Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای معارف سیما درباره نظارت بر محتوای برنامه‌های دینی و معارفی تلویزیون گفت: پیگیری کرده‌ایم با ساز و کار تدوین شده علمی و مستند، کارگروه صداوسیما و حوزه علمیه تشکیل شود تا به دور از سلیقه در دایره اصول و دانش، موضوع نظارت درست اتفاق بیفتد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از موضوعاتی که درباره آن بحث می‌شود موضوع نظارت بر محتواهای دینی و برنامه‌های معارفی تلویزیون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چون بعضاً روی نحوه اجرا، مباحث مطرح شده و اتفاقات محتوایی برنامه‌های معارفی تلویزیون بحث بوده و هست. جواد شیخ‌اکبری دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم  به موضوع نظارت واکنش نشان داد و گفت:  ما در بحث نظارت احتیاج به ساز وکار داریم و تا ساز و کار مناسبش را طراحی نکنیم نمی‌توانیم در واقع بحث نظارتی را آن طور که باید و شاید پیش ببریم. در این مدت یکساله ما یکسری سازوکارها را برای بحث نظارت تدوین کردیم از جمله بحث کارشناس‌های تلویزیونی.

جواد شیخ اکبری دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن

وی با اشاره به تشکیل کارگروه صداوسیما و حوزه علمیه افزود: پیگیری کرده‌ایم کارگروهی متشکل از صداوسیما و حوزه علمیه  تشکیل شود و آن کارگروه راجع به کارشناسان و صلاحیت علمی و رسانه‌ای‌شان نظر بدهند و جمع‌بندی کنند؛ در واقع مبنای کار آن کارگروه باشد. چون دنبال این هستیم به هیچ‌وجه سلیقه‌ای عمل نکنیم و براساس ساز و کاری که تدوین می‌شود کار نظارت کاملاً مستند و علمی جلو برود.

شیخ اکبری خاطرنشان کرد: به هر حال کارشناسی که می‌خواهد در رسانه حضور پیدا کند خیلی از ویژگی‌ها و پارامترها را باید داشته باشد. یعنی بحث محتوایی، علمی و تخصصی از یکسو و هم بحث رسانه‌ای بودنش و توان ارتباط برقرار کردنِ با مخاطب فاکتور مهمی است. اگر این کارگروه تشکیل بشود، اتفاقات خیلی اصولی و جدی‌تر پیش می‌رود. مقدمات تشکیل این کارگروه فراهم شده است.

دبیر شورای معارف سیما در ادامه این گفت‌وگو، تأکید کرد: جلسه‌ای که خدمت آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه بودیم روی این موضوع تأکید کردیم این کارگروه بتواند زودتر تشکیل بشود هم نسبت به کارشناسان گذشته که حضور داشتند در واقع بررسی مجددی صورت بگیرد و هم سیاست ما این است که تنوعی به حوزه کارشناسی معارف سیما بدهیم.

سریال "مختارنامه" داود میرباقری

او درباره ورود شبکه قرآن و معارف سیما به حوزه سریال‌سازی تأکید کرد: مشکل بودجه داریم در همین کار عروسکی که مهرماه به آنتن خواهد رسید به شدت با بحران مالی مواجهیم اگر مشکل بودجه‌ای‌مان حل بشود حتماً سریال‌سازی را با جدّیت دنبال خواهیم کرد. چرا که همین سریال عروسکی و کودکانه "یکی بود، یکی نبود" که در چند روز آینده تصویربرداری‌اش تمام خواهد شد کاملاً کار متفاوتی است که در سیما مسبوق به سابقه نبوده است.   

شیخ‌اکبری در پایان به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم  پاسخ داد که سریال شبکه قرآن در ایام محرم چه خواهد بود، افزود: این شب‌ها سریال "مریم مقدس" شهریار بحرانی روی آنتن است و برای ایام محرم، سریال "مختارنامه" داود میرباقری را در جدول پخش‌مان قرار دادیم. 

