Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر کامران باقر لنکرانی فوق تخصص پزشکی و رییس مرکز سیاستگذاری سلامت استان فارس روز پنجشنبه  در این نشست علمی به همبستگی و پیوند علم و مذهب برای پیشگیری از همه‌گیری جهانی اشاره کرد و ابراز داشت: آنچه در همه‌گیری کرونا مشاهده کردیم، هماهنگی بین دانشمندان پزشکی و علمای دین بوده است که در دنیای اسلام رویدادی مثال‌زدنی به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لنکرانی با اشاره به لغو مراسم‌های مذهبی یا تشدید پروتکل‌ها برای برگزاری آن‌ها افزود: امسال آیین حج که یکی از گردهمایی‌های بسیار مهم مسلمانان است، برگزار نشد و نماز جمعه که رویداد مذهبی مهمی در سرزمین‌های اسلامی از جمله ایران به‌شمار می‌رود، به دلیل خطر بالقوه شیوع بیماری لغو شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: در برخی کشورهای آفریقایی مسلمان به دلیل چالش‌های بین علم و مذهب، گسترش برنامه واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه  دشوار می‌نماید و باید در این زمینه با نهادهای جهانی همکاری کنیم تا فرصت مقابله با بیماری و واکسیناسیون را برای همه کشورها فراهم آوریم.  

استاد ممتاز گروه داخلی گوارش علوم پزشکی شیراز در ادامه با بیان اینکه ایران در عرصه‌های مختلف شیوه‌نامه‌های گوناگونی را با هدف کمک به سلامت مردم تدوین کرده است، گفت: این مهم در بسیاری کشورها روی نداد و تحقیقات دانشگاهی به کمک مردم نیامد؛ از همین رو کرونا برای برخی کشورها فرصت و برای بعضی نیز تهدید به شمار می‌رود.

همبستگی جهانی برای مقابله با کرونا ضروری است

لنکرانی اظهار داشت: با وجود اهمیت مقابله با همه‌گیری کرونا طی ماه‌های گذشته شاهد همبستگی جهانی نبودیم و هم‌افزایی در میان کشورها در این زمینه ایجاد نشد، بلکه بسیاری از کشورها روی مشکل خود تمرکز کردند و این موضوع در وضعیتی که سلامت جهان به خطر افتاده، ناگوار است.

وی با بیان اینکه در مجموع گفتمان جدیدی بین دانشمندان و جوامع پدید آمده است، اظهار کرد: در این میان، گاهی برخی سیاست‌گذاران بدون شواهد و مدارک درباره فواید یا آسیب‌های چیزی در مقابله با کرونا سخن می‌گویند؛ برای مثال در ابتدای شروع همه‌گیری مردم کمتر از ماسک استفاده می‌کردند؛ اما امروز دریافته‌ایم که نمی‌توان ماسک را از زندگی حذف کرد.

لنکرانی افزود: این موضوع درباره داروهایی هم که برای درمان یا پیشگیری از کرونا پیشنهاد می‌شد نیز صدق می‌کند و در نهایت ثابت شد که بسیاری از آن‌ها تاثیری ندارند یا آسیب‌های ناگواری بر جای می‌گذارند.

در ادامه این نشست استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به نتایج پژوهشی که درباره بیماران بستری در بیمارستان‌ها صورت گرفته بود، اشاره کرد.

دکتر حمید سوری ابراز داشت: متاسفانه ایران در میان کشورهای با تعداد مبتلایان بسیار است و آمار ابتلا و مرگ‌ومیر روزانه در آن نگران‌کننده است؛ همچنین در ۶ ماه گذشته چند پیک را تجربه کردیم.

وی با بیان اینکه کرونا توانمندی‌های جامعه پزشکی ایران را نشان داده است، گفت: با این وجود برخی محدودیت‌ها که به علت تحریم‌های آمریکا وجود دارد، مشکلاتی ایجاد کرد.

این متخصص اپیدمیولوژی اظهار داشت: بهره‌گیری از تحلیل‌های دیجیتال در دانش اپیدمیولوژی نشان داد که می‌توانیم رفتار همه‌گیری را پیش‌بینی کنیم.

استفاده از ظرفیت رسانه برای مقابله با کرونا 

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت توجه جامعه به هشدارهای پزشکی اشاره کرد و ابراز داشت: برخی مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی تبعیت نمی‌کنند و دستورالعمل‌ها را جدی نمی‌گیرند؛ از همین رو باید بیش از پیش باید از ظرفیت رسانه برای ایجاد ارتباط بین قانون‌گذاران عرصه سلامت و مردم استفاده کنیم.

سوری با بیان اینکه امروز بسیار اهمیت دارد که شهروندان در قبال این همه‌گیری منفعل نباشند، بر ضرورت اتخاذ رویکردهای سختگیرانه‌تر برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد.

عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با بیماری کرونا افزود: بسیاری از دانشکده‌های پزشکی در زمینه تدوین سیاست‌های پیشگیرانه کرونا فعال‌اند و برخی نیز بر بعد روانی آسیب‌های ناشی از کرونا تمرکز کرده‌اند.

امکان آزمون و خطا در عرصه مقابله با کرونا

جاناتان مورینو (Jonathen Moreno) متخصص علوم پزشکی اجتماعی از دانشگاه پنسیلوانیا نیز در این نشست در باره ضروت حساس شدن متخصصان پیرامون تغییر شکل ویروس کرونا سخن گفت و افزود: رفتار اجتماعی باید در مقابله با کرونا تغییر یابد ، کرونا باید سبک زندگی را تغییر دهد و بسیاری از رفتارهای اجتماعی که پیش از این بین مردم رواج داشت تغییر کند.

این متخصص دانشگاهی همچنین گفت: زمان زیادی  از پیدایش ویروس جدید کرونا نمی گذرد و هنوز بسیاری از متخصصان اطلاعات جامعی از چگونگی رفتار این ویروس ندارند بنا بر این بدیهی است که بسیاری از اقدامات در عرصه آزمون و خطا انجام شود.

 استادان دانشگاه و متخصصان دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا در یک همایش علمی از راه دور آخرین یافته های علمی و تازه های پژوهشی پیرامون بیماری و ویروس کرونا را با پژوهشگران و محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اشتراک گذاشتند.

به گفته معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز این همایش علمی  با هدف انتقال و اشتراک تجربیات مرتبط با بیماری کرونا  در عرصه‌های ملی و بین‌المللی با موضوع بحث گروهی (panel discussion ) مشترک با دانشگاه پنسیلوانیا از کشور آمریکا با عنوان “Coronavirus crisis: A conversation between Iranian and American experts” برگزار شده است.

  این همایش از راه دور  در تاریخ پنجشنبه ۲۳ مردادماه از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه آغاز شد. دکتر کامران باقری لنکرانی، استاد ممتاز گروه داخلی گوارش،  دکتر محسن مقدمی، استاد گروه داخلی دانشگاه  علوم پزشکی شیراز و   دکتر انی سوری، استاد گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با بیماری کرونا در ارائه مطالب این همایش علمی مشارکت داشتند؛ همچنین دکتر جاناتان مورِنو، دکتر سوزان وایس و دکتر ویرا عاملی از اساتید برجسته دانشگاه پنسیلوانیا در این وبینار به بحث و تبادل نظر پیرامون جنبه‌های مختلف این همه گیری  جدید در کشورهای ایران و آمریکا پرداختند.

با توجه به شیوع بیماری کرونا  و عدم امکان برگزاری تجمعات و نشست‌های آموزشی در سطح ملی و فراملی، معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزاری وبینارها و ژورنال کلابهای مجازی را در دستور کار قرار داده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا مجله دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه پنسیلوانیا کامران باقری لنکرانی پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه پنسیلوانیا کامران باقری لنکرانی ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه پنسیلوانیا کامران باقری لنکرانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشگاه پنسیلوانیا مقابله با کرونا بیماری کرونا شهید بهشتی همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۶۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه سلامت در هرمزگان برگزار می‌شود

ایسنا/هرمزگان دبیر ستاد بزرگداشت هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان گفت: نمایشگاه سلامت با هدف تقویت نقش خودمراقبتی در سلامت عمومی برگزار می‌شود.

رویا جهانگیری، امروز (ششم اردیبهشت ماه)، ضمن گرامی داشت فرا رسیدن هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت، اظهار کرد: به منظور گرامیداشت این هفته و یادآوری نقش خود مراقبتی در سلامت عمومی و جامعه و برنامه‌ریزی جهت ارتقای آن، نمایشگاه و جشنواره هفته سلامت برگزار و برنامه‌های متعددی متناسب با شعار هفته سلامت برگزار خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه در روزهای ششم و هفتم اردیبهشت ماه نمایشگاه هفته سلامت، عصرها از ساعت ۱۷ الی ۲۲ در بلوار ساحلی پارک غدیر زیر پرچم برپا می شود، تصریح کرد: در این نمایشگاه خدمات سلامت محور از جمله ویزیت و معاینه پزشک،  کنترل فشار و قند خون ، مشاوره تغذیه و روانشناسی ویزیت دندانپزشکی به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین عملکرد دانشگاه علوم پزشکی، معاونت‌ها، دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها و دستگاه های اجرایی همکار در حوزه سلامت در معرض عموم قرار خواهد گرفت.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان، ضمن قدردانی از ادارات و سازمان‌هایی که در انجام این مهم با دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همکاری دارند گفت: در این نمایشگاه ۳۰ غرفه خدمت رسان برپا و علاوه بر خدمات سلامت محور مسابقه و جنگ شادی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد
  • شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان
  • همایش پیاده‌روی خانوادگی فردا در یاسوج برگزارمی شود
  • نمایشگاه سلامت در هرمزگان برگزار می‌شود
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • گشت ارشاد تنها راه مقابله با بی‌حجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بی‌نظمی اجتماعی می‌شود
  • تاکید بر نقش مهم و اثرگذار صداوسیما در اجرای طرح جوانی جمعیت
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد