در داستانهای قدیمی ضد قهرمان وجود ندارد
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۰۴۸۰
ایسنا/خراسان رضوی بهادر باقری گفت: در داستانهای قدیمی ضد قهرمان وجود نداشته، اما در ادبیات مدرن امروز چنین شخصیتی به وجود آمده است.
یکی از نویسندگان کتاب «افسانههای پهلوانی ایران» در جلسه نقد و بررسی این کتاب که به همت قطب علمی فردوسی و شاهنامه دانشگاه فردوسی مشهد و به صورت گفتوگوی زنده اینستاگرامی برگزار شده بود، اظهار کرد: آنتی هیرو اصطلاحی است که این روزها در ادبیات مدرن و پست مدرن مُد شده و آن شخصیتی است که جزو شخصیتهای اصلی داستان است، اما ویژگیهای او آن چیزی نیست که ما از یک پهلوان میشناسیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: همانقدر که پهلوان قدرتمند، زیبا، با ایمان است و به هدف خود میرسد، در ادبیاتهای پست مدرن شخصیتهای آنتی هیرو، ضد قهرمان و خدازده هستند که جنبه مثبت ندارند، منزوی شدهاند و از جامعه طرد شدهاند و به نوعی ضد حماسه دوران ما هستند که دیگر در آنها انسان نیرومند فاتح دارای عزم و اراده برای تغییر سرنوشت خود نمیبینیم، اما به این شکل در داستانهای قدیم این چنین شخصیتهایی وجود ندارد و اگر بخواهیم نگاه کلیتری داشته باشیم میتوانیم به کوشنامه اشاره کنیم که ویژگیهای مثبت در آن دیده نمیشود.
این نویسنده در رابطه با کتاب «افسانههای پهلوانی ایران» بیان کرد: این کتاب ۴ جلدی که حدود ۲۳۰۰ صفحه است، زمینه را برای پژوهشهای بیشتر و بهتری فراهم میکند که بر اساس اطلاعاتی که در این کتاب عنوان شده افراد علاقهمند میتوانند از آنها در رسالهها و مقاله ها استفاده کنند و با جزئیات بیشتری به این مسائل بپردازند.
باقری ادامه داد: خوشحال هستیم که ژانر افسانهها و داستانهای پهلوانی برای اولین بار با این دقت و ظرافت دیده شده و جنبههای زبانی، ادبی و اجتماعی این آثار نشان داده شده و زمینه کارهای دیگر را نیز فراهم کرده است. قبل از این که ما این کتاب را چاپ کنیم تقریبا ۱۰ مقاله علمی پژوهشی با عناوین «جنبههای مردمشناختی در این داستانها»،« جایگاه پیامبران در این قصهها»، «زنان فعال و منفعل در این داستانها»، «نحوه ساخت بازیهای رایانهای بر اساس این داستانها»، «ویژگی افسانههای پهلوانی»، «نام شناسی قصهها»، «سبک نثر»، «تحلیل جامعهشناختی ضربالمثلها در این داستانها» و... از آن به چاپ رسید، مقالهای نیز با عنوان «تاثیر مفاهیم اسطورهای و حماسی در افسانهها» به زودی چاپ خواهد شد.
وی در رابطه با داستان رستمنامه که در کتاب آمده است، بیان کرد: این داستان، داستان رستم است اما روایت عامیانهای از داستان رستم است و به نوعی شاید در زمانهای که این داستانها طرد و ضداسلام تلقی میشدند و خیلی وقتها قشر مذهبی و سنتی جامعه میخواستند داستانهای دینی را پررنگ تر جلوه دهند و به نوعی این داستانها را به حاشیه برانند، میتوان گفت رستمنامه پیوند و آشتیای است بین داستانها و افسانههای حماسی و دینی.
نویسنده کتاب «افسانههای پهلوانی ایران» تصریح کرد: تنوع و رنگارنگی شخصیتها در این داستانها زیاد است و جنبههای مردم شناختی زیادی نیز در این داستانها وجود دارد که ناشناس مانده و بیان نشده است، در فرهنگ کنایات و تلمیحات نیز بسیاری از موارد در این کتاب آمده که قبلا دیده نشده است.
