Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-19@05:14:45 GMT

تولیدکنندگان گرفتار وعده‌های بی سرانجام وزیر کشاورزی

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۰۷۸۰

تولیدکنندگان گرفتار وعده‌های بی سرانجام وزیر کشاورزی

هشت ماه از نابسامانی بازار نهاده‌های دامی می‌گذرد و طی این مدت مسئولان تنها به دادن وعده بسنده کرده‌اند و اقدام موثری برای بهبود بازار به انجام نرسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با گذشت حدود هشت ماه از نابسامانی بازار نهاده‌های دامی و چالش‌های به وجود آمده در تأمین بازار، همچنان مسئولان مربوطه راهکاری برای حل این مساله ندارند و تلاش آنها در حد چند وعده بی سرانجام باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که فعالان صنعت دام و طیور کشور درباره ادامه روند فعلی و عواقب آن بارها هشدار داده‌اند و از دولتمردان خواسته‌اند که هر چه سریع‌تر راهکار مناسبی برای حل این مشکل اتخاذ شود. طی روزهای گذشته در اتفاقی کم سابقه قیمت هر کیلوگرم سویای دامی به ٩ هزار تومان رسید و تشکل‌های تولیدی معتقدند تداوم شرایط فعلی منجر به بروز چالشی جدی در صنعت تولیدات پروتئینی کشور خواهد شد.

در همین زمینه ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران اظهار داشت: هم اکنون در بازار نهاده‌ها فقط بحث کمبود مطرح نیست الان دیگر نهاده پیدا نمی‌شود. اخیراً سویا را به قیمت ٧٩٥٠ تومان خریداری می‌کردیم اما این روزها نرخ آن به ٩٠٠٠ تومان رسیده است.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

هشدار درباره تشدید مشکل در شهریور

همچنین حبیب اسدالله نژاد در واکنش به افزایش قیمت سویا به ٩ هزار تومان گفت: ما یکتاه پیش نیز درباره وضعیت ذخایر و تأمین و عرضه سویا هشدار داده بودیم که اگر چاره اندیشی و تدبیر مناسبی نشود با مشکلات جدی در این حوزه مواجه خواهیم شد و اگر تدبیر لازم اندیشیده نشود مشکلات از شهریورماه جدی‌تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: کمبود عرضه منجر به گرانی شده اما فعلاً نهاده در بازار موجود است و می‌توان با قیمت بالا خرید کرد. با این حال اگر روند به همین شکل باشد یک ماه آینده شاهد کمبود جدی و قیمت‌های هنگفت در حوزه سویای دامی خواهیم بود.

تولیدکنندگان قربانی پاس‌کاری وزارت خانه جهاد و صمت

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: متأسفانه وظایف و تکالیف بین دو وزارتخانه جهاد و صمت پاس‌کاری می‌شود و همین مشکلات تولیدکنندگان را بیشتر کرده است.

وی افزود: ما انتظار داریم برای ارزان شدن قیمت مرغ دولت اقدام عاجل کرده و نهاده را به قیمت مصوب به دست مرغداران برساند.

پیش از این برخی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نابسامانی بازار نهاده‌های دامی را انکار کرده بودند و برخی دیگر از جمله کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی وعده اصلاح داده بودند که البته بعد از گذشت چند ماه هنوز اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاده بلکه شرایط چالشی تر نیز شده است.

از انکار تا وعده اصلاح مسئولان جهاد

در همین زمینه مرتضی رضایی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی چندی قبل در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه نهاده‌های دامی دو برابر قیمت مصوب به دست تولیدکننده می‌رسد، گفته بود: در راستای حمایت از فعالان زیربخش دام و طیور کشور، نهاده‌های دامی (ذرت، کنجاله سویا و جو) به طور مستمر توسط واردکنندگان و تأمین کنندگان نهاده در سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی عرضه می‌شود.

مرتضی رضایی اضافه کرد: این نهاده‌ها جهت توزیع، با نرخ مصوب بین دامداران، مرغداران و کارخانجات خوراک دام و تشکل‌های مربوطه به سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها اختصاص می‌یابد.

رضایی ادامه داده بود: بالغ بر ۲۸ هزار بهره بردار شامل دامداران، مرغداران، کارخانجات خوراک دام، اتحادیه‌های ملی و استانی و شرکت‌های تعاونی در سامانه مذکور احراز هویت شده و امکان خرید در سامانه را دارا هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفته بود: عرضه کنجاله سویا و جو خارج از سامانه به منزله قاچاق کالا تلقی می‌شود بنابراین در صورت ارائه مستندات مربوط به خرید نهاده‌های دامی توسط تولیدکنندگان خارج از نرخ مصوب از واردکنندگان و یا سایر عوامل توزیع، موضوع از طریق دستگاه‌های نظارتی از جمله تعزیرات حکومتی قابل پیگیری است.

