Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت  در نشست شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور  بیان کرد: خدا را بسیار شاکرم که در این نشست در کنار شما هستم و امیدوارم حاصل این نشست و هم‌اندیشی سازنده و مفید باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این تریبون از دانشجویان پرستاری و سایر دانشجویان علوم پزشکی و همچنین گروه‌های بهداشت و درمانی که در جریان کرونا با احساس مسؤولیت وارد عمل شدند و پای کار ایستادند، سپاسگزارم.

حضور داوطلبانه ۹۱۲ دانشجوی پرستاری در دوران کرونا

او با اشاره به تعداد پرستارانی که در عرصه مبارزه با کرونا به صورت داوطلبانه حضور پیدا کردند، گفت: حدود ۹۱۲ نفر دانشجوی پرستاری در دوران شیوع کرونا در قالب طرح ۱۰۰ ساعته به صورت داوطلبانه به ما کمک داده‌اند که این حرکت جای قدردانی و سپاسگزاری دارد. میزان موفقیت در این حضور که با برنامه‌ریزی مدیران پرستاری صورت گرفت، به شکلی بود که برخی از پرستاران باتجربه و توانا از بخش‌های عادی به بخش‌های ICU منتقل شدند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: در صورتی که برای هر پرستار تنها ۱۰۰ ساعت در نظر بگیریم، ارایه خدمتی بالغ بر ۹۱۲ هزار ساعت کاری در دوران کرونا را نشان می‌دهد و این در حالی است که برخی از این عزیزان چندین بار این تعداد ساعت حضور را تکرار کرده‌اند که باز هم از این حضور قدردانی می‌کنم.

حضرتی در ادامه از این‌که دانشجویان رشته پزشکی در شورای مرکزی مجمع دبیران شورا‌های صنفی دانشجویان از حقوق پرستاران دفاع می‌کنند، ابراز خرسندی کرد و گفت: چنین سابقه‌ای را کمتر دیده بودیم که دانشجویان رشته پزشکی از حقوق و منافع دانشجویان رشته پرستاری دفاع کنند؛ این تعاملات کمک می‌کند عدم ارتباط و خلاء گفت‌وگویی که میان افراد فعال در نظام سلامت وجود دارد، پر شود.

به دنبال اجرایی شدن طرح تعرفه پرستاری هستیم

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص وضعیت طرح تعرفه‌گذاری حقوق پرستاران گفت: ما نیز پیگیر این طرح هستیم که بیشتر از یک دهه از تصویب آن می‌گذرد، اما اجرایی نشده است؛ شاید اجرایی نشدن این طرح به دلیل تامین اعتبار بوده باشد؛ به هر حال این کار تنها با پیگیری معاونت پرستاری امکان پذیر نیست؛ از این‌رو با کمک معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، بسته‌های استاندارد خدمتی پرستاری را که سال‌ها قبل تهیه شده بوده، تعرفه‌بندی کرده و بر این اساس چند طرح به معاونت توسعه ارائه دادیم تا این معاونت یک روش اصلاح پرداخت را کارشناسی کرده و به ما اعلام کنند.

او با بیان این‌که اکنون تعرفه‌های مراقبت در منزل و بودجه آن مشخص شده است، ابراز کرد: برای بیماری‌هایی مانند سی‌اچ‌اف (CHF)، نارسایی احتقانی قلبی، CVA و سرطان‌ها (cancer) که بیشترین ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی را دارند، بسته‌های خدمتی نوشته شده و تعرفه‌های آن نیز مشخص شده است، اما ابلاغی صورت نگرفته؛ حتی تعرفه‌گذاری خدمت مراقبت در منزل برای بیماران کرونایی و بیماران CVA در ستاد کرونا و شورای عالی بیمه مصوب شده است که به زودی ابلاغ می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان این‌که در ۱۰ سال آینده و دوران پسا کرونا، روند بیماری و ارائه مراقبت کاملا متفاوت خواهد شد، ابراز کرد: ما باید به سمت مراقبت جامعه‌محور و مراقبت در منزل حرکت کنیم. در حوزه مراقبت در منزل، بسته‌های استاندارد خدمتی و تعرفه‌های آن در دست تهیه است تا انشاءالله بتوانیم بیماری کرونا و CVA را زیر پوشش بیمه‌ای قرار دهیم.

پیشنهاد اجرای طرح اینترشیب به ستاد ملی مقابله با کرونا می رود

این مقام مسئول در خصوص دانشجویان سال آخر و طرح اینترشیپ، بیان کرد: این طرح از مدت زمان طولانی در گذشته در تمام دانشکده‌های پرستاری مطرح بوده است که دانشجوی سال آخر طرح اینترشیپ خود را بگذراند؛ با توجه به این‌که برخی متصور شدند که هزینه‌ای از این بابت به دانشگاه‌ها افزوده می‌شود، سه سال قبل تصمیم بر این شد که این طرح را به شورای گسترش پرستاری اصفهان بدهند تا تحقیقی را انجام داده، به صورت آزمایشی اجرا و نتیجه را به ما اعلام کنند. حدود دو سال این روند زمان برد تا تحقیقات میدانی این عزیزان انجام شود و چهارنیم‌ترم این برنامه را اجرایی و نتایج آن را اعلام کردند.

حضرتی اضافه کرد: نتایج را در هیأت امنای اصلی وزارت بهداشت ارائه دادیم، اما با وجود این‌که این طرح در جهت کاهش هزینه‌های دولت است و روی آن تحقیق شده بود، اما در این جلسه نه رد شد، نه قبول شد. برخی از دوستان تصور داشتند که با این طرح بنا است حق اینترشیپی به دانشجو داده شود و برای دانشگاه هزینه‌بر است؛ اما در واقع این طرح در جهت کاهش هزینه‌های دولت بود و در اصفهان در تحقیق انجام شده مشخص شد وقتی دانشجوی سال آخر در بخش حضور پیدا می‌کند، مزایای زیادی دارد و در جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری است. البته برخی دانشگاه‌ها مانند مشهد، اصفهان، اهواز و بم در حال اجرای این طرح هستند و ما به دنبال قطعی شدن آن هستیم.

او تصریح کرد: این طرح با شیوع کرونا و نیاز به حضور نیروی پرستاری برای جلوگیری از سندرم فرسایشی در پرستاران مجددا در جریان افتاد و امیدواریم هرچه زودتر این طرح در ستاد کرونا مصوب شود. هفته قبل وبینار اینترشیپ با حضور صاحب‌نظران پرستاری برگزار شد و خیلی از دانشگاه‌ها گفتند به دلیل نیازی که وجود دارد، این طرح را اجرا می‌کنند، اما باید حق و حقوق دانشجویان نیز محاسبه شود.

از سال ۹۸ تاکنون مبلغ کار دانشجویان بالینی افزایش پیدا نکرده است

معاون وزیر بهداشت در خصوص کار ساعتی دانشجویان در بالین و امکان افزایش این مبلغ، گفت: کارشناسان بالینی ما از سال ۹۳ تا ۹۸ مبلغ ۵ هزار تومان و دانشجویان کارشناسی ارشد و بالاتر مبلغ ۷ هزار تومان برای هر ساعت دریافت می‌کنند، این مبلغ در سال ۹۸ با افزایش ۱۰ درصدی همراه شد که به ۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای دانشجویان کارشناسی و ۷ هزار و ۷۰۰ تومان برای دانشجویان ارشد به بالاتر افزایش یافت؛ از سال ۹۸ تاکنون این مبلغ افزایشی نداشته که باید در هیأت امنا اعلام و بر اساس شرایط تورم محاسبه شود.

حضرتی با بیان این‌که برای افزایش کار ساعتی دانشجویان سال آخر کارشناسی پرستاری به معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت پیشنهادی ارائه داده‌ایم، ابراز داشت: امید داریم این پیشنهاد که هنوز پاسخی به همراه نداشته است، تصویب و اعلام شود.

فارغ‌التحصیلی حدود ۱۰ هزار دانشجوی پرستاری در شهریورماه

او افزود: با دستوری که وزیر بهداشت برای به روز شدن نیرو‌های پرستاری داده‌اند، فرصت خیلی خوبی است که از نیروی دانشجو استفاده کنیم و انگیزه دانشجو را افزایش دهیم، بر این‌اساس شهریورماه جاری حدود ۱۰ هزار دانشجوی پرستاری فارغ‌التحصیل می‌شوند که افزوده شدن آن‌ها به کادر پرستاری تزریق بسیار خوبی است که به سیستم داده می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص بهره‌مندی از دانشجویان در فیلد‌های مختلف بیان داشت: یک نمونه این بهره‌مندی مشارکت دانشجویان در سامانه ۴۰۳۰ بود. نیرو‌های دانشجویی در این خصوص بسیار کمک کننده بودن د و در مسیر خدمت به مردم به ما کمک شایان توجهی کردند. در خصوص این موضوع که مدیران پرستاری خودشان در نظام پرستاری فعالند و این موجب می‌شود مطالبه‌گر و پاسخگو یکی باشد، با شما موافق هستم که این روند باید اصلاح شود؛ باید در نامه کتبی به شورای عالی نظام پرستاری توضیحات لازم را خواستار شویم البته در مدرکی که دانشگاه علوم پزشکی تهران به دانشجویان پرستاری پذیرش شده در دوره ارشد پرستاری می‌دهد، قطعی نیست

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص پذیرش دانشجویان پرستاری در دوره‌ای تحت عنوان ارشد پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیان کرد: این کار با این طرح شروع شد که ما می‌خواهیم پرسنل خود را توانمند کنیم و برای توانمندسازی پرسنل خود این روند را انجام دادند؛ اما در مجموع آن‌چه قطعی است این است که مدرکی که از طریق دانشگاه ارایه می‌شود و معاونت آموزشی باید تأیید کند، برای فردی است که از طریق دانشگاه ورود کرده است و بر اساس کوریکولوم آموزشی دروس را گذرانده و سرتیفیکیشن خود را گرفته است. این سرتفیکیشن یا سند رسمی که دانشگاه تهران به این افراد می‌دهد نمی‌تواند سرتفیکیشنی قطعی باشد که در معاونت آموزشی مصوب شده است و به فراگیران کارشناسی ارشد داده می‌شود.

طرح الکترونیک‌سازی گزارش پرستاری تحولی بزرگ ایجاد خواهد کرد

معاون وزیر بهداشت با بیان این‌که مستندسازی که از موارد اعتبار بخشی بیمارستان‌ها است، آفتی برای ارائه خدمات با کیفیت پرستاری شده، بیان کرد: این شرایط موجب شده تا پرستار ما در استیشن تنها گزارش‌دهی کند؛ برای رفع این مشکل، در ابتدا اعتباربخشی بیمارستان‌ها را که هر ساله بود به دو سال یکبار کاهش دادیم و در ادامه به این دلیل که اعتقاد داریم باید در این خصوص اساسی کار شود و از این روند عبور کنیم، طرح الکترونیک‌سازی گزارش پرستاری را ارایه دادیم.

