Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:32:20 GMT

حکیم: تغییرات در عراق فرا خواهد رسید

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۶۳۰۲

حکیم: تغییرات در عراق فرا خواهد رسید

به گزارش ایرنا از دفتر رسانه جریان حکمت ملی، این نشست با موضوع «آینده نظام سیاسی عراق» با حضور کارشناسان علوم سیاسی برگزار شد و حاضران درباره ضرورت اصلاح نظام سیاسی و حل برخی اشکالات ساختاری در نظام و نیز تعدیل قانون اساسی و تعیین نظام مناسب برای عراق در مرحله آینده و همچنین اصلاح عملکرد سیاسی و تلاش برای ساخت حکومت و تشکیل دولتی مقتدر که همه طیف‌های ملت زیر سایه آن قرار گیرند و هشدار درباره خطر بازگشت به تک‌روی یا دیکتاتوری در واکنش به وضعیت کنونی کشور تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حکیم در این نشست گفت: بسیاری عراق را با کشورهای با ثبات دیگر مقایسه می‌کنند، اما عراق به لحاظ وضعیت خاص و مصیبت‌هایی مانند جنگ‌ها و تحریم‌های اقتصادی و نظام تمامیت‌خواه سرکوبگر فقط با خودش قابل مقایسه است.

وی ادامه داد: عراق امروز با عراق سال ۲۰۰۳ تفاوت‌های بسیاری دارد، همچنان که سراسر منطقه به علت‌های گوناگون در مقایسه با آن سال‌ها تغییرات بسیاری کرده و این مهم بر وضعیت عراق هم تاثیر گذاشته است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با اشاره به لزوم رسیدن به قرارداد اجتماعی تازه، تاکید کرد: این به معنای منتفی کردن مرحله سابق و ریشه کن کردن آن نیست چون آن قرارداد هم دستاوردهای مهمی داشته و از حمایت مردمی، منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار بوده و همه به یاد داریم که چگونه در آن شرایط نابسامان امنیتی مردم برای شرکت در انتخابات حضور پیدا کردند و پیام اطمینان‌بخش به همگان دادند و نگرانی‌ها را برطرف کردند.

وی ادامه داد: با این شرایط کشور توانست از مرحله بسیار دشوار عبور کند، هر چند قانون اساسی در آن زمان با واهمه برخی از وضعیت گذشته کشور و نگرانی برخی دیگر از آینده تدوین شد، اما امروز اولویت‌های کشور تغییر کرده و اگر متناسب با چالش‌های کنونی وارد عمل نشویم نظام فرو خواهد پاشید و باید معادله تازه‌ای در عراق برقرار کرد که در آن موازنه‌ها رعایت شود.

حکیم با تاکید بر اینکه موضوع قرارداد اجتماعی مقوله‌ای مهم است هرچند پیامدهایی دارد، گفت: برخی نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهند، اما می‌دانیم که معترضان نمی‌توانند تغییری در سنت‌های تاریخی ایجاد کنند و این را نادیده بگیرند که عراق در برابر مرحله جدیدی است و تغییرات خواه ناخواه فرا خواهد رسید.

وی در ادامه گفت: ما ملت عراق هستیم و پروژه ملی راه حل بحران است و قرارداد اجتماعی جدید موجب اتحاد ما و تامین منافع همگان خواهد شد.

حکیم ادامه داد: حجم بالای اعتراض‌ها تا حد زیادی به ضعف خدمات و ناتوانی در تامین فرصت‌های شغلی مربوط می‌شود. در چنین شرایطی در مورد فساد حرف‌های بسیاری گفته و این سبب می‌شود که همه طرح‌ها برای متقاعد کردن ملت به اصلاح نظام اداری و خدماتی به کار نیاید.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با اشاره به اینکه نیروهای سیاسی سودای قدرت دارند، عنوان کرد: گروه‌هایی هم ضعف نظام حکومت را موجب قدرت خود می‌دانند و برای همین باید به دقت روشن کرد که چه کسی خواستار تقویت حکومت و چه کسی خواستار وضعیت بی حکومتی است.

وی افزود: یکی از مهمترین راه حل‌ها از نظر ما ایجاد دوگانه دموکراتیک حاکم و اپوزیسیون درون حاکمیتی در چارچوب ملی و فراگیر است که همه ملت عراق را از شمال تا جنوب در برگیرد و به کسی که پیروز انتخابات شده امکان بر عهده گرفتن مسئولیت را بدهد.

