Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئله فلسطین و نادیده گرفتن کشتار کودکان و زنان به دست رژیم صهیونیستی برای کشور‌های عربی یک موضوع حل‌شده‌ است و انگار «شورای همکاری خلیج‌فارس» قصد ندارد برای گریه‌های آوارگی و رنج کودکان فلسطینی اقداماتی انجام دهد.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو_امید فعال؛ من کودک فلسطینی‌ام / آرزوهایم را در بمب و گلوله گم‌کرده‌ام / باران خمپاره، مسلسل، نارنجک و مین / خون ما هر روز جاری در زمین   در نوار غزه، حس ترس بیشتر از محبت مادرانه در جان کودکان نشسته است، هر لحظه حین بازی امکان دارد نقطه‌ای سیاه‌رنگ از آسمان به سمت ساختمان‌های مسکونی حرکت کند و در آنِ واحد، از لبخند کودکانه فقط چند تکه لباس سوخته برجا بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
غزه، پدران بسیاری را بر خود دیده است که پیکر بی‌جان فرزندانشان را در دستان خود گرفته‌اند.   از ۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۷ (یوم النکبه) تاکنون، روزانه کودکان و زنان بی‌گناه فلسطینی، قربانی تجاوزات رژیم صهیونیستی می‌شوند و با بمب‌های چند تٌنی، زندگی‌شان در چشم برهم زدنی از بین می‌رود و عزیزان خود را از زیر تلی از خاکستر خارج می‌کنند.
بنیاد «تجمع ملی خانواده‌های شهدای فلسطینی» اعلام کرد، در سال ۲۰۱۹، ۱۴۹ فلسطینی در استان‌های مختلف در نتیجه تیراندازی نظامیان صهیونیستی و بمباران جنگنده‌های این رژیم به شهادت رسیدند که در میان شهدای مذکور ۳۳ کودک دیده می‌شود.  
به نقل از کارشناسان حقوق بشر، در اراضی بمباران‌شده در نوار غزه آثار اورانیوم ضعیف کشف‌شده و این یعنی اشغالگران صهیونیستی در یورش به غزه از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند.
علاوه بر اقدامات نظامی خصمانه و غیرانسانی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و علی‌الخصوص ساکنان نوار غزه، این باریکه میان سرزمین اشغال‌شده فلسطین در شمال و شرق، مصر در جنوب و دریای مدیترانه در غرب محصورشده و بیش از ۱۴ سال انواع تحریم‌ها را پشت سر گذاشته است. منطقه غزه یک زندان است و بعد از سال‌ها محاصره، به زندانی ویران تبدیل شده است.  
این محدودیت‌ها به دنبال پیروزی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۵ خورشیدی) تشدید شده و پس از چندین دور جنگ و بمباران زیرساخت‌های نوار غزه اکنون خود را به شکل مشکلات بهداشتی و درمانی و... برای یکی از پرتراکم‌ترین نقاط جهان نمایان کرده است.
آقای غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده سابق دائم ایران در سازمان ملل پیرامون حمله به مراکز درمانی به‌ویژه در فلسطین (جمعه ۵ خرداد ۹۶)، گفت: «بر اساس گزارش جمعیت هلال‌احمر فلسطین، رژیم اسرائیل علاوه بر ادامه محاصره غیرقانونی مردم فلسطین که بیش از یک دهه مانع دسترسی فلسطینیان به حقوق اولیه بشری خود از جمله حق دسترسی به خدمات درمانی شده تنها در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴۱۶ مراکز درمانی؛ کارکنان و یا تجهیزات درمانی آن‌ها را مورد حمله قرار داده است.»
تحقیقات صورت گرفته درباره آوارگانی که در کمپ‌های کرانه باختری و غزه زندگی می‌کنند نشان می‌دهد که ۹۰ تا ۱۰۰ درصد این کودکان به لحاظ سلامتی در شرایط خوبی به سر نمی‌برند. صف‌های طویل کودکانی که با سطل‌های خالی مقابل شیر‌های آب در انتظار پر کردن ظرف‌های خود هستند یکی از معمولی‌ترین صحنه‌هایی است که در گوشه و کنار غزه به چشم می‌خورد.  
سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا دراین‌باره می‌گوید: «کودکان غزه از ابتدایی‌ترین حقوق مسلم خود یعنی حق تحصیل و آموزش بی‌بهره‌اند و حتی مدارسی که زیر نظر سازمان ملل اداره می‌شوند به دلیل نرسیدن بودجه کافی تعطیل‌شده‌اند و به همین دلیل کودکان فلسطینی از تحصیل محرومند.»
در کنار تمامی محرومیت‌ها و محدودیت‌ها، شیوع ویروس کرونا در این کشور هم مشکلات این ملت مظلوم را دوچندان کرده است البته با توجه به انزوا نوار غزه از مراودات بین‌المللی، دوری از جهان پیرامون یک مزیت برای این کشور محسوب می‌شود.
