Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-25@05:07:39 GMT

تأثیر ترکش‌های جنگ و ویروس کرونا بر سینما (+عکس)

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۶۰۲۷

تأثیر ترکش‌های جنگ و ویروس کرونا بر سینما (+عکس)

عباس بهارلو می‌گوید: آن‌چه «ترکش‌های جنگ» با سالن‌های سینما نکردند، ویروس به‌چشم‌نیامدنی «کوویدـ 19» با سینما کرد و اقتصاد سینما را با چنان بحرانی روبه‌رو کرد که تاریخ سینمای جهان به ‌یاد ندارد.

این محقق، نویسنده و پژوهشگر سینمای ایران اخیرا عکسی را منتشر کرده که در توضیح آن و در یادداشتی برای ایسنا نوشته است:  

«خیلی خوب به یاد دارم که از همان روزهای نخست جنگ تحمیلی سینماهای زادگاهم آبادان و هم‌چنین خرمشهر بلافاصله تعطیل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رفتن به سینما در آن روزهای پر از آتش و خون و جنگ و گریز و مرگ و ویرانگری معنایی نداشت؛ اما بعدها که از شهرهای در محاصره و زیر بمباران فاصله گرفتیم و در استان‌های دورتر، که کیلومترها از صحنه‌های اصلی جنگ فاصله داشتند، ساکن شدیم، دریافتیم که به‌رغم آن‌چه «جنگ شهرها» نامیده می‌شد، سالن‌های سینما با تمهیدهای ساده‌ای رونق خود را بیش وکم حفظ کرده‌اند.

جلو سالن‌های سینما با گونی‌های انباشته از شن استتار و شیشه‌های درهای ورودی با نوار چسب‌های پهن و بلند محافظت می‌شدند تا در صورت حمله‌ی هوایی و موج انفجار آسیب کم‌تری به مردمی برسد که مشغول تماشای فیلم بودند. چند باری البته سینماها در این شهر و آن شهر بمباران شدند، اما اثر ویران‌گر بمب آن‌قدر دهشتناک نبود که مردم را از سینما رفتن بازدارد.

با دیدن چندباره‌ی این عکس از «سینما عصر جدید»، در یکی از روزهای نمایش فیلم «راه» (یلماز گونی، 1982)، به یک‌باره این فکر از ذهنم گذشت که آن‌چه «ترکش‌های جنگ» با سالن‌های سینما نکردند، ویروس به‌چشم‌نیامدنی «کوویدـ 19» (کرونا) با سینما کرد و اقتصاد سینما را نه فقط در ایران، بلکه در جهان با چنان بحران و اخلالی روبه‌رو کرد که تاریخ سینمای جهان با چنین کیفیتی به ‌یاد ندارد.»

لینک کوتاه: asriran.com/00376g

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سینمای ایران سالن های سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۶۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوپرایز میلاد کی مرام در اکران عمومی آسمان غرب + عکس و فیلم

دریافت 6 MB

به گزارش همشهری آنلاین، میلاد کی مرام بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها با فیلم آسمان غرب روی پرده سینمای کشور نقش آفرینی می کند در اکران عمومی فیلمش توسط هودارانش سوپرایز شد.جشن تولد کی مرام با استقبال پرشور مخاطبان و بازیگران این فیلم در پردیس سینمایی لوتوس برگزار شد.

کی مرام کد خبر 846271 منبع: خبرآنلاین برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران خبر مهم خانه سینما بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهره‌های مشهور

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • سیل و طوفان این‌بار چین را هدف گرفت
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • جنجالی که «نماوا» به پا کرد
  • ماجرای جنجالی که «نماوا» به پا کرد
  • سوپرایز میلاد کی مرام در اکران عمومی آسمان غرب + عکس و فیلم
  • فیلم سینمایی آپاراتچی ،روایتی از سینما برای سینما