Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و چهارمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

24 مرداد 1336، مجلس شورای ملی قرارداد منعقده بین شرکت نفت و شرکت نفت ایتالیایی (آجیب میتزاریا) را تصویب کرد. به موجب این قرارداد سهم ایران 75 درصد خواهد بود.

24 مرداد 1346، ایران هزار تن توتون به رومانی فروخت. همچنین در این روز، به بخش خصوصی اجازه داده شد گندم صادر کند.

24 مرداد 1347، جراید کشور خبر دادند که قرار است کمپانی «لیلاند» یک سرمایه ‌گذاری صنعتی در تبریز انجام دهد.

24 مرداد 1352، بنياد پهلوي براي تأسيس مركز فرهنگي و تجاري ايران در نيويورك ساختماني به مبلغ هشت ميليون و پانصد هزار دلار در خيابان پنجم نيويورك خريداري كرد.

24 مرداد 1353، ایران و شوروی در مورد قیمت نفت به توافق رسیدند و قرارداد تازه ‌ای امضا کردند.

24 مرداد 1354، در گفت ‌و گویی که دکتر «گوانتین ‌وست» رئیس موسسه تحقیقات اقتصادی آمریکا در این روز با روزنامه اطلاعات انجام داد، گفت: اولین واحد کشت و صنعت ایران و آمریکا در جیرفت تشکیل می ‌شود.

24 مرداد 1356، هفته نامه آلماني «اشپيگل» در این روز نوشت: وقتي در 1974 درآمد نفتي ايران افزايش يافت شاه اعلام كرد ايران به زودي به صورت يكي از 5 قدرت بزرگ جهان در خواهد آمد. هنوز سه سال از آن ادعا نگذشته كه اين آرزو، به سراب تبديل شده است.

24 مرداد 1364، انتخابات چهارمين دوره رياست جمهوري ايران برگزار شد و در نتيجه آن آيت الله خامنه اي با بیش از 14 ميليون رأي به رياست جمهوري رسيد. همچنین در این روز، هواپیماهای عراق در جریان جنگ تحمیلی به جزیره نفتی خارك حمله کردند.

24 مرداد 1389، آخرین مهلت برای اعلام حساب بانکی سرپرست خانوار جهت دریافت یارانه نقدی بود.

24 مرداد 1391، نخستین کشتی هندی با استفاده از پوشش بیمه ‌ای دولت این کشور، نفت صادراتی ایران را برای پالایشگاه مانگلور بارگیری کرد.

24 مرداد 1396، برنامه‌ جدید بانک مرکزی برای ساماندهی چک ‌ها و جلوگیری از صدور چک‌ های بلامحل اعلام شد. در برنامه ‌ای که مسعود رحیمی مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی از آن خبر داد، قرار بود ظاهر چک ‌ها یکپارچه شده و تنها فرق چک ‌ها، لوگوی بانک آنها باشد.

24 مرداد 1397، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از آزاد شدن واردات مصنوعات طلا به شرط دریافت مجوز از بانک مرکزی و سازمان حمایت از مصرف‌کننده خبر داد. محمد کشتی آرای با اشاره به اخبار منتشره درخصوص ممنوعیت واردات مصنوعات طلا، توضیح داد: واردات طلا شامل دو بخش مواد اولیه به‌صورت شمش و مصنوعات است.

24 مرداد 1398، دولت محلی جبل‌الطارق، ابر‌نفتکش «گریس-۱» را که حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت خام ایران است بدون قید و شرط آزاد کرد. به گفته وزیر خارجه اسپانیا، این نفتکش به درخواست آمریکا، توسط دولت محلی جبل‌الطارق - که خاک فراسرزمینی بریتانیا به شمار می‌رود - توقیف شده‌بود. با این حال مقامات دیپلماتیک ایران اعلام کردند که برای آزادی این نفتکش هیچ تعهد و ضمانتی نداده‌اند. آمریکا ساعاتی پیش از اعلام حکم دادگاه جبل‌الطارق، خواستار عدم رفع توقیف نفتکش گریس-۱ شده‌بود و پس از اعلام رسمی آزادی آن، واکنش خشمگینانه‌ای از خود نشان داد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: تابناک

کلیدواژه: حسین مدرس خیابانی کنکور 99 آیت الله فاطمی نیا سنتکام استقلال بحرین خواجه عبدالله انصاری اقتصاد ایران تاریخ اقتصاد گریس ۱ طلا حسین مدرس خیابانی کنکور 99 آیت الله فاطمی نیا سنتکام استقلال بحرین خواجه عبدالله انصاری ایران و جهان شرکت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۸۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسماعیلی: سند ملی سبک پوشش ایرانی و اسلامی تصویب شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ محمد مهدی اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهارکرد: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی-ایرانی را داشتیم که یک مطالبه چندساله بود.

وی افزود: ویژگی این سند، قابلیت اجرایی شدن آن است؛ ما اسنادی را می نویسیم که از همان زمان تصویب، قابلیت اجرا داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تردید ستاره آرسنال: خبری از تمدید نیست
  • امداد و نجات جاسک ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی را در دریای عمان نجات داد
  • شرکت پرتغالی: گروه کارکنان کشتی توقیف‌شده در امن و امان هستند
  • اسماعیلی: سند ملی سبک پوشش ایرانی و اسلامی تصویب شد
  • تصویب چند لایحه ضد ایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا
  • اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران/ تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا/ تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر
  • قطعنامه‌ ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا
  • کپی ایتالیایی، اجرای ایرانی
  • عملیات سپاه برای آزادی‌خواهان جهان امیدآفرین بود
  • پیام دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پی عملیات «وعده صادق»