Web Analytics Made Easy - Statcounter

این رودخانه پر جنب و جوش به علت وجود ماهیان توانسته پرندگان ماهی خوار زیادی را به سمت خود جلب و جذب کند و جست و خیز پرنده ها زیبایی های رودخانه قزل اوزن و طبیعت اطراف آن را دوچندان کرده است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در خصوص ویژگی های رودخانه قزل اوزن به خبرنگار ایرنا گفت: در این رودخانه ۱۰ گونه ماهی از ۲ خانواده زیست می کنند که ۹ گونه آن کپور بوده و گونه دیگر نیز سگ ماهیان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرویز رستمی با بیان اینکه کپور ماهیان این رودخانه پرآب و خروش از هفت جنس بوده و بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند افزود: ماهیان موجود در آن از جمله سیم، اسبله، سس، زرده پر و گربه ماهی، توانسته پرندگان زیبایی چون لک ‌لک، حواصیل و بوتیمار را به منظور تغذیه به سمت ‌رودخانه قزل اوزن بکشاند.

وی اظهار داشت: رودخانه قزل اوزن که از مسیرهای ماهنشان و طارم می گذرد موجب شده است پرندگان دیگری چون اردک، غاز، لک لک، باکلان، چنگر، آبچیلک، اگرت و خوتکا نیز در طبیعت این شهرستان به پرواز درآمده و از منابع آبی آن تغذیه کنند.

رستمی، افزود: پارسال در سرشماری صورت گرفته در ۲ سایت پرندگان این استان در حوزه قزل اوزن شهرستان های طارم و ماهنشان، تعداد ۴۰۴ هزار و ۲۸۷ قطعه انواع پرندگان مشاهده و مستند سازی شد.  

وی تصریح کرد: صید غیرمجاز ماهیان این رودخانه به عنوان تخلف است و ماموران یگان حفاظت محیط زیست زنجان در صورت مشاهده صیادان خاطی را بر اساس قانون دستگیر کرده و پس از اخذ جریمه و ضبط ادوات ماهیگیری از جنبه عمومی جرم به منظور اعمال قانون تحویل مراجع قضایی می دهند.

رستمی با بیان اینکه ماهیان این رودخانه طعمه جانورانی چون خرس و شنگ هم می شود، افزود: به غیر از ماهی، آبزیان دیگری نیز چون خرچنگ، لاک پشت و مار نیز در این رودخانه زیست می کنند که آمار دقیقی از این گونه های آبزی در دست نیست.

رودخانه پرآب و خروشان قزل اوزن با ماهی های فراوان، بستر را برای زیست این پرندگان مهیا کرده است و در واقع آنها به لحاظ امن بودن منطقه و تغذیه مورد دلخواه، جوار این رودخانه را به عنوان زیستگاه باب میل خود برگزیده اند.

رودخانه قزل اوزن یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های ایران است که از ارتفاعات استان کردستان سرچشمه گرفته و از ناحیه جنوب غربی وارد زنجان شده و از جنوب به صورت مارپیچ شهرستانهای خدابنده، ماهنشان و همچنین شمال غرب را دور زده و سپس وارد محدوده شهرستان میانه و خلخال شده و با گردش به سمت شرق در منطقه طارم علیا (آب‌بر) مرکز شهرستان طارم دوباره وارد خاک استان زنجان و از دهستان گیلوان از استان زنجان خارج شده و با دریافت شاخه شاهرود در شهر منجیل، با نام سفید رود به سمت شمال جریان یافته و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد.

قزل اوزن واژه‌ای ترکی است و از ۲ جزء، قزل به معنای سرخ و اوزن به معنای شناور تشکیل شده است و نام تاریخی این رود در منابع یونان باستان آماردوس (برگرفته از نام قوم آمارد) بوده است. در منابع اسلامی آن را نهر الابیض (به معنای رود سفید) خوانده‌اند و در سده‌های میانه تمام این رود به نام سپیدرود یا سفیدرود معروف بود ولی بعدها فقط به بخشی از آن که از منجیل تا دریای خزر قرار دارد، سفیدرود می‌گفتند که اکنون از سرچشمه این رود تا منجیل به نام قزل اوزن خوانده می‌شود.

برچسب‌ها اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان رودخانه های کوهستانی زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان رودخانه های کوهستانی زنجان اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان رودخانه های کوهستانی زنجان رودخانه قزل اوزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۱۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلزدگان مراقب تمساح باشند

آفتاب‌‌نیوز :

 روابط عمومی محیط زیست سیستان و بلوچستان اعلام کرد: پیرو بارندگی اخیر استان سیستان و بلوچستان، سیلابی شدن کلیه رودخانه‌ها و سر ریز شدن اکثر سد‌های استان از جمله پیشین، زیردان و همچنین ادامه شرایط نامساعد جوی، استرس و تنش در حیات وحش به ویژه تمساح پوزه کوتاه (گاندو) دور از انتظار نیست و احتمال خروج تمساح‌ها از برکه محل زیست اصلی وجود دارد.

از ساکنین در مناطق سیل زده درخواست می‌شود نسبت به تردد غیر ضروری در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای زیستگاه‌های حیات وحش تا زمان فروکش کردن سیلاب و برگشت به شرایط عادی، خودداری شود.

به منظور پیشگیری از وقوع حوادث تلخ و حملات احتمالی حیات وحش به هم استانی‌های عزیز توصیه می‌شود در زمان مشاهده هر گونه جانور وحشی گرفتار در مناطق سیلابی، مراتب را به نزدیک‌ترین اداره حفاظت محیط زیست اعلام و یا با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس حاصل فرمایند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • سیلزدگان مراقب تمساح باشند
  • تلف شدن تعداد انبوهی ماهی قرمز در دریاچه شورابیل اردبیل
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • ورود دادستان زنجان به تصرف حریم رودخانه ولیدر
  • صید ۳۰ هزار قطعه ماهی سفید در رودخانه سپیدرود
  • رودخانه سفیدرود، زیستگاه اصلی زادآوری ماهیان خزری
  • دستگیری ۸۷ متخلف زیست محیطی در استان قزوین
  • معرفی میش مرغ ایرانی از ویژگی ظاهری تا محل زیست این پرنده (+عکس)