Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@16:59:27 GMT

مجلس به معیشت مردم لطمه زد

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۷۳۱۳

مجلس به معیشت مردم لطمه زد

شماری از کارشناسان و فعالان حوزه بازرگانی و صنعت معتقدند نمایندگان با رای عدم اعتماد به حسین مدرس خیابانی برای تصدی وزارتخانه‌ای که نقش محوری در اداره کشور در شرایط کرونایی و تحریم دارد، موجب آشفتگی فضای اقتصادی کشور و لطمه به معیشت کشور شدند.

روز چهارشنبه نمایندگان مجلس به حسین مدرس خیابانی که سال‌ها در وزارت صمت عهده دار مسئولیت‌های متعدد بوده و در سه ماه اخیر هم سرپرست این وزارتخانه بوده رای اعتماد ندادند تا وزارتخانه عریض و طویلی که عهده دار تامین بخش اعظم مایحتاج مردم در شرایط مقابله با تحریم و مقابله با پاندمی کروناست، همچنان با سرپرست اداره شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین زمینه یحیی آل اسحاق که ریاست اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق را بر عهده دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: نباید وضعیت سرپرستی بر وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت بیش از این ادامه پیدا می‌کرد زیرا سرپرست نمی‌تواند همانند یک وزیر برای صلاح معیشت مردم تصمیم بگیرد.

وی افزود: ما برای صمت یک وزیر انتخاب می‌کنیم  که بار چهار وزارتخانه را باید به دوش بکشد. پس باید کسی باشد که این توانایی را داشته باشد و حسین مدرس خیابانی یکی از این افراد بود.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰ درصد اقتصاد کشور را وزارت صنعت، معدن و تجارت هدایت می‌کند تصریح کرد: مدتی اداره این نهاد را با سرپرستی پیش بردیم اما ادامه آن در شرایط فعلی به صلاح نبوده و نیست.

وی با بیان اینکه این روند به اقتصاد، دولت و مردم آسیب می‌زند خاطرنشان کرد: سرپرست نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای وزیر باشد و تصمیمات ثابت و قاطع بگیرد زیرا در دوره ای کوتاه مدیریت یک نهاد بزرگی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت را برعهده دارد.

آل اسحاق تاکید کرد: اکنون مجلس با اقدام خود در اعتماد نکردن به مدرس خیابانی، فرصت سروسامان دادن به وزارتخانه مهم صنعت، معدن و تجارت رابه تعویق انداخته است.

وی خاطرنشان کرد: همه باید بدانیم در حال حاضر در جنگ اقتصادی قرار داریم و در تامین، ذخیره سازی، تولید، مواد اولیه صنعتی، مسائل مالی بانکی، بازار، حوزه معدن و بازرگانی مشکلاتی وجود دارد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: در این شرایط، نیاز داریم بار دیگر در زمینه تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صنعت و معدن تصمیم گیری شود تا در فرصت باقی مانده از عمر کاری دولت شاهد روند بهتری باشیم.

دولت تدبیر و امید سال گذشته لایحه تفکیک این وزارتخانه و تشکیل دو وزارتخانه صنعت و معدن و امور بازرگانی را به مجلس ارائه کرد اما نمایندگان آن را تصویب نکردند.

به گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، این تفکیک می‌تواند مشکلات معیشتی مردم را بهبود بخشد و دو وزیر فرصتی برای فعالیت در دو حیطه جداگانه به اوضاع رسیدگی خواهند کرد.

مجلس احساسی تصمیم گرفت

عضو کمیسیون صنایع مجلس هم معتقد است فضای احساسی حاکم بر مجلس، مانع از رای اعتماد نمایندگان به مدرس خیابانی شد.

حجت‌الاسلام «سیدجواد حسینی کیا» نماینده سنقر و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: دفاع وزیر پیشنهادی و تیم همراه او می‌توانست نقش خوبی برای تثبیت وی به عنوان وزیر پیشنهادی داشته باشد، اما با جلوگیری از سخنرانی «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس‌جمهوری و فضایی که در مجلس به وجود آمد، این اتفاق رخ نداد.

حسینی کیا خاطرنشان کرد: رای حق مجلس است و نمایندگان خانه ملت بر اساس شاخص‌هایی که دارند رای می‌دهند اما گاهی اوقات فضایی حاکم می‌شود که در آن فضا فردی می‌تواند آرای لازم را کسب کند یا برعکس، در نقطه مقابل آن قرار می‌گیرد.

به عقیده وی، حضور نیافتن رئیس‌جمهوری در مجلس یکی دیگر از دلایل رفتار دیروز نمایندگان بود. عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: اگر دکتر روحانی در مجلس حضور می یافت، شاید اعتراضاتی نسبت به ایشان انجام می گرفت اما می‌توانست در تثبیت وزیر پیشنهادی تاثیرگذار باشد.

