Web Analytics Made Easy - Statcounter

میلاد زارعی دبیر نخستین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استان تهران، درباره جزئیات این رویداد، به خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: روال داوری در جشنواره مطبوعات به گونه‌ای است که داور‌ها تا پیش از نهایی شدن آرا یکدیگر را نمی‌بینند. از این رو آثار این دوره به صورت اینترنتی توسط داوران بررسی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی داور‌ها بدون اینکه یکدیگر را ببینند و بشناسند، نظراتشان را به صورت آنلاین و بدون اطلاع از بقیه آرا در سیستم ثبت کردند.

وی افزود: جلسه حضوری با داوران جشنواره برگزار شد و آثار مجدد بررسی شدند. میانگین نظرات آن‌ها را از سیستم خروجی گرفتیم و این خروجی‌ها ملاک رتبه بندی شد. در بعضی از بخش ها، بیش از ۳ برنده انتخاب شدند، در بعضی از بخش‌ها آثار شایسته تقدیر نیز داشتیم که نشان می‌دهد، استقبال از جشنواره خوب و رضایت بخش است. در کل بیشتر از چیزی که در ذهنمان بود، تقدیر و جایزه خواهیم داشت.

بازرس خانه مطبوعات کشور اظهار کرد: داوران در بخش اصلی جشنواره که شامل مقاله، تیتر، گزارش، خبر و... بود، آثار تولیدی با محوریت گره گشایی از مشکلات شهرستان‌های استان تهران و پرداختن به مناطق محروم و حاشیه‌ای را در اولویت قرار دادند. طبق تصمیم آنها، آثاری که این ویژگی را نداشتند در مرحله ابتدایی حذف شده و به مرحله داوری راه نیافتند.

وی ادامه داد: ماهیت محله‌ای و منطقه‌ای آثار، تاثیر شگرفی در داوری‌ها داشت. به طور مثال تهیه یک گزارش با موضوع جمع کردن زباله در یکی از روستا‌های استان تهران، مهم‌تر از نوشتن مطلب در حوزه انتخابات، بورس یا برجام بوده است. در کل توجه به مشکلات شهرستانها، بیان محدودیت‌ها و ارائه راهکار در گزارش، برای دبیرخانه حائز اهمیت بود. به همین دلیل اکثریت آثاری که در این چارچوب تولید نشده بودند مجوز حضور در مرحله داوری را کسب نکردند.

زارعی در ادامه به جزئیات مراسم اختتامیه اشاره کرد و گفت: با توجه به لغو چندین باره اختتامیه جشنواره در سال ۱۳۹۸ به دلایلی همچون "تغییرات ساختاری در معاونت مطبوعاتی"، "رخداد‌های آبان ماه ۹۸"، " شهادت و تشییع پیکر سردار سلیمانی " و " محدودیت‌های اجتماعی به دلیل شیوع کرونا"، با هماهنگی‌های انجام شده با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران مراسم اختتامیه روز یکشنبه ۲۶ مرداد ساعت ۱۸ به صورت مجازی برگزار می‌شود. پخش زنده مراسم اختتامیه در سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در دسترس کاربران خواهد بود.

گفتنی است نخستین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استان تهران با هدف کمک به تقویت کیفی هرچه بیشتر در حوزه مطبوعات و رسانه‌های محلی، آشنایی هرچه بیشتر با روزنامه نگاران تلاشگر در سطح شهرستان ها، افزایش انگیزه و خلاقیت رسانه ها، پاسداشت پیشکسوتان عرصه رسانه استان تهران و... برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مطبوعات استانی جشنواره ملی وزارت ارشاد جشنواره مطبوعات استان تهران رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۸۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان خود خواستۀ «آفتاب یزد»؛ باید گفت و نوشت ولو نخواهند بشنوند

امید دریسی

بعد از آن که مدیر مسؤول روزنامۀ افتاب یزد از توقف انتشار آن خبر داد در شمارۀ امروز با عنوان «آخرین شماره» رو به روییم.

  مدیر مسئول روزنامهٔ آفتاب یزد انگیزه و دلایلِ تعطیلیِ نشریه را این‌گونه برمی‌شمارد که در سال ۱۴۰۲ چندین مطالبهٔ مردمی را با وزیران و مدیران مطرح کرده‌اند و بعضاً به تخلفاتی اشاره داشته‌اند. از جمله؛ انحراف در بخشی از نهضت ملی مسکن، تجاوز به عرصه‌های منابع ملی و دولتی، آلودگی‌های محیط زیستی توسط شرکت‌های معدنی بزرگ، چای سنواتی، سرمایه گذاری‌های دو خودروساز در خارج از کشور و… و هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند و چون رسانه به زعم وی باید موثر باشد و با وجود هشدارهایی که برای مسئولان فرستاده‌اند و پاسخی دریافت نشده یعنی موثر نبوده‌اند‌ و بنابراین تصمیم به تعطیلی روزنامهٔ آفتاب یزد گرفته‌اند.