حضرتی یادآور شد: بر این اساس در خصوص طرح الکترونیک‌سازی گزارش پرستاری هر هفته دو جلسه با بخش آی‌تی وزارت بهداشت برگزار می‌کنیم. اگر این روند اصلاح شود همه مشکلات ما حل و تحولی بزرگ در پرستاری ایجاد خواهد شد. بر اساس این طرح ارائه گزارش پرستاری با دقت و علمی انجام می‌شود و پرستار بعد از خدمتی که ارائه می‌دهد در فرم الکترونیک تیک مارک می‌زند و در ادامه تشخیص پرستاری برای بیمار گذاشته می‌شود و در ادامه گزارش پرستاری به شیفت بعد منتقل می‌شود و تمام این مراحل به صورت الکترونیکی خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پرستاری پرستاری در منزل معاون پرستاری وزارت بهداشت دانشجوی پرستاری مراقبت در منزل بهداشت در خصوص گزارش پرستاری دانشگاه ها علوم پزشکی سال آخر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۷۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان نظام پرستاری: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۵۰ درصد افزایش یافته است

محمدتقی جهان‌پور درباره تعرفه‌های خدمات پرستاری اظهار کرد: سازمان نظام پرستاری جلسات مشترکی را با «معاون پرستاری وزارت بهداشت» و «شورای عالی بیمه سلامت» به منظور تعرفه‌های خدمات پرستاری برگزار کرد. البته اقدامات سازمان نظام پرستاری به منظور افزایش تعرفه‌های خدمات پرستاری به برگزاری جلسات مشترک محدود نمی‌شود بلکه کارگروه تخصصی تعرفه‌های خدمات پرستاری در سازمان نیز تشکیل شد.

وی با بیان اینکه مبلغ ریالی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۵۰ درصد افزایش یافته است، افزود:  به این ترتیب مبلغ ۲۰هزار و ۱۰۰ تومان در سال گذشته به ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافت. همچنین ارزش نسبی خدمات پرستاری  به میزان ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری در ارزیابی نرخ تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سال ۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: بررسی نرخ تعرفه‌های خدمات پرستاری ابلاغ شده بیانگر این است که ارزش این خدمات به میزان قابل توجهی رشد کرده است.

جهان‌پور با بیان اینکه تعرفه‌های ترجیحی در مناطق محروم برای نخستین‌بار تصویب شد، اظهار کرد: برای امسال وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری موضوع تعرفه‌های ترجیحی در مناطق کمتر توسعه‌یافته را در کانون توجه قرار دادند؛ چرا که این مولفه را حائز اهمیت می‌دانند. تعرفه‌های ترجیحی در مناطق محروم برای بیمارستان‌هایی است که ضریب K  کمتری دارند. هدف از تصویب و اجرای تعرفه‌های ترجیحی، ماندگاری پرستاران برای ارائه خدمات در مناطق محروم است.

رئیس‌کل سازمان نظام درباره اثرگذاری اجرای تعرفه‌های ترجیحی در مناطق محروم گفت: به طور قطع، اجرای تعرفه‌های ترجیحی در مناطق محروم می‌تواند بر ماندگاری پرستاران در این مناطق  و ارائه خدمات پرستاری اثرگذار باشد. بسیاری از کارشناسان مسائل پرستاری با در نظر گرفتن مسائل معیشتی بر اجرای تعرفه‌های ترجیحی در مناطق محروم تاکید داشتند. پیش از تصویب اجرای تعرفه‌های ترجیحی در مناطق محروم، میزان دریافتی پرستاران ناچیز بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فرماندهی فارغ‌التحصیل از دانشگاه کوچه و بازار
  • کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومین سال متوالی
  • آخرین جزئیات تعرفه‌های خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳
  • آخرین جزئیات تعرفه‌های پرستاری در سال ۱۴۰۳
  • افزایش ۵۰ درصدی تعرفه گذاری خدمات پرستاری
  • پرستاران سر دو راهی؛ خانه نشینی یا تغییر شغل؟
  • افزایش قابل توجه تعرفه‌های خدمات پرستاری
  • پرستاران سر دو راهی خانه نشینی و تغییر شغل
  • رئیس سازمان نظام پرستاری: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۵۰ درصد افزایش یافته است
  • پذیرش ۴۰۰ دانشجوی عراقی در ایلام