Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، «تجسم یک قرن»، عنوان پروژه‌ای در قالب موشن گرافیک است که به نویسندگی و کارگردانی امیر سقراطی و با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تهیه‌کنندگی مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، رخدادها، جریانات و بزنگاه‌های هنرهای تجسمی در صد سال اخیر را بازخوانی می‌کند. فیلم‌های «تجسم یک قرن» ۱۵ و ۳۰ اُم هر ماه در صفحات مجازی و اینترنتی مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر سقراطی نویسنده و کارگردان «تجسم یک قرن» درباره این مجموعه به خبرنگار مهر گفت: در صد سال گذشته در کشور ایران، همپای بسیاری از رخدادهای جهانی، تلاش‌های مهمی برای مدرن شدن و نوگرایی در کشور برنامه‌ریزی و اجرایی شده است. دستاوردها، تجربیات فردی و جمعی و سیاستگذاری‌های خرد و کلان متنوعی در شکل‌گیری مسیر نو شدن جامعه نقش داشته است و اکنون در گذار از یک قرن، باید تلاش‌ها و هدف‌های مسیر پیشرفت کشور بازخوانی، ثبت و ضبط شوند.

وی تاکید کرد: این موضوع مهم در زمینه هنرهای تجسمی هم باید پیگیری شود تا جریان هنری تجسمی کشور که در این بازه زمانی شکل گرفته به آیندگان منتقل شود.

سقراطی در ادامه توضیح داد: برای این امر باید دانست که کدام نهاد پژوهشی دولتی در تدبیر این بازخوانی آستین بالا زده است؟ کدام نشریات تجسمی و یا کدام نهاد آموزشی هنر در پی ثبت رخدادها و تشریح آنچه بر هنرهای تجسمی کشور گذشته است، بوده‌اند؟ سهم انجمن‌های تجسمی در ثبت و تبیین بزنگاه‌های هنرهای تجسمی در یکصد سال اخیر کدام است؟ نقش و سهم گالری‌داران و مجموعه‌داران هنری که آرشیوکنندگان تصاویر آثار مهم هنری هستند، در این میان چیست؟ تثبیت اوج‌های هنرهای تجسمی ایران فقط از راه پژوهش میسر است؛ بنابراین نیاز است که در اقداماتی کوچک اما مهم، اقدام به ثبت رخدادها و بزنگاه‌های هنری و فرهنگی کرد. مجموعه فیلم‌های کوتاه با نام «تجسم یک قرن»، قدم کوچکی برای ثبت جریان هنرهای تجسمی ایران در یکصد سال اخیر است.

وی گفت: در این مجموعه سعی شده غیر از معرفی هنرمندان که در جریان تنظیم دایره‌المعارف‌ها مرسوم است، نگاه دانشنامه‌ای به جریان تجسمی ایران در ۱۰۰ سال اخیر شود. به این معنا که در یک بررسی تطبیقی اما موجز سعی شده فقط به زندگی یک هنرمند پرداخته نشود بلکه به رخدادها و جریانات مهم هنری هم اشاراتی شود که بیننده تصویر روشن‌تری از فراز و فرود جریانات و سیاستگذاری فرهنگی در دهه‌های قرن ۱۴ شمسی به دست آورد.

این هنرمند نقاش و طراح بیان کرد: در هر فیلم به رخدادهای مهم، نفرات و جریان‌های هنری، تأسیس دانشگاه‌های هنری، راه اندازی گالری‌ها و مجامع هنری هم پرداخته می‌شود تا سیمای دقیق‌تری از دوره‌های هنری در ۱۰۰ سال اخیر به دست آید. مجموعه این فیلم‌ها در کنار هم پازل‌هایی هستند که تصویر نسبتاً کاملی از جریانات هنری در ایران در اختیار قرار می‌دهند.

کارگردان مجموعه «تجسم یک قرن» در پایان درباره هنرمندانی که در مجموعه «تجسم یک قرن» به آنها پرداخته شده است، گفت: هنرمندانی که در این مجموعه درباره آنها فیلم‌های موشن گرافیک کوتاه ساخته شده است، شامل سهراب سپهری، احمد اسفندیاری، محمود جوادی پور، بهجت صدر، پرویز تناولی، منصوره حسینی، محسن وزیری مقدم، حسین زنده‌رودی، مسعود عربشاهی، فریده لاشایی، فرشید مثقالی، مرتضی ممیز، اردشیر محصص، ابراهیم حقیقی، رضا مافی، سیدمحمد احصایی، علی اکبر صادقی، علی اکبر صنعتی، کامبیز درم‌بخش، ایران درودی، جلیل ضیاپور، حسین کاظمی، مهدی ویشکایی، منوچهر یکتایی، آیدین آغداشلو، منصور قندریز، پرویز کلانتری، ژازه تباتبایی، صادق بریرانی و سیدعبداله عامری الحسینی هستند.