حکیم تاکید کرد: باید به نشانه‌های تغییرات اساسی در منطقه و تلاش برخی برای تغییر معادله سیاسی عراق به منظور ایجاد دومینوی تغییرات در کشورهای همسایه توجه کرد و باید کاری کرد که همه با عراق خارج از محوربندی‌ها تعامل کنند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با اشاره به انتخابات ۲۰۱۸ گفت: انتخابات ۲۰۱۸ شکاف میان طبقه سیاسی و توده‌های مردم را تعمیق بخشید و امیدواریم قانون انتخاباتی جدید راه حلی برای مشکل باشد و از این فاصله بکاهد. هرچه نمایندگان بیشتر بازتاب دهنده توده‌های جامعه باشند در میان مردم پذیرفتنی هستند و می‌توانند با قدرت بیشتری عمل کنند.

حکیم تاکید کرد: باید بدون هیچ خجالت و پرده‌پوشی بگوییم که اولویت ما عراق است، همچنان که دیگران در کشورهای خارجی از این بابت احساس شرمندگی نمی‌کنند باید با جدیت در این مسیر تلاش کنیم.

وی یکی از راه حل‌های بحران اداری در کشور را تقویت شورای خدمت‌رسانی فدرال و خارج کردن سمت‌های مدیریتی از رقابت‌های سیاسی دانست.

حکیم نظام شبه ریاستی را نیز یکی از راه حل‌های ممکن دانست و توضیح داد: نظامی که در آن مجلس تاثیرگذار و رئیس جمهور منتخب و مستقیم با رای ملت انتخاب می‌شود و دولت بر اساس معادله‌های مجلس شکل گرفته و همچنین استانداران نیز با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و کار شوراهای استانداری تنها نظارتی بوده و اختیارات استانداران بسیار است.

وی تقویت بخش خصوصی را موضوع بسیار مهمی دانست و گفت: این بخش می‌تواند فرصت‌های شغلی ایجاد کند. در این باره دستاوردهای مهمی داشته‌ایم که باید تقویت شود و گسترش یابد از جمله وجود چهار میلیون هکتار زمین زیر کشت که باعث خودکفایی در بسیاری از محصولات کشاورزی شد.

حکیم افزود: باید توجه داشت که این فقط نیمی از زمین‌هایی است که برای کشاورزی در عراق قابل بهره‌برداری هستند. اگر از همه این زمینه‌ها استفاده کنیم علاوه بر تامین نیازهای داخلی می‌توانیم به تامین کننده نیازهای کشاورزی کشورهای منطقه هم تبدیل شویم و این ثروتی بزرگ در کنار ثروت نفت است.

برچسب‌ها سید عمار حکیم قانون اساسی عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید عمار حکیم قانون اساسی عراق سید عمار حکیم قانون اساسی عراق جریان حکمت ملی راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۶۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت رئیس‌جمهور در پی درگذشت پرویز داودی

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ سیدابراهیم رئیسی در پیامی با تسلیت ضایعه درگذشت خدمتگزار متعهد و دلسوز، مرحوم پرویز داودی تصریح کرد: این انسان فرهیخته با ایمان و اعتقاد راسخ به آرمان‌های والای نظام اسلامی، سالیان متمادی در فعالیت‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی از جمله در سمت معاونت اول رئیس جمهور و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره در خدمت مردم و انقلاب بود و منشا خدمات فراوانی گردید.

بیشتر بخوانید؛ معاون اول دولت نهم درگذشت+سوابق

متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت خدمتگزار متعهد و دلسوز، مرحوم دکتر پرویز داودی، موجب تاثر و اندوه خاطر شد.

این انسان فرهیخته با ایمان و اعتقاد راسخ به آرمان‌های والای نظام اسلامی، سالیان متمادی در فعالیت‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی از جمله در سمت معاونت اول رئیس جمهور و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره در خدمت مردم و انقلاب بود و منشا خدمات فراوانی گردید. بی‌شک خدمات ایشان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ماندگار بوده و در خاطر مردم قدرشناس ایران اسلامی باقی خواهد ماند.

اینجانب با تجلیل از خدمات صادقانه این استاد ارجمند، مصیبت وارده را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور، ‌اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، عموم دوستداران و به ویژه خانواده مکرم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با صالحان و برای عموم بازماندگان معزز صبر و سلامتی مسئلت دارم.

سید ابراهیم رئیسی. رئیس جمهوری اسلامی ایران

کد خبر: 1227591 برچسب‌ها سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت رئیس‌جمهور در پی درگذشت پرویز داودی
  • تغییر استاندار مازندران شایعه است/ حسینی پور می ماند
  • حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی اسرائیل ثابت شد
  • حکیم: ایران قدرت خود را به جهانیان ثابت کرد
  • حکیم: ایران قدرت خود به جهانیان را ثابت کرد
  • سید عمار حکیم: هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • عمار حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • حکیم: ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی قدرت خود را ثابت کرد
  • دبیرکل اتاق ایران و عراق: دلار می‌ریزد