Web Analytics Made Easy - Statcounter

امارات متحده عربی از سال ۲۰۱۱ با هدف جلوگیری از سرایت خیزش‌های مردمی در کشورهای عربی دست به دامن تل‌آویو شده و روند عادی‌سازی روابط با این رژیم را گسترش داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مرکز مطالعاتی باحث در گزارشی مفصل به بررسی ابعاد پیچیده مناسبات رژیم‌ صهیونیستی و حکومت امارات متحده عربی پرداخته و ابعاد این مناسبات را بر ملا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش در ابتدا به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سال 2015 اشاره شده است که از تحول استراتژیک در رویکرد عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و به‌ویژه امارات خبر می‌دهد و می‌گوید: «عرب‌ها به‌گونه‌ای گرد ما جمع شده‌اند که در طول زندگی خودم انتظار آن را نداشتم.»، البته امارات متحده عربی سعی می‌کرد وجود مناسبات دیپلماتیک رسمی با تل‌آویو را تکذیب کند، اما ناگفته پیداست که تحولات شگرفی در روند این مناسبات به وجود آمده بود.

گرچه حضور تیم ورزشی رژیم ‌صهیونیستی در رشته جودو در مسابقات امارات در سال 2011 را نمی‌توان نقطه ابتدایی عادی‌سازی روابط این شیخ‌نشین با رژیم صهیونیستی دانست، اما اهمیت این اتفاق در آن بود که در همان زمان سرویس جاسوسی موساد، عملیات ترور محمود المبحوح یکی از رهبران جنبش حماس را در هتلی در دبی پایتخت اقتصادی امارات انجام داد. در پی این تحولات، روند عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با امارات به حدی رسید که مارک اشنایر خاخام صهیونیست آمریکایی در گفتگو با روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در فوریه سال 2018 تأکید کرد که برقراری هیئت‌های دیپلماتیک میان امارات متحده عربی و اسرائیل تنها به زمان نیاز دارد و دولت ابوظبی توجه ویژه‌ای به گسترش مناسبات با تل‌آویو دارد و تمامی عناصر داخل این دولت مناسبات مذکور را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود قلمداد می‌کنند.

اهمیت اظهارات این خاخام صهیونیست آمریکایی‌تبار هنگامی افزایش پیدا می‌کند که وی در دسامبر سال 2018 به‌عنوان مشاور ویژه مرکز جهانی حمد در همزیستی مسالمت‌آمیز انتخاب شد. ریاست این مرکز به‌عهده شیخ خالد بن خلیفه آل‌خلیفه یکی از افراد خاندان پادشاهی بحرین است.

قطار عادی‌سازی روابط رژیم ابوظبی با تل‌آویو در شرایطی سرعت گرفت که خیزش‌های مردمی عربی آغاز شده بود، خیزش‌هایی که ابوظبی آن را تهدید استراتژیک برای حکومت‌های استبدادی و موروثی حاشیه خلیج فارس قلمداد می‌کرد و از همان روز اول دشمنی خود با این خیزش‌ها را اعلام کرده بود، لذا به‌نظر می‌رسد امارات طرح همکاری استراتژیک با رژیم صهیونیستی را برای جلوگیری از ورود این خیزش‌ها به کشور خود آغاز کرد تا بتواند از سرایت دامنه اعتراضات مردمی به داخل امارات جلوگیری کند. این موضوع را گزارش سایت میدل ایست مانیتور انگلیس نیز در 3 اکتبر سال 2017 مورد اشاره قرار داده تأکید کرد که طرح امارات مبتنی بر گسترش مناسبات با مراکز مطالعاتی آمریکا بود که از اسرائیل حمایت می‌کردند.

ابوظبی همچنین تلاش کرد کانال‌های ارتباطی محرمانه خود با تل‌آویو را فعال کند تا بتواند جلوی گسترش انقلاب‌های مردمی به خاک خود را بگیرد. این کشور همچنین مواضعی تند ضد گروه‌های اسلام‌گرای منطقه در پیش گرفت. یکی از این مراکز که ابوظبی مناسباتی قابل‌توجه را با آن آغاز کرد، مؤسسه آمریکایی دفاع از دموکراسی بود که یک مؤسسه فکری حامی اسرائیل و نومحافظه‌کاران در آمریکا به شمار می‌رود و تأثیری قابل‌توجه بر دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دارد. از مهم‌ترین دستور کارهای مؤسسه مذکور مانع‌تراشی در روند قدرت‌گیری ایران در ورود به شبکه‌های تجاری کشورهای بزرگ در دنیا است.

به این ترتیب بود که نام یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن به‌عنوان مهندس این طرح مطرح شد و وی به‌عنوان یکی از عناصر مطرح در استراتژی جدید ابوظبی مورد توجه قرار گرفت. این موضوع را اطلاعات درز پیداکرده در سایت ویکی‌لیکس نیز مورد توجه قرار داد. مکاتباتی که در این دوره صورت می‌گرفت از تمایل امارات برای عادی‌سازی سریع روابط با رژیم صهیونیستی و ایجاد مناسبات مستحکم ابوظبی با لابی مورد حمایت تل‌آویو در واشنگتن حکایت داشت تا امارات بتواند از حمایت تل‌آویو در طرح‌های منطقه‌ای خود در دو عرصه دشمنی با انقلاب‌های مردمی و تقابل با ایران و متحدانش بهره‌برداری کند.

به‌نظر می‌رسد محور مذاکرات دیدار صورت‌گرفته بین بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات که در سپتامبر سال 2012 به‌صورت محرمانه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت نیز همین بوده است. به‌نوشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص العتیبه نیز در این دیدار وزیر خارجه امارات را به پارکینگ زیرزمینی خودروها در هتل محل اقامت نتانیاهو همراهی کرد و با او بود.

این صحنه درست شبیه صحنه‌ای بود که شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در حاشیه کنفرانس ورشو در فوریه سال 2019 تصویربرداری کرد. این فیلم یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان را نشان می‌داد که از پارکینگ هتل به‌سمت بنیامین نتانیاهو در حال حرکت بود.

در سال 2015 مناسبات امارات متحده عربی و رژیم‌ صهیونیستی به سطوح دیپلماتیک رسید و امارات به‌نفع عضویت رژیم ‌صهیونیستی در کمیته استفاده از جو زمین برای اهداف مسالمت‌آمیز وابسته به سازمان ملل متحد رأی داد. همزمان با این اتفاق رژیم صهیونیستی نیز هیئت نمایندگی دیپلماتیک خود در آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر در ابوظبی را افتتاح کرد تا اولین دفتر نمایندگی خود در امارات را به دست آورد.

در سال 2017 روند همکاری‌های استراتژیک میان امارات و رژیم صهیونیستی به‌شکلی بی‌سابقه گسترش پیدا کرد و ابوظبی پروژه انتقال فناوری رصد و جاسوسی اسرائیلی به مالکیت خود را پذیرفت. پیگیری مطالب رسانه‌های عبری‌زبان نشان می‌دهد که همکاری و هماهنگی امنیتی محرمانه و مستحکمی میان ابوظبی و تل‌آویو شکل گرفته است که هدف اساسی آن از بین بردن موانع پیشِ‌روی رژیم صهیونیستی در روند مبارزه با گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله حماس و جنبش‌های اسلام‌گرای منطقه و حتی دولت‌های حامی آرمان فلسطین است.

با وجود ملاحظاتی که ابوظبی در زمینه روابط مخفیانه خود با رژیم صهیونیستی طی چند دهه گذشته داشته و این روابط را به رسانه‌ها درز نمی‌داده است، اما رسانه‌های صهیونیستی طی سال‌های اخیر ماهیت پشت‌پرده این روابط را روشن کرده‌اند تا بتوانند کشورهای عربی بیشتری را به روند عادی‌سازی روابط با اشغالگران بکشانند، این در حالی بود که مدتی بعد رسانه‌های ابوظبی نیز نگارش برخی مطالب در این زمینه را آغاز کردند. روزنامه نشنال که در ابوظبی منتشر می‌شود، به‌نقل از انور قرقاش وزیر مشاور دولت در امور مسائل خارجی نوشت که تصمیم کشورهای عربی در عدم همگرایی با اسرائیل یک تصمیم بسیار اشتباه بوده است. قرقاش پیش‌‌بینی کرد که همگرایی میان کشورهای عربی و اسرائیل از طریق امضای توافقنامه‌های دوجانبه کوچک و دیدارهای متقابل افزایش پیدا کند.

شبکه 13 تلویزیون عبری زبان صهیونیستی البته گزارش داد که ائتلاف اسرائیلی - اماراتی از حدود بیست سال قبل آغاز شده و شامل همکاری‌های امنیتی، دیپلماتیک و اقتصادی گسترده‌ای بوده که بخش اعظم آن محرمانه باقی مانده است. این گزارش تاکید کرد که مناسبات میان ابوظبی و اسرائیل بعد از بحران به وجود آمده در نتیجه ترور محمود المبحوح افزایش پیدا کرد، چرا که ابوظبی تنها به تعهد اسرائیل برای عدم تکرار چنین حوادثی در این کشور بسنده کرد.

ابوظبی همچنین از برگزاری کارگاه اقتصادی معامله قرن در بحرین که به عنوان پیش زمینه ای برای اجرای این معامله بود و از سوی فلسطینی‌ها مورد تحریم قرار گرفته بود، استقبال کرد. ادعای ابوظبی این بود که علت مشارکت این کشور در کارگاه منامه حمایت از اقتصاد و آینده فلسطینی‌ها است. این در حالی بود که تمامی گروه‌های فلسطینی حضور در این کارگاه را به کلی تحریم کرده بودند.

این شبکه تلویزیونی صهیونیستی به نقل از دیپلمات‌های غربی و عرب گزارش داد که بعد از امضای توافق هسته‌ای کشورهای غربی با ایران، بنیامین نتانیاهو تماس‌های تلفنی محرمانه‌ای را با محمد بن زاید وزیر خارجه امارات انجام داد. محور این گفتگوها هماهنگی در خصوص این توافق و تلاش برای ایجاد فعالیت سیاسی منطقه‌ای ضد آن بود. در نیمه اول سال 2019 دفتر نخست‌وزیر اسرائیل یک کلیپ ویدئویی را منتشر کرد که عبدالله بن زاید در آن مدعی شده بود اسرائیل برای دفاع از خود در برابر خطر ایران حق دارد. این کلیپ البته چند ساعت بعد حذف شد.

شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در سال 2019 فاش کرد که آوی گبای رهبر حزب کار رژیم صهیونیستی در اوایل نوامبر 2018 سفری محرمانه به ابوظبی داشته و در جریان این سفر با مسئولان ارشد امارات دیدار کرده است. محور این دیدار‌ها مناقشه فلسطینی- صهیونیستی، معامله قرن و اوضاع سیاسی در سرزمین‌های اشغالی بوده است. منابع مطبوعاتی همچنین از دیدار یوسف العتیبه سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن با شکیب شنان یکی از اعضای سابق کنیست(پارلمان) رژیم صهیونیستی خبر دادند. در این دیدار که به مدت یک ساعت کامل برگزار شد، طرفین بر تقویت مناسبات فرهنگی بین دو کشور تاکید کردند.

در همین زمان بود که روزنامه صهیونیستی هاآرتص از چندین مرتبه فرود یک هواپیمای اماراتی در فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در تل‌آویو خبر دادند که احتمالاً یکی از شخصیت‌های مطرح سیاسی را حمل می‌کرد که برای مداوا به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود. همچنین گفته شده که سلطان بن سلیم رئیس موسسه جهانی بنادر دبی برای تقویت مناسبات دو جانبه در زمینه تجاری به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است. روزنامه مذکور در همین رابطه نوشت که برای اولین بار است که اسرائیل نمایندگی رسمی برای خود در دبی ایجاد کرده است.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز در این رابطه گزارش داد که اسرائیل از نمایندگی دیپلماتیک خاموش خود در دولت امارات بهره برداری می‌‌کند.روزنامه «مکور ریشون» هم در گزارشی طولانی از سفر یهودا سیرنا خاخام یهودی که به صورت آزادانه در ابوظبی به گشت و گذار پرداخته بود، گزارشی تهیه کرد. او در این سفر از نمادهای رسمی و علنی یهودی نظیر کلاه مخصوص یهودیان استفاده کرده بود. وی در ژانویه سال 2010 و همزمان با ترور محمود المبحوح این سفر را انجام داده و در جریان این سفر گفت که امارات تاریخ یهودی نداشته، اما الان این تاریخ آغاز می شود.

همچنین در اکتبر گذشته وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برای مشارکت در کنفرانس مربوط به سازمان ملل متحد به امارات سفر کرده و در جریان این سفر هدف خود از این بازدید را ارتقاء مناسبات تل‌آویو با کشورهای حاشیه خلیج فارس و تحقق عادی سازی علنی روابط عنوان داشت. وی تاکید کرد که در جریان این سفر با یک مسئول ارشد اماراتی دیدار کرده و با او به توافق‌های خوبی دست پیدا کرده است. این سفر بعد از آن انجام شد که روزنامه اوراسیا دیلی در گزارشی تاکید کرد که محمد بن زاید از طریق سفرهای بی‌سابقه و تماس‌های نظامی و اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی به دنبال همگرایی محرمانه با این رژیم است.

این گزارش مدعی شده است که هدف امارات رسیدن به توازنی در تقابل با ایران و محور مقاومت در منطقه با استفاده از وزنه رژیم صهیونیستی است.

در اواخر سال 2019 شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که اسرائیل مذاکراتی را با کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله ابوظبی در خصوص معاهده عدم تجاوز انجام داده که با هدف پایان دادن به درگیری‌های بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل دنبال شده و محتوای آن ایجاد مناسبات دوستانه و همکاری‌های امنیتی و سیاسی و جلوگیری از تحریک و فتنه‌انگیزی بین یکدیگر است.

در دسامبر سال 2019 یک سایت حامی جنبش صهیونیستی گزارش داد که 30 شخصیت از 15 کشور عربی از جمله مریم الأحمدی فعال اماراتی در نشستی با هدف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در لندن حاضر شده‌اند. هدف از این نشست برگزاری شورای تکامل منطقه‌ای با اسرائیل جهت پیشبرد روند عادی سازی عربی با تل‌آویو گزارش شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از وجود یک کنیسه محرمانه صهیونیستی در شهر دبی خبر داد که فعالیت های آن زیر نظر یهودیان مستقر در این کشور دنبال می‌شود. بر اساس گزارش مذکور این کنیسه اولین کنیسه یهودی در شبه جزیره عربستان طی چند دهه گذشته است. راس کریل رئیس اقلیت‌های یهودی در امارات می گوید: «دیدگاه آینده ما این است که امارات به منطقه‌ای تبدیل شود که زندگی یهودیان در آن به شکوفایی برسد.» ایدی کوهین روزنامه نگار اسرائیلی در اوایل سال 2019 اعلام کرد که شیخ عبدالله بن زاید و شیخ طحنون بن زاید رئیس سرویس جاسوسی امارات در حال حاضر سفری را به تل‌آویو انجام داده اند و الان [در زمان انتشار گزارش ] در هتلی در منطقه هرتسلیا مستقر هستند. وی تاکید کرد که بعد از این دیگر سفرهای دوجانبه به صورت محرمانه نخواهد بود.

