Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس امور دینی گفت: اهمیت روز مباهله در این است که در آن روزحقانیت دین اسلام اثبات و عظمت و جایگاه اهل بیت(ع) تبیین شد.

حجت الاسلام محمد ابراهیم سراج استاد دانشگاه و کارشناس امور دینی به مناسب سالرزو «مباهله» در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به شرح این واقعه در تاریخ اسلام پراخت و گفت: قضیه مباهله به شکل بسیار روشنی مطرح شده و از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است، به گونه ای که هم منابع شیعه و هم منابع اهل ست این واقعه را نقل کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قضیه مباهله به این شکل بوده است که مسیحیان منطقه نجران در حجاز قدیم وقتی دعوت پیامبر گرامی اسلام(ص) را برای گرایش به اسلام دریافت کردند، از پذیرش آن امتناع می ورزند و حتی افراد و نمایندگانی را به مدینه می فرستند که با پیامبر(ص) بحث و مناظره داشته باشند تا اثبات کنند مسیحیت برحق است و اسلام حقانیت ندارد.

حجت الاسلام سراج افزود: نمایندگان مسیحیان به مدینه آمدند و مباحثات مناظره هایی را با پیامبر اکرم(ص) انجام داندند؛ بدیهی است که پیامبر(ص) دلایل روشنی را ارائه کردند و آنها نتوانستند حقانیت آئین مسیح در آن زمان را اثبات کنند، براین اساس خودشان پیشنهاد مباهله دادند. مباهله از ریشه بهل و از باب مفاعله به معنای نفرین کردن دوطرفه  است. یعنی وقتی آنها از موفقیت در بحث و مناظره ناامید شدند به فازهای عرفانی و معنوی، دعا و نفرین متوسل شدند و به پیامبر عرض کردند اگر حقانیت ما را قبول ندارید ما حاضریم مباهله کنیم تا حقانیت ما روشن شود.

استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به آیه‌ای که در این خصوص نازل شد تصریح کرد: خداوند متعال به پیامبر گرامی اسلام(ص) دستور داد که دعوت آنها را قبول کن تا حقانیت با این کار روشن شود و فرمود: «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَةَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ» هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن‌گاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم(سوره آل عمران، آیه:61).

وی اضافه کرد: روز مباهله فرا رسید و مسیحیان با همه افراد خود از کوچک و بزرگ تا اسقف و کشیش همگی آمدند و فکر می کردند که پیامبر اکرم(ص) هم با گروه بزرگی از مسلمانان حاضر شود؛ اما ناباورانه دیدند که ایشان  فقط به همراه چهار نفر تشریف آوردند که از این چهار نفر دو نفر خردسال هستند. اسقف اعظم مسیحیان با مشاهده این صحنه و دقت در این که این چهار نفر عزیزترین کسان پیامبر(ص) هستند، تامل کرد که چرا در مسئله ای به این مهمی که احتمال از دست رفتن جان وجود دارد ایشان عزیزترین کسان خود را آورده و سایر مسلمانان نیستند لذا به این نتیجه رسید که مباهله نکند و به مسیحیان گفت: به خدا سوگند اگر پیامبر اسلام(ص) در عقیده‌اش ذره‌ای تردید داشت، بهترین عزیزان خود را برای مباهله نمی‌آورد. به هر صورت مسیحیان از انجام مباهله منصرف شدند و پیشنهاد مصالحه دادند؛ با قبول پیامبر(ص) صلح‌نامه‌ای امضا شد تا هر دو طرف متعرض یکدیگر نشوند و در نهایت متفرق شدند.

حجت الاسلام سراج در مورد اهمیت واقعه مباهله گفت: جریان مباهله نتایجی داشت؛ اول آنکه حقانیت پیامبر(ص) و  اسلام به عنوان دین جامع و کامل را روشن می‌سازد و نتیجه دوم آنکه عظمت و جایگاه اهل بیت(ع) را به طور ویژه نشان می‌دهد. در این ماجرا پیامبر گرامی اسلام(ص) هیچ یک از صحابه را همراه خودش نیاورد، بلکه چهار نفر از عزیزترین کسان خود را آورد که بعدا به عنوان اهل بیت(ع) نامیده شدند. فخر رازی که از علمای بزرگ اهل سنت است وقتی به موضوع اهل بیت در قرآن کریم می‌رسد، اسم همین چهار نفر یعنی حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را نام می‌برد. براین اساس روز مباهله به خوبی روشن می‌کند که اهل بیت چه کسانی هستند و حتی همسران پیامبر را هم شامل نمی‌شود.