    به واقع این هم شد نوعی عیدی برای برخی که سال‌ها آفتاب یزد را -زیر فشار و تحمل فرود ساطور قاضی مرتضوی دادستان وقت بر مطبوعات- می‌خواندند و حالا در ۲۸ اسفند شاهد انتشار آخرین شمارهٔ آن هستیم در حالی که در ایستگاه ماقبل پایانی در سرمقالهٔ  ۲۷ اسفند با عنوان «تصمیم تلخ» و به قلم مدیر مسئول نمود پیدا کرده بود.

یکی از دوستان‌ام همیشه خطاب به من می‌گوید: وقتی گوش شنوایی نیست پس چرا و برای کِه این‌همه می‌نویسی؟ پاسخ‌ام اما همآره برای پرسش او این بوده که کار ما روزنامه‌نگاران و نویسنده‌ها اساساً همین است! یعنی نوشتن و پرداختن حول همهٔ مسائل جامعه حتی با آگاهی از «شنیده نشدن».

بنابراین شنیده نشدن نمی‌تواند و نباید انسانی را از وظیفهٔ دل‌سوزانه‌اش باز دارد، مگر که ضربه‌ای فرود آید و قلمی افکنده شود و نوشتنی سلب گردد. در غیر این صورت روزنامه‌نگار می‌نویسد تا پیاپی نقب بزند و به «پویایی» جامعه و «مطالبه‌گری» کمک کند و الباقی ماجرا را بسپارد به آحاد مردم و البته حاکمیت و مگر می‌شود کسی را از حق بیان، نوشتن و ابراز عقایدش محروم کرد؟ همهٔ این آزادی‌ها جزء خصلت لاینفک نظام‌های مردم‌سالار است.

وقتی که «مطبوعات آزاد» پس از قانون اساسی، پارلمان و احزاب سیاسی آن‌چنان مهم است که به عنوان رکن چهارم دموكراسی تعریف می‌شود پس چرا خودخواسته در راستای تضعیف آن حرکت کنیم؟ هر چند نویسنده منکر مصائب رسانه‌های مستقل نیست اما چرا باید قائل به تضعیف یکی از ارکان دموکراسی باشیم؟ پس می‌نویسیم چون هنوز امکان نوشتن وجود دارد هر چند محتاطانه، اما این که با دستان خود موجب تضعیف این مهم باشیم، نه. از این گذشته امروزه برخی صاحب نظران معتقد به تولد ركن پنجم هم هستند و آن را «آزادی‌های مدنی» می‌دانند. آزادی‌های مدنی در قالب توسعهٔ سمن‌ها و حرکات اجتماعی است كه غالباً خودجوش و در دفاع از حقوق مردم به وجود می‌آیند. بسیار خوب، اکنون که صاحب نظران مازاد بر چهار رکن اصلی دموکراسی، در دفاع از تولد رکن و یا ارکان دیگری تلاش می‌کنند پس چرا هر کدام از ما از حق مسلم خود از آن چهار رکن اصلی کوتاه بیاییم؟

اصلاً قانون‌گذار به نیکی و جلوتر از همه در بند ۲ از اصل ۳ قانون اساسی به درستی تکلیف را بر دوش دولت و حاکمیت می‌گذارد و تصریح می‌کند که: «بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی در همه زمینه‌ها با استفادهٔ صحیح از مطبوعات و رسانه‌های گروهی و وسایل دیگر» وظیفهٔ دولت جمهوری اسلامی ایران است که باید برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم‏، همهٔ امکانات خود را برای این امور به کار برد.

خوب مگر غیر از این است که وجود یک پارلمان قوی و نه برآمده از مشارکت کم و محصور در بین شوراهای عالی قانو گذار، احزاب جان‌دار و نه روی کاغذ، مطبوعات/رسانه روشن‌گر و فسادیاب و نه خودسانسور و مهجور و لکنت زبان گرفته موجب تقویت هر نظام سیاسی است؟  

با این وصف می توان گفت اگر مخاطب روزنامه مردم اند و هدف کشف حقیقت و بیان واقعیت شنیده نشدن از جانب اصحاب قدرت نمی تواند توجیه توقف باشد. مهم دیده شدن نزد مخاطب است نه شنیده نشدن از جانب قدرت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کرمان جزء استان‌های پیشرو در حوزه رسانه و مطبوعات است
  • پایان خود‌خواستۀ «آفتاب یزد»؛ باید گفت و نوشت ولو نخواهند بشنوند
  • پایان خود خواستۀ «آفتاب یزد»؛ باید گفت و نوشت ولو نخواهند بشنوند
  • اختتامیه هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر در کرمانشاه برگزار شد
  • اختتامیه جایزه شهید صدر بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود
  • اختتامیه نوزدهمین جشنواره ره آورد سرزمین نور در بجنورد
  • تئاتر رضوی پس از اختتامیه رها نمی‌شود/معرفی برترین‌ها به تئاترفجر
  • مدیر خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی انتخاب شد
  • اختتامیه جشنواره ملی داستانک فلسطین در لرستان
  • اختتامیه جشنواره ابوذر آذربایجان‌غربی؛ اواخر فروردین