Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-19@22:27:10 GMT

فیک‌نیوزها هم آدم می‌کشند!

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۰۴۳۷

فیک‌نیوزها هم آدم می‌کشند!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تا کنون حداقل ۸۰۰ نفر بر اثر اطلاعات نادرست درباره ویروس کرونا جانشان را از دست داده‌اند. بماند که چند هزار نفر بر اثر این روایت‌های خطرناک آسیب‌های جدی دیده‌اند. 

بر اساس پژوهشی تازه از زمان شیوع کرونا علاوه بر حداقل ۸۰۰ جان‌باخته، نزدیک به ۶۰۰۰ مورد بستری شدن در بیمارستان به دلیل استفاده از اطلاعات نادرست منتشر شده درباره بیماری «کووید ۱۹» ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در یکی از ساده‌ترین موارد بسیاری به دلیل نوشیدن متانول به خیال از بین بردن ویروس در بدنشان مسموم شده‌اند. ‌آن‌ها به اشتباه تصور می‌کردند که متانول درمان دردشان است!

بهای گزاف انتشار اطلاعات نادرست 

دنیای امروز دنیای کوچکی است. شایعات و اخبار و اطلاعات نادرست در چشم بر هم زدنی از این گوشه به آن گوشه دنیا می‌رسند. رخت و لباسی که تن این اخبار نادرست می‌پوشند هم بسیار فریب‌دهنده است و کار تشخیص سره از ناسره را دشوارتر از پیش کرده است. 

اینجا بیشتر بخوانید: از خودتان در برابر هجوم اخبار جعلی دفاع کنید

اما در ماجرایی مثل شیوع ویروس کرونای جدید؛ که حالا دیگر جدید هم نیست، پای جان انسان‌ها در میان است. به راحتی با انتشار یک باور نادرست سلامت گروهی بزرگ به خطر می‌افتد. 

آنطور که بی‌بی‌سی گزارش کرده است، بسیاری قربانیان این ماجرا با اتکا به توصیه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به شکل حقایق پزشکی عرضه می‌شوند، دچار مشکل شده‌اند. مثلا سیر بخورید تا کرونا از شما فراری شود، تا می‌توانید فلان ویتامین را مصرف کنید. بماند که برخی حتی نوشیدن مواد ضدعفونی‌کننده صنعتی یا ادرار را هم توصیه کرده‌اند. 

در پژوهش اشاره شده در ابتدای بحث، این رویداد را «اینفودمیک» نامیده‌اند و وظیفه رسانه‌ها، مالکان شبکه‌های اجتماعی و البته آگاهان امر را مبارزه با انتشار آن‌ها عنوان کرده است. در این میان پیکان انتقاد به سمت غول‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی رفته است که امروز بیش از هر زمان دیگری جای رسانه‌های رسمی را گرفته‌اند. آن‌ها متهم هستند که به اندازه کافی در راستای مبارزه با رواج اطلاعات نادرست در پلتفرم‌های‌شان گام برنمی‌دارند. 

در این هرج و مرج و البته با سوءاستفاده از ترس مردمی که با ویروس مهاجم و ناشناخته روبه‌رو شده‌اند، بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به فکر مال اندوختن هستند. یکی از داغ‌ترین بازارها در این روزگار بازار فروش انواع محصولاتی است که با استفاده از رواج همین اطلاعات نادرست و جعلیات تبلیغ شده‌اند. 

در یک نظرسنجی در آمریکا حدود ۲۸ درصد شرکت‌کنندگان باور داشتند که بیل گیتس به بهانه واکسن کرونا در پی تزریق میکروچیپ به بدن آن‌ها است!

اینجا نقش رسانه‌های مورد اعتماد مردم در شفاف‌سازی برای جلوگیری از این دست سوءاستفاده‌ها پررنگ‌تر از قبل می‌شود. 

خطرات تئوری توطئه و ماجرای واکسن

از روزی که «کووید ۱۹»‌ آمد تا همین حالا همه دنبال شنیدن خبر خوش کشف واکسن هستند. همه منتظرند تا با گرفتن یک واکسن از هراس دائمی ابتلا به این بیماری خلاص شوند. اما حتی واکسن هم از گزند اطلاعات نادرست که در غالب تئوری‌های توطئه جان مردم را به بازی می‌گیرند، در امان نیست. 

کمپین‌های تبلیغاتی علیه استفاده از واکسن عمر درازی دارند و تئوری‌های گوناگونی را تبلیغ می‌کنند. جدای از این‌که حرف آن‌ها چیست در همه‌گیری کرونا خطرناک‌تر از هر زمان دیگری خودشان را نشان خواهند داد. 

جالب این که علیرغم تلاش‌هایی که برای مقابله با انتشار اطلاعات نادرست درباره واکسن‌ انجام گرفته، در نظرسنجی تازه‌ای که در آمریکا انجام شده است، رقم بالای ۲۸ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقد بودند که بیل گیتس از طریق واکسن‌ می‌خواهد میکروچیپ‌هایی را به بدنشان تزریق کند!

مشخص است که با شیوع اطلاعات نادرست یا همان «اینفودمیک» حتی دستاورد بزرگی مثل کشف واکسن کرونا هم به خطر خواهد افتاد. 

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1421518

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اخبار جعلی ویروس کرونا رسانه سواد رسانه ای اطلاعات نادرست شبکه های اجتماعی شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۰۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید به صادرات گره بخورد/ نادرست بودن قطع برق چاه‌ها

نیکبخت  در جمع نخبگان، بهره‌برداران و تشکل‌های بخش کشاورزی شهرستان‌های گرمسار و آرادان در غرب استان سمنان، گفت: در نظام اسلامی مردم اصل هستند و در تولید باید جهش اتفاق بیفتد و دولت با مشارکت و همراهی مردم شعار سال را محقق می‌کند.

وی گفت: تولیدکننده باید بخشی از تولید خود را برای تازه‌خوری و بخش دیگری را برای فرآوری و بخشی را هم نیز برای صادرات بگذارد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان به سمت صادرات حرکت کنند، ادامه داد: صادرات را باید به تولیدکننده آموزش دهیم و باید صادرات را به تولیدکننده گره بزنیم.

نیکبخت با بیان اینکه مردم ۲ دسته‌ هستند، یک دسته در حال تولید هستند و یک عده هم می‌خواهند بیایند و تولید کنند، گفت: باید زمینه تولید فراهم شود تا تولیدکنندگان چند برابر تولیدات فعلی خود را داشته باشند و نیاز است در این مسیر موانع را از سر راه تولیدکنندگان برداشته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عملیات روانی و روایت نادرست دشمنان از سیل بلوچستان
  • تولید به صادرات گره بخورد/ نادرست بودن قطع برق چاه‌ها
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی