Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی غیاثی ندوشن مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اهمیت طرح‌های فصلی خرید کتاب گفت: دسترسی آسان تر مردم به کتاب و جدیدترین منابع حوزه نشر یکی از موضوعاتی  است که در ترویج مطالعه و توسعه کتاب و کتابخوانی در کشور اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری نمایشگاه های کتاب یکی از راه ها برای رسیدن به این هدف است.

بیشتر بخوانید

آغاز طرح «تابستانه کتاب» در سراسر کشور

او افزود:  ناشران به دنبال برگزاری نمایشگاه‌های کتاب  فرصت پیدا می کنند، کتاب‌ها و تازه‌های نشر خود را عرضه کنند، اما این نمایشگاه‌ها عموماً در مقاطع زمانی خاصی برگزار می‌شود و در طول سال محدود است.

غیاثی ادامه داد: در بقیه روز‌های سال ظرفیت و امکان کمتری وجود دارد که مردم بتوانند به تازه‌های نشر و کتاب دسترسی داشته باشند و اجرای طرح‌های فصلی خرید کتاب یکی از راه‌های موثر در این امر  است.

مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اجرای  طرح‌های فصلی کتاب اظهار کرد: از اتفاقات خوبی که در دوره معاونت فرهنگی سیدعباس صالحی رخ داد، طرح خرید فصلی کتاب در کشور بود که در چهار مقطع زمانی و چهار فصل مردم بتوانند جدیدترین کتاب‌های مورد نیاز خود را با تسهیلات خریداری کنند.

او  تاکید کرد: رونق کتابفروشی‌ها کارکرد دوم طرح  های فصلی کتاب  است. از آنجا که کتابفروشی‌ها مجوز فعالیت خود را از مجمع امور صنفی دریافت می‌کنند، معمولاً ارتباط زیادی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشتند، اما اکنون یک پشتوانه اقتصادی برای کتابفروشی‌ها به خصوص در استان‌ها فراهم شده است.

غیاثی در ادامه صحبت‌های خود گفت: کتابفروشان در بعضی از کلان‌شهر‌ها از جمله تهران  در مقایسه با کتابفروشی‌های سایر شهر‌ها مشکلی نداشتند، اما حسن برپایی  طرح‌های فصلی کتاب  در این است که در گستره کل کشور اجرا می‌شود و به بسیاری از کتابفروشی‌ها در شهر‌ها و استان‌های دیگر توجه می شود.

او تصریح کرد: در سایه اجرای طرح های فصلی کتاب  ارتباط میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابفروشی‌ها ایجاد شده است.  از سوی دیگر به دنبال اجرای این طرح ها از کتابفروشی‌های استانی نیز حمایت شد تا رونقی در حوزه کتاب ایجاد شود و خوشبختانه موفق بوده است.

غیاثی همچنین به کارکرد سوم طرح‌های فصلی خرید کتاب اشاره کرد و افزود: با آغاز  سال ۱۳۹۹ که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، امکان برگزاری بسیاری از برنامه‌ها مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و سایر برنامه‌هایی که اجرای آن مستلزم حضور جمعیت است، وجود نداشت. اجرای  طرح‌های فصلی کتاب که  با هدف حمایت از کتابفروشی‌ها و کتابخوان‌ها و ناشران اجرا می شود، می تواند در اقتصاد نشر نقش داشته باشد.

او در بخش دیگر صحبت‌های خود یادآور شد: اگر امکان افزایش  تسهیلات شامل درصد تخفیف و سهم خرید کتاب در فصل بعدی شود، می‌تواند کمک بسیار خوبی برای مخاطبان کتاب، ناشران و کتابفروشان باشد.

وی درباره تجربه موفق اجرای طرح های فصلی کتاب  نیز گفت: تجربه دوره‌های قبل نشان می‌دهد که طرح‌های فصلی خرید کتاب در شهر‌ها و استان‌های مختلف با استقبال روبه‌رو شده است و  اتفاق های بهتری در هر دوره برگزاری آن  نسبت به دوره قبل  رخ داده و از جمله طرح‌های موفق به شمار می‌آید. در کنار آن باید با تقویت طرح، اشکالات و ضعف‌های آن شناسایی و برطرف شود و در سطح شهر‌های کوچک و مراکز بخش‌ها گستره آن توسعه پیدا کند و مردم بتوانند کتاب مورد نظر خود را با تخفیف در این طرح خریداری کنند.

انتهای پیام/ 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طرح تابستانه کتاب وزارت ارشاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح های فصلی کتاب کتابفروشی ها استان ها طرح ها شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۷۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقتصاد آلمان شگفتی آفرید

یک نظرسنجی نشان داد که بخش خصوصی آلمان در ماه آوریل به طور غیرمنتظره‌ای به رشد بازگشت که ناشی از افزایش قابل‌توجه فعالیت در بخش خدمات این کشور بود.

به گزارش ایسنا، شاخص مدیران خرید ترکیبی آلمانی که توسط S&P Global گردآوری شده است، در این ماه از ۴۷.۷ در ماه مارس به ۵۰.۵ افزایش یافت. این بالاتر از پیش‌بینی نظرسنجی رویترز از ۴۸.۵ و اولین قرائت بالای ۵۰ بود که نشان‌دهنده رشد در ۱۰ ماه آینده است. شاخص مدیران خرید ترکیبی، بخش‌های خدمات و تولیدی را که مجموعاً بیش از دو سوم اقتصاد آلمان را تشکیل می‌دهند، ردیابی می‌کند.

کارشناسان اظهار کردند که با توجه به آمار شاخص مدیران خرید، تخمین می‌زنیم که تولید ناخالص داخلی ممکن است پس از رشد تخمینی ۰.۱ درصدی در سه ماهه اول، در سه ماهه دوم ۰.۲ درصد افزایش یابد.

سیروس د لا روبیا، اقتصاددان ارشد بانک تجاری هامبورگ گفت شاخص بخش خدمات در این ماه از ۵۰.۱ در ماه مارس به ۵۳.۳ رسید که بالاترین میزان در ۱۰ ماه گذشته و بالاتر از پیش بینی ۵۰.۵ بود. د لا روبیا گفت بخش خدمات ممکن است به عنوان یک کاتالیزور برای اقتصاد کلی عمل کند.

این نظرسنجی نشان داد اگرچه تولید همچنان در انقباض باقی مانده است، اما میزان کاهش تولید کارخانه نزولی شده و اعتماد تولیدکنندگان کالا به بالاترین حد خود در یک سال گذشته رسیده است. شاخص مدیران خرید تولیدی از ۴۱.۹ در ماه قبل به ۴۲.۲ افزایش یافت، اگرچه این شاخص کمتر از پیش بینی ۴۲.۸ در نظرسنجی رویترز بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اقتصاد آلمان شگفتی آفرید
  • ۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
  • غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی طرحی مهم و موثر است
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • «مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها
  • کتابفروشی که خبر تعطیلی اش را شیرین کرد
  • ثبت‌ نام کتابفروشی‌ ها در سامانه «بازار کتاب»
  • تعطیلی کتابستان در خیابان انقلاب
  • تعطیلی یک کتابفروشی در تهران