وی تاکید کرد: بخش صنعت، معدن و تجارت نیازمند ثبات است و ادامه این وضعیت به نفع مردم و کشور نیست.

صنعتگران چه می‌گویند؟

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو امروز (پنجشنبه) به ایرنا گفت: صرف نظر از اینکه عملکرد مدرس خیابانی در ماه های گذشته چطور بوده و نمایندگان به چه دلیلی رای اعتماد ندادند، اما این تصمیم خلاف مصالح کشور بود.

«آرش محبی نژاد» افزود: اکنون حدود ۹ ماه از عمر دولت فعلی باقی مانده و اینکه در این شرایط دوباره نفر جدیدی بخواهد معرفی شود و نفرات خود را به مجموعه بیاورد تا بخواهند برنامه بدهند و پس از آن نیست معلوم نیست با دولت بعد هماهنگ باشند یا خیر، این کار به نوعی تعلیق صنعت و بازرگانی کشور بود.

«رضا رضایی» دیگر عضو این انجمن به ایرنا گفت: همه مسوولان و فعالان کشور در تلاش هستند تا آثار تحریم‌ها را با مقاومت اقتصادی، مدیریت جهادی، حرکت در راستای جهش تولید، کاهش دهند، اما به اعتقاد ما «امروز مجلسی‌ها کم لطفی کردند.»

به گفته این مقام صنفی، اگر مساله مورد مناقشه، موضوع خودرو و قیمت آن بود، هفته نخست که مدرس خیابانی به این سمت برگزیده شد بازار خودرو التهاب شدیدی را تجربه کرد و قیمت‌ها به شدت صدای مردم را درآورد، اما تازه ابتدای کار وی بود.

وی ادامه داد: بررسی مسائل خودرو و قیمت‌ها پس از آن، کارنامه مثبتی از مدرس خیابانی نشان می‌دهد، زیرا حداقل اجازه نداد این مشکلات تشدید شود.

رضایی، به پشتکار و جدیت مدرس خیابانی به ویژه برای رفع مشکلات گمرکی و بیمه‌ای و پیگیری‌های زیاد وی برای رفع مشکلات ارزی اشاره کرد و افزود: جوانی که حدود ۱۹ سال در کشور کار کرده و آینده سیاسی دارد، در حدود ۹ ماهه باقی مانده از عمر دولت با پذیرفتن این سمت رشادت خود را نشان داد و نباید چنین مهره‌ای را سوزاند.

«محمدرضا نجفی منش» رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو استان تهران نیز در این زمینه گفت: عدم رای اعتماد مدرس خیابانی موضوعی بین دولت و مجلس است، دولت در معرفی فرد مستقل بوده و نمایندگان در رأی دادن مختارند، اما آن نتیجه‌ای که باید، امروز حاصل نشد.

وی گفت: هر چه گذشت، مهم این است که بخش‌های صنعت، معدن و تجارت معطل نماند، زیرا با وزارتخانه‌ای مواجهیم که ۴۰ درصد اقتصاد کشور را در بر می‌گیرد و نباید بابت بی‌وزیری معطل بماند، چرا که از عمر دولت نیز زمان زیادی باقی نمانده است.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با ۱۰۴ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۵۴ نماینده حاضر در مجلس با انتصاب حسین مدرس خیابانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مخالفت کردند./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: حسین مدرس خیابانی معدن و تجارت رای اعتماد ایرنا گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۷۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بزرگ سرمایه گذاران استان سمنان آغاز به‌کار کرد

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با شامگاه چهارشنبه نشست عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و کارآفرینان استان سمنان به میزبانی سالن جلسات اتاق بازرگانی سمنان آغاز به کار کرد.

در این برنامه معاون صنایع عمومی وزارت صمت، معاون وزیر و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گلی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و یادگار احمدی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز حضور دارند.

قرار است در این نشست درباره مشکلات سرمایه گذاری در استان سمنان به خصوص تأمین آب اظهار نظر شود.

این خبر کامل می‌شود.

کد خبر 6081503

دیگر خبرها

  • قول وزیر صنعت برای کمک به صنعتگران
  • بهره‌برداری از فاز توسعه شرکت کلران در سمنان
  • ۲ واحد صنفی در طبس پلمب شد
  • افتتاح یک واحد تولید باطری در گرمسار با حضور وزیر صمت
  • تأکید وزیر صمت بر حمایت از صادرکنندگان
  • همایش بزرگ سرمایه گذاران استان سمنان آغاز به‌کار کرد
  • ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد
  • نظارت بر بازار شرط تحقق شعار سال است
  • شرط تحقق شعار سال نظارت و بازرسی بر بازار است
  • وزیر صمت به سمنان سفر می‌کند/ افتتاح ۴ پروژه اقتصادی