Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@06:12:03 GMT

تولید کلزا در استان یزد به ۳۶۰ تن افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۷۲۲۷

تولید کلزا در استان یزد به ۳۶۰ تن افزایش یافت

محمدعلی حاتمی‌زاده عصر پنجشنبه در جریان بازدید از برداشت کلزا از مزارع ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود : اختصاص بودجه از سوی دولت برای نظارت و تامین نهادهای کشاورزی شامل کود شیمیایی ، بذر مناسب و گواهی شده علت افزایش تولید این محصول است .

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و برای تولید مواد اولیه روغن خوراکی افزایش قابل توجه تولید محصول کلزا در مدت هفت سال گذشته بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: کشت این محصول در استان امسال ۴۶۰ هکتار بود که به دلیل توفان و سرمازدگی اوایل سال جاری، سطح زیرکشت آن ۲۰ کاهش یافت و از این میزان سطح زیر کشت ۳۶۰ تن محصول به عمل آمده است.

حاتمی زاده تصریح کرد: به دلیل وزش بادهای موسمی فروردین و اردیبهشت ماه این محصول سبز و خشک می شود و عملکرد آن به شدت پایین می آید که به همین دلیل برای کشاورزان استان مقرون به صرفه نیست و هجوم شته بومی ، افزایش هزینه سموم برای مبارزه با آن از دیگر هزینه هایی است که کشاورزان را به کشت کلزا بی رغبت می کند.

حاتمی زاده همچنین اضافه کرد: با توجه به عملکرد بالای تولید برخی دانه‌های روغنی شامل کنجد، آفتابگردان روغنی و گلرنگ در استان، کشاورزان  تمایل بیشتری برای کشت این محصولات نسبت به کلزا  دارند.

وی با بیان اینکه،  بیش از ۲ هزار هکتار از مزارع استان به کاشت دانه های روغنی کنجد ، آفتابگردان روغنی و گلرنگ اختصاص دارد، ادامه داد: کوتاه بودن زمان کاشت و برداشت، بالا بودن قیمت ، سازگاری داشتن با اقلیم و کم آبخواه بودن این محصولات با شرایط اقلیمی استان یزد باعث تمایل کشاورزان به توسعه کشت این محصولات شده است.

افزایش ۳۵ درصد بهای خرید تضمینی کلزا

وی از افزایش ۳۵ درصد بهای خرید تضمینی این محصول نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: نرخ خرید کلزا سال گذشته به ازای هر کیلوگرم ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال بود که این رقم برای امسال  به ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال افزایش یافت.

مدیر زراعت استان یزد با بیان اینکه تاکنون ۲۳۵ تن کلزا به قیمت تضمینی  از کشاورزان طرف قرار داد خریداری شده، خاطر نشان کرد:  خرید محصول کلزا به قیمت تضمینی از کشاورزان  همچنان ادامه دارد .

حاتمی زاده بابیان اینکه توسعه کشت این گیاه بیشتر در شهرستان های خاتم، ابرکوه و بهاباد رایج است، افزود: در زمینه کاشت این محصول ۵۲۰ کشاورز منطقه مشارکت و فعالیت دارند.

این مسوول اضافه کرد: دانه روغنی کلزا حاوی ۴۵ تا ۴۸ درصد روغن است و به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب همانند زیتون ، جزو با کیفیت ترین روغن های خوراکی است و نقش مهمی در بهبود تغذیه و سلامت انسان دارد.

در استان یزد ۱۱۴ هزار هکتار اراضی شامل ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار   (۷۱درصد) باغی و هزار و ۸۰۰ هکتار گلخانه‌ای به کاشت محصولات اختصاص دارد.

جمعیت بهره بردار بخش کشاورزی استان یزد حدود ۷۰ هزار خانوار است.        

برچسب‌ها یزد اراضی کشاورزی کلزا پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد اراضی کشاورزی کلزا یزد اراضی کشاورزی کلزا حاتمی زاده استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۷۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیر جهادکشاورزی شهرستان میاندوآب گفت: کشت دانه روغنی کلزا در این شهرستان امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده و پیش‌بینی می شود بیش از یکهزار و ۶۰۰ تُن محصول در این شهرستان برداشت شود.

رضا مقدم، با اشاره به اینکه توسعه کشت کلزا به دلیل نیاز کشور به دانه های روغنی و اثربخشی مناسب این محصول در تناوب زراعی با غلات، از اولویتهای جهاد کشاورزی است افزود: امسال در ۴۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان محصول کلزا کشت شده و پیش‌بینی می شود بیش از یکهزار و ۶۰۰ تن محصول برداشت شود.

مقدم اظهارکرد: در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح، میزان یکهزار و ۹۰۰ کیلوگرم بذر کلزا از انواع ارقام هیبرید جهت کشت در بین کلزاکاران میاندوآب توزیع شده است.

وی گفت: در راستای بهبود تغذیه محصول کلزا، ۱۷۸ تن انواع کودهای شیمیایی یارانه دار از محل اعتبارات طرح افزایش دانه های روغنی و ۸۵۰ لیتر کود ریز مغذی بین کلزاکاران این شهرستان توزیع شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان میاندوآب افزود: در راستای کنترل عوامل خسارت زا و تولید محصول سالم، با صدور اطلاعیه‌های پیش آگاهی و اطلاع رسانی گسترده در سطح روستاها و فضای مجازی، تاکنون در ۴۱۰ هکتار از مزارع کلزا در دو مرحله با آفت شته مومی و در یک مرحله با علفهای هرز مبازره انجام شده است.

دیگر خبرها

  • دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب
  • کشت دانه‌روغنی‌کلزا در میاندوآب ۲ برابر شد
  • کاشت گندم در ۱۵۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا
  • پیش بینی تولید بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ تن محصول کلزا در میاندوآب
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • برداشت یکهزار تن کلزا در رامهرمز
  • مبارزه به موقع با آفات تولید محصول را افزایش می‌دهد