Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@21:13:03 GMT

«رسانه» و درک جهان نو

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۹۸۱۲

«رسانه» و درک جهان نو

هنوز همه ابعاد تحول ناشی از حضور پررنگ هوش مصنوعی در زندگی انسان ها روشن نیست اما از آن جا که تحولات پیش رو قطعی است رسانه ها به عنوان مجامع نخبگانی جامعه باید بیش و پیش از سایر بخش ها در پی درک مولفه های زمان نو باشند. 

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : پیش از این در گزارشی با عنوان «وقتی رسانه آینده را تغییر می دهد»، به بررسی ویژگی های رسانه در دنیای امروز و جهان پیش رو پرداختیم و به عنوان نمونه نقش پررنگ موسسه رسانه ای کمبریج آنالیتیکا در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا و همه پرسی برگزیت در بریتانیا را تشریح کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسسه ای که با رویکرد افکارسنجی و مشاوره سیاسی، تصویری تکان دهنده از تاثیر رسانه در دنیای آینده را به رخ کشید.

 



وقتی «مارک زاکربرگ» فیس بوک را در نخستین گام برای دانشجویان هاروارد فعال کرد، تصور هم نمی کرد که روزی اعضای این شبکه اجتماعی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان هم بیشتر شود. اما این به چه معناست و چه نتیجه ای دربردارد؟ در نگاه اول افزایش اعضای یک شبکه اجتماعی به طور طبیعی درآمد آن را افزایش می دهد و همین هم موجب شد فیس بوک، میلیاردها دلار برای زاکربرگ جوان به ارمغان آورد. اما فیس بوک گنجینه ای پنهان در خود دارد که تا همین چند سال پیش توجهی به آن نمی شد: «داده های فراوان از هر عضو.»

 



وقتی «کمبریج آنالیتیکا» از دادهای فیس بوکی جامعه هدف آمریکایی برای تاثیرگذاری بر رای آن ها در انتخابات ریاست جمهوری بهره برد، به یکباره جهان با حقیقتی تکان دهنده روبرو شد. اطلاعاتی که ما از خود در شبکه های اجتماعی ثبت می کنیم می تواند برای شناخت ما و تاثیرگذاری بر تصمیمات مان مورد بهره برداری قرار گیرد. شاید در ابتدا تحلیل چند هزار داده از هر عضو فیس بوک برای شناخت او دشوار به نظر برسد، مخصوصا این که جامعه هدف کمبریج آنالیتیکا شامل چندین میلیون آمریکایی بوده و این روند باید برای همه آن ها تکرار می شده است، اما آگاهی از پیشرفت هوش مصنوعی در سال های اخیر به ویژه یادگیری ماشین مبتنی بر شبکه های عصبی چندلایه و عمیق همه پرسش ها را پاسخ می دهد.
 

 


امروزه موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی سردمدار کسب درآمد از داده مخاطبان خود به حساب می آیند. برندهای بزرگ جهانی از هم اکنون خود را برای رقابت با یکدیگر برای جذب مخاطب از طریق تحلیل داده مشتریان آماده می کنند. بیراه نیست که فیس بوک با وجود بهره مندی از گنجینه عظیم داده مخاطبان، اینستاگرام را نیز به خریداری می کند و گوگل به یکی از مهمترین توسعه دهندگان هوش مصنوعی در جهان تبدیل می شود.  جنگ آینده، جنگ داده و تحلیل آن است و آن که از این دو بهره مند باشد، پیروز رقابت خواهد بود.

 

 


در این جا اما پرسشی ساده مطرح می شود: رسانه در معنای عمیق خود پایگاهی برای تاثیرگذاری بر افکار مخاطبان  است و موفقیت در این امر نیازمند شناخت مخاطب است. آیا این دقیقا همان کاری نیست که فیس بوک و کمبریج آنالیتیکا در همکاری با هم به ثمر رساندند؟ شناخت مخاطب و تهیه خوراک خبری مناسب برای او.
 