کمال الشخره، مدیر بخش مراقبت‌های اولیه وزارت بهداشت فلسطین طی یک نشست خبری در رام الله (دوشنبه ۱ اردیبهشت ۹۹) گفت: «با شناسایی ۵ مورد جدید شمار مبتلایان به ویروس کرونا به ۳۲۹ نفر رسیده است. پانزده نفر از این بیماران در غزه و بقیه در کرانه باختری هستند و ۲ تن هم بر اثر کرونا فوت کرده‌اند. تاکنون ۱۲۰ نفر در قدس اشغالی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.»
در همین رابطه، سخنگوی جنبش حماس در بیانیه‌ای مطبوعاتی تأکید کرد که مقابله با ویروس کرونا مستلزم همدلی و همکاری تمامی طرف‌ها است.
وی رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین و نخست‌وزیر دولت رام الله را به لغو فوری مجازات اعمال‌شده بر غزه فراخواند تا مردم این باریکه بتوانند راحت‌تر و قدرتمندتر با این ویروس خطرناک و همه‌گیر مقابله کنند.
وزارت بهداشت فلسطین در غزه نیز پنجم فروردین‌ماه اعلام کرد: «برخی نیاز‌های پیشگیرانه و تجهیزات آزمایشگاهی به غزه فرستاده ‌شده اما بسیار محدود است و جوابگوی حداقل نیاز‌های مردم این منطقه نیست.»  
اما علی‌الظاهر کشور‌های عربی که از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین چشم‌پوشی کرده‌اند و به دنبال ایجاد روابط سیاسی با اسرائیل هستند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در توئیت خود اعلام کرد که توافق بین محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل برای عادی‌سازی کامل روابط صورت گرفته است.
مقامات ارشد آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که توافقات لازم برای عادی‌سازی کامل روابط بین رژیم صهیونیستی و امارات صورت گرفته است و ظرف چند هفته آینده هیئت‌هایی از امارات و رژیم صهیونیستی برای امضای توافقنامه‌های دوجانبه در خصوص سرمایه‌گذاری، گردشگری، پرواز‌های مستقیم، امنیت، ارتباطات، فناوری، انرژی، سلامت، فرهنگ، محیط‌ زیست، راه‌اندازی سفارت خانه و سایر مسائل با یکدیگر دیدار خواهند کرد.
فوزی برهوم، سخنگوی حماس در گفتگو با شبکه خبری المیادین گفت: «این اعلامیه خطرناک یک جایزه مجانی به اشغالگران برای جنایت‌های آن‌ها در حق ملت فلسطین است.»
داوود شهاب، مسئول دفتر رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این باره بیان داشت: «این حکام (عرب) برای نجات تاج ‌و تخت خود از طریق توافق‌نامه‌های صلح «له‌له» می‌زنند و این توافق‌نامه‌ها به اسرائیل این فرصت را می‌دهد تجاوز‌های خود در حق ملت فلسطین را افزایش دهد.»  
الی کوهن، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی مدعی شد در شرایطی که هیچ افق روشنی مقابل حل ‌و فصل مسئله فلسطین وجود ندارد، اسرائیل درباره بهبود روابطش با کشور‌های عربی مطمئن است و این روابط ارتباطی به صلح یا عدم صلح با فلسطینی‌ها ندارد.
این مقام صهیونیستی، بار دیگر «ایران» را تنها منبع تهدید در منطقه غرب آسیا نامید و در ادامه گفت که رهبران کشور‌های عربی جذب تکنولوژی اسرائیل شده‌اند.  
همراه با افزایش مشکلات بهداشتی و درمانی در غزه و همکاری حکام کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی، مقامات اسرائیل روز دوشنبه ۱۰ اوت (۲۰ مرداد ۹۹) اعلام کردند گذرگاه غزه را تا اطلاع ثانوی مسدود خواهند کرد.
مسئله فلسطین و نادیده گرفتن کشتار کودکان و زنان به دست رژیم صهیونیستی، برای کشور‌های عربی موضوعی حل‌شده‌ است و انگار «شورای همکاری خلیج‌فارس» قصد ندارد برای گریه‌های آوارگی و رنج کودکان فلسطینی اقداماتی انجام دهد.   به گزارش هفته نامه نیشن، حماس برای کنترل ویروس کرونا مدارس غزه را به مراکز قرنطینه تبدیل کرده است: هر هشت نفر در یک کلاس درس قرنطینه و یک حمام برای حدود ۲۰۰ مرد و زن قرار داده می‌شود. این اقدام شبیه آن است که گروهی از زندانیان را در یک سلول مجزا نگه داشت به این امید که آن‌ها عامل شیوع بیماری نباشند.
در این شرایط بحرانی، غزه نیازمند لغو محاصره دارویی و غذایی و ارسال وسایل پزشکی به این منطقه است تا شاهد یک بحران انسانی دیگر در غزه نباشیم؛ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فلسطینی در غزه از سال ۲۰۰۶ تاکنون تحت محاصره غیرقانونی اسرائیل قرار دارند.   

