Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-19@08:15:55 GMT

وقتی فرهنگ کرونایی در شهر زیر زمینی عقب ماند

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۰۷۹۱

وقتی فرهنگ کرونایی در شهر زیر زمینی عقب ماند

اهميت اطلاع‎رساني و فعاليت‎های فرهنگي در مترو به عنوان یک رسانه پرمخاطب بسيار زياد است اما در طول 7 ماه اخیر که خطر کرونا وجود دارد مدیریت فرهنگی مترو در زمینه آموزش شهروندان و فرهنگسازی در مقابله با کرونا اقدام تاثیر گذاری انجام نداده است.

به گزارش خبرنگار شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مترو وسیله‎‏ای است که این‌ روزها بنا به گفته كارشناسان حوزه حمل و نقل بیشترین مسافر را دارد و به نوعی پر مخاطب‌ترین  وسیله حمل و نقل در بین مردم است؛ لذا در شرایطی که مدارس و دانشگاه های پایتخت برای جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر ویروس کرونا تعطیل شده است، هنوز جمعیت زیادی از مردم تهران به دلایل مختلف از جمله هزینه مقرون به صرفه و استفاده از خطوط مختلف، مترو را برای رسیدن به مقصد با تمام خطرات احتمالی آن انتخاب کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرونا آمد و فرهنگ‌سازی در مترو تعطیل شد!

حدود 7 ماه از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد و مهمترین راه‌کار برای در امان ماندن از این ویروس پیشگیری است که این موضوع لزوم فرهنگ سازی مناسب را چند برابر می‌کند اما متاسفانه اقدامات متروی تهران در زمینه فرهنگسازی نه تنها کافی نبوده است بلکه در برخی از مواقع تاثیرات عکسی نیز به همراه داشته به طوری که ناهیدخداکرمی عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران برای پیشگیری از ابتلا مردم به کرونا در مترو تهران دست به دامن فرهنگ سازی شده و اظهار امیدواری کرده است که رسانه‌ها و صداوسیما با فرهنگ‌سازی به اجرای درست این مصوبه کمک کنند؛ نکته جالب اینجاست که کسی از معاونت فرهنگی متروی تهران در زمینه فرهنگ سازی هیچ انتظاری ندارد معاونتی که باید در خط مقدم فرهنگ سازی در مترو باشد!

                                   

ماسک بزنید اما خودمان نه

موضوع فرهنگ سازی در مترو یک دغدغه جدی برای مدیران این شرکت است که در این زمینه فرنوش نوبخت، مدیرعامل متروی تهران و حومه با اشاره به لزوم فرهنگسازی در مترو برای استفقاده از ماسک گفت:  برای استفاده صد درصدی مسافران از ماسک باید فرهنگ آن را در بین شهروندان و مسافران نهادینه کنیم ؛  این درحالی است که مترو تهران در زمینه فرهنگ سازی فقط به چند برچسب در واگن‌ها و چند پوستر و فیلم‌های آموزشی بی صدا اکتفا کرده است،  این درحالی است که مشاهدات میدانی خبرنگار آنا نشان می‌دهد که برخی از ماموران مترو نه تنها در زمینه استفاده از ماسک فرهنگسازی نکرده بلکه خودشان نیز ماسک نمی‌زنند!

                          

بی نظمی ماسک فروشان در مترو

کاهش چشمگیر فعالیت‌های آموزش شهروندي و فرهنگ‌سازي در مترو خصوصا در چنین زمان مهمی می‌تواند ضربه جبران نا پذیری به شهر تهران وارد کند،  مسئله‌ای که خیلی مهم است و هر شهروندی می‌توانست در مترو آموزش لازم را در زمینه مقابله با کرونا ببیند اما  شهروندان حتی در ورودی ‌های مترو‌هم شاهد یک بی نظمی و عدم فرهنگ سازی مناسب هستند،  برای مثال اگر به یکی از ایستگاه‌های مترو شهر سری بزنید متوجه می‌شوید نفراتی هستند که خیلی بی سلیقه و فقط بر روی یک میز ساده اقدام به فروش ماسک می‌کنند که غالباً اقدام به توزیع ماسک‌های بی‌کیفیت در ایستگاه‌ها می کنند؛ لذا  به نظر می‌رسد اگر بنا به فرهنگ سازی مناسب در مترو است ابتدا باید از ورودی هر ایستگاه آغاز شود.

احداث یک کتابخانه با چاشنی کرونا

با توجه به دستور العمل ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور در مورد عدم هرگونه تجمع در فضاهای باز و بسته که حتی بسیاری از مراسمات مذهبی را تعطیل کرد؛ اما مترو تهران در یک اقدام تاریخی و بی سابقه دو روز پیش اقدام به افتتاح یک کتابخانه در یکی از ایستگاه‌های خود کرد که جای تامل و افسوس دارد؛  در این مراسم تعداد زیادی از افراد بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کنار هم حضور دارند که این موضوع خطر گسترش ویروس کرونا را چند برابر کرده است،  موضوعی که بسیاری از فعالان فرهنگی،  رسانه‌ای و کارشناسان شهری را ناراحت کرده و باعث نارضایتی‌هایی شده است.

