Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-25@16:32:34 GMT

ماشین خلق نقدینگی در نظام بانکی را خاموش کنید

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۰۱۹۹

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  میثم هاشم‌خانی با اعلام اینکه امسال تورم بیش از نیمی از کشورهای دنیا زیر ۳ درصد خواهد بود، گفت: اگر تمام بخش‌های اقتصادی کشور اصلاح و تحریم‌ها هم رفع شوند، تولیدکنندگان داخلی باز هم نمی توانند با تولیدکنندگان کشورهایی که تورم آن‌ها زیر ۳ درصد است، رقابت کنند زیرا برای آن‌ها سالی ۳ درصد قیمت تمام شده تولید بالا می‌رود اما در ایران این میزان سالی ۱۰ برابر است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هاشم‌خانی افزود: مهم‌ترین سیاست کشورهای توسعه یافته برای نگه داشتن تورم به نرخ زیر ۳ درصد، استقلال بانک مرکزی آنها است. همچنین این کشورها تنها اقدامی که در راستای مدیریت قیمت‌ها انجام داده‌اند، خاموش کردن ماشین نقدینگی در بانک مرکزی بوده است.

 

وی با بیان اینکه تعیین دستوری قیمت‌ها یا دستکاری آن‌ها به هیچ وجه اقدام درستی نیست افزود: در کشورهای توسعه یافته تورم پدیده‌ای تلقی می‌شود که تنها در سیستم بانکی افزایش می‌یابد و در نتیجه، تنها بانک مرکزی می‌تواند تورم بالا را کنترل کند. لازم به ذکر است که چه با قیمت تعیین کردن و چه نکردن، تورم در کشور ما تغییری نکرده و در سطح بالایی قرار دارد.

 

به گفته هاشم‌خانی، کنترل قیمت دلار تاثیری بر نرخ تورم ندارد زیرا نرخ دلار تحت تاثیر عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و یکی از علل افزایش قیمت دلار نیز همین تورم است. وقتی پول چاپ می‌کنیم یا اجازه می‌دهیم بانک‌ها اقداماتی مشابه چاپ پول انجام دهند و بانک مرکزی هم کنترلی در این امر ندارد، نرخ تورم زیاد می‌شود.

 

کاهش نرخ بهره در بازار بین بانکی مهمترین ابزار کنترل تورم

در این زمینه کامران ندری نیز معتقد است در شرایطی که با تورم بالا و فشار حداکثری بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه روبرو هستیم، دولت سعی می‌کند برخی از قیمت‌ها همچون قیمت کالاهای اساسی را سرکوب کند که این رفتار قابل فهم است اما در اقتصادی به وسعت کشور امکان سرکوب وجود ندارد زیرا شاید بتوان قیمت چند قلم کالا را کنترل کند اما کنترل قیمت تمام کالاها به طور دستوری برای دولت ممکن نیست‌ و دولت باید علت تورم را شناسایی کند تا بتواند رشد قیمت‌ها را کنترل کند.

 

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه بهترین ابزار سیاسی بانک مرکزی برای کنترل تورم را نرخ بهره در بازار بین بانکی دانست و گفت: این ابزار بستری را برای اجرای هدف‌گذاری تورم فراهم می‌کند؛ بنابراین نرخ بهره و همچنین نرخ ارز دو متغیر مهم هستند که می توان تورم را با آن‌ها کنترل کرد.

 

وی تاکید کرد: با وجود تحریم‌ها نرخ ارز گرچه در کنترل تورم موثر است اما کنترل آن به دلیل تحریم­‌ها با سختی مواجه شده است، زیرا پیش از تحریم­­­­­­­­­‌ها عمده توان بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز به ارزهای صادرات نفتی مربوط بود که اکنون این توان کم شده است. باید از یک ابزار جایگزین در این زمینه استفاده شود که آن هم نرخ بهره بانکی است و به اعتقاد من تاکنون بانک مرکزی از این ابزار برای کنترل نرخ ارز استفاده مناسبی نکرده است.

 

ایسنا

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اقتصاد بانک جام نیوز نقدینگی تورم بانک مرکزی نرخ بهره قیمت ها ۳ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۰۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از کابل، بانک مرکزی افغانستان امروز در خبری از دیدار حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس نمایندگی سیاسی ایران در کابل با « هدایت الله بدری » رئیس بانک مرکزی افغانستان خبر داد و اعلام کرد: در این دیدار توسعه همکاری های تجاری و بانکی میان ایران و افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
بدری، توسعه همکاری های بانکی و تجاری با ایران را حایز اهمیت دانست و گفت: افغانستان در چارچوب قوانین و مقررات برای تقویت روابط بانکی از هیچ گونه همکاری دریغ نخواهدکرد.
رئیس بانک مرکزی افغانستان، همکاری های مناسب بانکی میان دو کشور را زمینه ساز تسهیل تجارت برای بازرگانان دو کشور دانست و گفت: بانک مرکزی افغانستان متعهد است زمینه ارائه خدمات بانکی مطابق با معیارهای جهانی را فراهم کند.

دیگر خبرها

  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • معرفی توانمندی‌های نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • معرفی توانمندیهای نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان.
  • سقف تراکنش غیرحضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • کمبود نقدینگی از مهم‌ترین مسائل توزیع برق مرکزی
  • سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران
  • سقف برداشت از حساب های بانکی چقدر شد؟