Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد بهبهانی، متخصص میکروب شناسی پزشکی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مردم توصیه کرد که تا حد امکان از حضور در تجمعات و مکان های شلوغ و پرتردد خودداری کنند تا از عوارض بیماری کرونا در امان باشند.

وی با اشاره به اینکه ماسک تا ۸۰ درصد می تواند از انتشار ویروس کرونا جلوگیری کند، گفت: برخی از ماسک های موجود استاندارد نیستند و ویروس از آنها عبور می‌کند و اگر ماسک استانداردهای لازم را داشته باشد، تقریبا از انتشار بیماری جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این میکروب شناس، مهمترین راه انتقال بیماری را دهان، بینی و چشم اعلام کرد و اظهار داشت: به نظر نمی رسد ویروس کرونا از طریق غذا و خوراک امکان انتقال به بدن را داشته و به عبارتی فرد را مبتلا کند.

شستن مرتب دست‌ها حدود ۵۰ درصد از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند

بهبهانی با اشاره به اینکه حتی در مورد عفونت های بیمارستانی هم از بهترین راه‌های مقابله، شستشوی مرتب دست ها می باشد توضیح داد: براساس آخرین گزارش محققان آمریکایی، شستن مرتب دست ها، بیش از ۵۰ درصد از ابتلا به عفونت ها از جمله ویروس کرونا جلوگیری می کند.

او یکی از موثرترین راه ها را برای ضدعفونی کردن شست و شو دانست و شستن دست ها را سنگر نخست مقابله با ابتلا به ویروس کرونا دانست.

به گفته این متخصص میکروب شناسی پزشکی، شستن مرتب دست ها موضوع خیلی مهمی به مراتب بهتر از محلول های ضدعفونی است که ممکن است برای پوست و محیط هم مضر باشد.

برچسب‌ها کرونا ماسک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فاصله گذاری اجتماعی پروندهٔ خبری آموزش مجازی ؛ تجربه ای نو در سایه کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ماسک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فاصله گذاری اجتماعی کرونا ماسک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فاصله گذاری اجتماعی ویروس کرونا مرتب دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۸۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از خمیردندان برای سلامت دندان‌ها ضرورت دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از راهنماتو، فقط آدم‌های عامی نیستند که درباره خمیردندان دچار تردید شده‌اند، انتقادها از سمت خود دندان‌پزشکان نیز به گوش می‌رسد. دکتر تاد برتمن از نیویورک، می‌گوید: «درحالیکه کارخانه‌های خمیردندان ادعا می‌کنند برای شستن دندان‌ها به خمیردندان احتیاج دارید، این گفته حقیقت ندارد. خمیردندان برای تمیز و سالم نگه داشتن دندان‌ها ضروری نیست.»

بلاگ هافمن اسمایلز از تگزاس، نوشته است: «شستن دندان‌ها با خمیردندان باعث می‌شود حس تازگی و تمیزی احساس کنید، اما حقیقت دارد که می‌توان از خمیردندان گذشت.»

وبسایت گرند استریت درباره بهداشت دندان نوشته است: «حقیقت آن است که تمیزی و بهداشت دندان به کمک مسواک انجام می‌شود نه خمیردندان.»

این دیدگاه‌ها احتمالا از تعداد اندکی از دندان‌پزشکان به گوش می‌رسند اما به نظر می‌رسد که در جستجوهای گوگل مسلط شده‌اند. از نظر یک فرد عادی، این بیانات معادل بیانات و اظهارنظرهایی است که انجمن دندان‌پزشکی آمریکا منتشر می‌کند. این درحالیست که انجمن دندان‌پزشکی آمریکا توصیه می‌کند: «دندان‌ها را دو بار در روز به مدت ۲دقیقه با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.»

بلایی که مصرف این مواد غذایی در کودکی بر سر حافظه می‌آورد یک عادت رایج که به اندازه سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است

اهمیت فلوراید
فلوراید ساده‌ترین یون بار منفی عنصر فلور است. فلوراید اصلی‌ترین ماده مؤثر در خمیردندان است. فلوراید دندان‌ها را در برابر اسید مقاوم‌تر می‌کند، مواد معدنی را به دندان باز می‌گرداند و در توانایی باکتری‌های موجود در دهان برای تولید اسید اختلال ایجاد می‌کند.

اگر نمی‌خواهیم به اظهارات انجمن دندان‌پزشکی آمریکا گوش کنیم، می‌توانیم هزاران پیشینه تحقیق که درباره تأثیرات خمیردندان نوشته‌ شده‌اند را بررسی کنیم. تحقیقات زیادی با این موضوع با مشارکت هزاران مشارکت‌کننده از دهه ۱۹۵۰ انجام شده است.

نتیجه اصلی و واضح همه آن‌ها این است که « شستن دندان‌ها با خمیردندان حاوی فلوراید در مقایسه با شستن دندان‌ها با خمیردندان فاقد فلوراید، تا حد زیادی خطر پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد. »

اما همین امر باعث شده که نقش مسواک نیز زیر سوال برود. اگر بیش‌تر فواید شستن دندان‌ها ناشی از فلوراید موجود در خمیردندان است، آیا می‌توان صرفا روی دندان‌ها خمیردندان مالید و دهان را با مایع حاوی فلوراید شست؟

گرنت ریتچی، دندان‌پزشک از کانزاس، می‌گوید: «امکان‌پذیر است.»

