Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- کتاب صوتی خاطرات همسر شهید "یارمحمد کشاورز" برگرفته از کتاب "نوعروسان جنگ" منتشر می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، کتاب صوتی خاطرات "مریم گشتاسبی" همسر شهید "یارمحمد کشاورز" برگرفته از کتاب "نوعروسان جنگ" به قلم "مرضیه جوشن" و با صدای "الناز بهروزی" منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: همسران شهدا، اسوه‌های صبر و مقاومت بودند و نقش مهمی را در حمایت از همسران‌شان برای حضور در جبهه‌های نبرد ایفا کردند که باید این نقش، ثبت و ضبط و مستندسازی شود.

سرهنگ امیرعباس آسمند افزود: در سال‌های اخیر اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد توجه ویژه‌ای به نقش همسران شهدا در دوران دفاع مقدس داشته و با تولید فیلم‌های مستند و انتشار کتاب، برای ثبت و ضبط و مستندسازی خاطرات و زندگینامه آنها تلاش کرده است.

وی از تولید کتاب صوتی خاطرات "مریم گشتاسبی" همسر شهید "یارمحمد کشاورز" خبر داد و گفت: این خاطرات برگرفته از کتاب "نوعروسان جنگ" است که به قلم مرضیه جوشن به رشته تحریر درآمده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویرحمد بیان کرد: این کتاب صوتی، روایتی از زندگی پررنج یک جانباز شیمیایی و همچنین روایتی از دلهره، اضطراب، صبر و ایستادگی زنی است که برای همسرش پرستار و برای فرزندانش هم مادر و هم پدر بود.

وی ابراز کرد: شهید "یارمحمد کشاورز" از شهدای دوران دفاع مقدس است که در عملیات کربلای چهار دچار عارضه شیمیایی شد و در سال 1386 پس از تحمل سال‌ها درد و رنج ناشی از جراحات شیمیایی به همرزمان شهیدش پیوست.

انتشار کتاب صوتی دفتر سوم مثنوی با صدای ساعد باقریکتاب روایت زندگی موسس لشکر فاطمیون در مشهدمقدس رونمایی شد

به گزارش تسنیم، در بخشی از خاطرات "مریم گشتاسبی" همسر شهید «یارمحمد کشاورز» آمده است.

"یارمحمد به‌سختی نفس می‌کشید، به‌طور مداوم زیر کپسول اکسیژن بود. یک لحظه هم نمی‌توانست از اکسیژن جدا باشد حتی موقعی که می‌خواست نماز بخواند. محیط خانه را به همه جا ترجیح می‌داد، مگر در شرایطی که حالش خیلی وخیم می‌شد و برای پرستاری از او در خانه با مشکل مواجه می‌شدیم. مواقعی که بستری می‌شد عجله می‌کرد که زودتر به خانه برگردد. نه درمان خاصی وجود دارد، نه می‌توانی درست نفس بکشی، نه می‌توانی جایی بروی نه می‌توانی در یک جمع بنشینی و قبلاً هر زمان که عملیات می‌شد می‌گفتم: کاش هر اتفاقی که می‌خواهد بیفتد فقط اسیر نشود چون در مورد اذیت کردن اسرا که صحبت می‌کردند آن‌قدر ناراحت می‌شدم که هر چیزی را برای یارمحمد می‌خواستم جز اسارت اما وقتی درد و رنج‌هایش را به‌ خاطر شیمیایی شدن دیدم با خودم گفتم: همان اسیر می‌شد بهتر بود."

در بخش دیگری از این خاطرات آمده است.

"وضعیت جسمی یارمحمد روز به روز تحلیل می‌رفت. بینایی‌اش را از دست داده بود. بدون کپسول اکسیژن لحظه‌ای نمی‌توانست به حیات ادامه دهد. مدتی بود کنار اینکه بدنش به تحلیل می‌رفت گاز خونش هم مرتب بالا بود، گاز خون که بالا می‌رفت هوشیاری‌اش را از دست می‌داد و همه بدنش ورم می‌کرد. وقتی او را به حمام می‌بردم پوست بدنش با دست جدا می‌شد، مانده بودم حمامش کنم یا نه. کسانی که از طریق گاز خردل شیمیایی می‌شوند به‌علت نفس‌تنگی عرق زیادی می‌کنند. اگر حمامش نمی‌کردم گاز خردل بوی بدی در بدن ایجاد می‌کرد، حمامش هم که می‌کردم پوست صورت و بدنش جدا می‌شد، شرایط سختی را می‌گذراندم. مویرگ‌های دماغش از بین رفته بود و خودبه‌خود خونریزی می‌کرد. گاهی که آرام نشسته بود و من به کارهای خانه مشغول می‌شدم، وقتی می‌آمدم، می‌دیدم پیراهنش را کاملاً خون فرا گرفته است."

انتهای پیام/543/ح

R41452/P/S6,69/CT1 بیشتر بخوانید... «شبیه مریم» به کتابفروشی‌ها آمد؛ رمانی تاریخی از بانوی پرهیزکار اسلام واکنش مجری برگزارکننده نمایشگاه کتاب مجازی به اطلاعیه وزارت ارشاد قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... «شبیه مریم» به کتابفروشی‌ها آمد؛ رمانی تاریخی از بانوی پرهیزکار اسلام واکنش مجری برگزارکننده نمایشگاه کتاب مجازی به اطلاعیه وزارت ارشاد پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ خطر ابتلا به کرونا در کودکان همچنان ادامه دارد/ علائم بیماری کرونا در کودکان را بشناسید ۲ همایش بین‌المللی فاطمیون| ابلاغ سلام و درود سیدحسن نصرالله به مجاهدین لشکر فاطمیون / مدیون لشکر فاطمیون هستیم ۳ گزارش| تجلیل از مجاهدان لشکر فاطمیون / ‌خط و نشان جبهه مقاومت برای آمریکا / انتقام خون حاج قاسم و ابومهدی را می‌گیریم ۴ همایش بین‌المللی فاطمیون| سخنگوی نجباء عراق: ‌آمریکایی‌ها ‌هر روز ‌انتقام سخت را از رزمندگان عراقی تجربه می‌کنند /‌ انتقام خون حاج قاسم و ابومهدی را می‌گیریم ۵ سیستان و بلوچستان| سومین مرحله از حق‌آبه هامون به‌زودی وارد تالاب می‌شود ۶ سردار اشتری: از نظر بودجه ‌در فشار هستیم/ ‌اعتبارات‌ ‌نیروی انتظامی ‌کفاف کارها را نمی‌کند‌ ۷ همایش بین‌المللی فاطمیون| آیت‌الله مکارم شیرازی: جبهه مقاومت امروز در مجاهدات لشکر فاطمیون برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) متجلی شده است ۸ قم| رئیسی با رئیس جامعه مدرسین دیدار کرد/ آیت‌الله یزدی: شروع مبارزه با فساد از خود قوه قضائیه اقدامی امید‌آفرین است مهمترین اخبار استانها گزارش ویدیوئی| صف‌های طولانی گاز در بلوچستان؛ کامیون‌ها گاز را به موقع نمی‌رسانند! آیت الله حسینی بوشهری: گرانی بیداد می‌کند؛ دولتمردان برای رفع مشکلات معیشتی مردم چاره‌اندیشی کنند اصفهان| علت غرق‌شدگی کودک ۱۲ ساله در هاله‌ای از ابهام؛ بخشی از "سی‌وسه پل" همچنان مسدود است تأکید امام جمعه رشت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ماه محرم؛ مساجد را خالی نگذارید مهمترین اخبار تسنیم وزارت خارجه: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت و دولت لبنان بود، هست و خواهد ماند مصاحبه | سخنگوی جهاد اسلامی:‎ سران امارات حق ندارند به جای ملت فلسطین تصمیم بگیرند یک مقام مسئول: هیچ نفتکش ایرانی توقیف نشده است ظریف: هیچ طرفی حق ندارد با سوء استفاده از نیازهای لبنان خواسته‌های خود را به این کشور دیکته کند افزایش فشارهای آمریکا بر اروپا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب صوتی خاطرات لشکر فاطمیون همسر شهید دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۲۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین فرمانده گردان شهید استان کهگیلویه و بویراحمد را بشناسید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سردار شهید عبدالله نجفی، از آنجا که در شب عاشورای حسینی متولد شد، به یاد عاشورای حسینی، نام عبدالله را برایش انتخاب کردند.  آن سردار شهید والامقام که تا دورۀ راهنمایی در کلاس درس حاضر شد، ترک تحصیل کرد و در مکتب حسینی، درس ایثار و شهادت آموخت.   شهید نجفی در تظاهرات آغاز انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ حضور فعال داشت و در سال ۱۳۵۸ با تشکیل سپاه پاسداران، به آن نهاد انقلابی پیوست و در پاوه، به یاری شهید چمران شتافت.  سال ۱۳۶۰، به توصیه شهید میثمی با برپایی مراسم ساده‌ای با مهریه یک جلد کلام الله مجید به نیت پاکی و روشنی آغاز زندگی و قرائت خطبه عقد از سوی خود شهید میثمی ازدواج کرد.  بعد از تأهل، با گذشت چند روز دوباره تصمیم به رفتن گرفت و با خانواده و نوعروسش وداع کرد و رفت. شهید جاویدالاثر عبدالله نجفی، در مرحلۀ دوم عملیات بیت المقدس، ۱۸اردیبهشت ماه۱۳۶۱ در مقام فرمانده گردانی، گردان امام هادی (ع) از تیپ امام حسین (ع) اصفهان به شهادت رسید.  آن فرمانده دلاور که سرلشکر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره وی گفته است: «ما فرمانده گردانی می‌خواهیم که همچون شهید نجفی آر پی جی به دست جلوی گردان حرکت کند». چگونگی شهادتش در خاطرات فتاح محمدی تحت عنوان «فتاح»، اینگونه آمده است: «عراقی‌ها منتظر تسلیم شدن ما بودند، ناگهان عبدالله نجفی دو نارنجک را که تنها دارایی اش بود، از ضامن خارج کرد و با صدای الله اکبر از جایش بلند شد تا آنها را به سمت تانک‌های عراقی پرتاب کند، اما گلوله‌های دشمن زودتر به عبدالله اصابت کردند، وقتی به زمین می‌افتاد، دست هایش را زیر شکم خود برد تا انفجار نارنجک‌ها به بقیه آسیب نرساند. نارنجک‌ها بدنش را متلاشی کردند» بنابراین، پیکر مطهر وی دیگر به وطن بازنگشت.

دیگر خبرها

  • تشریح جزئیات کنگره ۲۰۰۰ شهید کهگیلویه و بویراحمد از زبان فرمانده سپاه فتح
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد 
  • یگانی از ارتش در کهگیلویه و بویراحمد مستقر شود
  • اجلاسیه ۲٠۸ شهید ارتشی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران آغاز شد
  • ادای احترام فرمانده کل ارتش به مقام شامخ شهدا در گچساران + عکس
  • اولین اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود
  • آغاز بزرگترین رویداد فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • کنگره ۲ هزار شهید؛ بزرگترین رویداد فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد
  • ثبت سفارش کتب درسی دانش‌آموزان در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد
  • اولین فرمانده گردان شهید استان کهگیلویه و بویراحمد را بشناسید