انتهای پیام/

R36442/P/S8,90/CT7 بیشتر بخوانید... جرئیات توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط دوجانبه «توافق ننگین» امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط/ گروههای فلسطینی: این توافق خیانت به آرمان ملت فلسطین است نقش امارات متحده عربی در تامین منافع استراتژیک برای رژیم صهیونیستی چقدر است ؟ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... جرئیات توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط دوجانبه «توافق ننگین» امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط/ گروههای فلسطینی: این توافق خیانت به آرمان ملت فلسطین است نقش امارات متحده عربی در تامین منافع استراتژیک برای رژیم صهیونیستی چقدر است ؟ پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ کشف ویروسی کشنده‌تر از کرونا در قزاقستان ۲ واشنگتن درباره امکان استفاده از ساز‌وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران سند توزیع می‌کند ۳ «توافق ننگین» امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط/ گروههای فلسطینی: این توافق خیانت به آرمان ملت فلسطین است ۴ بیانیه آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ۵ خروج ناگهانی نتانیاهو از جلسه کابینه امنیتی ۶ کلاف سردرگم تشکیل دولت در لبنان؛ از شروط حریری تا مداخلات آشکار محور غربی ــ آمریکایی ــ عربی ۷ درمان نزدیک به ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا در روسیه ۸ پشت پرده برنامه‌ریزی سفر ناگهانی رئیس جمهور چین به پاکستان مهمترین اخبار بین الملل «توافق ننگین» امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط/ گروههای فلسطینی: این توافق خیانت به آرمان ملت فلسطین است توافق عادی سازی رژیم صهیونیستی و امارات/قطار عادی‌سازی روابط ابوظبی با تل‌آویو از کی شتاب گرفت؟ گفتگوی تلفنی اسماعیل هنیه با محمودعباس/ تشکیلات خودگردان سفیر خود در امارات را فراخواند جهاد اسلامی: امارات از پشت به آرمان فلسطین خنجر زد/ عادی‌سازی برای نجات اسرائیل است مهمترین اخبار تسنیم «توافق ننگین» امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط/ گروههای فلسطینی: این توافق خیانت به آرمان ملت فلسطین است ایران خواستار ایستادگی شورای امنیت در برابر آمریکا شد همایش بین‌المللی فاطمیون| ابلاغ سلام و درود سیدحسن نصرالله به مجاهدین لشکر فاطمیون / مدیون لشکر فاطمیون هستیم واشنگتن درباره امکان استفاده از ساز‌وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران سند توزیع می‌کند واکنش امیرآبادی به اظهارات واعظی درباره غیبت روحانی در جلسه رأی اعتماد به مدرس خیابانی درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امارات و اسرائیل برای عادی سازی روابط روزنامه صهیونیستی امارات متحده عربی رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو رژیم صهیونیستی گروههای فلسطینی جریان این سفر حاشیه خلیج فارس روند عادی سازی کشورهای عربی توافق ننگین ترین اخبار وزیر خارجه تل آویو بین الملل رسانه ها منطقه ای خیزش ها بن زاید سال 2019

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۸۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان در بحبوحه نسل‌ کشی در غزه به تل‌آویو نفت ارسال کرده است

به گزارش جام جم آنلاین، یک پژوهشکده بین المللی در امور نفتی اعلام کرد که عربستان سعودی در روز‌هایی که رژیم صهیونیستی مشغول نسل کشی فلسطینی‌ها در نوار غزه بوده به تل آویو نفت فروخته است.

این پژوهشکده بین المللی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ علیه نوار غزه تاکنون محموله‌های به نسبت کوچک، اما پی در پی حاوی نفت را از سوی عربستان سعودی دریافت کرده است.

این در حالی است که رژیم‌های عربی بدون توجه به وضعیت فاجعه بار ساکنان نوار غزه تنها به صدور بیانیه‌های محکومیت علیه تل آویو بسنده کرده و اقدام عملی برای توقف این جنایات اتخاذ نکرده اند.

پیش از این نیز راه اندازی مسیر زمینی از میان کشور‌های عربی به سمت اراضی اشغالی برای انتقال کالا به این منطقه خشم ملت‌های مسلمان را برانگیخته بود.

دیگر خبرها

  • سورپرایز ترامپ در فاکس نیوز: عادی سازی روابط ایران و اسرائیل!
  • ارمنستان: نهایت تلاش خود را برای عادی‌سازی روابط با باکو انجام می‌دهیم
  • ادعای جنجالی ترامپ درباره ایران
  • ادعای ترامپ : اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم
  • قاچاق سلاح و مواد مخدر؛ راهبرد جدید تل آویو برای بی ثبات سازی جنوب سوریه/گزارش اختصاصی
  • درخواست رژیم صهیونیستی برای امضای توافق تبادل اسرا با حماس
  • عربستان در بحبوحه نسل‌ کشی در غزه به تل‌آویو نفت ارسال کرده است
  • عادی سازی هولناک جنایت در «منطقه مورد علاقه»/ قطاری از ایستگاهِ تاریخ برمی‌گردد
  • بحران جدی در روابط آهنین واشنگتن-تل‌آویو
  • مورخ صهیونیست: بی‌برنامگی اسرائیل مانند شکست است