سریال "یکی بود یکی نبود"

به گزارش تسنیم،  سریال "یکی بود یکی نبود" هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تکنیک ساخت جزو کارهای ویژه شبکه قرآن و معارف سیما در حوزه کودک است  و در آن آموزه‌‌های اخلاقی و دینی در قالب قصه و داستان و با زبان کودکانه به تصویر کشیده می‌شود. بنابر گفته شیخ‌اکبری، شبکه قرآن و معارف سیما تاکنون در حوزه نمایش برای کودکان کار جدی نداشته و با توجه به اهمیت حوزه کودک و نوجوان مقرر شد که اولین  تولید برنامه نمایشی شبکه در 10 سال اخیر به  حوزه کودک اختصاص یابد.

"یکی بود یکی نبود" تلفیقی از واقع‌گرایی و فانتزی است و در آن بازیگران در کنار عروسک‌ها به ایفای نقش می‌پردازد تا موضوع کلی برنامه برای بچه‌ها قابل باور باشد. موضوع  مجموعه عروسکی "یکی بود یکی نبود" قصه دو بچه است که پدربزرگ‌شان نویسنده کتاب کودک است و به طور ناخواسته بچه‌ها را وارد فضای قصه‌ها می‌کند.

مجموعه تلویزیونی قصه‌های شهر عروسکی "یکی بود یکی نبود"، برای 3 فصل  و در 30 قسمت تولید می‌شود و در موضوع کلی آن  داستان خواهر و برادری است به نام نوید و ندا که پدربزرگشان نویسنده کتاب کودکان بوده و برای آنها کتابی مفید و آموزنده به یادگار گذاشته است. پدربزرگ در این کتاب داستان‌های کودکانه قدیمی را جمع‌آوری کرده و بچه‌ها به واسطه کتاب وارد دنیای قصه‌ها می‌شوند. نوید و ندا در مسیر این ماجراجویی‌ها درس‌های بسیاری می‌گیرند و نکته‌های اخلاقی فراوانی را در سبک زندگی اسلامی ایرانی با بهره‌گیری از امثال و حکم قرآنی می‌آموزند.

طراح و کارگردان این مجموعه رئال-عروسکی مرضیه منصوری است و نویسندگی آن را نیوشا صدر برعهده دارد. در این مجموعه بازیگرانی چون مریم سعادت، حسین رفیعی، رامین ناصرنصیر، بهشاد مختاری و فهیمه باروتچی به ایفای نقش می‌پردازند.

سرپرست گروه کارگردانی پیام حنفی، مدیرفیلمبرداری حمید رحیم‌زاده، تدوینگر مجید شتی، طراح دکور شبنم جمالی، طراح صحنه مهتاره علیزاده، طراح گریم بابک شعاعی، طراح لباس نازی خاتمی، مدیرتولید علیرضا چنگیزی است.  شخصیت‌های نوید و ندا که قهرمانان اصلی داستان‌ها هستند را بازیگران کودک عسل شاکری و پرهام موحدی بازی می‌کنند. همچنین بنفشه بدیعی به عنوان طراح عروسک و مشاور پروژه در مجموعة "یکی بود یکی نبود" حضور دارد.

مذاکره برای حضور رادیو اربعین در تلویزیون/ کرونا آرام شود پیاده می‌رویم تا به کربلا برسیم!تلویزیون در محرم چه برنامه‌هایی دارد؟/ پیگیری تلویزیون برای پخش زنده برنامه‌ها از کربلامجلس راه شبکه‌های خارجی تلویزیون را هموار می‌کند/ آیا برون‌مرزی مستقل خواهد شد؟