 



برای درک این موضوع باید از تعاریف و مصادیق سنتی رسانه و خبرنگاری فراتر رفت. اگر هنوز خبرنگار را به مانند ضبط صوتی تصور کنیم که پیام مسئولان را ضبط و برای مردم پخش می کند، طبیعتا نمی توانیم همکاری فیس بوک و کمبریج آنالیتیکا را یک فعالیت رسانه ای تلقی کنیم. اگر موجودیت رسانه در ذهن ما همچنان منحصر به انعکاس و تحلیل رخداد باشد نه تاثیرگذاری بر آن، چگونه می توانیم از موجودیت رسانه در جهان امروز دفاع کنیم. وقتی شبکه های اجتماعی در اطلاع رسانی رخدادها به مردم، گوی سبقت را از رسانه های مرکزی ربوده اند، اگر همچنان بر تعریف مالوف رسانه پافشاری کنیم، عملا موجودیت خود را زیر سوال برده ایم.

 

 

 

بنابر آن چه گفته شد به نظر می رسد نقش رسانه در دنیای امروز تاثیرگذاری بر رخداد به جای انعکاس و تحلیل آن است. اما این به چه معناست؟ آن چه ما تاکنون از یک رسانه انتظار داشته ایم انعکاس خبر و نهایتا تحلیل آن بوده است. بر این اساس رسانه محملی برای گردهم آیی خبرنگارانی است که هر یک از تقدم و تاخر رویدادهای حوزه فعالیت خود کاملا مطلع اند و بر آن اشراف کامل دارند. این خبرنگاران مناسب ترین افراد برای ارائه روایت نزدیک به واقعیت به جامعه از طریق اخبار و تحلیل های خود به حساب می آیند. حالا اما فرصتی فراهم شده تا خبرنگاران پا را فراتر بگذارند و به عرصه تصمیم سازی وارد شوند. این تعبیر و مولفه های آن شاید هنوز برای بسیاری مبهم به نظر برسد اما دیر نیست زمانی که موسسات رسانه ای از نقش تازه ای که می توانند در جامعه بازی کنند، آگاهی یابند. تکنولوژی که پیش از این ابزارهای رسانه ای را متحول کرده(روزنامه، خبرگزاری، شبکه اجتماعی)، امروز معنای رسانه و فعالیت رسانه ای را متحول می کند. جهان پیش رو، جهانی است که در آن هوش مصنوعی نقشی انکارناپذیر در تصمیم سازی همه حوزه ها خواهد داشت. رسانه نیز به عنوان یکی از ارکان اساسی جامعه مدنی لاجرم از این تاثیرات بی نصیب نخواهد ماند. پس چه بهتر که رسانه ها و خبرنگاران خود برای استقبال از این تحولات تازه پیشقدم شوند.

 

 

البته هنوز همه ابعاد تحول ناشی از حضور پررنگ هوش مصنوعی در زندگی انسان ها روشن نیست اما از آن جا که تحولات پیش رو قطعی است خبرنگاران به عنوان گروهی از نخبگان جامعه باید بیش و پیش از سایر اقشار در پی درک مولفه های زمان نو باشند. در غیر این صورت بار دیگر باید در انتظار غافلگیری بود.
 

 





 

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: هوش مصنوعی رسانه خبرنگاران کمبریج آنالیتیکا هوش مصنوعی رسانه ای فیس بوک پیش رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۹۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس | تصویر جعلی رسانه صهیونیستی با خبر کذب انفجار در اصفهان

بررسی تصویر نشان می‌دهد، این عکس در ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ (دوسال قبل) توسط همین رسانه با عنوان «جنگ در غزه» منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی موجب آبروی جهان اسلام شد
  • تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان + عکس
  • حمایت جهان از عملیات وعده صادق ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • (عکس) تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان
  • عکس | تصویر جعلی رسانه صهیونیستی با خبر کذب انفجار در اصفهان
  • رسانه عبری: نوع عملیات ایران ضد اسرائیل در جهان بی‌سابقه است
  • هیچ رسانه بی‌طرفی در جهان نداریم/ دیپلماسی رسانه‌ای ۳ جزء دارد +فیلم
  • ما هیچ رسانه بی طرفی در جهان نداریم/ گام بعدی این جنگ، جنگ رسانه‌ای خواهد بود+فیلم
  • حمله ایران به اسراییل تیتر اصلی رسانه‌های جهان شد
  • ایران امروز قوی و مقتدر شده است