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غزه امارات اسرائیل رژیم صهیونیستی ترامپ ابوظبی حماس کرونا خاورمیانه رژیم صهیونیستی کشور های عربی ویروس کرونا نوار غزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۰۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد اردن به مساله فلسطین/ از همدلی مردم تا هم‌سویی دولت با غرب

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: اردن کشوری است که مستقیماً با مسئله فلسطین درگیر است. این درگیری ناشی از فاکتورهای متعدد امنیتی برای اردن است. در این نوشتار به اختصار موضع اردن در قبال منازعه فلسطین بررسی می‌شود.

اهمیت جغرافیای اردن در مسئله فلسطین

اردن در سال ۱۹۴۶ به استقلال رسید، اما از جمله کشورهای بزرگ عربی به لحاظ مساحت است. جغرافیای اردن اهمیت زیادی دارد زیرا به کشورهای مهم عربی شامل سوریه، عراق، عربستان سعودی، فلسطین و همچنین با اراضی اشغالی مرز مشترک دارد. اردن نزدیک‌ترین کشور عربی به فلسطین است و طولانی‌ترین خط مرزی را با فلسطین دارد. با توجه به همین موقعیت جغرافیایی و همچنین با توجه به مساحت بیش از ۸۹ هزار کیلومتر مربعی که ۷۵ درصد آنرا بیابان تشکیل می‌دهد، اردن از اهمیت زیادی به خصوص نزد رژیم صهیونیستی و آمریکا برخوردار است.

