Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-24@05:57:56 GMT

مسکن معلولان دچار معلولیت است

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۹۹۶۵

مسکن معلولان دچار معلولیت است

اصفهان- ۱۲۰ هزار معلول در بانک اطلاعاتی بهزیستی استان اصفهان ثبت‌شده که این تعداد یک‌پنجم آمار معلولان در استان است و پیش‌بینی می‌شود که دستکم ۵۰۰ هزار فرد معلول در استان ساکن باشند.

قدس آنلاین-گروه استان ها: از مجموع معلولان زیرپوشش بهزیستی اصفهان ۲۸ هزار نفر معلول جسمی حرکتی و ۲۳ هزار نفر معلول ذهنی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته دستکم سه هزار و ۷۰۰ خانوار دارای ۲ تا پنج فرزند معلول در استان سکونت دارند  که متأسفانه مسکن مقاومی در اختیار نداشته و یا با در خانه‌های استیجاری بابت پرداخت اجاره بهاء با مشکل جدی روبرو هستند.

بنا بر آمار منتشره از طرف مسئولان افزون بر پنج هزار مددجو در استان اصفهان فاقد منزل و واحد اقامتی بوده و مستأجر هستند که بنا بر اجبار یا در خانه پدری خود اقامت داشته و یا به دلیل گرانی به محله‌های حاشیه شهرپناه آوردند.

دخل‌وخرجی که جور نمی‌شود

راضیه یکی از والدین اصفهانی که دو معلول ذهنی را در خانه پدری خود دریکی از محلات پائین‌شهر نگهداری می‌کند در گفت‌وگو با خبر ما می‌گوید: همسرم کارگر ساختمانی است و لذا مزد او از روزی ۷۰ هزار تومان آن‌هم به‌شرط اینکه کار داشته باشد فراتر نمی‌رود.

وی می‌گوید: نگه‌داری محسن و فاطمه برایش بسیار سخت است و نه‌تنها از پس‌کارهای روزانه آن‌ها برنمی‌آید بلکه هزینه آموزشی آن‌ها نیز زیاد است.

وی می‌گوید: امسال کرونا مشکلاتمان را بسیار بیشتر کرده است .

وی بیان می‌کند: پدر این بچه‌ها از این گوشی‌های جدید ندارد لذا بچه‌ها از سال گذشته تاکنون از درس خواندن محروم شدند.

وی با اشاره به اتاق ۱۲ متری که وسایلش را تا سقف و دورتادور آن چیده اظهار می‌کند: در این خانه سه خانواده زندگی می‌کند چون چاره‌ای نداریم و از توان پرداخت اجاره عاجز هستیم.

وی می‌گوید: متأسفانه سرویس بهداشتی در خارج منزل واقع‌شده و لذا بچه‌ها برای استفاده از آن با این معلولیت بسیار مشکل‌دارند و از بغل کردن بچه‌ها به دلیل وزن زیاد عاجز مانده‌ام.

وی داشتن یک اتاق و سرویش بهداشتی در درون خانه  را آرزو می‌داند و می‌گوید: از بس این بچه را به نیش کشیدم دچار دیسک کمر شدم و من هم در حال اضافه شدن به سومین نفر معلول خانواده هستم.

وی بابیان اینکه با پول‌های امروزی نمی‌توان خانه‌ای رهن یا اجاره کرد می‌گوید: دولت ۲۰ میلیون تومان برای رهن خانه تسهیلات در اختیار ما می‌گذارد که این رقم برای اجاره کردن یک اتاق ۱۲ متری هم کفاف نمی‌دهد و مشکلی از مسکن ما حل نمی‌کند.

وی می‌گوید: حتی تسهیلات برای ترمیم دیوارهای فروریخته خانه پدری به ما پرداخت نمی‌شود.

سرپناهی برای معلولان

معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی اصفهان بابیان اینکه شمار مددجویان بدون مسکن بهزیستی اصفهان به تعداد پنج هزار خانوار می‌رسد افزود: ۷۵ درصد این افراد مستأجر و بقیه در منازل پدری خود سکونت دارند.

علی‌اصغر شاه زیدی در خصوص این موضوع که برای مسکن معلولان چه باید کرد پاسخ داد: : کمک‌های دولت در یک سال گذشته برای احداث مسکن معلولان زیرپوشش این نهاد به دو برابر افزایش‌یافته است.

وی بابیان اینکه دولت در شرایط کرونا ۱۷۰ میلیارد ریال برای کمک‌هزینه اجاره مددجویان بهزیستی به استان اختصاص داد که با توجه به محل سکونت از خانوارهای مستأجر حمایت می‌شود افزود: در راستای کمک به مددجویان پرداخت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای ودیعه مسکن در نظر گرفته‌شده است.

وی با اشاره به احداث سه هزار مسکن محرومان در استان یادآور شد: اولویت با مددجویان نهادهای حمایتی است که ۵۰۰ میلیون ریال وام، ۳۰۰ میلیون ریال کمک سازمان برنامه‌وبودجه و ۱۰۰ میلیون ریال از طرف بهزیستی به مددجویان اختصاص می‌یابد.

