Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-19@02:02:33 GMT

آیا باب مذاکره با ایران گشوده خواهد شد؟

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۰۰۳۱

آیا باب مذاکره با ایران گشوده خواهد شد؟

رویداد۲۴ رضا رسالت کارشناس روابط بین الملل: ترامپ در سیاست خارجی خود از الگویی بهره می برد که عمده آن نشات گرفته از تجربه او در دنیای کسب و کار است. او نخست بلوف و هیاهو راه می اندازد و به انتشار گسترده آن می پردازد.   سپس با در پیش گرفتن تهدید و ارعاب، موضوع را به سوی بحران و استفاده از زور سوق می دهد تا طرف مقابل را به تسلیم وادارد و راه را برای رسیدن به سازش و رسیدن به یک توافق با کمترین مصالحه و امتیازات فراهم سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورت تحقق چنین امری، ترامپ بلافاصله، آن توافق را "بهترین در جهان" توصیف می نماید.

این روش قلدری و ارعاب بسیار متفاوت از روش های سنتی دیپلماسی است. برای نمونه به مذاکره مجدد در مورد توافقنامه نفتا اشاره می شود که ترامپ قبل از مذاکره در مورد شرایط تجاری با مکزیک و کانادا، آن را وحشتناک می خواند و پی در پی به فروپاشی آن تهدید می نمود. ولی پس از انجام مذاکرات مجدد، شرایط آن موافقتنامه را "بهترین توافق تاریخ" توصیف نمود.

به نظر می رسد ترامپ همان الگو را در استراتژی خود با ایران در پیش گرفته است. ترامپ همواره بر این باور است که فشار حداکثری، ایران را به میز مذاکره خواهد کشید؛ اما در این عرصه ی بسیار پیچیده، ممکن است بیش از حد یکجانبه و متوهمانه عمل کرده باشد. مقامات رسمی ایران بارها اعلام کرده اند که به دنبال جنگ با ایالات متحده نیستند و از سویی دیگر مذاکره تحت فشار را نیز نمیپذیرند. با این حال ترامپ بدنبال اعلام اعزام نیرو و تقویت نظامی خود در خلیج فارس به سبک معمول خود گفت: شماره تلفن خود را به رهبران ایران ارسال نموده و اطمینان دارد که تهران «مایل است به زودی صحبت کند»!

بیشتر بخوانید: برجامِ ترامپ در هاله‌ای از ابهام/ توافق ایران و آمریکا؛ طبل توخالی یا وعده راستین؟

به نظر میرسد در شرایط کنونی حمایت بین المللی از ایالات متحده بسیار ضعیف شده است. روابط دو سوی آتلانتیک در خلال دوره قدرت ترامپ به شدت پرتنش بوده و متحدین اروپایی ایالات متحده قصد ندارند از جنگی مانند جنگ علیه عراق، حمایت نمایند.

جنگی که بر اساس اطلاعات غیرشفاف و نادرست اطلاعاتی در سال 1382 به راه انداخته شد. جهان خواهان تعاملات سازنده و چندجانبه گرایی موثر است. در حال حاضر ایالات متحده با انتخابات ریاست جمهوری روبرو است و تنها چیزی که برای ترامپ در این برهه کارساز است فیصله دادن به منازعه ی جهنمی خود با ایران و یا تحقق یک پیروزی دیپلماتیک مقطعی و تبلیغاتی است تا توجهات افکار عمومی امریکا را از عملکرد ضعیف در مدیریت کرونا و چالش های به وجود امده در جامعه ی امریکا دور سازد.

دولت ایالات متحده در آن اندیشه است که با یک دوره تحریم سخت گیرانه، دولت ایران را مجبور سازد تا در پی رسیدن به توافق باشد یا با اعمال تحریم های همه جانبه مردم ایران را به کف خیابان ها بکشاند.