کارشناس امور دینی در ارتباط با اعمالی که در این روز وارد است، گفت: در این روز غسل، روزه و نمازی شبیه به نماز روز عید غدیر مستحب است. خواندن دعای مباهله که شبیه به دعای سحر ماه رمضان است نیز در این روز وارد است.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اهل بیت ع روز مباهله پیامبر اکرم ص روز مباهله اهل بیت ع چهار نفر پیامبر ص اسلام ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۰۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیان نور ابزار تبیین دوران دفاع مقدس است

کریم اکبرزاده رزمنده جانباز، راوی دفاع مقدس و مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تبریز در جریان اردوهای راهیان نور در یادمان شهدای شلمچه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: در زمان دفاع مقدس وظیفه ما دفاع از انقلاب، مملکت و مقابله با تهاجم دشمن بود. کار ما کار نظامی گری بود و به قول امروزی‌ها دفاع سخت بود. در هر حال هشت سال دفاع مقدس با موفقیت به پایان رسید.

وی افزود: هشت سال دفاع مقدس به پایان رسید اما دفاع همچنان باقی است؛ چون دشمن در هر مقطعی چه با تهاجم نظامی چه با تهاجم‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی قصد و نیت نابودی نظام و انقلاب را دارد. وظیفه ما دفاع از این انقلاب، نظام و مملکت است. اگر هشت سال دفاع مقدس تمام شده، دفاع‌های دیگری باید انجام بدهیم.

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز در ادامه سخنان خود گفت: هیچ تفکر و اندیشه‌ای بدون تبیین باقی نمی‌ماند. شاید اندیشه مکتبی در مقطعی اوج بگیرد ولی اگر تبیین نشود، آن اندیشه، فکر و باور از بین می‌رود. برای اینکه اندیشه‌ای را نگه‌داریم و باقی بگذاریم، باید آن را تبیین کنیم. راهیان نور بهترین ابزار تبیین هشت سال دفاع مقدس است. راهیان نور بهترین وسیله است تا ما بتوانیم اندیشه، ایثار، شهادت، اخلاص و صداقت آن دوران را توسط راویان برای نسل فعلی و حاضر بیان کنیم تا باور کنند چه اتفاقات ارزشمندی توسط چه کسانی در دوره دفاع مقدس افتاده است، تا بتوانند این مسیر را ادامه بدهند و برای نسل آینده تحکیم کنند.

محمدمهدی عبداللهی رزمنده، جانباز، آزاده و راوی دوران دفاع مقدس نیز در یادمان شهدای هویزه گفت: زمانی که به جبهه اعزام شدم، آستانه عید نوروز بود و من در پایه اول دبیرستان یا به قول امروزی کلاس نهم مشغول تحصیل بودم.

وی افزود: در کمک‌های مردمی که به جبهه می‌فرستادند، نامه یک دختر دانش آموز سوم ابتدایی را دیدم که املایش را ارسال کرده و نوشته بود: «بضاعت مالی آن‌چنانی نداریم، تنها چیزی که می‌توانستم به شما هدیه کنم این املا بود که بیست گرفته‌ام. بیست برای شمایی که بیست هستید.» این نامه پرانرژی بود و با آن احساس غربت نکردم. این نامه نقش مردم در دوران دفاع مقدس را نشان می‌دهد که چه قدر انرژی بود.

این راوی دفاع مقدس گفت: یک روز دسته ما به صبحگاه رفته بود. پیش از اذان صبح یکی از بچه‌ها کتری را پُر کرده و روی چراغ گذاشته بود. تا نماز صبح و زیارت عاشورا بخوانیم طول کشی به خیمه برسیم. وقتی رسیدیم، دیدیم این کتری در حال خشک شدن است، در کتری بالا و پایین می‌رود، مرتضی جاویدی معروف به اشلو که فرمانده دسته بود با لهجه شیرازی به صورت فی البداهه بر حسب نوحه آهنگران خواند: «بچه ها می قُلَد و می‌جوشد کتری روی چراغُ»

کد خبر 6062637 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • جنایات اسرائیل در غزه و اثبات حقانیت تشکیل جبهه مقاومت در منطقه
  • رئیسی: امروز حقانیت مسئله فلسطین و موضع مدافعان آن برای مردم دنیا اثبات شده است
  • راهیان نور ابزار تبیین دوران دفاع مقدس است
  • اسلام مکتبی است که عقاید و سیاستش بهم آمیخته است
  • اهمیت تحقق شعار سال نیازمند تبیین است
  • عظمت ۱۲فروردین برای مردم تحلیل و تبیین شود.
  • خطر جنگ شناختی مهم‌ترین درس امام حسن(ع) برای امروز ما
  • خطر جنگ شناختی مهم‌ترین درس امام حسن (ع) برای امروز ما
  • گرگیعان، جشن سالروز میلاد اولین نوه‌ی پیامبر اسلام
  • ترجمه و تبیین آیه ۳۶ سوره نحل