Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@14:14:01 GMT

اختتامیه مجازی، آخرین ایستگاه دوسالانه شعر کردی منال

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۷۷۵۰

اختتامیه مجازی، آخرین ایستگاه دوسالانه شعر کردی منال

به گزارش ایرنا، اختتامیه این جشنواره بصورت مجازی از طریق پخش زنده اینستاگرام با قرایت پیام معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار ایلام و با حضور سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، چهارمین دوره این برنامه با استقبال شعرای کرد منطقه غرب کشور مواجه بطوریکه در مجموع ۵۰۶ قطعه شعر از ۱۲۶ شاعر با گویش های مختلف زبان کردی از ۱۲۶ شاعر به این جشنواره ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمران خودآموز اظهار کرد: این آثار از شاعران استان های غربی کشور شامل آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، خوزستان و ایلام ارسال شده است.

وی با بیان اینکه بنا به محدودیت های ناشی از شیوع کرونا برگزاری اختتامیه این جشنواره بصورت مجازی برگزار شد، افزود: آثار ارسالی شامل شعر کودک کردی از بزرگسالان و نوجوانان، طراحی پوستر و همچنین کلیپ تصویری شعرخوانی کودکان بوده که به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی یادآور شد: پس از انتشار فراخوان، استقبال چشمگیر و گسترده ای از سوی خانواده ها در بخش شعرخوانی کودکان انجام شد به طوری که از تمام مناطق و با گویش های متنوع زبان کردی کلیپ های شعرخوانی ارسال شده است.

خودآموز، حمایت از زبان مادری به عنوان ابزار قدرتمند حفظ و انتقال میراث ارزشمند فرهنگ ملی و تقویت ریشه‌های آن در میان خانواده‌ها و فرزندان استان ایلام و سایر مناطق فرهنگی را از اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

به گفته وی، این جشنواره با مشارکت انجمن شعر و ادب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ایوان و حمایت اداره کل فرهنگ و اشاد اسلامی استان ایلام به منظور کشف و معرفی استعدادهای نو در حوزه شعر کردی کودک و ایجاد انگیزه در شاعران کردی‌سرا برای خلق آثار ادبی فاخر در این حوزه و پاس‌داشت و تقویت زبان مادری برگزار شد.

بیانیه هیات داوران چهارمین دوسالانه شعر کردی منال ایلام

بیانیه هیات داوران چهارمین دوسالانه شعر کردی منال ایلام منتشر شد.

به گزارش ایرنا، متن بیانیه به شرح ذیل است:

بی‌تردید شعر کودک یکی از بنیادی‌ترین سویه‌های ادبیات، محمل شکوفایی هرچه بیشتر کودکان، و حافظ مشعل فروزان زبان مادری برای نسل‌های تازه‌تر است.

خوشحالیم که چهارمین دوره جشنواره شعر کوردی منال با میزبانی انجمن شعر و ادب ایوان و حمایت دلسوزانه‌ی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام به ایستگاه پایانی خود رسیده است.

در این دوره از جشنواره ۵۰۶ قطعه شعر از ۱۲۶ شاعر گرامی با گویش‌های مختلف زبان کوردی، بدون ذکر نام و با کدگذاری در چرخه‌ی داوری قرار گرفت و از میان این آثار، ۱۰ شاعر به عنوان برگزیده، و ۱۰ شاعر دیگر نیز به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شد.

خوشبختانه در این دوره علاوه بر رشد کمی آثار، شاهد رشد کیفی آن نیز به ویژه در گویش‌های جنوبی زبان کوردی بودیم، امری که امیدواریم در دوره‌های بعد نیز تکرار شود.

در خصوص کلیپ‌های شعرخوانی کودکان، به پیشنهاد هیات داوران که ایجاد رقابت میان کودکان عزیز و اکتفا به چند اثر، در میان انبوه آثار خوب آنها را امری مناسب نمی‌دانست، در این بخش با موافقت شورای محترم سیاست‌گذاری جشنواره از همه‌ی ۲۷۷ کودک شرکت‌کننده با اهدا کتاب و لوح یادبود، تقدیر خواهد شد.

همچنین به پیشنهاد هیات داوران و موافقت شورای سیاست‌گذاری جشنواره، در بخش شاعران نوجوان نیز، بدون رقابت، از همه‌ی ۲۲ شاعر شرکت‌کننده با اهدای لوح یادبود و هدیه نقدی تجلیل می‌شود.

در بخش طراحی پوستر نیز  اثر منوچهر امیری به عنوان برگزیده انتخاب شد.

در بخش شعر نیز به ترتیب جبار شافعی‌زاده، لیلا صالحی، علیرضا قاسمی‌فر، محمد مرادی‌نصاری، رضا موزونی داور بخش حائز رتبه های برتر شدند.

جشنواره دوسالانه شعر کردی منال از سال ۹۲ در ایلام کلید خورده است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام شعر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام شعر مجلس شورای اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام شعر دوسالانه شعر کردی منال فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده هیات داوران استان ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۷۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تأکید بر لزوم حفظ و اعتلای موسیقی اصیل لرستان گفت: سرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، اعظم روانشاد عصر امروز در جشنواره دوسالانه سرنانوازی در روستای بیشه لرستان با بیان اینکه لرستان خاستگاه موسیقی است و موسیقی در بطن و آئین‌های این استان قرار دارد اظهار داشت: باید سنت‌های پیشین محفوظ لرستان و ضمن نگهداری و حراست، به نسل‌های بعد انتقال داده شود.

وی، سرنانوازی را جز لاینفک موسیقی استان دانست و افزود: سرنانوازی از قدیمی‌ترین سازهای بادی با قدمت 5 هزار ساله است، همچنین یکی از سازهای مهم در سور و سوگ‌ مردم منطقه زاگرس محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: استاد شاه‌میرزا مرادی، سرنانوازی را در استان پرورش داده و به تبع آن شاگردان بسیاری تحت نظر این استاد گرانقدر آموزش دیده‌اند و امروز سرنانوازی یک موسیقی جهانی شده است. حفظ و اعتلای موسیقی اصیل لرستان از اولویت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان است.

یادآور می‌شود، جشنواره دوسالانه «سرنانوازی» با عنوان «مروارید اقیانوس» یادمان استاد شاه‌میرزا مرادی و استاد رحم‌خدا نوری‌شاد با حضور اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در روستای بیشه برگزار شد. این جشنواره از سری برنامه‌های طرح شهید آوینی و شب‌های فرهنگی لرستان در لرستان  از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و با همکاری انجمن موسیقی استان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و موسسه فرهنگی گلونی برگزار شد.

انتهای پیام/645/

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل
  • سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی
  • دبیر بیست‌ودومین جشنواره ملی رسانه منصوب شد
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • آنچه که باید درباره شصتمین دوسالانه هنر ونیز بدانید از زبان امیر عبدالحسینی، کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران
  • هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی برگزار می‌شود
  • جشنواره موسیقی «شب‌های موسیق تاک در ملایر برگزار می‌شود