دیپلماسی در پی راهی برای بازکردن گفتگو است، ولی بنظر می رسد همه این راه ها بنحوی روزافزون به روی دولت منزوی شده ایالات متحده بسته شده است. وزیر امورخارجه ایران می گوید هیچ امکانی برای مذاکره تحت فشار و زور وجود ندارد. اما انچه مسلم است ان که هیچکس در ایران تمایلی به مذاکراه با ترامپ ندارد چرا که اطمینانی به او وجود ندارد. همه این سوال را از خود میپرسند چگونه با دولتی مذاکره نماییم که عالی ترین مقام نظامی ایران را در اقدامی بزدلانه ترور کرده، از برجام (توافق قبلی) خارج شده است و  به صورت رسمی اعلام می نماید هدفش به حداکثر رساندن فشار تحریمی در ایران است.

اگر ترامپ بخواهد با ایران گفتگو نماید بایست سیاست های قلدرمابانه ی خود را کنار بگذارد، تمامی تحریمهای ثانویه را (از جمله تحریم در قالب سیاست نفت صفر) لغو کند و به تهران فرصت مانور بدهد و نهایتا یک کانال ارتباطی بگشاید. آیا گفتگو از این طریق ممکن می شود؟ ممکن است، ولی در شرایط فعلی محتمل به نظر نمی رسد؛ چرا که برای ایالات متحده بسیار مشکل است که این شرایط را برآورده سازد. از سوی دیگر مشکل دیگر ترامپ کاراکتر اوست.

او به شدت متوهم است و در سیاست خارجی از الگوهای نامتعارف پیروی میکند و نگاهی کاسبکارانه به قضایا دارد. در نتیجه با این سوال مواجه هستیم که آیا ترامپ تلاش خواهد کرد تا در استانه ی انتخابات ریاست جمهوری امریکا چهره ی مخدوش سیاست خارجی خود را بزک کرده و تن به یک توافق نمایشی با ایران دهد؟! از طرفی ایا مقامات ایران در این برهه و در اوج کارزار فشار حداکثری امریکا حاضر به مذاکره هستند؟! به نظر میرسد جمهوری اسلامی ایران با اتکا به ظرفیت های درونی خود تحریمهای یکجانبه ی امریکا را از کانال های موازی دور بزند و تا انتخابات امریکا صبر استراتژیک نماید.

منبع: خبرآنلاین لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ترامپ مذاکره ایران و آمریکا ایالات متحده ی امریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۰۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ ادعا درباره واکنش احتمالی اسرائیل به حمله ایران

آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه قطری العربی الجدید به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داده که آمریکا پذیرفته است اسرائیل عملیات خود در رفح را انجام دهد و در مقابل از پاسخ به حمله ایران صرف نظر نماید.

این روزنامه قطری در گزارش خود به نقل از منبع آگاه خبر داده که مقام‌های مصری این مسئله را به اطلاع دوحه رسانده‌اند.

مقام‌های مصری گفته‌اند مقدمات این حمله در حال انجام است و قاهره تلاش می‌کند با هرگونه تاثیر احتمالی عملیات برنامه‌ریزی شده مقابله کند.

بر اساس این گزارش اسرائیل در ازای حمله به رفح می‌پذیرد که دیگر به حملات موشکی و پهپادی ایران واکنش نشان ندهد.

اسرائیل احتمالا تا ۳۰ آوریل اقدامی علیه ایران انجام نمی‌دهد

رسانه آمریکایی ABC نیوز هم در گزارشی به نقل از منابع آمریکایی و اسرائیلی نوشته است که بعید به نظر می‌رسد اسرائیل تا پس از عید مذهبی پسح که ۳۰ آوریل به پایان می‌رسد حمله تلافی‌جویانه‌ای علیه ایران انجام دهد.

بر اساس این گزارش، پاسخ‌های بالقوه اسرائیل گزینه‌های مختلفی را شامل می‌شود، اما به گفته منابع اسرائیلی اقداماتی، چون حمله به نیرو‌های نیابتی ایران در منطقه و نه داخل خاک ایران و همچنین حمله سایبری به زیرساخت‌های جمهوری اسلامی از محتمل‌ترین گزینه‌ها به شمار می‌روند.