با این وجود کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در جلسه‌ای که در تاریخ ٣ خردادماه با تشکل‌های بخش خصوصی داشت، وعده اصلاح نظام توزیع نهاده‌های دامی را داده و عنوان کرده است: اصلاح نظام توزیع باید در دستور کار قرار گیرد و مقرر شده سامانه بازارگاه با یک سامانه دیگر جایگزین شده تا مشکلات توزیع مرتفع شود.

٢٢ روز از مرداد گذشت، مشکلات بازارگاه ادامه دارد

برخی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز وعده اول مرداد را داده بودند که با گذشت ٢٢ روز از مرداد ماه همچنان وعده آنها بی سرانجام باقی مانده است.

مسعود بصیری، مدیرکل دفتر توسعه بازار و زنجیره‌های وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه گفته بود: تصمیم داریم تا تمام فرآیندها در سامانه بازارگاه به صورت سیستمی شود. بایستی اطلاعات دقیق و درست وارد این سیستم شود. زیرساخت‌های آن در حال تکمیل است و از ابتدای مرداد ماه دیگر مشکلی در توزیع نهاده‌های دامی نخواهیم داشت. وعده‌ای که تاکنون محقق نشده است.

واردکنندگان نهاده‌های دامی نیز معتقد هستند اصلاح سامانه بازارگاه می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند در همین راستا عباس حاجی زاده، دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور  گفت: اگر ایرادات سامانه بازارگاه متناسب با شرایط کاربران برطرف شود می‌تواند در مسیر تسهیل توزیع نهاده‌های دامی عملکرد مطلوب‌تری داشته باشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

با توجه به شرایط موجود و هشدارهای فعالان صنعت دام و طیور کشور به نظر می‌رسد مسئولان باید برای بحث تأمین و توزیع نهاده‌های دامی تدبیر اساسی کنند و به وعده‌های بی سرانجام اکتفا نکنند.

منبع: دانا

کلیدواژه: توزیع نهاده های دامی وزارت جهاد کشاورزی سامانه بازارگاه بازار نهاده بی سرانجام دام و طیور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۰۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاآرتص: اسراییل در بحران خطرناکی گرفتار شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، روزنامه صهیونیستی هاآرتص اذعان کرد که رژیم صهیونیستی امروزه وارد یک بحران راهبردی خطرناک چه در غزه و چه در لبنان شده است.

در ادامه این گزارش آمده است که تل آویو وارد این بحران شده و به سمت جنگ فرسایشی طولانی در هر ۲ جبهه حرکت می‌کند.

هاآرتص همچنین تاکید کرد که این بحران به دلیل عملکرد نتانیاهو که تمام دغدغه اش باقی ماندن در قدرت و فرار از چنگال قانون بوده رو به وخامت گذاشته است.

این روزنامه نوشت: نتانیاهو چیزی به اسراییلی‌ها در خصوص وخامت اوضاع امنیتی و سیاسی نمی‌گوید بلکه در خصوص پیروزی‌ها و دستاوردهای خود افسانه می‌گوید.

به نظر می‌رسد طولانی شدن تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و افزایش آمار نظامیان صهیونیست به هلاکت رسیده در این باریکه در کنار عدم تحقق اهداف از پیش اعلام شده باعث شده است اختلافات و درگیری‌ها میان مقامات رژیم صهیونیستی از یک سو و میان تل آویو و واشنگتن از سوی دیگر افزایش پیدا کند.

در همین خصوص شبکه المیادین به نقل از رسانه‌های عبری زبان گزارش داد که در سایه همین اختلافات، کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شب گذشته تشکیل جلسه نداده است.

این رسانه‌ها تاکید کردند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نپذیرفته است که با یوآو گالانت وزیر جنگ، بنی گانتز وزیر جنگ سابق و گادی آیزنکوت عضو ارشد کابینه جنگ این رژیم دیدار و صحبت کند.

کد خبر 6057130

دیگر خبرها

  • بازار آرام شب عید از تامین اقلام اساسی تا نهاده دامی
  • ۱۸۰ هزار تن نهاده دامی در لرستان توزیع شد
  • یک انتصاب جدید در وزارت جهاد کشاورزی
  • دامداران اصلاح نژادی دام سبک در قم حمایت می‌شوند
  • هاآرتص: اسراییل در بحران خطرناکی گرفتار شده است
  • کیهان: تشکیل صف‌های طولانی برای تهیه گوشت تقصیر اصلاح‌طلبان است!
  • تقدیر برخی از تشکل‌ها از اقدامات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی
  • کیهان: تشکیل صف های طولانی برای تهیه گوشت تقصیر اصلاح طلبان است
  • هشدار به وزیر جهاد کشاورزی /قیمت برنج دوباره اوج می‌گیرد؟
  • توزیع هزار و ۴۶۷ تن شکر در استان قزوین از طریق سامانه بازارگاه