Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@13:58:37 GMT

بخشی از قلعه رستم بافران نایین مرمت شد

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۲۱۰۶

بخشی از قلعه رستم بافران نایین مرمت شد

محمود مدنیان محمدی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا از شروع پروژه مرمت و استحکام بخشی قلعه رستم بافران خبر داد و افزود: این اثر دوره صفویه یکی از قلعه های مهم تاریخی نایین بر روی تپه‌ای به ارتفاع ۲۵ متر با خشت و چینه ساخته شد.

وی اظهارداشت: یادمانهای تاریخی در واقع شناسنامه های سرزمین ایران هستند که حفاظت و نگهداری آن ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سالهای اخیر بر اثر فرسایش شدید بخشی از این قلعه تاریخی ریزش و آسیب دید که با پیگیری انجام شده  با صرف ۲ میلیارد ریال اعتبار طرح استحکام و مرمت بخش آسیب دیده این یادمان تاریخی توسط میراث فرهنگی مرمت شد. 
شهر بافران از توابع بخش مرکزی شهرستان نایین است. 
قلعه رستم بافران به عنوان یک قلعه تاریخی با کاربری دفاعی برای حفاظت از اهالی محل در این منطقه ساخته شد و به شماره  ۳۲۰۳۲ به تاریخ ۹۷/۰۲/۱۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شهرستان نایین با بیش از یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی که ۹۶ اثر آنها به ثبت ملی رسید در ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

برچسب‌ها نایین موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران اصفهان مرمت بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نایین اصفهان مرمت بنای تاریخی نایین اصفهان مرمت بنای تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۲۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بنا‌ها و آثار تاریخی استان آسیب وارد شده است.
 محمدهادی طهرانی‌مقدم افزود:در بارندگی‌های شدیدی که هفته‌های اخیر در استان رخ داد بخش زیادی از بنا‌ها و آثار تاریخی استان خسارت‌هایی از ۱۵ تا ۹۰ درصد دیده‌اند.
وی افزود:  پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی استان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در شهرستان نیکشهر با ریزش حصار، دیوار‌ها و نفوذ آب مواجه شد که طبق ارزیابی کارشناسان حدود ۹۰ درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است.
او ادامه داد: قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به دلیل ریزش دیوار‌ها ۵۰ درصد تخریب شده‌اند. همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه ریز سیب و سوران به دلیل ریزش دیوار‌ها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل‌ها تا ۴۵ درصد دچار تخریب شده‌اند.
طهرانی‌مقدم، افزود: برج‌ها و دیوار‌ها و فضا‌های داخلی قلعه‌هایی مانند انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شستشوی کاهگل ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت‌هایی تا ۴۰ درصد به هر کدام از این بنا‌ها وارد شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در مجموع بارندگی‌های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان وبلوچستان خسارت‌هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد وارد کرده است.
وی تصریح کرد: تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بنا‌ها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال تخمین زده شده است و بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی ممکن است بارندگی‌هایی که در روز‌های آینده خواهیم داشت میزان خسارت را افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • پیش‌بینی پایان مرمت پل خاتون تا انتهای سال ۱۴۰۳