزومه خود دارد.

میرحسین حسینیان از استان مازندران جزو خیران میراث‌فرهنگی محسوب می‌شود که در مرمت حرم امامزادگان محمد و محمود بابل مشارکت داشته است.

محمدجعفر عظمایی از استان آذربایجان شرقی در راستای مسئولیت اجتماعی در مرمت و استحکام بخشی مسجد جامع تسوج، تامین هزینه مطالعه، حفاظت و مرمت کتیبه تاریخی اورارتویی سیغین دل ورزقان و احیای بافت تاریخی روستای اشتبین مشارکت داشته است.

محسن نوروزوند از استان اردبیل، مشاور طرح مرمت و احیای بنا‌های حمام پیرزرگر اردبیل، خانه صادقی اردبیل و خانه رمدانی مازندران از جمله فعالیت‌های او است.

همچنین در این مراسم از سه بهره‌بردار موفق محمد حسین مقنی فرسادی از استان آذربایجان شرقی (کاروانسرای یام)، سامیه مهراب‌نیا از استان لرستان (حمام گپ)، غلامرضا صیادی از استان خوزستان (کاروانسرای افضل) قدردانی شد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند
  • ضرورت تعامل و همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی در راستای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • ساختمان تاریخی بورس اوراق بهادار دانمارک طعمه حریق شد
  • ۳۵ درصد بازدید گردشگران از جاذبه‌های گردشگری مدرن و ابرسازه‌های تفریحی اصفهان بوده است
  • آشنایی با تپه سیلک، هویت تاریخی شهر کاشان
  • تزلزل هویت از مشکلات بازار تاریخی خوی
  • نشت آب به خانه ‌تاریخی‌ «گازر» شوشتر
  • خیابان ارتش شمالی تبریز سنگفرش می‌شود
  • چطور اقامت خود را در کیش خاطره انگیز کنید؟
  • فروش نوروزی ۷۷ میلیارد ریالی صنایع دستی آذربایجان‌شرقی