Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@15:05:00 GMT

تحقق جهش تولید در تغییر روش های کشاورزی

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۲۴۰۲

تحقق جهش تولید در تغییر روش های کشاورزی

امیری گفت: کشت بیولوژیکی نمونه ای از تحقق شعار جهش تولید است و مهمترین دستاورد این مزارع در سال جهش تولید، افزایش میزان تولید در واحد سطح است.

به گزارش  خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدرضا امیری»، در سفر به منطقه سیاخ دارنگون و بازدید از مرکز جهاد کشاورزی این دهستان و مزارع کشت محصولات غذایی گفت:  تلاش مرکز جهاد کشاورزی سیاخ دارنگون در زمینه ترویج تولید محصول گواهی شده، قابل تقدیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرماندار شهرستان شیراز افزود: استفاده از مواد غیر شیمیایی و عوامل بیولوژیکی برای کنترل خسارت به محصولات این منطقه اقدامی در خور تحسین است که باید توسعه یابد.

وی اضافه کرد: اقدامات شایسته این مرکز در زمینه استفاده از سموم کم خطر و تخصصی، حفظ محیط زیست و دشمنان طبیعی و در نهایت دستیابی به امنیت غذایی و حفظ سلامت مصرف کنندگان قدردانی کرد.

فرماندار شیراز با اشاره به سطح کشت بالغ بر سه هزار هکتار گندم آبی و حدود هفت هزار هکتار گندم دیم در منطقه سیاخ دارنگون عنوان کرد: برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی ویژه کشاورزان منطقه تاکید و از مرکز جهاد کشاورزی دهستان سیاخ دارنگون و شبکه مراقبت و واحد حفظ نباتات شهرستان شیراز به جهت آموزش های چهره به چهره کشاورزان که منجر به حفظ محیط زیست و دشمنان طبیعی و صرفه و صلاح اقتصادی کشاورزان این منطقه شده قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: کشت بیولوژیکی نمونه ای از تحقق شعار جهش تولید است و مهمترین دستاورد این مزارع در سال جهش تولید، افزایش میزان تولید در واحد سطح است که برداشت محصول در این منطقه با تدابیر و نظارت مرکز جهاد کشاورزی و زحمات شبانه روزی و مراقبت های ویژه کشاورزان از متوسط ۱۲۰ تن در هکتار به ۱۸۰ تن در هکتار افزایش یافته است که این امر مصداق عینی فرمان مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید است که جای قدردانی دارد و باید تلاش شود این روش موثر و آزموده شده با نظر کارشناسان در سایر مزارع نیز توسعه یابد و اجرا شود.

فرماندار شیراز با اشاره به آبیاری نواری زمین های کشاورزی این منطقه گفت: با استفاده از آبیاری نواری به جای کشت غرقابی، شاهد کاهش بیش از ۵۰ درصدی مصرف آب کشاورزی و افزایش بهره‌وری آب در منطقه هستیم که در خور تحسین است.

وی تاکید کرد: استفاده از سایبان با هدف کاهش تبخیر آب و بهره‌وری هر چه بیشتر از ذخایر آب منطقه در بخش هایی از این مزارع، یکی از ویژگی‌های خاص این نوع کشاورزی، جلوگیری از ورود آفات است که باید با برنامه‌ریزی لازم از سوی متولیان در سایر مزارع توسعه یابد.

گفتنی است، فرماندار شهرستان شیرازدر ادامه سفر خود به منطقه سیاخ دارنگون در ویژه برنامه «احسان علوی» که به همت قرارگاه محرومیت زدایی منطقه برگزار شد و بر نقش اثر گذار بسیج در اجرای کمک مومنانه تاکید کرد و از اقدامات حمایتی خوبی که با همکاری بسیج و قرارگاه محرومیت زدایی در راستای محرومیت زدایی و توجه به مناطق کمتر توسعه یافته از جمله عشایر زحمتکش منطقه که بعضا با مشکلات معیشتی و اقتصادی مواجه هستند، تقدیر و‌تشکر کرد.

 

پایان پیام/130

منبع: شبستان

کلیدواژه: جهش تولید در فارس بیولوژیک فرمانداری شیراز کشاورزی شیراز مرکز جهاد کشاورزی سیاخ دارنگون جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۲۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ مرکز ویژه خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد فعال است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از فعالیت ۸ مرکز ویژه خرید گندم در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سید علی معتمدی‌پور، عصر امروز _یکشنبه، دوم اردیبهشت_ در ستاد برداشت کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: سال زراعی گذشته، سالی ویژه در بخش کشاورزی استان بود که ۷۰ درصد نیاز گندم مصرفی از داخل استان تأمین شد و در سال زراعی جاری که با نام «جهش تولید با مشارکت مردم» توسط مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده‌است، برنامه‌ریزی هدفمند جهت به‌کارگیری امکانات مورد نیاز برای برداشت به موقع و در کمترین زمان ممکن گندم به‌عنوان یک محصول راهبردی و شاخص‌ترین محصول در امنیت غذایی انجام گرفته‌است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری و به‌خصوص در زمان تعطیلات هیچ‌گونه مشکل و کمبودی در زمینه تأمین و توزیع کالاهای اساسی در استان مشاهده نشد، افزود: در سال گذشته میزان ۲۰ هزار تن مرغ در استان تولید شد که نسبت به تولید ۱۳ هزار تنی در سال ۱۴۰۱، افزایش ۳۰ درصدی را شاهد بودیم و این موفقیت جز با برنامه‌ریزی درست، ترمیم زیرساخت‌ها و پای کار بودن تمام مدیران به دست نیامد و ضروری است که بار دیگر نیز با هم‌افزایی و تلاش مضاعف در کنار هم در برداشت گندم و انجام مسئولانه رسالت تأمین امنیت غذایی در استان موفقیتی دیگر را رقم بزنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از سال‌جاری حواله سوخت کمباین‌ها منوط به ارائه کارت معاینه فنی و همچنین معرفی‌نامه از مراکز جهاد کشاورزی با امضای کارشناس پهنه، به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی محول شده‌است، گفت: کار برداشت گندم و جو در استان توسط ۳۲۱ دستگاه کمباین با ۷۱ دستگاه بومی و مابقی غیربومی و از استان فارس صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تمهیدات لازم جهت خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفته و هشت مرکز ویژه خرید تضمینی در استان پیش‌بینی و تجهیز شده و خرید تضمینی «کُلزا» نیز طبق دستور مقام عالی وزرات به بخش خصوصی واگذار شده‌است.

در ادامه این نشست داریوش حصار معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: امسال ۸۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته که از این مقدار ۶۹ هزار هکتار دیم و مابقی به صورت آبی بوده و سطح زیر کشت جو نیز ۲۸ هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود تولید قابل ملاحظه‌ای در گندم و جو داشته باشیم.

کد خبر 746740

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • ارائه آخرین دستاورد‌های علمی در زمینه تولید گندم
  • ۸ مرکز ویژه خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد فعال است
  • تولید انواع بذر در مراکز تحقیقات کشاورزی فارس
  • ارائه تازه‌ترین دستاورد‌های پژوهشی در زمینه تولید گندم
  • افزایش تولید در واحد سطح با بذور اصلاح شده گندم
  • رفع موانع در فرایند مشارکت راهی برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • مرکز فناوری هسته‌ای کشاورزی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود
  • فعال سازی دریچه شبکه آبیاری در «کورسا» / تحقق تقویت کشاورزی منطقه