اردن در تحولات فلسطین نیز نقش پررنگی دارد، اما این نقش بیش از همه به ضرر فلسطینی‌ها است. قدرت‌های غربی از زمان اعلامیه بالفور سال ۱۹۱۷ تاکنون همواره سعی کرده‌اند از جغرافیای اردن به نفع رژیم صهیونیستی استفاده کنند. بیش از یک میلیون فلسطینی در اردوگاه پناهدگان در اردن حضور دارند، آوارگانی که خود را شهروند اردن نمی‌دانند و ترکیب جمعیتی این کشور را تحت تأثیر قرار داده‌اند. به نظر می‌رسد همین موضوع و همچنین مساحت بیش از ۸۹ هزار کیلومتر مربعی نیز عامل مهمی است مبنی بر اینکه از اردن به عنوان وطن جایگزین فلسطینی‌ها یاد می‌شود.

علاوه بر جمعیت، اردن پس از جنگ ۱۹۴۸ و در سال ۱۹۵۰ کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی را ضمیمه خاک خود کرد. اردن در سال ۱۹۶۷ کرانه باختری را به نفع رژیم صهیونیستی از دست داد. در دهه ۱۹۸۰ اردن از ادعای حاکمیت بر کرانه باختری به نفع فلسطین صرف‌نظر کرد تا کشور مستقل فلسطین ایجاد شود و طرح وطن جایگزین نیز بی‌اعتبار شود، اما این طرح همیشه از سوی رژیم صهیونیستی و حامیان آن وجود داشته است. عبدالله دوم، پادشاه اردن با طرح وطن جایگزین برای فلسطینی‌ها مخالف است و تنها راه حل مسئله فلسطین را راه حل دو دولتی می‌داند. طی سال‌های گذشته، عبدالله دوم در مناسبت‌های مختلف با صراحت اعلام کرده است: «اردن، اردن است و فلسطین، فلسطین».

رویکرد اردن به بحران فلسطین: سازش با رژیم صهیونیستی و همسویی با قدرت‌های غربی

بحران فلسطین در سیاست خارجی اردن اهمیت بسیار زیادی دارد و طی بیش از هفتاد سال گذشته، بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی اردن معطوف به این بحران بوده است. اردن از دهه ۱۹۹۰ به بعد مسیر سازش و صلح با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفت. یکی از رخدادهای مهم در سیاست خارجی اردن، امضای معاهده صلح وادی عربه با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۴ است. اردن پس از مصر دومین کشور عربی بود که با رژیم صهیونیستی توافق صلح امضا کرد. نام این توافق‌نامه نام مکانی است که در آنجا امضا شد.

وادی عربه در مرزهای اردن و رژیم صهیونیستی است. این توافق با نظارت بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا میان اردن و رژیم صهیونیستی امضا شد. در مقدمه این معاهده آمده است: «هدف دو طرف تحقق صلح عادلانه و دائم و فراگیر در خاورمیانه بر اساس قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امنیت است.» اردن در حالی که با رژیم صهیونیستی پیمان صلح امضا کرد، در اکتبر ۱۹۹۹ با هدف تأمین امنیت مرزهای این کشور با رژیم صهیونیستی، دفاتر حماس را در اردن تعطیل و بسیاری از رهبران ارشد این گروه را اخراج کرد.

نکته مهم دیگر اینکه؛ دیدگاه اردن در خصوص حل‌وفصل مسأ‌له فلسطین تا حدود زیادی با قدرت‌های بزرگ غربی همگرا بوده است. یکی از دلایل این همگرایی نیز این است که اردن به حدی قوی نیست که بتواند سیاست خارجی مستقلی اتخاذ کند. در واقع، اردن حفظ حاکمیت و استقلال خود را از طریق وابستگی به قدرت‌های بزرگ پیگیری می‌کند. با این حال، همسویی با قدرت‌های غربی در مسأله فلسطین سبب نشد که تمامیت ارضی اردن مورد تهدید واقع نشود. طمع‌ورزی به جغرافیای اردن برای اسکان فلسطینی‌ها و اشغال کامل جغرافیای فلسطین توسط رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر نیز پیگیری شد. در معامله قرن که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا ارائه شد نیز اردن به عنوان وطن جایگزین مطرح بود. در جنگ کنونی غزه نیز رژیم صهیونیستی پیشنهاد داد مردم غزه در اردن ساکن شوند. هدف اصلی این ایده تل‌آویو، کوچاندن اجباری مردم غزه و تخریب کامل غزه بود که با مخالفت قاطع اردنی‌ها همراه شد.

