Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

هیچ کاری نیست که از دایره قدرت خداوند خارج باشد/ فاصله‌ای میان اراده خدا و موجود شدن چیزی وجود ندارد

پیغام دوست

در روز جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ مصادف با ۲۴ ذیحجه ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به‌ شرح زیر است:

[خدا] نگاه‌هاى دزدانه و آنچه را كه دل‌ها نهان مى‌دارند مى‏‌داند (غفار، ۱۹)

يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ (غافر، ۱۹)

اگر انسان بداند اربابی دارد که عملکرد او را محاسبه می‌کند و البته دائم با اوست و هیچ یک از اقدامات و حرکات او بر وی پوشیده نمی‌ماند چگونه رفتار می‌کند. آیا همین کافی نیست که از خطا دست بکشد؟

آیه چنین فضایی از مسئولیت برای انسان ایجاد می‌کند. انسان، پروردگاری دارد که حتی از نگاه‌های دزدانه او و آنچه در درون سینه‌اش پنهان کرده با خبر است. یعنی هیچ رفتار ظاهری و پنهانی نیست که انسان انجام دهد و خداوند از آن باخبر نباشد.

نگاه دزدانه و مخفی‌کاری در سینه‌ها چیست؟ در خلوت گناه کردن، زیرچشمی نگاه کردن بر حرام، تجسس در زندگی مردم، مخفیانه در ثروت اجتماعی دست بردن، اختلاس‌های پنهانی، رشوه‌های نهانی، زد و بندهای اقتصادی و سیاسی، پارتی‌بازی ناپیدای اجتماعی، رانت‌خواری‌های پنهانی، دوستی ورزیدن‌های نهانی و هرگونه ساخت و سازهای دو نفره یا چند نفره همگی شامل نگاه‌های دزدانه و مخفی‌کاری پنهانی می‌شود که خداوند از تمام آن‌ها با خبر است و روزی آشکار خواهد کرد

.
یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.

انتهای پیام/۴۱۱۸/

منبع: آنا

کلیدواژه: قرآن چشم خدا نامحرم پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی پیغام دوست سوره غافر پیغام دوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۱۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شب قدر، شب رحمت خاص خداوند است

ذبیح الله صادق زاده مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد درمورد فضیلت شبهای قدر گفت: خداوند دارای صفات کمال است و براساس صفات کمال، فیض او بر تمام موجودات هستی و از جمله انسان نازل می‌ شود. یکی از صفات خداوند، رحمت است. چون هر یک از صفات الهی از طریق اسباب و واسطه سرازیر می شود، صفت رحمت او نیز از راه‌های خاص بر انسان و موجودات نازل می‌گردد. شب قدر یکی از مجاری فیض رحمت الهی است. در این شب خداوند رحمت خود را بر بندگان جاری نموده، همان گونه که در بسیاری اوقات دیگر مانند ماه مبارک رمضان، اعیاد و روزهای خاصی که به عنوان "ایام الله"رحمت بی شمار نازل می‌ شود و یا توبه و وجود پیامبران و امامان معصوم، مجاری فیض و رحمت الهی شناخته می‌شوند.

وی افزود: شب قدر، شب رحمت خاص خداوند است.
همچنین برتری آن بر هزار ماه. به واسطه این ویژگی‌ها، اعمال انسان در این شب از عظمت خاصی برخوردار می‌شود.

خدا بنا به حکمت و مصلحت و از همه مهم‌تر لطف خود، هر ساله چنین شبی را در مسیر انسان‌ها قرار داد تا به خود آیند و فرصت توبه کردن و جبران گناهان را داشته باشد. از طرف دیگر چون رحمت الهی بی پایان است، کسی که متصل به آن شود، از فواید و برکات آن برخوردار می‌ شود. یکی از فواید آن محو تمام گناهان است، چرا که رحمت نامتناهی و بی پایان می‌تواند گناهان انسان را که مطمئناً به اندازه رحمت خداوند نیست، از بین ببرد، شب قدر در ماه رمضان واقع شده است. طبق روایات یکی از شبهای نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم می باشد. در روایت وارد شده که تقدیر در نوزدهم و ابرام (محکم کردن) در بیست و یکم و امضا در شب بیست و سوم است.

خبرنگار: سعیده صداقت نژاد

انتهای خبر/

کد خبر: 1225402 برچسب‌ها مصاحبه مجازی

دیگر خبرها

  • ۳ رکن اصلی جامعه ایمانی در نگاه قرآن
  • واکنش معین به خبر حضور پنهانی‌اش در ایران
  • نظربازی و چشم چرانی بنیان خانواده را به باد می‌دهد
  • فواید گرسنگی و روزه در ماه رمضان
  • قرآن جامع‌ترین منبع پاسخگویی به نیاز بشریت است
  • اجرای پویش قرآن دوست
  • سانه در مانشافت: بدون مخفی کاری در کمپ تیم ملی!‏
  • کسانی که از اختلاف طبقاتی سود می بردند اولین مخالفان پیامبران بود
  • شب قدر، شب رحمت خاص خداوند است
  • رمضان بهترین فرصت برای جلب خشنودی خداوند است