او می‌گوید: «باید ببینیم که آیا مایع حاوی فلوراید به اندازه خمیردندان حاوی فلوراید که با مسواک استفاده می‌شود، همان میزان تمرکز و طول مدت زمان تماس با دندان‌ها را دارد یا نه. اگر هر دو متغیر ثابت باشند، می‌توان گفت که اثر هر دو یکی است.»

هنوز مطالعات ویژه‌ای برای بررسی این فرضیه که می‌توان خمیردندان را به نفع مایع حاوی فلوراید کنار گذاشت، انجام نشده است. اما می‌توان این فرض را مطرح کرد که استفاده از مایع حاوی فلوراید خیلی بهتر از اصلا مصرف نکردن هیچ نوع ماده حاوی فلورایدی است؛ هرچند احتمالا اثرگذاری خمیردندان با مسواک روی دندان‌ها بیش‌تر است.

به هرحال خمیردندان چیزی فراتر از فلوراید است. خمیردندان‌ها در یک قرن اخیر تغییراتی کرده‌اند و امروز حاوی سیلیس هیدراته، ماده سایا با قابلیت از بین بردن پلاک‌های دندانی؛ سدیم لوریل سولفات، ماده ضدباکتری که به پراکنش سایر مواد خمیردندان در اطراف دهان کمک می‌کند؛ فسفات کلسیم، که به بازگرداندن مواد معدنی به دندان کمک می‌کند و زایلیتول، شیرین‌کننده بدون قند، هستند.

مشخص شده که همه این ترکیبات ایمن و موثر هستند و احتمالا به کاهش جهانی پوسیدگی دهان کمک می‌کنند. خمیردندان‌ها وقتی اولین‌بار در اواخر قرن نوزدهم وارد بازار شدند، عموما حاوی گچ، صابون، روغن‌های ضروری گل‌ها یا انگورگ و شکر بودند.

برای آنکه به حس قدمت آن‌ها افزوده شود، به جای تیوب در شیشه فروخته می‌شدند. خیلی هم موثر نبودند. امروز شواهد بسیار نشان می‌دهد که خمیردندان‌های مدرن واقعا موثر هستند.

آیا خمیردندان ۱۰۰درصد برای داشتن دندان‌های فاقد پوسیدگی و لبخندی مرواریدی موثر است؟ قطعا خیر.

اما نمی‌توان انکار کرد که کمک‌ زیادی در راستای رسیدن به این دو هدف ایفا می‌کند. اگر خمیردندان گران است و به خاطر قیمت می‌خواهید آن را کنار بگذارید، می‌توان مقدار کمی خمیردندان را هر بار روی مسواک بگذارید. به اندازه یک نخود خمیردندان روی مسواک برای شستن دندان‌ها کافی است.

چرا مسواک را قبل از شستن دندان‌ها نباید خیس کنیم؟
دکتر ساحل پاتل از کلینیک مارلیبون در لندن می‌گوید: «دلیلش آن است که خیس کردن مسواک قبل از مسواک زدن باعث رقیق‌شدن خمیردندان می‌شود.»

«خمیردندان‌ها مقدار کافی نرم‌کننده دارند و نیازی نیست که آن‌ها را با آب رقیق کرد. اگر مسواک و خمیردندان را خیس کنید، کف زودتر ایجاد می‌شود و شما زودتر خمیردندان را بیرون می‌ریزید.»

ضمنا نباید مسواک را خیلی سفت و محکم در دست بگیرید و از اعمال زور روی دندان‌ها خودداری کنید.

«مردم اغلب طوری مسواک را در دست می‌گیرند که حس می‌کنند دارند دندان‌ها را اسکراب و لایه‌برداری می‌کنند. این همه زور برای مسواک زدن زیاد است.»

«اگر حین مسواک زدن شانه‌های مسواک روی دندان‌ها از هم باز می‌شوند یعنی کارتان را خوب انجام نمی‌دهید. شانه‌های مسواک باید روی دندان‌ها صاف بمانند و مسواک باید به نرمی در دست گرفته شود.»

«همچنین توصیه می‌شود که ابتدا دندان‌های عقبی مسواک زده شود و بعد به سراغ دندان‌های جلویی بیایید. علت آن است که شستن دندان‌های پشتی سخت‌تر است و شروع از دندان‌های جلو می‌تواند منجر به بی‌حوصلگی شود و فرد دندان‌های پشتی را نشسته رها می‌کند.»

این دندان‌پزشک همچنین توصیه می‌کند: «به جای آنکه دندان‌ها را دو بار در روز بی‌دقت و شلخته بشویید، یکبار کامل و با دقت بشویید.»

کد خبر 844195 برچسب‌ها سلامت دندان و دندانپزشکی خبر مهم

دیگر خبرها

  • بیش‌ از ۱۰ درصد کارمندان تسلا اخراج می‌شوند
  • کشت سماق در اهر
  • طرح روسیه برای گسترش روابط با طالبان و کاهش نفوذ آمریکا
  • استفاده از خمیردندان برای سلامت دندان‌ها ضرورت دارد؟
  • اهمیت رعایت قوانین در نانوایی‌ها برای جلوگیری از کاهش سهمیه نانوایان
  • تجهیز ۸ هکتار کشاورزی بهشهر به سامانه نوین آبیاری
  • کشور در محاصره ۳ ویروس و مسئولان در بیخیالی | در هفته چند نفر می‌میرند؟
  • پمپئو: ایالات متحده بازدارندگی خود را در برابر ایران از دست داده است
  • تاکید بر آگاهی مردم در برابر نفوذ فرهنگ منحط غرب
  • بهترین ماسک خانگی برای جلوگیری از ریزش مو و شوره سر