مخالفت گسترده مردم اردن با پیمان وادی عربه

بر خلاف حکومت اردن که سازش با رژیم صهیونیستی را تأمین‌کننده منافع این کشور می‌داند، مردم اردن مخالف پیمان وادی عربه هستند و بارها با برگزاری تظاهرات این مخالفت را اعلام کرده‌اند. مطابق برخی از نظرسنجی‌ها بیش از ۸۰ درصد از مردم اردن نه تنها با پیمان وادی عربه بلکه با هرگونه روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی مخالف هستند. در برخی از نظرسنجی‌ها نیز تا ۹۷ درصد مردم اردن مخالف صلح و سازش با رژیم صهیونیستی هستند و بر لغو پیمان وادی عربه تأکید دارند.

مردم اردن نیز با طرح وطن جایگزین برای فلسطینی‌ها مخالف هستند و بر تشکیل کشور مستقل فلسطینی تأکید دارند. در جنگ کنونی غزه نیز مردم اردن مکرراً با برگزاری تظاهرات، خواستار حمایت دولت این کشور از مردم غزه و همچنین قطع روابط با رژیم صهیونیستی شده‌اند. این تظاهرات نشان داد که تعارض و تضاد آشکاری در رویکرد مردم و دولت اردن در قبال مسئله فلسطین وجود دارد و مردم اردن بر این باور هستند که سازش با رژیم صهیونیستی و همسویی با قدرت‌های غربی صرفاً تأمین‌کننده منافع تل‌آویو است و برای اردن و همچنین فلسطینی‌ها دستاوردی نخواهد داشت. با این حال، دولت اردن به مخالفت‌های گسترده مردمی بی‌توجه است. می‌توان گفت این تظاهرات و تضاد، ضعف آشکار مشروعیت دولت اردن را نیز ثابت می‌کند.

نتیجه

اردن از کشورهای مهم در منازعه فلسطین- رژیم صهیونیستی است. با این حال، این اهمیت ناشی از نگاه ابزاری رژیم صهیونیستی و قدرت‌های غربی به اردن است. این نگاه که به صلح وادی عربه در سال ۱۹۹۴ منجر شد، سبب نشد اردن از تبعات امنیتی منازعه فلسطین- رژیم صهیونیستی در امان باشد، زیرا همواره از اردن به عنوان وطن جایگزین فلسطینی‌ها یاد شده است که هم تهدیدی برای تمامیت ارضی اردن و هم تمامیت ارضی فلسطین است.

نگاه ابزاری به اردن در منازعه فلسطین-رژیم صهیونیستی در اقدام اخیر نظامی جمهوری اسلامی ایران علیه اراضی اشغالی نیز وجود داشت و اردن به بهانه حفظ حاکمیت خود، با رژیم صهیونیستی برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی همراهی کرد. این در حالی است که اردن مانند اغلب کشورهای عربی برای متوقف کردن نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه اقدامی انجام نداد.

کد خبر 6087747

دیگر خبرها

  • رویکرد اردن نسبت به مساله فلسطین
  • رویکرد اردن به مساله فلسطین/ از همدلی مردم تا هم‌سویی دولت با غرب
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت/ تبدیل شدن نوار مرزی شمال اسرائیل به شهر ارواح+ فیلم
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح+ تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت
  • مهمترین دستاورد طوفان الاقصی توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل است
  • زیرپوست وتوی کشور فلسطین
  • توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل، مهمترین دستاورد طوفان الاقصی
  • محاصره شرکت صهیونیستی البیت در انگلیس توسط معترضان
  • هشدار اسپانیا به رژیم صهیونیستی درباره حمله به رفح