عوامل سازنده «تجسم یک قرن» عبارتند از: امیر سقراطی نویسنده، پژوهشگر، کارگردان و گوینده، نجوا عرفانی دستیار پژوهش، مسعود طالبانی موشن گرافیک، مجتبی فلاحی تدوین، محمد فدایی طراحی نشان و فونت، مجری طرح استودیو حرف هنر و مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر تهیه کننده و با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی.

به گزارش مهر، تاکنون ۵ قسمت از مجموعه «تجسم یک قرن» از حسین محجوبی، علی اکبر صنعتی، مرتضی ممیز، علی اکبر صادقی و سهراب سپهری تهیه و در صفحه اینستاگرام «تجسم یک قرن» به نمایش گذاشته شده است.

کد خبر 4994466

منبع: مهر

کلیدواژه: علی اکبر صادقی فرشید مثقالی آیدین آغداشلو سهراب سپهری منوچهر یکتایی مسعود عربشاهی مرتضی ممیز علی اکبر صنعتی ژازه تباتبایی ایران درودی حسین زنده رودی ابراهیم حقیقی کامبیز درم بخش موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر پرویز کلانتری پرویز تناولی محمد فدایی حسین محجوبی محسن وزیری مقدم فیلم کوتاه ویروس کرونا برنامه تلویزیونی موسیقی ایرانی تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی نواحی رادیو نمایش کنسرت آنلاین سازمان سینمایی شبکه پنج سیما آلبوم موسیقی سینمای مستند هنرهای تجسمی علی اکبر سال اخیر فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۸۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقاشی کریم اهل بیت علیه السلام رونمایی شد

حسن روح‌الامین هنرمند نقاش شامگاه دوشنبه (۶ فروردین ماه) در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از نقاشی دیجیتال «کریم اهل بیت علیه السلام» رونمایی کرد و نوشت: «میلاد سبط نبی اکرم، سرور جوانان اهل بهشت، یوسف حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها، امام زمانِ سید الشهدا علیه السلام، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام را خدمت حجة بن الحسن ارواحنا فداه تبرک عرض می‌نماییم.»

روح‌الامین سال گذشته نیز به مناسبت سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) از تابلوی «نسل بُت شکن» رونمایی کرد. این اثر، رنگ و روغن روی بوم در ابعاد ۲۴۰ در ۲۴۰ سانتی متر است.

پانزدهم ماه مبارک رمضان سالروز ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع) است که امسال با هفتم فرودین ماه مصادف شده است. امام حسن (ع) را به دلیل صفات و فضایل اخلاقی، سخاوت و بخشش بی‌نظیری که داشت کریم اهل بیت می‌نامیدند. به صورتی که بار‌ها نیمی از مال خویش را به نیازمندان داد.

روح‌الامین هنرمند نقاش و چهره هنر انقلاب اسلامی متولد ۱۳۶۴ در تهران، فارغ‌التحصیل دانشکده هنر دانشگاه شاهد است و پایان‌نامه‌اش حول موضوع عاشورای حسینی است، به همین دلیل بیشترین تابلو‌هایی که تاکنون کشیده، مفهوم عاشورایی دارد. همچنین وی شاگرد مرحوم حبیب الله صادقی بوده است.

کسب جایزه چهره سال هنر انقلاب ۱۳۹۸، جایزه دوم جشنواره هنر‌های تجسمی هنر جوان سال ۱۳۸۵، منتخب مسابقه بین‌المللی ادیان توحیدی سال ۱۳۸۶، جایزه نخست رشته تصویرسازی جشنواره هنر‌های تجسمی هنر جوان سال ۱۳۸۷ و جایزه دوم تصویرسازی جشنواره تجسمی آزادگان سال ۱۳۸۹ از افتخارات این هنرمند است.

روح‌الامین تاکنون نمایشگاه‌هایی را با مضامین دینی و تاریخی در تهران، عراق، پاریس، بروکسل، برلین و مسکو برپا کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

دیگر خبرها

  • تئاتر و نقش آن در بالا بردن توانایی فردی در کودکان
  • برج آزادی رکورد بازدید را شکست
  • دوسالانه‌های تجسمی با چه چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند؟
  • ضرورت ایجاد بانک اطلاعات کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد
  • هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است
  • اساسی ترین چالش تشکل‌های دانشجویی مقابله با روزمرگی و برنامه های بدون هدف است
  • «سند ملی هنرهای تجسمی» در ۱۴۰۳ به سرانجام می‌رسد/ حضور ایران در دوسالانه ونیز و اکسپوی ژاپن
  • از مشق متفاوت ۲ هنرمند تا نقاشی که از نقش پدرانه‌اش مایه گذاشت
  • نقاشی کریم اهل بیت(ع) رونمایی شد
  • نقاشی کریم اهل بیت علیه السلام رونمایی شد