بهسازی مسکن معلولان

وی در پاسخ به این سؤال که چرا برای بهسازی خانه‌های فرسوده معلولان اقدام چندانی تاکنون انجام‌نشده است اظهار کرد: در خصوص بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر تسهیلاتی وجود ندارد که این حمایت دولت برای رفع مشکل مسکن فرسوده این شهر و مددجویان لازم است.

وی با اشاره به افزایش کمک هزینه های احداث مسکن روستایی نیز بیان کرد:  کمک‌هزینه احداث مسکن روستایی خانوارهای دارای بیش از ۲دو عضو معلول نیز از ۱۸۰ میلیون ریال به ۳۶۰ میلیون ریال افزایش و این تسهیلات برای خانه‌های شهری از ۳۰۰ میلیون ریال به ۶۰۰ میلیون ریال افزایش‌یافته است.

وی اظهار داشت: تسهیلات بانکی برای مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر تا ۵۰۰ میلیون ریال نیز افزایش یافته که تحت نظر بنیاد مسکن این وام ارائه می‌شود.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی اصفهان بابیان اینکه ۷۵ واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی در حال احداث است، گفت: علاوه بر کمک‌های دولتی خیرین هفت میلیارد ریال نیز کمک کردند و ارائه خدمات این واحدها نیز انشعاب برق، آب و گاز رایگان است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اصفهان معلولان بهزیستی اصفهان مسکن معلولان میلیون ریال هزار نفر بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۹۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه به دوشان؛ ۴ دهک توان اجاره مسکن را ندارند

در مقایسه با تسهیلاتی ۷۰ تا ۹۰ درصدی قیمت تمام شده مسکن که اغلب کشور‌ها در اختیار شهروندانشان قرار می‌دهند، تسهیلات پرداختی در کشور ما در حوزه مسکن تقریبا هیچ است و کمکی به بهبود حال مردم در این حوزه نمی‌کند.

به گزارش آرمان امروز، رضایی معاون شرکت عمران شهر‌های جدید می‌گوید ۴ دهک از جامعه حتی توان اجاره مسکن را هم ندارند و در مسکن مهر افرادی هستند که پول شارژ ساختمان را هم ندارند. ۶ دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند. با مردمی مواجه هستیم که حتی اگر مسکن شان را تامین کنیم توان نگهداری آن را هم ندارند.

طبق سرشماری سال ۱۳۷۵ چیزی حدود ۷۳ درصد از مردم دارای خانه ملکی بوده اند؛ اما این آمار در سال ۱۳۹۵ به ۶۰ درصد رسیده است و در مقابل با رشد جمعیت و به دلیل ناتوانی مردم از خرید مسکن، اجاره نشینی در این بازه زمانی حدود دو برابر شده است. تورم و کاهش قدرت خرید مردم در جای خالی مدیریت دقیق بازار مسکن وارایه تسهیلات ناچیز از سوی دولت به مردم درحوزه مسکن سبب شده است، بحث مسکن و مدیریت و سامان دهی آن به یکی از مسائل مدیریتی کشور بدل شود.

به گفته کارشناسان، در مقایسه با تسهیلاتی ۷۰ تا ۹۰ درصدی قیمت تمام شده مسکن که اغلب کشور‌ها در اختیار شهروندانشان قرار می‌دهند، تسهیلات پرداختی در کشورما در حوزه مسکن تقریبا هیچ است و کمکی به بهبود حال مردم در این حوزه نمی‌کند. در سال‌های اخیر، علاوه بر کند شدن شدید تولید و عرضه مسکن، رشد غیرمنطقی قیمت مسکن، قدرت خرید و استطاعت مسکن برای مردم را به شدت کاهش داده و اقشار متوسط و ضعیف جامعه را بیش ازپیش از خانه دار شدن دور کرده است. به همین دلیل درصد کمتری از خانوار‌ها به تهیه مسکن ملکی قادر بوده و بخش عمده آن‌ها به ناچار متقاضی مسکن استیجاری شده و سیلی از مردم به سمت اجاره نشینی پناه بردند که این موضوع خودافزایش مضاعف و بی سابقه اجاره بها رابه دنبال داشته است.

دیگر خبرها

  • سال سخت خانه‌به‌دوشان
  • ۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن روستایی در ایلام پرداخت شد
  • پرداخت بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن در ایلام
  • خانه به دوشان؛ ۴ دهک توان اجاره مسکن را ندارند
  • ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات مسکن به مددجویان بهزیستی سبزوار پرداخت شد
  • هموفیلی ها دارو ندارند؛ خطر معلولیت با درمانی غیر علمی‌
  • بازنگری طرح هادی ۸ روستای آستارا در دستور کار قرار دارد
  • بهره مندی ۸۰ معلول میبدی از حق پرستاری
  • اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال برای کمک به تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن در خراسان رضوی
  • بهره مندی ۸۰ معلول میبدی از حق پرستاری از فروردین ماه امسال