Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:05:12 GMT

چین، لوکوموتیو اقتصاد جهان

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۰۱۷۲

چین، لوکوموتیو اقتصاد جهان

اقتصاد چین به سرعت در حال بهبود است و در حال تبدیل شدن به لوکوموتیو اقتصاد دنیا است چین در دوران کرونا و پس از آن تغییرات شگرفی داشته و خواهد داشت و به نظر می رسد با توجه به سرعت شگفت انگیز احیا اقتصادی، آن هم در حالی که هنوز کشورهای بزرگ صنعتی از جمله آمریکا، منطقه یورو و ژاپن هنوز از رکود و بحران اقتصادی خارج نشده اند بر ادعای چین مبنی بر رهبری اقتصاد جهان صحه گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که تعداد مبتلایان در جهان از ۲۰ میلیون نفر گذشته و بیش از ۷۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند چین با ۸۴ هزار مبتلا به خوبی همه گیری را کنترل و مدیریت کرده است اما در سایر کشورهای جهان اوضاع چندان خوب نیست آمریکا به تنهایی ۲۵ درصد از مبتلایان و ۲۲ درصد از جان باختگان را به خود اختصاص داده و موج دوم همه گیری در حال گسترش است، هم زمان نرخ بیکاری به ۱۴ درصد رسیده که از زمان جنگ جهانی دوم کم سابقه است.

وضعیت در اروپا و آمریکای جنوبی نیز چندان خوب نیست با این حال بدلیل از سرگیری فعالیت های اقتصادی درخواست برای کالاهای چینی در آمریکا، اروپا و بخش های دیگر دنیا رو به افزایش است.

در تیر ماه سال جاری «PMI»  (شاخص مدیران خرید) تولیدی در چین ۵۱  درصد، آمریکا ۵۴ درصد، منطقه یورو ۵۲ درصد و ژاپن به ۴۵ درصد رسید،  بیشترین صادرات چین طی ماه های گذشته ملزومات بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا مانند ماسک و پارچه ماسک بوده در کنار آن صادرات تلفن همراه، کامپیوترهای قابل حمل و وسایل الکترونیکی قابل استفاده در منازل نیز رشد قابل ملاحظه ای داشته اند.

در همین حال از ابتدای سال ۲۰۲۰ تقابل و تضاد در روابط آمریکا و چین نیز افزایش یافته است در سال ۲۰۱۹ مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین آغاز شد و مرحله اول تفاهم نامه در ابتدای سال ۲۰۲۰ به امضاء رسید اما طی ماه های گذشته همزمان با بالا رفتن نرخ مبتلایان در آمریکا، افزایش بیکاری، ظهور تنش و نارضایتی های اجتماعی، دولت ترامپ با هدف کاهش انتقادات داخلی، تنش با چین را به شدت بالا برده است و علاوه بر تحریم شرکت های فناور چینی و شخصیت های سیاسی در امور هنگ کنک، تایوان، سین کیانگ و دریای چین جنوبی نیز مداخله می کند تنش به بستن کنسولگری چین در هیوستون و مقابله با اپلیکیشن های چین و تهدید به فیلتر کردن آن ها در آمریکا نیز رسیده است.

آمریکا و چین قرار است فردا شنبه ۱۵ آگوست /۲۵ مرداد/ مذاکرات تجاری داشته باشند که با توجه به وقایع چند ماه اخیر در روابط دو کشور پیش بینی می شود مذاکرات پر تنش باشند.

صندوق بین المللی پول در آخرین پیش بینی خود برای ۲۰۲۰ که در خرداد منتشر شد پیش بینی کرد تولید ناخالص داخلی جهان منفی ۵ درصد و برای اقتصاد های پیشرفته مثل آمریکا، منطقه یورو، ژاپن، کانادا و انگلیس منفی ۸ درصد خواهد بود و تنها کشوری که رشد مثبت خواهد داشت چین با مثبت یک درصد است با این حال به نظر می رسد جهان و جایگاه قدرت های بزرگ در حال تغییر است و درک درست از شرایط جدید منافع ملی ما را تامین خواهد کرد.

برچسب‌ها ویروس کرونا توسعه اقتصادی چین ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا توسعه اقتصادی چین ایالات متحده آمریکا ویروس کرونا توسعه اقتصادی چین ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۰۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگدوینی: جنگ‌هراسی بر اقتصاد ایران بی‌تاثیر است

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس گفت: همانطور که امروز در پی عملیات وعده صادق رژیم غاصب و کثیف متوجه شد که نمی‌تواند با جمهوری اسلامی ایران مقابله کند، در حوزه اقتصاد نیز شرایط به همین صورت است و جنگ هراسی در اقتصاد ایران به یک عملیات روانی پوچ تبدیل شده است.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تاثیر جنگ هراسی بر اقتصاد ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ۴۵ سال است که در حال مبارزه با تحریم، جنگ و تهدیدات مختلف است و چنانچه قرار بر این بود که فضای جنگ هراسی بر آن تاثیر بگذارد، قطعاً اقتصاد ایران باید تا امروز متلاشی می‌شد و از بین می‌رفت.

وی افزود: شاید آنچه که به عنوان جنگ هراسی مطرح می‌شود، در مقاطعی در گذشته تاثیراتی به همراه داشته، اما امروز دیگر تاثیراتی که مورد انتظار دشمن است را مشاهده نمی‌کنیم چراکه ایران به کشوری پیشرفته با اقتصادی مقاوم تبدیل شده‌ است.

این نماینده مجلس با اشاره به عملیات «وعده صادق» که در پاسخ به جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد، تاکید کرد: همانطور که امروز در پی عملیات وعده صادق رژیم غاصب و کثیف متوجه شدند که نمی‌توانند با جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند، در حوزه اقتصاد نیز شرایط به همین صورت است و جنگ هراسی در اقتصاد ایران به یک عملیات روانی پوچ تبدیل شده است.

سنگدوینی با تاکید بر لزوم ایجاد اطمینان در فضای اقتصادی کشور درباره بی تاثیری جنگ هراسی بر اقتصاد گفت: ما مسئولان نظام باید به مردم اطمینان دهیم که نباید دیگر نسبت به فضای جنگ هراسی و تاثیرات آن بر تکانه‌های اقتصادی نگرانی داشته باشند؛ نتیجه این رفع نگرانی‌ها بی شک ثبات و آرامش اقتصادی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۵ کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • کاهش ۰.۰۲ درصد ی قیمت جهانی نفت
  • مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟
  • رشد اقتصادی روسیه رقم خورد
  • سنگدوینی: جنگ‌هراسی بر اقتصاد ایران بی‌تاثیر است
  • «نبض تولید» را روی موج رادیو اقتصاد بشنوید
  • یزد در زمینه مجوز الکترونیکی عقب ماند
  • جزئیات مدیریت سرخابی‌ها توسط دو کنسرسیوم پتروشیمی و بانکی از زبان وزیر اقتصاد