                           

وقتی معاونت فرهنگی مترو خواب است

متاسفانه در برخی از خطوط همچون خط ۳ زمان‎بندی به صورت هر 10 تا 15 دقیقه است، این تاخیر و طولانی بودن زمان سوار شدن باعث افزایش حجم مسافر در ایستگاه‎های اولیه شده و علاوه بر طولانی بودن زمان باعث پرخاشگری، ناراحتی، فشارهای روحی و روانی و نارضایتی مسافران می‎شود. همین نارضایتی باعث خواهد شد، مسافران اهمیتی به فرهنگ مترو نداشته و تنها تلاششان را صرف سوار شدن و جا نماندن از قطار کنند. درست است که افزایش تعداد قطارها به معاونت فرهنگی ارتباطی ندارد اما قطعا تاثیر خودش را بر آنچه که این معاونت در تلاش است که به ثمر نشاند خواهد داشت. لذا اگر مدیران مترو قصد دارند با هزینه‎های میلیاردی فرهنگ مترو و اخلاق اسلامی و مبانی ایرانی، دینی و قرآنی را  بنا به گفته خودشان تبلیغ و ترویج کنند، ابتدا باید ستون‎های آن فرهنگ را بنا کنند.


مترو رسانه پرمخاطبي است

مترو رسانه پرمخاطبي است كه اهميت اطلاع‎رساني و فعاليت‎های فرهنگي در آن بسيار زياد است بنابراين بايد خلاقيت و نوآوري در انجام فعاليت‏‎هاي آن به كار گرفته شود. باید بدانیم که انجام كار فرهنگي نبايد مرعوب فضاهای روشنفكری غرب باشد و تقويت اتاق‎هاي فكر حرفه‎اي و بهره‎مندي از ايده‎هاي جذاب و جديد مي‎تواند در پيشبرد فعاليت‎هاي فرهنگي بسيار موثر باشد. مناسبت‌ها ظرفي براي انتقال پيام است و نبايد تبديل به هدف ‌شود و از انجام کارهاي پرهزينه، تکراري، همايشي و نمايشي باید پرهيز شود.

کلام آخر

اینکه چقدر این اقدامات توانسته‌ است فرهنگ و شاخه‌های آن از جمله، سبک‌ زندگی اسلامی، اخلاق شهروندی و مبانی قرآنی را تبیین کند مسئله‌ای است که در کنار سایر اقدامات این شهر زیر زمینی باید بررسی شود. در مواقعی دیده شده که حجم تبلیغات فرهنگی بسیار بود، اما آنچه که باید را به درستی القا نکرده است.  

انتهای پیام/4148

منبع: آنا

کلیدواژه: شهرداری تهران فرهنگی نوبخت کرونا مترو سازی در مترو فرهنگ سازی ایستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۰۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب ۶۰ دستگاه پله برقی در سه ماه آینده

علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران اظهار داشت: از ظرفیت شهرداری برای حضور فعال در دوره اول انتخابات مجلس شورای اسلامی استفاده شد و از این ظرفیت برای دوره دوم انتخابات که ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد نیز بهره خواهیم گرفت.

شهردار تهران درباره نصب دوربین بر لباس نیرو‌های شهربان و حریم‌بان تهران اظهار داشت: این موضوع در راستای ساماندهی یک امر کلی است تا دستگاه‌های مسئول بتوانند در امور مختلف و صیانت از افراد، کنترل بهتری داشته باشند.

وی درباره واردات واگن‌های مترو و اختلافاتی که بین شهرداری و وزارت کشور وجود دارد، تصریح کرد: کارفرمای واردات واگن‌های مترو، وزارت کشور است که هزار و ۷۱ دستگاه در دو قرارداد برای واردات انجام شد. اما اختلاف نظر‌ها در مورد تایید بسته ورودی از چین بود و اختلاف نظری در این باره وجود ندارد.

شهرداری تهران اضافه کرد: به این قرارداد باید ظرف ۱۰ روز پاسخ داده می‌شد ولی پاسخ طولانی شد که اعتراض آقای چمران را به همراه آورد. اما در زمان خودش این کار انجام شد.

واردات واگن مترو امسال انجام می‌شود

زاکانی درباره زمان واردات آن توضیح داد: امسال واردات واگن‌ها انجام خواهد شد و در مدت چهار سال واردات به اتمام می‌رسد.

وی درباره واردات پله برقی و آسانسور از چین خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان چنین موضوعی مطرح نشده است و در ایران تولید آسانسور و پله برقی وجود دارد و البته سال گذشته ۶۰ دستگاه پله برقی خریداری شد و ظرف سه ماه نصب آن به اتمام خواهد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • آزمون سخت دولت برای باز کردن گره حمل‌و‌نقل شهروندان تهرانی!
  • استاندار تهران: ​دستگاه‌ ها در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند/ دشمن از هر فرصتی استفاده می‌کند تا اعتقادات مردم را مورد هدف قرار دهد/ به عنوان افسران جنگ نرم موظف هستیم جلوی جریان سازی های دشمن بایستیم
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • تذکر استاندار تهران درباره موازی‌کاری در حوزه حجاب
  • دستگاه‌های استان تهران در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند
  • نصب ۶۰ دستگاه پله برقی در سه ماه آینده
  • گران شدن کرایه های مترو ، اتوبوس و تاکسی از شنبه
  • افزایش ۱۶ تا ۴۵ درصدی کرایه های مترو، اتوبوس و تاکسی ها از شنبه
  • افزایش ۱۶ تا ۴۵ درصدی کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها از شنبه
  • داستان قطار ملی مترو؛ از مذاکرات با غرب تا بومی سازی ۸۵ درصد