باقری تصریح کرد: خیلی از بخشهای تعریف افسانه و حکایت سیال هستند و نمیتوان برای آنها جنبههای دقیقی در نظر گرفت که آیا این داستانها، افسانه محسوب میشود یا خیر، اما اگر جنبه تخیلی، پایان خوش و همراه بودن با شخصیتها و بنمایههای اسطورهای و پهلوانی را در داستانها در نظر بگیریم، میتوان آنها را افسانه نامید و ما تلاش کردهایم که افسانههایی که بعد پهلوانی پررنگی دارند را معرفی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در داستانهای رسمی خودمان، کلان گفتمانها و گفتمانهای مورد تایید حکومتها و اربابان قدرت دیده میشود، اما وقتی وارد داستانهای مردمیتری، مانند افسانههای پهلوانی میشویم، خرده گفتمانهای دیگری که مغلوب بودند و جایی برای ظهور و بروز پیدا نمیکردند را مشاهده خواهیم کرد و حرفها، درد دلها و حتی ناسزاهای مردم را خواهیم دید.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری نقد کتاب داستان ها داستان ها افسانه ها شخصیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۰۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پادشاه داستانهای ترسناک چگونه اولین گام را برداشت؟
آفتابنیوز :
استیفن ادوین کینگ، نویسنده مشهور داستانهای ترسناک، فراطبیعی، علمیتخیلی و فانتری که استاد تعلیق در آثار داستانی است و او را پادشاه آثار ترسناک و فراطبیعی میشناسند، در اوایل نویسندگی هرگز تصور هم نمیکرد که روزی به یکی از پرکارترین نویسندگان جهان تبدیل شود و بیش از ۲۰۰ اثر داستانی موفق و اغلب پرفروش به قلم او نوشته و منتشر شود. بر اساس آمارهای رسمی و منتشر شده، تا سال ۲۰۱۸، مجموع آثار کینگ بیش از سیصد و پنجاه میلیون نسخه فروش داشته است که از این میان بسیاری از آثارش به فیلم سینمایی، فیلم کوتاه، سریال تلویزیونی و کتابهای کمیک اقتباس شده است.
او پنجاه و هشت رمان، شش کتاب غیر داستانی و تقریبا دویست داستان کوتاه در کارنامه نویسندگی خود دارد. او برای آثار ارزنده خود، پانزده بار جایزه برم استوکر، شش بار جایزه انجمن فانتزی بریتانیا، یک بار جایزه هوگو، پنج بار جایزه لوکس و چهار بار جایزه جهان فانتزی و دهها جایزه دیگر را به دست آورده است. حالا با این توضیح، شنیدن ماجراها و سرگذشت اولین کتاب استیفن کینگ خالی از لطف نیست. او وقتی اولین داستان خود را نوشت و آن را به اولین ناشر ارائه کرد پاسخ مثبتی نگرفت، اما به عنوان یک نویسنده نوقلم که به استعداد خودش ایمان داشت، سماجت کرد و به سراغ ناشران دیگری هم رفت و باز هم با پاسخ منفی ناشران مواجه شد.
استیفن کینگ در آن زمان و اکثر مواقع چنین پاسخی را از ناشران دریافت میکرد: «ما هیچ علاقهای به انتشار داستانهای علمی تخیلی که آرمانشهرهای منفی را به تصویر میکشند نداریم.» با این حال، کینگ به پیگیریها و سماجتهای خود ادامه داد و سرانجام اولین کتاب او با عنوان «کری» منتشر شد و توانست بیش از یک میلیون نسخه بفروشد. کتاب «کری» استیفن کینگ یک رمان ترسناک است در ۵ آوریل ۱۹۷۴ منتشر شد. داستان رمان که بیشتر در سال ۱۹۷۹ جریان دارد، روایتکننده داستان یک دختر دبیرستانی گوشه گیر، مظلوم و البته عجیب و غریب به نام «کری وایت» است که با به دست آوردن قدرتهای فراطبیعی، تصمیم میگیرد از تمام کسانی که به او اهانت کرده و او را آزرده اند، به سختی انتقام بگیرد. از همین رو، خیلی زود یکی از بدترین اتفاقات شهر، رقم میخورد.
این رمان یکی از معدود کتابهایی است که در مدارس ایالات متحده آمریکا ممنوع شد. برای نشان دادن و به تصویر کشیدن تخریب و نابودی شهر خیالی «چمبرلین» توسط «کری» و همچنین انتقام از همکلاسیهای بد ذات و مادرش، در سرتاسر کتاب از تکههای روزنامه، مقالات مجلات گوناگون، نامهها و گزیده کتابهای مختلف استفاده شده است. این تکنیک، وقایع داستان را به شدت رمزآلود و پیچیده ساخته است. اقتباسهای بسیاری از این رمان صورت گرفته است که برای نمونه میتوان به یک فیلم موفق و برجسته در سال ۱۹۷۶، یک نمایش موزیکال در سال ۱۹۸۸، یک فیلم تلویزیونی در سال ۲۰۰۲ و یک فیلم سینمایی دیگر در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد.
منبع: همشهری آنلاین