انتهای پیام/

R1515/P/S4,1430/CT7 واژه های کاربردی مرتبط ماه محرم سریال ایرانی شبکه قرآن شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران رسانه ملی تلویزیون بیشتر بخوانید... گزارش تسنیم از محرمِ تلویزیون| هیئت‌داری شبکه یک و چلچراغ جدید/ "پس از آزادی" نرسید؛ "بوم‌وبانو" و "زمین‌گرم" در راه آنتن قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... گزارش تسنیم از محرمِ تلویزیون| هیئت‌داری شبکه یک و چلچراغ جدید/ "پس از آزادی" نرسید؛ "بوم‌وبانو" و "زمین‌گرم" در راه آنتن واژه های کاربردی مرتبط ماه محرم سریال ایرانی شبکه قرآن شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران رسانه ملی تلویزیون پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ فضیلت و اعمال روز مباهله ۲ "مباهله" عیدی مهجور در میان مسلمانان ۳ پرچم جدید گنبد حرم امام حسین(ع) در آستانۀ محرم آماده شد +عکس ۴ اخبار تلویزیون| "دورهمی" امشب با یادی از بهنام صفوی و ماه‌چهره خلیلی/ "سرچشمه" عملکرد "انجمن حجتیه" را واکاوی می‌کند ۵ آخرین خبرها از موزه دورهمی در ایستگاه پایانی "دورهمی۴"/ تکلیف ادامه برنامه مدیری چه می‌شود؟ + فیلم ۶ سه روایت خواندنی از «آن سوی مرگ» ۷ توضیحات پژوهشگر آثار آیت‌الله فاطمی‌نیا درباره بیماری او/ ایشان در منزل بستری نیست ۸ فعالیت‌های انسان‌دوستانه در مدار هیئت/ جهادگرانی که به‌دنبال گمنانی‌اند مهمترین اخبار فرهنگی گفتگوی تسنیم با استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم؛ چه عواملی موجب موفقیت در عرصه قرائت می‌شود؟ نظارت "شورای معارف سیما" بر برنامه‌های معارفی تلویزیون/ "مختارنامه" به کنداکتور سیما اضافه شد فعالیت‌های انسان‌دوستانه در مدار هیئت/ جهادگرانی که به‌دنبال گمنانی‌اند "مباهله" بهترین شاهد برترى اصحاب کساء(ع) مهمترین اخبار تسنیم ایران: اقدام رژیم صهیونیستی و امارات حماقت راهبردی است علاقه‌ حداقل ۲۰ کشور به واکسن روسی کرونا/علت انتقاد غرب از واکسن "اسپوتنیک-۵" ظریف چهاردهمین سالروز پیروزی در جنگ ۳۳ روزه را به دولت و ملت لبنان تبریک گفت جزییات طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار/الزام دولت به خرید باقیمانده سهمیه سوخت مردم فروش اوراق سلف نفتی از یکشنبه آینده/ هر بشکه ۹۴۴ هزار و ۶۲۲ تومان قیمت خورد + سند درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه محرم سریال ایرانی شبکه قرآن شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران رسانه ملی تلویزیون ماه محرم سریال ایرانی شبکه قرآن شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران رسانه ملی تلویزیون برنامه های معارفی تلویزیون دبیر شورای معارف سیما یکی بود یکی نبود شبکه قرآن برنامه ها شیخ اکبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۰۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوباره گشت ارشاد؛ جلوی بن‌شدادها و بن‌عامرها را بگیریم

عصر ایران ؛ محمد آریان‌نیا - در این روزهایی که گشت ارشاد به خیابان‌ها بازگشته و شاهد ویدئوهایی تلخ از وقایع رخ داده مربوط به این موضوع هستیم، تحلیل‌ها و هشدارهای بسیاری در این باره نوشته شده است. از اثر معکوس این جور برخوردها گفته‌اند و از بذری که در دل مردم می‌کارد. اما به گمانم حکومتی که حکایت حمله به اسراییل را اینقدر خوب به سرانجام می‌رساند خود بسیار بهتر و پیش‌تر به این تحلیل‌ها آگاه است. پس مشکل کجاست که هر روز شاهد ویدئوهایی بسیار تلخ از برخورد با دختران و زنان این سرزمین و سکوت غمناک ناظرانش هستیم؟   ریشه را باید به گمانم در وجود تفکرات رفاعه بن شداد و نَجدَه بن عامر در بخش‌هایی از حاکمیت جستجو کرد که در نزد خود گمان می‌کنند هر کدام از این ویدئوها سندی محکم بر دفاعشان از احکام الهی است و توشه آخرتشان را پر می‌کند. آن‌هایی هم که هشدار می‌دهند نیز یا غافلند یا دشمن که در هر روی نباید وقعی بهشان گذاشت.   اما این دو نفر که از آن‌ها نام بردم کیستند؟   اولی [رفاعه بن شداد] از یاران امام علی و رهبران توابین بود که کسی در میزان دیانت او شک ندارد. او با  قیام مختار هم همراه شد اما تفکرات افراطی‌اش آش را آنقدر شور کرد که راهی جز خروج از حلقه یاران ابوعبید ثقفی برایش نگذاشت. رفاعه بن شداد در مختارنامه   او همان است که در آن سکانس طلایی سریال مختارنامه، مورد عتاب مختار قرار می‌گیرد: «همیشه یا افراط کرده اید یا تفریط. اگر خودتان را شیعه علی می‌دانید و اگر می‌خواهید حکومت یاران علی بعد از ۳۰ سال شکست و تلخ کامی نتیجه بدهد، بروید و با خود و خدایتان خلوت کنید و در کاری که به آن جاهلید و علم ندارید دخالت نکنید و فتواهای صد من یه غاز ندهید!»   نجده بن عامر هم فرمانده کسانی بود که خود را لشگر خدا می‌نامیدند و ما آن‌ها را به نام خوارج می‌شناسیم. گروهی که اتفاقاً بر عکس نظر ما، خود را از هر کسی داخل‌تر به دین می‌دانستند و می‌دانند. اما به قول عبداله بن زبیر در همان سریال مختارنامه: «از شریعت فقط ذکر خشک و خالی اش را بلد شده‌اند. کمی حکمت چاشنی دیانتشان می‌کردند دچار عارضه بدفهمی نمی‌شدند.»   البته پر واضح که قصه به این راحتی نیست. اگر در سریال مختار این دو نفر و تفکراتشان کاملاً قابل تشخیص بودند اما افرادی که امروزه این تفکرات را نمایندگی می‌کنند به راحتی قابل شناسنایی نیستند.   فقط می‌توان با حسرت و ناراحتی به نتیجه تفکراتشان نگاه کرد و با تلخی برای بار هزارم پرسید: «چگونه می‌شود که نه از اتفاقات داستان مهسا امینی درس نگرفتید و نه نگران عواقب وحشتناک این برخوردها بر دیانت مردم نیستید؟ رعایت حجاب که بماند.»   گرچه همان طور که در بالا گفته شد، این افراد به سوالات و تحلیل‌های ما وقعی نمی‌نهند اما باید امیدوار بود که عقلای قوم به مدد بیایند و نگذارند تصویری که از خیابان‌های ایران به دنیا مخابره می‌شود اینقدر غم‌انگیز باشد. آن هم در زمانی که دشمنی که هم ما و هم آن‌ها به وجودش معتقدند مترصد فرصتی برای سواستفاده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رونمایی از تیزر سریال «هیس، هیچی نیس!»
  • پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون/ از «محفل» تا «زیرخاکی»
  • جزئیات تازه از برنامه متفاوت رضا رشیدپور
  • دوباره گشت ارشاد؛ جلوی بن‌شدادها و بن‌عامرها را بگیریم
  • نگاهی به نقش صدا و سیما در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب
  • تلویزیون این آخر هفته چه فیلم هایی به روی آنتن خواهد برد؟
  • فیلم‌های سینمایی تلویزیون در آخرین روز‌های ماه فروردین
  • «کانی مانگا» را از تلویزیون تماشا کنید/ پخش چند فیلم خارجی جدید
  • تلویزیون آخر هفته چه فیلم هایی پخش می کند؟
  • روایت متفاوت نورالدین خانزاده از سریال مختارنامه در «نون.خ۵» + فیلم