حمله اسرائيل به ایران حداقل ۲ بار به تعویق افتاده است

پایگاه خبری اکسیوس نیز در گزارشی به نقل از چندین مقام آمریکایی و اسرائيل گزارش داده که تاکنون دست‌کم ۲ بار حمله تلافی‌جویانه اسرائيل به ایران به تعویق افتاده است.

آخرین بار روز دوشنبه بود که اسرائيل به مقام‌های آمریکایی اعلام کرد که پاسخ به حمله ایران قطعی است، اگرچه آنها پس از آن اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند منتظر بمانند.

بر اساس اعلام اکسیوس اسرائیل در نظرداشت دوشنبه شب به ایران حمله کند اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند. این رسانه اضافه کرده که این حمله طراحی شده «به دلایل عملیاتی» انجام نشده است.

جو بایدن: در صورت تشدید تنش بین ایران و اسرائیل، احتمالا آمریکا مداخله می‌کند

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز در مقاله‌ای در روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به تنش‌ها میان ایران و اسرائیل تاکید کرده در صورتی که این تنش‌ها تشدید شود، احتمال دارد ایالات متحده در حمایت از اسرائیل مداخله کند.

این اظهارات رئیس جمهور آمریکا با صحبت‌های پیشین او مبنی بر اینکه ایالات متحده تصمیمی برای مشارکت در حمله‌ای علیه ایران ندارد کمی در تضاد است. او البته هرچند به اقدام تهاجمی علیه ایران اشاره‌ای نکرده، اما لحن صحبت‌هایش نسبت به روز‌های اخیر به شکل معناداری تندتر شده است.

بایدن در بخش دیگری از مقاله خود اضافه کرده در صورتی که ایران حملات خود را به طور قابل توجهی علیه اسرائیل تشدید کند ممکن است ایالات متحده به این درگیری کشیده شود.

بایدن البته اشاره‌ای به این نکرده است که اگر اسرائیل به حملات ایران واکنش نشان دهد، در آن صورت موضع ایالات متحده چگونه خواهد بود. پیش از این رسانه‌های آمریکایی در گزارش‌های خود خبر داده بودند که بایدن در گفتگو با نتانیاهو تاکید کرده که واشنگتن در هیچ گونه حمله‌ای علیه ایران مشارکت نخواهد کرد.

او در بخش دیگری از مقاله خود با بیان این ادعا که ایران قصد دارد «تنها کشور یهودی جهان را از روی نقشه محو کند» اضافه کرد: «ایران پس از سال‌ها حمایت از حزب‌الله، حماس و دیگر گروه‌های نیابتی، از جمله حمله ... حماس در ۷ اکتبر، اکنون حمله مستقیم خود را به اسرائیل آغاز کرده است.»

او همچنین با اشاره به اینکه اسرائیل قوی‌ترین شریک ایالات متحده در خاورمیانه است، افزود: «این غیرقابل تصور است که نیرو‌های دفاعی اسرائیل تضعیف شوند و ایران بتواند تخریب موردنظر خود را محقق کند و ایالات متحده نظاره‌گر باقی بماند.»

منبع: یورونیوز

دیگر خبرها

  • بایدن قمار کارتر را تکرار خواهد کرد؟
  • تله تل‌آویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران می‌کند؟
  • ۳ ادعا درباره واکنش احتمالی اسرائیل به حمله ایران
  • فارن پالیسی: نتانیاهو از جنگ تغذیه می‌کند
  • تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
  • اسرائیل احتمالاً به داخل خاک ایران حمله نمی‌کند
  • جدیدترین جهت گیری پنتاگون درباره حمله ایران
  • ان‌بی‌سی؛ اسرائیل احتمالاً به داخل خاک ایران حمله نمی‌کند
  • وزیر دفاع آمریکا: ایالات متحده به دنبال تشدید تنش نیست
  • تل‌آویو تحت فشار بین‌المللی